מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דברי הגר"י זילברשטיין בי' בטבת בעניין אמירת קרבנות ודיבור בתפילה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
חוקר ודורש
הודעות: 866
הצטרף: ד' אוגוסט 17, 2016 11:39 am

דברי הגר"י זילברשטיין בי' בטבת בעניין אמירת קרבנות ודיבור בתפילה

הודעהעל ידי חוקר ודורש » ב' ינואר 09, 2017 10:23 am

מ"צב דבריו
קבצים מצורפים
zilbrshtiin.docx
(17.58 KiB) הורד 232 פעמים

חוקר ודורש
הודעות: 866
הצטרף: ד' אוגוסט 17, 2016 11:39 am

Re: דברי הגר"י זילברשטיין בי' בטבת בעניין אמירת קרבנות ודיבור בתפילה

הודעהעל ידי חוקר ודורש » ב' ינואר 09, 2017 4:32 pm

אכן לא ברור למה הלכה מפורשת בעניין אמירת קורבנות לא נהוגה בכל הקהילות.

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: דברי הגר"י זילברשטיין בי' בטבת בעניין אמירת קרבנות ודיבור בתפילה

הודעהעל ידי אפשר » ב' ינואר 09, 2017 4:36 pm

יש למקצת אנשים טעות פשוטה, המשנ"ב מביא א"ר בסימן א שמי שעסקו בתורה אי"צ לומר קרבנות, והנה מקור הא"ר ממעדני יו"ט, ושם הוא כותב כן, אבל כוונתו לכל הקרבנות בסימן א', היינו לומר כל פרשיות הקרבנות בתורה, אבל הוא מסתייג להדיא שאיזהו מקומן ורבי ישמעאל יש חיוב, וכ"ה בשו"ע סימן נ, וכן פרשת התמיד הוא חיוב גמור, שלשת אלו, ואי"ז מטעם קרבנות אלא מטעם שיש לשלש שליש במקרא משנה ותלמוד, וכמבואר בב"י שם [אולם בפרשת התמיד יש חיוב מצד אמרו לפני כסדר הזה], ומה שאומרים בברכת התורה ברכת כהנים ומשנה וברייתא, אי"ז מוציא החיוב לשלש, ושם גם לא תיקנוהו משום זה, אלא תיקנוהו משום שיחול ברכת התורה על תורה משנה ותלמוד, וזה ענין אחר, וכמבואר בראשונים קדמונים. ועכ"פ אי הביהרות במשנ"ב זה לענ"ד הביאו לטעות כמה אינשי.

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: דברי הגר"י זילברשטיין בי' בטבת בעניין אמירת קרבנות ודיבור בתפילה

הודעהעל ידי עיק » ב' ינואר 09, 2017 5:49 pm

חוקרנוביץ כתב:אכן לא ברור למה הלכה מפורשת בעניין אמירת קורבנות לא נהוגה בכל הקהילות.

בער אנוכי ולא אדע מתי הפך זה להלכה מפורשת. מילא פרשת התמיד שמשתמע מהרמ"א ש"צריך" לאומרו, אבל כל סדר הקרבנות הנדפס בסידורים? בשו"ע מופיע כמדומני ש"טוב לומר" פרשיות אלה.
והנה אף לגבי פסוד"ז משמע בגמרא שאינם חובה ("יהא חלקי" וכו'), וכך משתמע גם ברמב"ם.
אז מילא פסוד"ז נהגו לאומרם בכל זאת, אך קרבנות מה"ת שהם חובה?

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: דברי הגר"י זילברשטיין בי' בטבת בעניין אמירת קרבנות ודיבור בתפילה

הודעהעל ידי אפשר » ב' ינואר 09, 2017 10:53 pm

איזהו מקומן ורבי ישמעאל חיוב, עי' שו"ע סימן נ
שאר הקרבנות באמת אינו חיוב, אלא כמו מן ועקידה ועשרת הדברות וכו'
פעם ראיתי מכתב מהגרח"ק שכתב קרוב לחיוב, לא אדע אי קאי על תמיד או שאר הקרבנות, וגם לא אדע למה קרוב לחיוב

סלקא דעתך
הודעות: 119
הצטרף: ש' מרץ 07, 2015 10:54 pm

Re: דברי הגר"י זילברשטיין בי' בטבת בעניין אמירת קרבנות ודיבור בתפילה

הודעהעל ידי סלקא דעתך » ג' ינואר 10, 2017 12:16 am

כנראה שבגלל האריכות 'העולם' לא יכול לעמוד בזה.
מי שבכל זאת רוצה, כדאי לו להתפלל באזור אליהו שחתכו יותר מחצי (וגם לא יהיה לו נקיפות מצפון).

