מצויה שאינה מצויה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ברלינר
הודעות: 59
הצטרף: ג' ינואר 03, 2017 10:55 pm

מצויה שאינה מצויה

הודעהעל ידי ברלינר » ב' ינואר 09, 2017 11:41 pm

מפורסם הויכוח בין הגר"נ קרליץ שליט"א להגר"א גניחובסקי זצ"ל (נראה לי שפורסם מתי שהוא במוסף שבת קודש)
בנושא הנחת מזיק ששמור לרוח מצויה, למשך זמן שמצוי שתבא הרוח שאינה מצויה. דעת הגר"נ לאסור, ודעת הגר"א להתיר.
מצאתי ברי"ף פרק הכונס דף כ"ה ע"ב בדפי הרי"ף שהקשה סוגיא דתנור ועליה (ב"ב כ:) ששם נפסק שאף אם הרחיק כדין אכתי חייב, לסוגיא בהכונס בשמירת אש (ב"ק ס"א ע"ב)
שנפסק שאם הרחיק כדין פטור, וחילק הריף, דכיון דתנור הוי תדיר הוי פשיעה שלא שמר, ולכאורה מוכך כשיטת הגר"נ, אך עיין בנתיבות קנה ס"ק א, שמיאן בביאור זה כנראה, מטעם הגר"א הנ"ל, וביאר שכיון דתדיר חייבו אותו מעיקרא בפחות הרחקה וכו'.
לכאורה אם נבאר ברי"ף דלא כהנתיבות, מוכח שאפילו בדרך ארעי א"א להניח דבר קבוע בלא שמירה, דהא בשביל לחייבו צריך לומר שפשע באותו רגע בלבד שגרם לדליקה (ואולי כיון שא"א להתיר בפועל דאין לזה שיעור א"כ פשע)
לגופו של ענין יש למישהו ביאור למה צריך לשמור הרי על כל רגע לחוד אינו מחויב לשמור (ואולי שייך לנושא של איחוד כמה פעולות למעשה אחד כדמטי בי מידרשא לאסור גילוח אע"פ דבכל פעולה לחודה לא ודאי שיעבור על בל תשחית אך בפשטות אינו שייך כיון שאין הנידון שייך להילכות מעשים אלא לזכויות ומה"ת שאומדן דעתו ישנה משהו אם יכול להחליט מחדש בכל רגע להניחו)
אם יוכלו להחכימני אודה

ברלינר
הודעות: 59
הצטרף: ג' ינואר 03, 2017 10:55 pm

Re: מצויה שאינה מצויה

הודעהעל ידי ברלינר » ד' ינואר 11, 2017 12:01 am

חכ"א מביהמ"ד הזה שלח לי:

"מה הפשט מצוי? פעם ביום? בשבוע? בחודש? בחצי שנה?
התשובה ההגיונית היא: תלוי ביחס למה.
אם מניחים אבן על ראש הגג ליום אחד, אומדין מה מצוי לבוא פעם ביום. ואם ברוח מצויה לבוא כל יום לא תנטל האבן ותזיק, הרי שמרה כדבעי, ואם תבוא רוח שאינה מצויה כל יום והאבן תזיק אינו נחשב שלא שמר כראוי ופטור.
וכן לגבי אם הניח אבן לשבוע או שבועיים , וודאי שפעם אחת בשבוע או שבועיים מצוי שמגיעה רוח יותר חזקה מהרגיל מדי יום, ואז אומדים אותה הנחה לפי מה שמצוי באותו זמן לבוא. ואם שיער ושמרה מרוח זו ואח"כ באה רוח יותר חזקה שמצויה רק פעם בחצי שנה לבוא, הוא פטור דנחשב ששמר כראוי ואינו מזיק בההיא הנחה.

ולפי"ז פשוט שהמניח אבן לזמן רב של כמה שנים, חייב לדאוג שלא תעוף ברוח המצויה לבוא פעם בכמה שנים. כי זה מצויה ביחס לאותה הנחה, וממילא לא נחשב ששמר כראוי אם לא שמר מאותה רוח שאינה מצויה, שביחס לאבן שלו היא כן מצויה."

