מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הערה ברש"י שבת כב. חנוכה סוכה עירובין

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שמואל דוד
הודעות: 6489
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

הערה ברש"י שבת כב. חנוכה סוכה עירובין

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' דצמבר 28, 2016 10:27 pm

שבת כב. נר של חנוכה שהניחה למעלה מכ' אמה פסולה כסוכה וכמבוי
וברש"י כסוכה וכמבוי דתנן בהו בהדיא בעירובין ומסכת סוכה דפסילי

ויש להעיר,
א) מדוע הקדים רש"י עירובין לסוכה הא בגמרא נקט סוכה קודם מבוי
(באמת בסדר מועד עירובין קודם לסוכה אבל סוף סוף הגמרא הקדים סוכה)
ב) מדוע כתב "בעירובין" סתם ואצל סוכה הוסיף "ומסכת" סוכה

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: הערה ברש"י שבת כב. חנוכה סוכה עירובין

הודעהעל ידי קראקובער » ה' דצמבר 29, 2016 1:48 am

לא כל דבר אפשר לדייק, לפעמים רש"י כותב בגמרא מפרש ולפעמים מפרש בגמרא, האם אתה חושב ברצינות שגם מזה אפשר לעשות שטיקל תורה?! (בראון מביא בספרו שהחזו"א היה צוחק על ריבוי הדיקדוקים ברמב"ם של משפחת סולובייציק)

שמואל דוד
הודעות: 6489
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הערה ברש"י שבת כב. חנוכה סוכה עירובין

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' דצמבר 29, 2016 2:26 am

כן יש לדייק בזה!!
עיין כללי רש"י שבסוף מסכת ברכות שמחלק בין מפרש בגמרא לבגמרא מפרש
על כל טיפת דיו של רש"י צריך לישב ז נקיים (חיד"א)

viewtopic.php?f=46&t=30105#p340700

ובאמת מצאתי בחידושי מהרצ"א (בני יששכר) על חנוכה שהעיר בזה
ועיין עוד בספר זכרון בספר (סינגר)
נערך לאחרונה על ידי שמואל דוד ב ג' מאי 02, 2017 7:10 am, נערך פעם 1 בסך הכל.


קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: הערה ברש"י שבת כב. חנוכה סוכה עירובין

הודעהעל ידי קראקובער » ה' דצמבר 29, 2016 3:29 am

ד"ר צבי יהודה בראיון לבראון על החזו"א "הם מדקדקים ברמב"ם כאילו זה דיוקים בתורה, בפסוקים וזה פלא כמעט נס שהרמב"ם הצליח מה שהצליח אתה עוד מצפה ממנו לדייק בכל מילה?! דרכו של אדם שהוא שוכח מה שכתב שהוא לא מדקדק כל כך, הבריסקאים מכל הבדל קטן כזה עושים עניין גדול והם לא תופסים שזה דרך השטף הספרותי, הם לקחו את הרמב"ם ועשו אותו לגולם, למכונה."

האם בעל כללי רש"י חשב אחרת? כנראה שכן.

מה אתה מוכיח מהחיד"א? ברור שיש דייק בלשונו אבל לא צריך להפוך אותו למכונה.

שמואל דוד
הודעות: 6489
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הערה ברש"י שבת כב. חנוכה סוכה עירובין

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' דצמבר 29, 2016 4:00 am

החזו"א אמר זה או הד"ר?
כל גדולי תוניס והרבה ראשי ישיבות והרבה אחרונים מדייקים בכל אות שברש"י ואפילו בדיבור המתחיל וכדומה...


קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: הערה ברש"י שבת כב. חנוכה סוכה עירובין

הודעהעל ידי קראקובער » ה' דצמבר 29, 2016 4:06 am

מה נעשה שהוא נשמע מאוד אמין....כנראה שיש מכנה משותף בין חכמי טוניס וחכמי בריסק וחזן בבאפלו...

שמואל דוד
הודעות: 6489
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הערה ברש"י שבת כב. חנוכה סוכה עירובין

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' דצמבר 29, 2016 5:15 am

קראקובער כתב:מה נעשה שהוא נשמע מאוד אמין....כנראה שיש מכנה משותף בין חכמי טוניס וחכמי בריסק וחזן בבאפלו...