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: דברי הגר"י זילברשטיין בי' בטבת בעניין אמירת קרבנות ודיבור בתפילה

הודעהעל ידי אפשר » ג' ינואר 10, 2017 12:29 am

ברוב הסידורים לא העתיקו כלל פרשיות הקרבנות שכתבם הביה"ל סו"ס א. רק בוילנא.

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: דברי הגר"י זילברשטיין בי' בטבת בעניין אמירת קרבנות ודיבור בתפילה

הודעהעל ידי עיק » ג' ינואר 10, 2017 1:03 pm

אפשר כתב:איזהו מקומן ורבי ישמעאל חיוב, עי' שו"ע סימן נ

יש"כ. אכן מהשו"ע בסימן נ משמע שאמירת איזהו מקומן וברייתא דר' ישמעאל היא תקנה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: דברי הגר"י זילברשטיין בי' בטבת בעניין אמירת קרבנות ודיבור בתפילה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' ינואר 10, 2017 2:14 pm

ומה הכוונה של הגר"י זילברשטיין שמשמע בחז"ל שיש לאמרם?

ז"ל: ונחזור לומר את פרשת הקרבנות, שבניגוד לדעה הרווחת בקהל אינם מנהג בעלמא או מילתא דחסידותא גרידא, אלא יש לכך מקור בחז"ל בהרבה מקומות

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: דברי הגר"י זילברשטיין בי' בטבת בעניין אמירת קרבנות ודיבור בתפילה

הודעהעל ידי אפשר » ג' ינואר 10, 2017 3:29 pm

עיק כתב:
אפשר כתב:איזהו מקומן ורבי ישמעאל חיוב, עי' שו"ע סימן נ

יש"כ. אכן מהשו"ע בסימן נ משמע שאמירת איזהו מקומן וברייתא דר' ישמעאל היא תקנה.

גם פרשת תמיד חיוב, והרמ"א מוסיפו, והמחבר צ"ל שסמך על סימן א, ואע"פ ששאר האמירות בסימן א' לאו חיובא, מכ"מ מצאנו כעי"ז במחבר דסומך עצמו במקום אחד, על מש"כ במקו"א, אע"פ שאי"ז ממש הדין. [היכן לא זכור לי כעת, אבל זכור לי שיש כאלו דברים].

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: דברי הגר"י זילברשטיין בי' בטבת בעניין אמירת קרבנות ודיבור בתפילה

הודעהעל ידי אפשר » ג' ינואר 10, 2017 3:30 pm

אוצר החכמה כתב:ומה הכוונה של הגר"י זילברשטיין שמשמע בחז"ל שיש לאמרם?

ז"ל: ונחזור לומר את פרשת הקרבנות, שבניגוד לדעה הרווחת בקהל אינם מנהג בעלמא או מילתא דחסידותא גרידא, אלא יש לכך מקור בחז"ל בהרבה מקומות

מה שאלתכם? היכן בחז"ל?
הב"י מביא הגמ' סוף תענית ומגילה אמרו לפני כסדר הזה לגבי פרשת התמיד, ולענין שאר האמירות הגמ' סוף מנחות כל העוסק וכו'

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: דברי הגר"י זילברשטיין בי' בטבת בעניין אמירת קרבנות ודיבור בתפילה

הודעהעל ידי עיק » ג' ינואר 10, 2017 4:25 pm

אפשר כתב:
אוצר החכמה כתב:ומה הכוונה של הגר"י זילברשטיין שמשמע בחז"ל שיש לאמרם?

ז"ל: ונחזור לומר את פרשת הקרבנות, שבניגוד לדעה הרווחת בקהל אינם מנהג בעלמא או מילתא דחסידותא גרידא, אלא יש לכך מקור בחז"ל בהרבה מקומות

מה שאלתכם? היכן בחז"ל?
הב"י מביא הגמ' סוף תענית ומגילה אמרו לפני כסדר הזה לגבי פרשת התמיד, ולענין שאר האמירות הגמ' סוף מנחות כל העוסק וכו'

אלו לשונות של מעלה, לא של חיוב.