והשבתי לו:
"לדעתי יש לחולק לחלוק ולומר שרוח מצויה תלויה בזמן שמוכרח להיות מכח המציאות
כלומר אם לסלק לוקח שבועיים ולא שייך בפחות א"כ רוח מצויה תהיה לפי שבועיים
אך לא מיסתבר שדעתו היא שתקבע"

ונראה לי להוכיח מדברי מהירושלמי ב"ק פ"ו הלכה ד הובא בתוס' נט: ד"ה לבתה "ליבתו הרוח כולן פטורין תמן אמרינן ברוח של אנוסים אבל ברוח שהעולם מתנהג בו חייב ר"י ור"ל תרויהו אמרי אפילו ברוח שהעולם מתנהג בו שפעמים הוא בא ופעמים אין בא"
ןעיין ברשב"א וז"ל דרוח שהעולם מתנהג בו, לאו רוח מצויה היא. אלא רוח שהעולם מתנהג בו לעיתים. וכו עיי"ש
לכאורה משמע שאין תלוי כלל בהנחתו אלא (אחרת אין משמעות לחילוק של הרשב"א והכל תלוי לכמה זמן מונח)
אך זה מיסתבר שאם לא יוכל לסלק במשך זמן שברור יבוא רוח הוי פושע

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1488
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו
שם מלא: פלוני אלמוני

Re: מצויה שאינה מצויה

הודעהעל ידי מאיר סובל » ד' ינואר 11, 2017 2:21 am

דעתו נשמעת וגם תגובתך נשמעת. הרי לנו ב' סברות לכאן ולכאן.
יש לומר שבזה נחלקו הדעות בין הגרא"ג ליבלח"ט הגרנ"ק.
וזה כבר עונה לך על השאלה הראשונה שבכלל לא הבנת צד כזה. נכון שאפשר להקשות ולהוכיח אחת, אבל מובן שיש צד חזק שכך, והירושלמי צ"ת.

ברלינר
הודעות: 59
הצטרף: ג' ינואר 03, 2017 10:55 pm

Re: מצויה שאינה מצויה

הודעהעל ידי ברלינר » ד' ינואר 11, 2017 8:41 pm

הוא לא ניסה לבאר הוא ניסה להוכיח..

ביליצר
הודעות: 971
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: מצויה שאינה מצויה

הודעהעל ידי ביליצר » ד' ינואר 11, 2017 8:52 pm

מגיד משנה הלכות נזקי ממון פרק יד
ופירוש רוח שאינה מצויה תמיד הוא שאין העולם מתנהג בה תמיד אלא לפעמים אע"פ שהיא באה בעתים הרבה ואצ"ל רוח סערה שאינה נושבת אלא לעתים רחוקים וכן מפורש בירושלמי וכן עיקר.

אתה חונן
הודעות: 73
הצטרף: א' ינואר 08, 2017 2:13 am

Re: מצויה שאינה מצויה

הודעהעל ידי אתה חונן » ד' ינואר 11, 2017 9:04 pm

ביליצר כתב:מגיד משנה הלכות נזקי ממון פרק יד
ופירוש רוח שאינה מצויה תמיד הוא שאין העולם מתנהג בה תמיד אלא לפעמים אע"פ שהיא באה בעתים הרבה ואצ"ל רוח סערה שאינה נושבת אלא לעתים רחוקים וכן מפורש בירושלמי וכן עיקר.

מה כוונתך? לשאול? לבאר? להוכיח?
(הירושלמי הובא למעלה)

מבורך
הודעות: 49
הצטרף: ג' פברואר 21, 2017 11:08 pm

Re: מצויה שאינה מצויה

הודעהעל ידי מבורך » ב' מאי 15, 2017 10:03 pm

אולי אפשר לבאר לפי"ז הלשון בב"ק שהעלה קנקנים לנגבם וכן פסק הריף והקשו שם האחרונים למאי נ"מ


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 43 אורחים