המבזה תלמידי חכמים......
גם הבני יששכר העיר על דברי רש"י

אוצרניק
הודעות: 326
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 7:55 am

Re: הערה ברש"י שבת כב. חנוכה סוכה עירובין

הודעהעל ידי אוצרניק » ה' דצמבר 29, 2016 6:10 am

שמואל דוד כתב:שבת כב. נר של חנוכה שהניחה למעלה מכ' אמה פסולה כסוכה וכמבוי
וברש"י כסוכה וכמבוי דתנן בהו בהדיא בעירובין ומסכת סוכה דפסילי

ויש להעיר,
א) מדוע הקדים רש"י עירובין לסוכה הא בגמרא נקט סוכה קודם מבוי
(באמת בסדר מועד עירובין קודם לסוכה אבל סוף סוף הגמרא הקדים סוכה)
ב) מדוע כתב "בעירובין" סתם ואצל סוכה הוסיף "ומסכת" סוכה


זה לשון המאירי בפתיחה למסכת אבות:
וראש לכל החיבורים שנתחברו דרך פירוש, הם פי' רש"י ז"ל ואם רבו הלוחמים עליו כלי זיינו עליו, ותשובתו מתוך דבריו, כולם נכונים למבין, אין מעלתו נכרת רק ליחידים, כי במלה אחת יכלול לפעמים תירוצים של חבילי קושיות.
ובענין ההערה דלעיל. נלענ"ד לפרש כוונת רש"י. דבאמת לגבי פסול סוכה למעלה מעשרים אמה, יש בגמ' ג' ביאורים. א. משום דלא שלטה בה עינא. ב. משום דאינו יושב בצל סוכה אלא בצל דפנות. ג. משום שלמעלה מכ' הו"ל דירת קבע. אך בעירובין הפסול הוא ודאי רק משום דלא שלטא בו עינא. ולכן הקדים רש"י את עירובין שזהו הטעם הפשוט -וזהו הפשט שבמשנה. משא"כ בסוכה אין זה הפשט שבמשנה (כי הרי יש עוד פירושים) אלא שזה רק במסכת סוכה, כלומר, טעם שמובא בגמ'.
והגמ' דנקטה סוכה קודם עירובין, היינו כמ"ש התוס' דר"ל פסולה (ולא ימעט), וזהו הלשון בסוכה ולא בעירובין.

שמואל דוד
הודעות: 6489
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הערה ברש"י שבת כב. חנוכה סוכה עירובין

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' דצמבר 29, 2016 6:34 am

ייש"כ רב אוצרניק

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: הערה ברש"י שבת כב. חנוכה סוכה עירובין

הודעהעל ידי קראקובער » ה' דצמבר 29, 2016 9:48 am

שמואל דוד כתב:
קראקובער כתב:מה נעשה שהוא נשמע מאוד אמין....כנראה שיש מכנה משותף בין חכמי טוניס וחכמי בריסק וחזן בבאפלו...

המבזה תלמידי חכמים......
גם הבני יששכר העיר על דברי רש"י


לא היה כוונה לבזות חכמי תוניס או בריסק ומתנצל אם זה נשמע ככה, אגב, מה זה "כל " חכמי תוניס, האם כל לרבות או למעט?! (כר"י או כרבנן)

זה באמת לא פלא שבספרי דרוש עומדים על זה, (במהרש"א מן הסתם לא תמצא את זה) מדובר בסוג קושיא ששואלים אם יש לך תירוץ ותיתי לי שלולי "הפולמוס" שלנו ספק אם מישהו היה מתיחס בכלל.