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: דברי הגר"י זילברשטיין בי' בטבת בעניין אמירת קרבנות ודיבור בתפילה

הודעהעל ידי אפשר » ג' ינואר 10, 2017 4:35 pm

עיק כתב:
אפשר כתב:
אוצר החכמה כתב:ומה הכוונה של הגר"י זילברשטיין שמשמע בחז"ל שיש לאמרם?

ז"ל: ונחזור לומר את פרשת הקרבנות, שבניגוד לדעה הרווחת בקהל אינם מנהג בעלמא או מילתא דחסידותא גרידא, אלא יש לכך מקור בחז"ל בהרבה מקומות

מה שאלתכם? היכן בחז"ל?
הב"י מביא הגמ' סוף תענית ומגילה אמרו לפני כסדר הזה לגבי פרשת התמיד, ולענין שאר האמירות הגמ' סוף מנחות כל העוסק וכו'

אלו לשונות של מעלה, לא של חיוב.

בכל העוסק אתה צודק, וכן הדין באמת.
אבל באמרו לפני כסדר הזה, הוא לשון חיוב גמור.


אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: דברי הגר"י זילברשטיין בי' בטבת בעניין אמירת קרבנות ודיבור בתפילה

הודעהעל ידי אפשר » ג' ינואר 10, 2017 9:16 pm

פלגינן כתב:יעויין היטב כאן viewtopic.php?f=7&t=8909

הדברים חסרים שם.
והסדר הוא כדלהלן,
תמיד
איזהו
רבי ישמעאל
קטורת
אביי הוה מסדר

כל השאר [אף בזה יש הבדלים, כגון עקידה ומן לפני עשרת הדברות וכו']
[באם נתחייב בקרבן, ואפילו עולה בעבר על עשה וכו', אז ג"כ קרוב לחיוב אמירת הפרשה].

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: דברי הגר"י זילברשטיין בי' בטבת בעניין אמירת קרבנות ודיבור בתפילה

הודעהעל ידי עיק » ד' ינואר 11, 2017 11:49 am

אפשר כתב:
עיק כתב:
אפשר כתב:מה שאלתכם? היכן בחז"ל?
הב"י מביא הגמ' סוף תענית ומגילה אמרו לפני כסדר הזה לגבי פרשת התמיד, ולענין שאר האמירות הגמ' סוף מנחות כל העוסק וכו'

אלו לשונות של מעלה, לא של חיוב.

בכל העוסק אתה צודק, וכן הדין באמת.
אבל באמרו לפני כסדר הזה, הוא לשון חיוב גמור.

אמרו לפני כסדר הזה הוא דברי אגדה, וכמדומה שהראשונים לא הביאוהו להלכה.

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: דברי הגר"י זילברשטיין בי' בטבת בעניין אמירת קרבנות ודיבור בתפילה

הודעהעל ידי אפשר » ד' ינואר 11, 2017 1:39 pm

עיק כתב:אמרו לפני כסדר הזה הוא דברי אגדה, וכמדומה שהראשונים לא הביאוהו להלכה.

למה אתה אומר כן, הרבה ראשונים הביאוהו, עי' סידור רשי או"ז אשכול או"ח ב"י ועוד ועוד

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: דברי הגר"י זילברשטיין בי' בטבת בעניין אמירת קרבנות ודיבור בתפילה

הודעהעל ידי עיק » ד' ינואר 11, 2017 2:05 pm

אפשר כתב:
עיק כתב:אמרו לפני כסדר הזה הוא דברי אגדה, וכמדומה שהראשונים לא הביאוהו להלכה.

למה אתה אומר כן, הרבה ראשונים הביאוהו, עי' סידור רשי או"ז אשכול או"ח ב"י ועוד ועוד

כמובן. כתבתי "כמדומה" כי הרמב"ם רי"ף ורא"ש שמפיהם אנו חיים בכל מקום בד"ס לא הביאוהו ונראה שלדעתם אינו הלכה. כדי לומר שהוא להלכה צריך להגיע לאשכול ולסידור רש"י - הלא דבר הוא.

