ביליצר כתב:סברא הוא ,מדובר בספק במציאות ולא ספק הלכתי,
ביליצר כתב:סברא הוא ,מדובר בספק במציאות ולא ספק הלכתי,
ברלינר כתב:ביליצר כתב:סברא הוא ,מדובר בספק במציאות ולא ספק הלכתי,
יבוא אליהו נאמר גם לגבי בירור מציאות בפרק אלו מציאות (מונח עד שיבא אליהו)
ובגדר הנאמנות עיין בציון לעיל
ביליצר כתב:ברלינר כתב:ביליצר כתב:סברא הוא ,מדובר בספק במציאות ולא ספק הלכתי,
יבוא אליהו נאמר גם לגבי בירור מציאות בפרק אלו מציאות (מונח עד שיבא אליהו)
ובגדר הנאמנות עיין בציון לעיל
הרבה כבר כתבו ע"ז שאינו כפשוטו שהרי אין אליהו נאמן במקום שצריך עדים ,
ברלינר כתב:אגב לגבי גדר נאמנות אליהו יש בשו"ת הגר"ש סלנטר תשובה מענינת
ביליצר כתב:ראיות יפות הבאת ,
אמנם הרבה אחרונים כתבו להלכה [מהם מהרם חביב] שאין סומכים על נביא אף על ספק במציאות כפי שאין משגיחים בבת קול בהלכה ,, כונת הרב אלישיב זצ"ל באתי לבאר ...
ביליצר כתב:ברלינר כתב:אגב עיין מל"מ אישות פ"ט ה"ו בסוף דבריו שכתב להיפך שרק בספק במציאות שייך יבא אלינו אך בדינא לא (ואולי אפשר לדחוק שכוונתו שלא יהני לגבי שליח כיון דנאמנותו בדין הוא כחת"ס) ולגבי נאמנותו לפשוט תיקו עיין שו"ת חת"ס ח"ו סימן צ"ח שהוא לא מדין נאמנות אלא מדין מורה כיון שלא מת וכו' עיי"ש.[/quote
עכשיו ראיתי ברישא דאשכול שסברת הגרי"ש הוא כיון שכבר נהגו וכו,,
ועוד ,בשלמא על הספיקות שהיו אי נימא דלאליהו מותר לפתרם ניחא ,אבל אטו כל הספיקות שיוולדו לאחר מכן יבוא אליהו ,
ידענו שהוא מלאך הברית ולא ידענו על מלאך הספיקות לכן נוהגים לאיסור כי כך נהגו ,
ובכלל צ"ע אם מדובר על אליהו כמלאך או אליהו שלאחר תחיית המתים או על אליהו שלא מת [שצ"ע מה הגדרתו ועיין במפורסמות דקוב"ש על אשת אליהו]
לגבי המל"מ אכן כך כתבו עוד אחרונים [לא להיפך] אבל הרבה כתבו דל"ש להלכה ולא שנא על ספק במציאות אין מקבלים,,
ביליצר כתב:מהרם בן חביב בתוספות יום הכיפורים,
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?si ... =50921&st=%u05e1%u05e4%u05e7
לגבי שיטת רב חיים אולי י ,,,פרש כבודו שיחתו
ביליצר כתב:לא כ"כ הבנתי את דברי מרן רב חיים לפי הציטוט ,איה מקומו?
ברלינר כתב:ביליצר כתב:לא כ"כ הבנתי את דברי מרן רב חיים לפי הציטוט ,איה מקומו?
סטנסלך לגבי ספק סוטה
ביליצר כתב:ברלינר כתב:ביליצר כתב:לא כ"כ הבנתי את דברי מרן רב חיים לפי הציטוט ,איה מקומו?
סטנסלך לגבי ספק סוטה
את"י סטנסיל ,אם תוכל לצטט אודה לכ"ת
ביליצר כתב:פותחים ספר וכותבים מלה במלה........
ברלינר כתב:ביליצר כתב:פותחים ספר וכותבים מלה במלה........
מחילה... לא שמתי לב שביקשת לצטט חשבתי שהתכוונת לעלות
"או די"ל דהחדוש הוא רק בדין טומאה דספק טומאה הוי טמא ודאי, ודין טומאה ודאית הטילה תורה על ספק טומאה, אבל עצם המעשה אם נגע או לא נגע הוי בספק," וכו' "וע"כ מוכך מזה דהדין דספק כודאי הוא רק על דין איסור ודין טומאה,שעל ספק הטילה תורה דין טומאה ודאי ולא על עצם המעשה" וכו' וביאר לפי"ז שיטת התוס' סוטה כח. שסוטה איסורה בעשה ולא בלאו ואינו לוקה
ביליצר כתב:ברלינר כתב:ביליצר כתב:פותחים ספר וכותבים מלה במלה........
מחילה... לא שמתי לב שביקשת לצטט חשבתי שהתכוונת לעלות
"או די"ל דהחדוש הוא רק בדין טומאה דספק טומאה הוי טמא ודאי, ודין טומאה ודאית הטילה תורה על ספק טומאה, אבל עצם המעשה אם נגע או לא נגע הוי בספק," וכו' "וע"כ מוכך מזה דהדין דספק כודאי הוא רק על דין איסור ודין טומאה,שעל ספק הטילה תורה דין טומאה ודאי ולא על עצם המעשה" וכו' וביאר לפי"ז שיטת התוס' סוטה כח. שסוטה איסורה בעשה ולא בלאו ואינו לוקה
יישר כח ,אצטרך כנראה לראות בספר ,,
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 32 אורחים