לא ברור מה שאוצרניק הוסיף עם המאירי, גם החזו"א דייק ברש"י אבל לא הפך אותו למכונה.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: הערה ברש"י שבת כב. חנוכה סוכה עירובין

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ה' דצמבר 29, 2016 12:57 pm

שמואל דוד כתב:כן יש לדייק בזה!!
עיין כללי רש"י שבסוף מסכת ברכות שמחלק בין מפרש בגמרא לבגמרא מפרש
על כל טיפת דיו של רש"י צריך לישב ז נקיים (חיד"א)
ובאמת מצאתי בחידושי מהרצ"א (בני יששכר) על חנוכה שהעיר בזה
ועיין עוד בספר זכרון בספר (סינגר)


לא חושב שיש מה לדקדק כ"כ. ומה שיש לדקדק היטב זה בדברי הפירוש עצמם לא בהפנייה למסכת כזו או אחרת ואם הוסיף את המילה מסכת או לא.
מה עוד, שאינך יודע אם אתה מדקדק בלשונו של רש"י או בלשונם של מעתיקי פירושיו או מדפיסיהם.
כמדומני שר' יהודה זייבלד, במאמרו בחצי גבורים ט על המהדורות של פירוש המשנה לרמב"ם, הביא בשם ר"י שילת שלפעמים הרמב"ם תיקן דברים במהדורה בתרא אבל לא תיקן אותם בכל המקומות.
נערך לאחרונה על ידי עדיאל ברויאר ב ה' דצמבר 29, 2016 1:00 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11678
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הערה ברש"י שבת כב. חנוכה סוכה עירובין

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' דצמבר 29, 2016 1:00 pm

viewtopic.php?f=29&t=27237&p=279130#p279189

בר"ן כאן הלשון "דתנן בהו בעירובין ובמס' סוכה".

שמואל דוד
הודעות: 6489
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הערה ברש"י שבת כב. חנוכה סוכה עירובין

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' דצמבר 29, 2016 3:59 pm

לא איכפ"ל ממה שאמרו החוקרים

גדולי הראשונים ואחרונים טרחו להבין כל אות ברש"י ודל"ב

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: הערה ברש"י שבת כב. חנוכה סוכה עירובין

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ה' דצמבר 29, 2016 4:20 pm

שמואל דוד כתב:לא איכפ"ל ממה שאמרו החוקרים

גדולי הראשונים ואחרונים טרחו להבין כל אות ברש"י ודל"ב


לא ראיתי שגדולי הראשונים והאחרונים עסקו בכגון דא.

יתרה מכך,
במנחות לו ע"א מפנה רש"י לפרק עגלה ערופה, כך בדפוס ונציה. רק בדפוסים האחרונים (לפחות מדפוס וילנא ואילך) שינו לנכון, והפנו לפרק הסמוך לו, פרק משוח מלחמה, שם נמצאים הדברים קרוב מאוד לסוף הפרק. אבל, בפירוש ר"י מלוניל ובפירוש ר"י אלמדארי (אצל זה האחרון נמצא הדבר בשני מקומות שונים בפירושיו), העתיקו את הטעות הזאת לכליהם ולא תקנו אותה. לא טרחתי לבדוק בכה"י של פירוש רש"י. העובדה שהטעות הזאת נמצאת גם בדפוס ונציה וגם אצל הפרשנים האחרים מלמדת שזה היה נוסח נפוץ ביותר. אני מניח שרש"י ציין בעל פה לשם הפרק, ושגה שגיאה קלה בגלל סמיכות הסוגייה לפרק עגלה ערופה. וכי אנשים קדושים כמלאכים לא שוגים בדבר פעוט שבכגון דא?! ולא באתי ח"ו להרהר אחרי רש"י, אך איזה פגם יש בדבר שכזה? אדרבה, יש כאן שבח גדול, שלפחות חלק מההפניות שהוא כתב בפירושיו הוא כתב בעל פה.