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: דברי הגר"י זילברשטיין בי' בטבת בעניין אמירת קרבנות ודיבור בתפילה

הודעהעל ידי אפשר » ד' ינואר 11, 2017 2:07 pm

עיק כתב:כמובן. כתבתי "כמדומה" כי הרמב"ם רי"ף ורא"ש שמפיהם אנו חיים בכל מקום בד"ס לא הביאוהו ונראה שלדעתם אינו הלכה. כדי לומר שהוא להלכה צריך להגיע לאשכול ולסידור רש"י - הלא דבר הוא.

רוב עניני תפילה הם בראשונים מסוג האורחות חיים ולא ברי"ף ורמב"ם שנצמדו להלכות המוכרחות בתלמוד, וסליחה אבל כדאי לעיין בבית יוסף לאורך אורח חיים, ותיווכח שחלק גדול מהדינים שאנו נוהגים ביום יום, נחתכים דווקא מאבודרהם אורחות חיים כל בו ודומיהם, ואין להם זכר לא ברי"ף ולא ברמב"ם [והרא"ש ככה ככה].

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: דברי הגר"י זילברשטיין בי' בטבת בעניין אמירת קרבנות ודיבור בתפילה

הודעהעל ידי עיק » ד' ינואר 11, 2017 2:37 pm

אפשר כתב:
עיק כתב:כמובן. כתבתי "כמדומה" כי הרמב"ם רי"ף ורא"ש שמפיהם אנו חיים בכל מקום בד"ס לא הביאוהו ונראה שלדעתם אינו הלכה. כדי לומר שהוא להלכה צריך להגיע לאשכול ולסידור רש"י - הלא דבר הוא.

רוב עניני תפילה הם בראשונים מסוג האורחות חיים ולא ברי"ף ורמב"ם שנצמדו להלכות המוכרחות בתלמוד, וסליחה אבל כדאי לעיין בבית יוסף לאורך אורח חיים, ותיווכח שחלק גדול מהדינים שאנו נוהגים ביום יום, נחתכים דווקא מאבודרהם אורחות חיים כל בו ודומיהם, ואין להם זכר לא ברי"ף ולא ברמב"ם [והרא"ש ככה ככה].

ודאי. את הבית יוסף על אורח חיים אני חושב שאני דווקא קצת מכיר.
אבל היא הנותנת - באמת אותו חלק גדול מהדינים שאנו נוהגים יום יום שלא מצא את מקומו ברי"ף וברמב"ם אלא הגיע דרך או"ז, ארחות חיים ודומיהם אינו חובה גמורה כמו דינים אחרים. האם אמירת קרבנות (פרשת התמיד, או פרשת חטאת למי שיודע שנתחייב חטאת, למשל) באותה דרגת חשיבות כמו סמיכת גאולה לתפילה? כמו השמעת ק"ש לאזניו (אף שהוא דין לכתחילה בלבד)?

ברים
הודעות: 497
הצטרף: ד' אוגוסט 31, 2016 10:15 am

Re: דברי הגר"י זילברשטיין בי' בטבת בעניין אמירת קרבנות ודיבור בתפילה

הודעהעל ידי ברים » ד' ינואר 11, 2017 3:05 pm

איני מבין הדיון.
הרמ''א מביאו כחיוב, ובמחבר זה נראה שהוא אצלו מובן מאליו ''בשבת אומרים אצל פרשת התמיד פסוקי מוסף דשבת'' [מ''ח ס''א], הרמ''א דן אם לאמרו ביחידות ויכוין בפעם השניה כקורא בתורה... אין שום קולא בזה גם לת''ח.

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: דברי הגר"י זילברשטיין בי' בטבת בעניין אמירת קרבנות ודיבור בתפילה

הודעהעל ידי עיק » ד' ינואר 11, 2017 3:11 pm

ברים כתב:איני מבין הדיון.
הרמ''א מביאו כחיוב, ובמחבר זה נראה שהוא אצלו מובן מאליו ''בשבת אומרים אצל פרשת התמיד פסוקי מוסף דשבת'' [מ''ח ס''א], הרמ''א דן אם לאמרו ביחידות ויכוין בפעם השניה כקורא בתורה... אין שום קולא בזה גם לת''ח.

בשו"ע וברמ"א אכן עולה שהוא תקנה. השאלה היא:
א. האם יש לה מקור בחז"ל.
ב. מה תוקפה.

לשם השוואה: במשנ"ב הובא מהשל"ה שכאשר קורא איזהו מקומן יעשה קול ניגון של משניות. לא הובא בזה שום חולק ונראה שכך פסק המשנ"ב.
האם הוא חובה גמורה? האם ניתן להקל בזה למי שאין קולו ערב? ולמי שסתם לא נוח לו? ולמי שלא עשה כן - האם צריך להתוודות על כך ביום הכיפורים?

