עושה חדשות כתב:ניקח לדוג' את הנת"צ בכביש X, (מי שגר קרוב מכיר את הדוגמא).
הנה הכביש הלז היה ידוע בעומסי תנועה כבדים, ולכן התקינו בו לפני מס' שנים נתיב תחבורה ציבורית, ויש בזה תועלת גדולה בעבור הרבים, ע"י העדפתם של נוסעי התח"צ, וממילא נוסעים פחות ברכבים פרטיים, וכו', כפי הנראה יש בזה טובת הכלל בחיסכון זמן וממון.
מאידך גיסא, הנת"צ גורם קצת לבלבול אצל הולכי רגל החוצים את הכביש, ולצערינו כבר היו שם כמה מקרים של תאונות דרכים קטלניות. ובממוצע אחת לשנה יש שם הרוג אחד ה"י כתוצאה מהסדר התנועה החדש.
לכאו', אין לך דבר השקול לנפשו של ישראל, ויבטלו אלף נתצי"ם ואל ישפך דמו של יהודי אחד. ומאידך יש לשאול האם הכלל מחוייב להפסיד זמן וממון עבור כך, ובפרט שאין הכרח שימותו, אלא רק בצירוף חוסר זהירות וחצייה בצורה לא בטוחה.
הרבה פעמים בעודי עובר שם אני שב ומתלבט, האם אותו יהודי שהיה מופקד על ההחלטה הזו במסדרונות העירייה, (אין לי מושג במי מדובר), ייאמר לו קדוש או ייאמר לו שופך דמים.
היה אפשר לומר, שזה דומה להנידון הידוע, האם כשיש תוספת תקציב לסל התרופות, ראוי להפנות הכל לתרופות מצילות חיים, אף שמדובר במקרים בודדים, או להורדת מחיר האקמול המשמש את כולם. אבל לענ"ד יש לחלק בזה.
מה דעתכם?
גם זו לטובה כתב:למה אתה לא ממשיך הלאה?
א' לחייב את כל המדינה לנסוע רק בתח"צ, ובתח"צ גופא להגביל את המהירות על 20 קמ"ש.
ב' להפנות את כל תקציב המדינה רק לתרופות מצילות חיים ולשאר ענייני פיקו"נ כגון פרסומות על זהירות בדרכים וכד' - ולהפסיק לסלול כבישים ולפנות זבל וכו'
עושה חדשות כתב:גם זו לטובה כתב:למה אתה לא ממשיך הלאה?
א' לחייב את כל המדינה לנסוע רק בתח"צ, ובתח"צ גופא להגביל את המהירות על 20 קמ"ש.
ב' להפנות את כל תקציב המדינה רק לתרופות מצילות חיים ולשאר ענייני פיקו"נ כגון פרסומות על זהירות בדרכים וכד' - ולהפסיק לסלול כבישים ולפנות זבל וכו'
א. אם לא תהיה תנועה כראוי, לא תתפתח גם הרפואה כדבעי, (איך הסטודנט ילמד, איך הרופא יגיע וכו'), ובסופו של יום תוחלת החיים תרד.
ב. כבר רמזתי וכתבתי "יש לחלק", כי יש חילוק האם לוקחים ממון מקופת הכלל בעבור זה.
כאן זה דבר לא חד, ישנם שיקולים מקצועיים לפתוח נת"צ, אבל אינם מוכחים כמועילים לכלל תועלת אמיתית וישירה, אלא מדובר רק ב'תפיסה יותר מודרנית' ובצדק, אבל לשם כך יצרו סיכון ברור וחד, ולצערינו אנשים שילמו על כך בחייהם.
ומ"מ אני מסכים שהפשטות כדבריך, אף שמסופקני מה היה אומר הח"ח.
משיב כתב:השאלה הנכונה היא: איך מותר בכלל לנסוע ברכב? הרי כל שנה נהרגים כ 400 איש, שלא היו נהרגים אילו היינו ממשיכים כאבותינו ללכת ברגל או לרכב על בהמה.
אוצר החכמה כתב:לא הבנתי את העניין הזה עם הח"ח. אם יש ראייה שדעת הח"ח בעניין זה היא אחרת מאיזה טעם יש להביא דבריו ולדון בהם. אבל באופן כללי דעת הח"ח כמו דעת כל חכמי התורה היתה לעשות ע"פ תורה. ואם כן הוא ע"פ תורה כן היא דעת הח"ח גם כן.
גם זו לטובה כתב:...להפנות את כל תקציב המדינה רק לתרופות מצילות חיים ולשאר ענייני פיקו"נ כגון פרסומות על זהירות בדרכים וכד' - ולהפסיק לסלול כבישים ולפנות זבל וכו'
עושה חדשות כתב:הנה סיפור לדוג', (מאוצרו של הגר"ח ברים). סיפרו לפני הקוצקע'ר שסללו דרך המקצרת בכמה ימים את זמן ההגעה מX לY, והוא הגיב מיד "מה מרויחים, לאן ממהרים". וכשהובא המעשה הזה לפני הגרי"ז, התפעל מהתשובה, ואמר "כך עונה יהודי המבין היטב את משמעות החיים". אני לא נכנס להסביר את הסיפור, אני רק מעביר את המסר.
עושה חדשות כתב:גם זו לטובה כתב:...להפנות את כל תקציב המדינה רק לתרופות מצילות חיים ולשאר ענייני פיקו"נ כגון פרסומות על זהירות בדרכים וכד' - ולהפסיק לסלול כבישים ולפנות זבל וכו'
חשוב לציין -
נדרים פ: מעיין של בני העיר, חייהן וחיי אחרים חייהן קודמין לחיי אחרים, בהמתם [ובהמת אחרים בהמתם] קודמת לבהמת אחרים, כביסתן וכביסת אחרים כביסתן קודמת לכביסת אחרים, חיי אחרים וכביסתן חיי אחרים קודמין לכביסתן, רבי יוסי אומר כביסתן קודמת לחיי אחרים.
ויל"פ.
בברכה המשולשת כתב:הרי עסקתי בזה בהרחבה בס"ד בדיון שצירפתי לעילעושה חדשות כתב:גם זו לטובה כתב:...להפנות את כל תקציב המדינה רק לתרופות מצילות חיים ולשאר ענייני פיקו"נ כגון פרסומות על זהירות בדרכים וכד' - ולהפסיק לסלול כבישים ולפנות זבל וכו'
חשוב לציין -
נדרים פ: מעיין של בני העיר, חייהן וחיי אחרים חייהן קודמין לחיי אחרים, בהמתם [ובהמת אחרים בהמתם] קודמת לבהמת אחרים, כביסתן וכביסת אחרים כביסתן קודמת לכביסת אחרים, חיי אחרים וכביסתן חיי אחרים קודמין לכביסתן, רבי יוסי אומר כביסתן קודמת לחיי אחרים.
ויל"פ.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 178 אורחים