י. אברהם
הודעות: 2785
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: הערה ברש"י שבת כב. חנוכה סוכה עירובין

הודעהעל ידי י. אברהם » ה' דצמבר 29, 2016 4:27 pm

קראקובער כתב:זה באמת לא פלא שבספרי דרוש עומדים על זה,

איזה ס' דרוש? חידושי מהרצ"א אינו ס' דרוש

שמואל דוד
הודעות: 6489
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הערה ברש"י שבת כב. חנוכה סוכה עירובין

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' דצמבר 29, 2016 5:36 pm

עדיאל ברויאר כתב:
שמואל דוד כתב:לא איכפ"ל ממה שאמרו החוקרים

גדולי הראשונים ואחרונים טרחו להבין כל אות ברש"י וד"ב

לא ראיתי שגדולי הראשונים והאחרונים עסקו בכגון דא.
יתרה מכך,
במנחות לו ע"א מפנה רש"י לפרק עגלה ערופה, כך בדפוס ונציה. רק בדפוסים האחרונים (לפחות מדפוס וילנא ואילך) שינו לנכון, והפנו לפרק הסמוך לו, פרק משוח מלחמה, שם נמצאים הדברים קרוב מאוד לסוף הפרק. אבל, בפירוש ר"י מלוניל ובפירוש ר"י אלמדארי (אצל זה האחרון נמצא הדבר בשני מקומות שונים בפירושיו), העתיקו את הטעות הזאת לכליהם ולא תקנו אותה. לא טרחתי לבדוק בכה"י של פירוש רש"י. העובדה שהטעות הזאת נמצאת גם בדפוס ונציה וגם אצל הפרשנים האחרים מלמדת שזה היה נוסח נפוץ ביותר. אני מניח שרש"י ציין בעל פה לשם הפרק, ושגה שגיאה קלה בגלל סמיכות הסוגייה לפרק עגלה ערופה. וכי אנשים קדושים כמלאכים לא שוגים בדבר פעוט שבכגון דא?! ולא באתי ח"ו להרהר אחרי רש"י, אך איזה פגם יש בדבר שכזה? אדרבה, יש כאן שבח גדול, שלפחות חלק מההפניות שהוא כתב בפירושיו הוא כתב בעל פה.

המהרי בירב, המכתב מאליהו (אלפנדרי), המהריטץ, כו' וגם המזרחי וגור אריה ברש"י עה"ת מדייקין בכל אות שברש"י כידוע

שמואל דוד
הודעות: 6489
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הערה ברש"י שבת כב. חנוכה סוכה עירובין

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' דצמבר 29, 2016 5:38 pm

לא חיפשתי כראוי ובוודאי שעוד אחרונים עמדו בזה

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: הערה ברש"י שבת כב. חנוכה סוכה עירובין

הודעהעל ידי קראקובער » ה' דצמבר 29, 2016 5:40 pm

אמרו לי שיש מכתב מהחזו"א בנושא הזה אל הרב אברהם שפירא (זה נמצא גם באיגרות חזו"א בנוסח מקוצר) נדפס במנחת אברהם בהלכות ברכות (כמדומני)אם מישהו יכול להעלות לפורום אשמח.

י. אברהם
הודעות: 2785
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: הערה ברש"י שבת כב. חנוכה סוכה עירובין

הודעהעל ידי י. אברהם » ה' דצמבר 29, 2016 5:41 pm

שמואל דוד כתב:
עדיאל ברויאר כתב:לא ראיתי שגדולי הראשונים והאחרונים עסקו בכגון דא.
המהרי בירב, המכתב מאליהו (אלפנדרי), המהריטץ, כו' וגם המזרחי וגור אריה ברש"י עה"ת מדייקין בכל אות שברש"י כידוע

הרב עדיאל התכוון כמו שכתב: בכגון דא.
כלומר בוודאי שדייקו בכל אות, אבל לא בכגון דא.

שמואל דוד
הודעות: 6489
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הערה ברש"י שבת כב. חנוכה סוכה עירובין

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' דצמבר 29, 2016 6:32 pm

לא הבנתי החילוק....
המהריק"ש מדייק בסוף מסכת בבא קמא בין שלש לג'

שמואל דוד
הודעות: 6489
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הערה ברש"י שבת כב. חנוכה סוכה עירובין