ברים
הודעות: 497
הצטרף: ד' אוגוסט 31, 2016 10:15 am

Re: דברי הגר"י זילברשטיין בי' בטבת בעניין אמירת קרבנות ודיבור בתפילה

הודעהעל ידי ברים » ד' ינואר 11, 2017 3:25 pm

האם אפשר להשוות מובאה של המ''ב לסימן שלם בשו''ע ורמ'''א?

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: דברי הגר"י זילברשטיין בי' בטבת בעניין אמירת קרבנות ודיבור בתפילה

הודעהעל ידי עיק » ד' ינואר 11, 2017 3:48 pm

ברים כתב:האם אפשר להשוות מובאה של המ''ב לסימן שלם בשו''ע ורמ'''א?


מדוע לא?
הנה יש לנו סימן שלם העוסק בהלכות לבישת הבגדים (סימן ב). האם העובדה שהוא סימן שלם הופכת אותו לחובה גמורה ? לעדיף על פני מובאות במשנ"ב?

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: דברי הגר"י זילברשטיין בי' בטבת בעניין אמירת קרבנות ודיבור בתפילה

הודעהעל ידי אפשר » ד' ינואר 11, 2017 4:40 pm

עיק כתב:
ברים כתב:האם אפשר להשוות מובאה של המ''ב לסימן שלם בשו''ע ורמ'''א?


מדוע לא?
הנה יש לנו סימן שלם העוסק בהלכות לבישת הבגדים (סימן ב). האם העובדה שהוא סימן שלם הופכת אותו לחובה גמורה ? לעדיף על פני מובאות במשנ"ב?

יל"ד רבות על התוקף של דינים, אבל בלי ליכנס לדבר המצריך אריכות גדולה, אפשר לומר בפשטות שהחיוב של קרבנות שנגזר מתוך רשי אשכול אוז ואוח שמצאו לו מקור גמור בגמ', הוא הרבה יותר חיוב מברכת הנותן ליעף כח שאין לו שום מקור בגמ' וגם בראשונים [כך ס"ל לב"י, אף שלענ"ד יש למצוא לו מקור בנדרים מט ע"ב].
וכן יש לו מקור יותר גדול מלכוון שני הרגלים בשעת קדושה.
ושני אלו הדברים נחשבים בעינינו לחיוב גמור, וק"ו לקרבנות.

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: דברי הגר"י זילברשטיין בי' בטבת בעניין אמירת קרבנות ודיבור בתפילה

הודעהעל ידי עיק » ד' ינואר 11, 2017 4:49 pm

אפשר כתב:
עיק כתב:
ברים כתב:האם אפשר להשוות מובאה של המ''ב לסימן שלם בשו''ע ורמ'''א?


מדוע לא?
הנה יש לנו סימן שלם העוסק בהלכות לבישת הבגדים (סימן ב). האם העובדה שהוא סימן שלם הופכת אותו לחובה גמורה ? לעדיף על פני מובאות במשנ"ב?

יל"ד רבות על התוקף של דינים, אבל בלי ליכנס לדבר המצריך אריכות גדולה, אפשר לומר בפשטות שהחיוב של קרבנות שנגזר מתוך רשי אשכול אוז ואוח שמצאו לו מקור גמור בגמ', הוא הרבה יותר חיוב מברכת הנותן ליעף כח שאין לו שום מקור בגמ' וגם בראשונים [כך ס"ל לב"י, אף שלענ"ד יש למצוא לו מקור בנדרים מט ע"ב].
וכן יש לו מקור יותר גדול מלכוון שני הרגלים בשעת קדושה.
ושני אלו הדברים נחשבים בעינינו לחיוב גמור, וק"ו לקרבנות.

שני דברים אלו שהזכרת נחשבים בעינינו לחיוב מכח המנהג ולא מכח מקורם. בקרבנות אין מנהג חזק כזה, וממילא אנו חוזרים לשאלת המקור והתוקף.

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: דברי הגר"י זילברשטיין בי' בטבת בעניין אמירת קרבנות ודיבור בתפילה

הודעהעל ידי אפשר » ד' ינואר 11, 2017 4:51 pm

עיק כתב:שני דברים אלו שהזכרת נחשבים בעינינו לחיוב מכח המנהג ולא מכח מקורם. בקרבנות אין מנהג חזק כזה, וממילא אנו חוזרים לשאלת המקור והתוקף.

