מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מה קובע- מזל הריון או מזל לידה?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ש. ספראי
הודעות: 1701
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

מה קובע- מזל הריון או מזל לידה?

הודעהעל ידי ש. ספראי » ד' ינואר 11, 2017 11:02 pm

א. למה בסוגיית שבת קנ"ו מדברים רק מהמזלות דשצ"ם חנכ"ל, ולא מטש"ת סא"ב מע"ק גד"ד?

ב. בסוגיא דנדה טז משמע דמזל הריון גורם, ובשבת קנ"ו משמע דמזל לידה. בכל הראשונים והקדמונים שראיתי מוזכר ש'מזל ההריון והלידה גורם' או ש'מזל ההריון או הלידה גורם'. אז מה קובע? שניהם יחד? כל אחד לחוד? האם מישהו מדבר על זה?
ישר כח גדול

שיר ורננים
הודעות: 246
הצטרף: ג' דצמבר 08, 2015 10:51 pm

Re: מה קובע- מזל הריון או מזל לידה?

הודעהעל ידי שיר ורננים » ד' ינואר 11, 2017 11:18 pm

כב' נצרך לדכוותינו כשיש בידו לשאול לספר תורה החי רבינו הגר"ח שליט"א????

ש. ספראי
הודעות: 1701
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: מה קובע- מזל הריון או מזל לידה?

הודעהעל ידי ש. ספראי » ד' ינואר 11, 2017 11:44 pm

שיר ורננים כתב:כב' נצרך לדכוותינו כשיש בידו לשאול לספר תורה החי רבינו הגר"ח שליט"א????

אכן, שלחתי מיד מייל לנכד וכנראה מחר תגיע תשובה...
אך בינתים אני מחפש. וכי תעלה על דעתך לסגור את התורה, כי אפשר לשאול את ר' חיים?...

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מה קובע- מזל הריון או מזל לידה?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' ינואר 11, 2017 11:50 pm

כנראה כמש"כ ששניהם גורמים הלא רואים שכבר בעובר ניכר תכונות כמו יעקב ועשיו וגם היום רואים כך,אולם יתכן מאד שיש חלק מהתכונות החיצוניות והבולטות יותר שבאות לתינוק רק עם לידתו, אלא שעצם עניין המזלות כידוע יש להאריך.....

ש. ספראי
הודעות: 1701
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: מה קובע- מזל הריון או מזל לידה?

הודעהעל ידי ש. ספראי » ד' ינואר 11, 2017 11:55 pm

פרי יהושע כתב:כנראה כמש"כ ששניהם גורמים הלא רואים שכבר בעובר ניכר תכונות כמו יעקב ועשיו וגם היום רואים כך,אולם יתכן מאד שיש חלק מהתכונות החיצוניות והבולטות יותר שבאות לתינוק רק עם לידתו, אלא שעצם עניין המזלות כידוע יש להאריך.....


הר"ן בדרוש השמיני כותב שקובע מזל ההריון והלידה.
האברבנאל כותב: מזל ההריון או הלידה
וכו'.
משהו פה צריך הגדרה.

אב-רך
הודעות: 11
הצטרף: ה' ינואר 12, 2017 10:14 am

Re: מה קובע- מזל הריון או מזל לידה?

הודעהעל ידי אב-רך » ה' ינואר 12, 2017 10:18 am

אגב, יש חילוק בעצם בין שצ"ם חנכ"ל שכל אחד הוא כוכב לעצמו, והם הכוכבי לכת היחידים [שקרובים מספיק למערכת שלנו כדי שיהיה להם השפעה דלא כהכוכבי לכת הרחוקים טובא] וה"ה מזלות בעצם והיינו שכל כוכב יש לו השפעה
מטש"ת וכו' שאינם כוכבים בודדים אלא חיבור דמיוני בין קבוצת כוכבי שבת, וזה יוצר תמונה מסוימת של המזל האמור, ואולי יש לזה פחות השפעה [עכ"פ לישראל ששליטת המזלות פחותה, ואכ"מ] וידוע גם שצורת הכוכבים היינו החיבור ביניהם משתנה במעט עם הזמן [יש תזוזה פנימית גם בתוך הכוכבי שבת שלאורך זמן רב ניכרת התנועה ומשתנה עי"ז צורת המזל במעט]

ש. ספראי
הודעות: 1701
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: מה קובע- מזל הריון או מזל לידה?