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' דצמבר 29, 2016 6:34 pm

ולפנים קבלתי מכתב מת"ח מופלג וז"ל
יפה בעיני שאתה עומד על דיוקים כאלה,
מן הסתם אתה נתקל בתגובות מחלק מהלומדים שנראה להם שלא צריך לדייק כל כך
אבל זה ההבדל בין דברי אלוקים חיים לדברים שנכתבו בידי אדם. שתורה אלוקית מדוייקת לגמרי ואין בה שום דיוק שהוא לא בעל משמעות. והרבה פעמים דווקא מהדיוקים הכי דקים מתגלים דברים גדולים וחשובים. והרבה פעמים מתגלה שההבנה בלי לדייק שגוייה או חסרה. וכמו שאמרו על רבי עקיבא שהיה דורש על כל קוץ תילי תילים של הלכות. אבל זה דורש מדרגה, והרבה פעמים ההבנה שלנו גסה ולא מובן לנו מה המשמעות בדיוקים.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: הערה ברש"י שבת כב. חנוכה סוכה עירובין

הודעהעל ידי קראקובער » ה' דצמבר 29, 2016 6:36 pm

אתה משווה בין התורה לבני אדם?!!

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: הערה ברש"י שבת כב. חנוכה סוכה עירובין

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ה' דצמבר 29, 2016 6:44 pm

שמואל דוד כתב:לא הבנתי החילוק....
המהריק"ש מדייק בסוף מסכת בבא קמא בין שלש לג'


איני יודע אם זה באמת כך. אבל אם כן הוא, זה ממש צע"ג על המהריק"ש. ואפשר שלא היה מודע לכך שכל זה זה רק ענייני מעתיקים ותו לא, אבל זה ממש פלא, שהרי בדורו עדיין לא היו הרבה דפוסים.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6334
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: הערה ברש"י שבת כב. חנוכה סוכה עירובין

הודעהעל ידי מיללער » ה' דצמבר 29, 2016 6:48 pm

קראקובער כתב:אתה משווה בין התורה לבני אדם?!!

חבל על הזמן

זה סוג של לימוד, ועל טעם וריח אין להתוכח, ידידינו המדקדק ר' שמואל דוד רב כחו וחילו בעניני דקדוק הלשונות (עי' בהפורום הסמוך על דף היומי) ומשתעשע בזה בכל דף ודף, לאחרים זה מייגע ואף מצחיק ולכה"פ רואים בזה סטיה מעצם לימוד התורה ולהתעמק על פשט ועיון בטעמי הענינים והלכותיהן, ואולי גם על זה נאמר אלו ואלו דא"ח ולאו כל מוחא סביל דא.

שמואל דוד
הודעות: 6489
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הערה ברש"י שבת כב. חנוכה סוכה עירובין

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' דצמבר 29, 2016 7:45 pm

אלו ואלו דברי אלוקים חיים
בודאי גם אני עוסק בהבנת הגמרא ורש"י אבל דיוקים ברש"י הוא דבר נאה והרבה פעמים מצינו מרגליות באות או בתיבה א'
מפרשי רש"י עה"ת האריכו לדייק בכל אות ואות וכל הראשי ישיבות דייקו בהרש"י הראשונה שבמסכתא (האשה נקנית לבעלה) כידוע
וכשם שדייק רש"י בתחילת המסכתא וכל דבריו בדקדוק ה"ה בכל המסכתא אפשר לדייק
וכל אחד יעשה מה שלבו חפץ אבל ח"ו לזלזל בשום דרך של לימוד התורה

ועיין כסא רחמים (חורי) ובספר לא תשיך (מאזוז) ועיין שם בהקדמה
ובנחל שלמה (אריאלי) ועוד ועוד שדייקו בדיוקים קלים וסדר הד"ה וכו' וכו'

ועיין רש"י גיטין כ. ד"ה יהב
והמכתב מאליהו (אלפנדרי) דייק באות ו' של רש"י עיין שם
ועיין מנוחת שלום (ד) עמוד 60-61
נערך לאחרונה על ידי שמואל דוד ב ד' דצמבר 06, 2017 7:42 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

שמואל דוד
הודעות: 6489
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הערה ברש"י שבת כב. חנוכה סוכה עירובין

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' דצמבר 29, 2016 7:50 pm

עדיאל ברויאר כתב:
שמואל דוד כתב:לא הבנתי החילוק....
המהריק"ש מדייק בסוף מסכת בבא קמא בין שלש לג'


איני יודע אם זה באמת כך. אבל אם כן הוא, זה ממש צע"ג על המהריק"ש. ואפשר שלא היה מודע לכך שכל זה זה רק ענייני מעתיקים ותו לא, אבל זה ממש פלא, שהרי בדורו עדיין לא היו הרבה דפוסים.