מהיכי תיתי.
וגם המנהג בקרבנות מקרוב נשתבש, כמדומה באירופה וכן בארצות הספרד, לא היה כזה דבר שלא לומר קרבנות, זה דבר שהתחדש בעידן שטיבלאך.

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: דברי הגר"י זילברשטיין בי' בטבת בעניין אמירת קרבנות ודיבור בתפילה

הודעהעל ידי עיק » ד' ינואר 11, 2017 4:55 pm

אפשר כתב:
עיק כתב:שני דברים אלו שהזכרת נחשבים בעינינו לחיוב מכח המנהג ולא מכח מקורם. בקרבנות אין מנהג חזק כזה, וממילא אנו חוזרים לשאלת המקור והתוקף.

מהיכי תיתי.
וגם המנהג בקרבנות מקרוב נשתבש, כמדומה באירופה וכן בארצות הספרד, לא היה כזה דבר שלא לומר קרבנות, זה דבר שהתחדש בעידן שטיבלאך.


מקרוב או מפחות קרוב, המנהג נשתבש.
זאת לעומת הצמדת הרגלים בקדושה למשל, שנחשב אצל האנשים לעיקר כמו עמידה בתפילת שמו"ע.

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: דברי הגר"י זילברשטיין בי' בטבת בעניין אמירת קרבנות ודיבור בתפילה

הודעהעל ידי אפשר » ד' ינואר 11, 2017 5:18 pm

עיק כתב:מקרוב או מפחות קרוב, המנהג נשתבש.
זאת לעומת הצמדת הרגלים בקדושה למשל, שנחשב אצל האנשים לעיקר כמו עמידה בתפילת שמו"ע.

אני לא יודע לאן אנחנו חותרים, יש לנו מצד אחד גמ' [אולי מעורפלת] שלל של ראשונים, שו"ע ורמ"א מפורשים, כל דברי הפוסקים שדנו בזה ולא עלה על לב אחד מהם להמעיט בערכו, קח את השל"ה שחצי קיצור שלה עוסק בזה, וכן התבואת שור שכתב קונטרס שלם בענין, תשובה ארוכה במהרש"ל ע"ז, מלבד מג"א ט"ז א"ר פמ"ג ומשנ"ב שדנו ודנו על כל פרטי הדינים.

ומצד שני, השמטת הרמב"ם והרי"ף, ומנהג משובש.

הבוחר יבחר.

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: דברי הגר"י זילברשטיין בי' בטבת בעניין אמירת קרבנות ודיבור בתפילה

הודעהעל ידי עיק » ד' ינואר 11, 2017 6:33 pm

אפשר כתב:
עיק כתב:מקרוב או מפחות קרוב, המנהג נשתבש.
זאת לעומת הצמדת הרגלים בקדושה למשל, שנחשב אצל האנשים לעיקר כמו עמידה בתפילת שמו"ע.

אני לא יודע לאן אנחנו חותרים, יש לנו מצד אחד גמ' [אולי מעורפלת] שלל של ראשונים, שו"ע ורמ"א מפורשים, כל דברי הפוסקים שדנו בזה ולא עלה על לב אחד מהם להמעיט בערכו, קח את השל"ה שחצי קיצור שלה עוסק בזה, וכן התבואת שור שכתב קונטרס שלם בענין, תשובה ארוכה במהרש"ל ע"ז, מלבד מג"א ט"ז א"ר פמ"ג ומשנ"ב שדנו ודנו על כל פרטי הדינים.

ומצד שני, השמטת הרמב"ם והרי"ף, ומנהג משובש.

הבוחר יבחר.


הפוסקים דנו גם בסימן ב ולא עלה על לב איש להמעיט בערכו. וגם בסימן ר"מ. עם זאת, מלבד אצל (חלק מ) החסידים כמדומה שאיש אינו רואה בהם חיוב גמור.
רמב"ם רא"ש ורי"ף המצטרפים למנהג אינם מתבטלים בכזו קלות.

