מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לא בא לידינו ופטרנוהו בלא מזונות

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

לא בא לידינו ופטרנוהו בלא מזונות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' ינואר 03, 2017 11:12 pm

ואמרו ידינו לא שפכו את הדם הזה ועינינו לא ראו וכי על לבנו עלתה שב"ד שופכין דמים אלא לא בא לידינו ופטרנוהו בלא מזונות ולא ראינוהו והנחנוהו בלא לויה

והנה הגר"ח בנחל איתן כתב כך:
נחל איתן סי' טו.png
נחל איתן סי' טו.png (22.52 KiB) נצפה 1792 פעמים

ונימק דבריו שם בהערה: פשוט דאין יכולים לומר שקר...

ולול"ד סבור אני לומר שאפילו אם פטרוהו והניחוהו בלא מזונות ובלא לויה, עדיין יכולים הם לומר "ידינו לא שפכו", ואין כאן שקר אלא בייחס לדרש ולא בפשוטן של דברים.

מה דעתכם?

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: לא בא לידינו ופטרנוהו בלא מזונות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' פברואר 01, 2019 12:34 am

מענין לענין, מבואר בגמ' שאפילו אם יש 'רוב' לומר שהרוצח היה גוי, (דנמצא סמוך לעיר שרובה נכרים), שייך חיוב של עגלה ערופה. מה הטעם? הרי לכאו' הכפרה בעיקרה היא על הרציחה.

ההוא דאמר
הודעות: 1533
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: לא בא לידינו ופטרנוהו בלא מזונות

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ו' פברואר 01, 2019 1:45 am

הכפרה היא על בית דין שגרמו בעקיפין לרצח.
אגב, יצויינו דברי האבן עזרא על הפסוק ונכפר להם הדם.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

כשזקני בין דין פטרוהו בלא מזונות ולויה, מה יאמרו?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' ספטמבר 08, 2019 12:41 am

כא, ז-ח וְעָנ֖וּ וְאָמְר֑וּ יָדֵ֗ינוּ לֹ֤א שפכה שָֽׁפְכוּ֙ אֶת־הַדָּ֣ם הַזֶּ֔ה וְעֵינֵ֖ינוּ לֹ֥א רָאֽוּ: כַּפֵּר֩ לְעַמְּךָ֙ יִשְׂרָאֵ֤ל אֲשֶׁר־פָּדִ֙יתָ֙ ד' וגו'.

פירש"י, וכי עלתה על לב שזקני בית דין שופכי דמים הם, אלא לא ראינוהו ופטרנוהו בלא מזונות ובלא לויה. והכהנים אומרים כפר לעמך ישראל.

בקונטרס 'נאה זיום' עמ' קסב מובא בשם הגאון רבי יוסף פטרוף שליט"א בשם הגאון הכביר רבי סנדר פריינד זצוק"ל שהעיר מה יהיה הדין אם באמת נזדמן לידם ההרוג ופטרוהו בלא מזון, מה הם מתוודים.


עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: לא בא לידינו ופטרנוהו בלא מזונות

הודעהעל ידי עקביה » א' ספטמבר 08, 2019 7:12 am

עושה חדשות כתב:ולול"ד סבור אני לומר שאפילו אם פטרוהו והניחוהו בלא מזונות ובלא לויה, עדיין יכולים הם לומר "ידינו לא שפכו", ואין כאן שקר אלא בייחס לדרש ולא בפשוטן של דברים.

מה דעתכם?

איני יודע האם זה דרש.
התמיהה: "וכי על לבנו עלתה שב"ד שופכין דמים" מבטאת שההבנה הפשוטה מופקעת לגמרי, וא"א להבין אלא שלא פטרוהו בלא מזונות ולוויה.

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: לא בא לידינו ופטרנוהו בלא מזונות

הודעהעל ידי חלמישצור » א' ספטמבר 08, 2019 4:09 pm

לענ"ד פשוט שאם לא פטרוהו כראוי הרי לא יכולים לערוף את העגלה, לרחוץ בניקיון כפיהם, ולהתכפר בזה. המעמד שהסדירתו התורה הוא רק אם פעלו הזקנים כראוי, וקרה להם מקרה שלא באשמתם כלל, ואז הקב"ה מכפר עליהם לאחר שערכו את עריפת העגלה לעיני כולם למען דעת כל עמי הארץ את חומרת הרצח שקרה, שאי אפשר לעבור עליו לשגרה הגם שקרה שלא באשמת זקני העיר הקרובה. אבל אם אכן לא פעלו כנדרש - בוודאי שצריכים חריש מוסרי וחברתי עמוק כדי לתקן את המעוות מכאן ולהבא, והמעמד הזה לא יועיל דבר ולא יכפר.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 128 אורחים