אפשר שהיה לו דפוס ראשון....
אגב עיין שם שהפליא לדייק בכל אות ואות שבדברי רש"י ז"ל

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: הערה ברש"י שבת כב. חנוכה סוכה עירובין

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ה' דצמבר 29, 2016 7:57 pm

שמואל דוד כתב:
עדיאל ברויאר כתב:
שמואל דוד כתב:לא הבנתי החילוק....
המהריק"ש מדייק בסוף מסכת בבא קמא בין שלש לג'


איני יודע אם זה באמת כך. אבל אם כן הוא, זה ממש צע"ג על המהריק"ש. ואפשר שלא היה מודע לכך שכל זה זה רק ענייני מעתיקים ותו לא, אבל זה ממש פלא, שהרי בדורו עדיין לא היו הרבה דפוסים.

אפשר שהיה לו דפוס ראשון....
אגב עיין שם שהפליא לדייק בכל אות ואות שבדברי רש"י ז"ל


לא הבנת נכון את דבריי. התכוונתי לומר שאדם שנמצא עמוק בתוך עולם הדפוס, עשוי לטעות ולחשוב שאפשר לדייק בין שלש לג', אבל מי שמכיר ולו במעט את כתבי היד יודע שזה דבר שמתחלף בלי סוף ואין לו שום משמעות, אפילו לא בדל קטן וזעיר.

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: הערה ברש"י שבת כב. חנוכה סוכה עירובין

הודעהעל ידי אפשר » ה' דצמבר 29, 2016 8:42 pm

יש אסכולות כזאת וכזאת, בודאי בהרבה הרבה אחרונים מוצאים עסק גדול על כאלו דברים ברש"י ועוד ראשונים, על גבול התמיהה.
למעשה בדורות קודמים אצל הרבה ספרדים כך היה דרך הלימוד הפשוט, אבל בזמנינו שאפשר לומר שהוא כבר לא בנמצא דרך לימוד כזה, עדיין בודאי שכל מי שעוסק בזה במידה ובמשורה, ואינו עושה עיקר לימודו מזה, תע"ב.
ובכלל התירוץ מצדיק את הקושיא, אם למשל על הקושיא הנ"ל יהיה תירוץ טוב ומיישב ע"פ פשטות הענינים בצורה שכל האומר ברקאי, שאפשר להעמיסו בראשית מחשבתו של רש"י, למה לא?

כח עליון
הודעות: 561
הצטרף: ה' דצמבר 08, 2016 8:08 pm

Re: הערה ברש"י שבת כב. חנוכה סוכה עירובין

הודעהעל ידי כח עליון » ה' דצמבר 29, 2016 10:13 pm

קראקובער כתב:ד"ר צבי יהודה בראיון לבראון על החזו"א "הם מדקדקים ברמב"ם כאילו זה דיוקים בתורה, בפסוקים וזה פלא כמעט נס שהרמב"ם הצליח מה שהצליח אתה עוד מצפה ממנו לדייק בכל מילה?! דרכו של אדם שהוא שוכח מה שכתב שהוא לא מדקדק כל כך, הבריסקאים מכל הבדל קטן כזה עושים עניין גדול והם לא תופסים שזה דרך השטף הספרותי, הם לקחו את הרמב"ם ועשו אותו לגולם, למכונה."

האם בעל כללי רש"י חשב אחרת? כנראה שכן.

מה אתה מוכיח מהחיד"א? ברור שיש דייק בלשונו אבל לא צריך להפוך אותו למכונה.