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: דברי הגר"י זילברשטיין בי' בטבת בעניין אמירת קרבנות ודיבור בתפילה

הודעהעל ידי אפשר » ד' ינואר 11, 2017 6:46 pm

עיק כתב:הפוסקים דנו גם בסימן ב ולא עלה על לב איש להמעיט בערכו. וגם בסימן ר"מ. עם זאת, מלבד אצל (חלק מ) החסידים כמדומה שאיש אינו רואה בהם חיוב גמור.
רמב"ם רא"ש ורי"ף המצטרפים למנהג אינם מתבטלים בכזו קלות.

הרא"ש מביא החיובים, עי' תשובות כלל ד.
והרמב"ם גם מביאו פעמיים, תפילה פ"ז הי"א וסדר התפילות, אבל ברמב"ם משמע שהוא מנהג ועיקרו משום ברכת התורה, ובמקום ברכת כהנים, וזה ענין רחב ומילתא אחריתי, [אבל עכ"פ זה מוזכר ברמב"ם אם להדיא לא כחיוב, אבל ברא"ש העתיקו בפשטות ואפשר שהוא חיוב גמור. וגם כתב שלא יאמר עד הבוקר והיינו משום שבלילה אין מקריבים, וכ"ז משמע חיוב].

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: דברי הגר"י זילברשטיין בי' בטבת בעניין אמירת קרבנות ודיבור בתפילה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' ינואר 11, 2017 8:42 pm

עיק כתב:
ברים כתב:האם אפשר להשוות מובאה של המ''ב לסימן שלם בשו''ע ורמ'''א?


מדוע לא?
הנה יש לנו סימן שלם העוסק בהלכות לבישת הבגדים (סימן ב). האם העובדה שהוא סימן שלם הופכת אותו לחובה גמורה ? לעדיף על פני מובאות במשנ"ב?

רובו ככולו של סימן ב מיוסד על גמרות מפורשות, ומי שאינו מקפיד על זה - הריהו בעיני כמי שלא מקפיד על מאה ברכות או על אמירת שמו"ת.

ברים
הודעות: 497
הצטרף: ד' אוגוסט 31, 2016 10:15 am

Re: דברי הגר"י זילברשטיין בי' בטבת בעניין אמירת קרבנות ודיבור בתפילה

הודעהעל ידי ברים » ד' ינואר 11, 2017 9:30 pm

א''צ הרבה דמיון כדי לחשב אם המנהג הרווח היה להיפך, שהליטאים מקפידים ע''ז והחסידים מדלגים, כמה הררי אש וגפרית היו נשפכים על ראשי החסידים ע''כ.

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: דברי הגר"י זילברשטיין בי' בטבת בעניין אמירת קרבנות ודיבור בתפילה

הודעהעל ידי עיק » ד' ינואר 11, 2017 11:20 pm

אפשר כתב:
עיק כתב:הפוסקים דנו גם בסימן ב ולא עלה על לב איש להמעיט בערכו. וגם בסימן ר"מ. עם זאת, מלבד אצל (חלק מ) החסידים כמדומה שאיש אינו רואה בהם חיוב גמור.
רמב"ם רא"ש ורי"ף המצטרפים למנהג אינם מתבטלים בכזו קלות.

הרא"ש מביא החיובים, עי' תשובות כלל ד.
והרמב"ם גם מביאו פעמיים, תפילה פ"ז הי"א וסדר התפילות, אבל ברמב"ם משמע שהוא מנהג ועיקרו משום ברכת התורה, ובמקום ברכת כהנים, וזה ענין רחב ומילתא אחריתי, [אבל עכ"פ זה מוזכר ברמב"ם אם להדיא לא כחיוב, אבל ברא"ש העתיקו בפשטות ואפשר שהוא חיוב גמור. וגם כתב שלא יאמר עד הבוקר והיינו משום שבלילה אין מקריבים, וכ"ז משמע חיוב].


יש"כ על הציון לדברי הרא"ש בתשובה.
אך נותרנו עם הרמב"ם והרי"ף. גם הם חזו לאצטרופי למנהג.

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: דברי הגר"י זילברשטיין בי' בטבת בעניין אמירת קרבנות ודיבור בתפילה

הודעהעל ידי עיק » ד' ינואר 11, 2017 11:24 pm

עזריאל ברגר כתב:
עיק כתב:
ברים כתב:האם אפשר להשוות מובאה של המ''ב לסימן שלם בשו''ע ורמ'''א?