הודעהעל ידי ש. ספראי » ה' ינואר 12, 2017 8:57 pm

ש. ספראי כתב:
שיר ורננים כתב:כב' נצרך לדכוותינו כשיש בידו לשאול לספר תורה החי רבינו הגר"ח שליט"א????

אכן, שלחתי מיד מייל לנכד וכנראה מחר תגיע תשובה...
אך בינתים אני מחפש. וכי תעלה על דעתך לסגור את התורה, כי אפשר לשאול את ר' חיים?...


הגר"ח שליט"א השיב לפני מספר דקות: זה וזה גורם.

הגרח
הודעות: 236
הצטרף: א' ינואר 08, 2017 1:14 am

Re: מה קובע- מזל הריון או מזל לידה?

הודעהעל ידי הגרח » ה' ינואר 12, 2017 11:32 pm

עיין בהקדמת הראבד לספר יצירה דמשמע כהגר"ח ולגופם של דברים המושג הריון הוא כוללני מדאי .ר'ל שיש ב חלקים או קליטת הזרע שזה תוך ג'ימים או שעת יצירת הולד דזה מ' יום ולכך אב שזה ג ואם שזה41 ימים כן כתב ר יצחק איזיק חבר ע'כ

ברי היזיקא
הודעות: 232
הצטרף: ד' נובמבר 20, 2013 2:30 pm

Re: מה קובע- מזל הריון או מזל לידה?

הודעהעל ידי ברי היזיקא » ו' ינואר 13, 2017 11:36 am

הגר"א כותב בביאורו לאיוב ג, א:

ג (א) ויען איוב ויאמר: (ב) יאבד יום אולד בו והלילה אמר הרה גבר: המאמר הזה נמשך למה שאמר תחילה 'אחרי כן פתח איוב את פיהו ויקלל את יומו', אשר הרצון בזה שקלל מזל היום שנולד בו, כי חשב שהכל תלוי במזל , ולכך קלל שני המזלות - מזל העיבור ומזל הלידה, ולפי שהלידה היא עפ"י הרוב ביום , לכך קילל את יום הולדו [או אפשר שהוא ידע שהוא נולד ביום], ואמר יאבד יום אולד בו. אבל זמן העיבור הוא מיוחד בלילה, ולכך קלל מזל ששלט בליל עיבורו , וע"ז השיבו אליפז הלאה 'הלא יראתך כסלתך', וכמו שיתבאר שם, שכוונת אליפז היתה להוכיח שאין תלוי במזל כלל . ואמר יאבד יום אולד בו. פי' שהייתי עתיד להולד בו , וא"כ אם היה היום נאבד קודם הולדו, שוב לא היה נולד. והלילה אמר הורה גבר. פי' המלאך שאמר שהורה גבר , ולפי שהיום קודם במעלה, והלילה היא קדומה אל היום בטבע, כמו כן העיבור והלידה, הלידה קודמת אל העיבור במעלה, לכן הקדים היום והלידה אשר שני אלה קודמים במעלה. והנה לפי שהוא כלל גדול בחכמת המזלות, שהמזל שהוא משמש בעת העיבור אותו מזל עצמו משמש בעת הלידה , ורז"ל אמרו שאותו היום תשעה באב היה, נמצא היה העיבור י"ב חודש , לכן קלל מזל היום ומזל הלילה, והכל אחד.

וראה במהדורת מוסד הרב קוק - הקבלות והערות בענין.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 228 אורחים