לא מצאת מישהו אחר לצטט כדי לצחוק על חכמי התורה?
גם אם באמת דרכם לא מקובלת עליך, לא כותבים כך

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: הערה ברש"י שבת כב. חנוכה סוכה עירובין

הודעהעל ידי קראקובער » ה' דצמבר 29, 2016 10:37 pm

מה יש לך נגד החזו"א??!!

כח עליון
הודעות: 561
הצטרף: ה' דצמבר 08, 2016 8:08 pm

Re: הערה ברש"י שבת כב. חנוכה סוכה עירובין

הודעהעל ידי כח עליון » ה' דצמבר 29, 2016 11:20 pm

קראקובער כתב:מה יש לך נגד החזו"א??!!


הלשון של הד"ר צבי יהודה, הוא של החזו"א?

טור תלגא
הודעות: 454
הצטרף: ו' אוגוסט 26, 2016 11:16 pm

Re: הערה ברש"י שבת כב. חנוכה סוכה עירובין

הודעהעל ידי טור תלגא » ו' דצמבר 30, 2016 3:48 am

.
נערך לאחרונה על ידי טור תלגא ב ג' מאי 16, 2017 10:09 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.


פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: הערה ברש"י שבת כב. חנוכה סוכה עירובין

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' ינואר 01, 2017 9:49 pm

שמואל דוד כתב:שבת כב. נר של חנוכה שהניחה למעלה מכ' אמה פסולה כסוכה וכמבוי
וברש"י כסוכה וכמבוי דתנן בהו בהדיא בעירובין ומסכת סוכה דפסילי

ויש להעיר,
א) מדוע הקדים רש"י עירובין לסוכה הא בגמרא נקט סוכה קודם מבוי
(באמת בסדר מועד עירובין קודם לסוכה אבל סוף סוף הגמרא הקדים סוכה)

זה פשוט, הגמ' הקדימה סוכה שהיא דאו' למבוי שהוא מדרבנן
אבל רש"י ציטט ממה דתנן במתני', ומס' עירובין קודמת לסוכה.

שמואל דוד
הודעות: 6489
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הערה ברש"י שבת כב. חנוכה סוכה עירובין

הודעהעל ידי שמואל דוד » ו' ינואר 13, 2017 6:18 pm

בעניין דיוקים ברש"י
עיין שו"ת הלכות קטנות ב קט (מדייק מדוע כתב רש"י פסוק הוא במקום פלוני)
שו"ת מהרי"ק סימן פז (מדייק בין היכא שאומר רש"י לקמן מפרש או כדמפרש ואזיל)
ועיין של"ה (תושבע"פ כלל כד) שיש לדקדק בכל תיבה כו'
ושם (מסכת שבועות נר מצוה) כתב דבכל דיבור יש בו נסתרים כו' כי חיבר חיבורו ברוח הקודש... ועיין רש"י על התורה שהקורא סובר שהוא קל וראו במזרחי ושאר מפרשים ותמצאו נפלאות וכ"ה ברש"י על גמרא שכולם מרועה אחד כו'
ועיין דרכי הגמרא (ה-ו)
ועיין מאירי בפתיחה לאבות שבתיבה אחת של רש"י יכלול לפעמים תירוצים של חבילי קושייות
ועיין שו"ת חיים שאל (א-מח, עא) שרש"י ישב על כל טיפת דיו ז נקיים כו'
ועיין כללי רש"י (סוף מסכת ברכות)
[מספר שערים מצויינם בהלכה ב"מ עו]

שמואל דוד
הודעות: 6489
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הערה ברש"י שבת כב. חנוכה סוכה עירובין

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' ספטמבר 04, 2019 6:05 am

.
נערך לאחרונה על ידי שמואל דוד ב ד' ספטמבר 04, 2019 6:08 am, נערך פעם 1 בסך הכל.


שמואל דוד
הודעות: 6489
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הערה ברש"י שבת כב. חנוכה סוכה עירובין

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' ספטמבר 09, 2019 8:08 pm

עיין אביר יעקב כריתות יח
Screenshot 2019-09-09 at 1.06.43 PM - Edited.png
Screenshot 2019-09-09 at 1.06.43 PM - Edited.png (78.96 KiB) נצפה 5474 פעמים


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 138 אורחים