מדוע לא?
הנה יש לנו סימן שלם העוסק בהלכות לבישת הבגדים (סימן ב). האם העובדה שהוא סימן שלם הופכת אותו לחובה גמורה ? לעדיף על פני מובאות במשנ"ב?

רובו ככולו של סימן ב מיוסד על גמרות מפורשות, ומי שאינו מקפיד על זה - הריהו בעיני כמי שלא מקפיד על מאה ברכות או על אמירת שמו"ת.

חבל, כי הרמב"ם פירש גמרות מפורשות אלה כהנהגה הראויה לתלמיד חכם, ולא כחיוב - בשונה מאמירת שמו"ת למשל.
מסקרן אותי מיהו אותו שאינו מקפיד על מאה ברכות: מי שאינו אומר ברכות השחר? אינו מתפלל ג' תפילות? אינו מרבה ברכות בכוונה תחילה בשבת?

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: דברי הגר"י זילברשטיין בי' בטבת בעניין אמירת קרבנות ודיבור בתפילה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' ינואר 12, 2017 5:35 pm

עיק כתב:
עזריאל ברגר כתב:
עיק כתב:הנה יש לנו סימן שלם העוסק בהלכות לבישת הבגדים (סימן ב). האם העובדה שהוא סימן שלם הופכת אותו לחובה גמורה ? לעדיף על פני מובאות במשנ"ב?

רובו ככולו של סימן ב מיוסד על גמרות מפורשות, ומי שאינו מקפיד על זה - הריהו בעיני כמי שלא מקפיד על מאה ברכות או על אמירת שמו"ת.

חבל, כי הרמב"ם פירש גמרות מפורשות אלה כהנהגה הראויה לתלמיד חכם, ולא כחיוב - בשונה מאמירת שמו"ת למשל.
מסקרן אותי מיהו אותו שאינו מקפיד על מאה ברכות: מי שאינו אומר ברכות השחר? אינו מתפלל ג' תפילות? אינו מרבה ברכות בכוונה תחילה בשבת?

א. ללבוש קודם ימין ואח"כ שמאל זה דווקא לת"ח?!
ב. מי שלא מחזיק ראש בספירת הברכות - כמעט אין סיכוי שיקיים מאה ברכות בתשעה באב ויום כיפור, ואפילו לא בשבת (אא"כ הוא מקפיד לשמוע את כל הברכות מהקוראים בתורה וכיו"ב - דבר שאיננו מעשי בהרבה בתי כנסת בגלל הרעש וכו').

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: דברי הגר"י זילברשטיין בי' בטבת בעניין אמירת קרבנות ודיבור בתפילה

הודעהעל ידי עיק » ה' ינואר 12, 2017 8:00 pm

עזריאל ברגר כתב:
עיק כתב:
עזריאל ברגר כתב:רובו ככולו של סימן ב מיוסד על גמרות מפורשות, ומי שאינו מקפיד על זה - הריהו בעיני כמי שלא מקפיד על מאה ברכות או על אמירת שמו"ת.

חבל, כי הרמב"ם פירש גמרות מפורשות אלה כהנהגה הראויה לתלמיד חכם, ולא כחיוב - בשונה מאמירת שמו"ת למשל.
מסקרן אותי מיהו אותו שאינו מקפיד על מאה ברכות: מי שאינו אומר ברכות השחר? אינו מתפלל ג' תפילות? אינו מרבה ברכות בכוונה תחילה בשבת?

א. ללבוש קודם ימין ואח"כ שמאל זה דווקא לת"ח?!
ב. מי שלא מחזיק ראש בספירת הברכות - כמעט אין סיכוי שיקיים מאה ברכות בתשעה באב ויום כיפור, ואפילו לא בשבת (אא"כ הוא מקפיד לשמוע את כל הברכות מהקוראים בתורה וכיו"ב - דבר שאיננו מעשי בהרבה בתי כנסת בגלל הרעש וכו').

א. את זה ספציפית הרמב"ם לא פסק כלל, כי סבר שרב אשי דוחה דין זה מההלכה, יעויין שם.
ב. גם מי שמחזיק ראש נמצא בפלונטר מסובך אחרי שאנו פוסקים מצד אחד שצריך להשלים למאה ברכות ומצד שני אנו פוסקים שאסור לגרום ברכה שאינה צריכה. הפוסקים נדחקו למצוא כל מיני פתרונות, אך לי הק' הדברים אינם מתיישבים עדיין.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 176 אורחים