מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תחנון בט"ו בשבט - למה לא אומרים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
קו ירוק
הודעות: 5802
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

תחנון בט"ו בשבט - למה לא אומרים

הודעהעל ידי קו ירוק » ש' פברואר 11, 2017 10:01 pm

פסק השו"ע (או"ח קל"א סק"ו) שלא אומרים תחנון בט"ו בשבט
וכמו"כ לא אומרים אב הרחמים וצדקתך צדק, בט"ו בשבט שחל בשבת.
ומקורו בב"י שם.
וכי ראש השנה לאילנות שהוא ענין הלכתי, סיבה ל'יום טוב' שאין אומרים בו תחנון.

ידוע שהמג"א שם מביא מתיקון יששכר שאשכנזים מרבים לאכול בו פירות - אולי שורש טעם זה מהווה גם את הסיבה שלא אומרים תחנון. אף שהשו"ע ודאי לא הרבה באכילת פירות.. (אולי שמחים שאפשר לאכול מהפירות שנה חמישית חולין, בביתם.אבל זו לא סיבה ליום טוב כללי, רק לבעל פירות בשנה החמישית..)
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב א' פברואר 12, 2017 12:42 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

עמקן
הודעות: 1714
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: למה לא אומרים תחנון בט"ו בשבט

הודעהעל ידי עמקן » ש' פברואר 11, 2017 10:09 pm

עי' המרדכי בר"ה רמז תשא.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: למה לא אומרים תחנון בט"ו בשבט

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' פברואר 11, 2017 10:10 pm

הודעה נמחקה.
נערך לאחרונה על ידי עזריאל ברגר ב ש' פברואר 11, 2017 10:32 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11686
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: למה לא אומרים תחנון בט"ו בשבט

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ש' פברואר 11, 2017 10:11 pm

בב"י כתב שעכשיו נהגו לא ליפול לפי שהוא ר"ה לאילנות.
ומה"ט אין מתענים בו כנפסק בסימן תקעב ס"ג.

קו ירוק
הודעות: 5802
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: למה לא אומרים תחנון בט"ו בשבט

הודעהעל ידי קו ירוק » ש' פברואר 11, 2017 10:18 pm

יש"כ לעמקן על דברי המרדכי וטעמו דכל ד' ראשי שנים דומים הן דאיקשו להדדי במשנה.
אבל עדיין יקשה מה טעם?
ניחא א' באלול וא' בניסן וא' בשבט אלו ימי ראש חודש. וראש השנה מועד הוא.
אבל ראש השנה לאילנות מי הוי מועד, או יום טוב?
ותו קשה, הא גם ראשי השנה האחרים הנמנים במשנה, אינם יום טוב מצד מעשר בהמה או מצד ר"ה לשמיטין וליובלות ולנטיעה ולירקות, אלא משום שביתת מלאכה. ואה"נ שהקב"ה נתן לנו בו שביתת מלאכה וקרבנות וכו' בגלל שהוא יום הדין, אבל מאי שייכא ט"ו בשבט לזה.
(כמדומה שגם המתפללים על אתרוג בט"ו בשבט משום שהוא זמן חנטה.. שיצמח להם אתרוג טוב.. ולא משום שהוא יום הדין לאילנות. אדרבא יום הדין לאילנות הוא בעצרת אז צריך לדידם להתפלל על אתרוג, .. מה גם שלהתפלל על אתרוג צריך בראש השנה ויו"כ ולא בזמן אחר).

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: למה לא אומרים תחנון בט"ו בשבט

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ש' פברואר 11, 2017 10:27 pm

כמדומני שכתב רגמ"ה דהוקשו להדדי

קו ירוק
הודעות: 5802
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: למה לא אומרים תחנון בט"ו בשבט

הודעהעל ידי קו ירוק » ש' פברואר 11, 2017 10:32 pm

בביאור הגרי"פ לסמ"ג:
וכיו"ב כתב במרדכי (פ"ק דר"ה בשם ר"ג מאור הגולה ז"ל) וכ"כ בארוכה בתשובות מהר"ם מרוטנבורג ז"ל הארוכות (סי' ה') ובח"ג (סי' תי"ב) להוכיח דאסור להתענות בט"ו בשבט מדקתני במתניתין (דרפ"ק דר"ה) ארבעה ראשי שנים הן וכו'. וכיון דשאר ראשי שנים אין בהן תענית. אף ט"ו בשבט דקתני בהדייהו אין מתענין בו. דכיון דקתני להו בהדדי כהדדי נינהו. ומביא ראיה מדאמרינן (ברפ"ק דמו"ק) עלה דאר"י עשר נטיעות וערבה וניסוך המים הלכה לממ"ס. כי גמרינן הילכתא הני מילי בזמן שבהמ"ק קיים. דומיא דניסוך המים. אבל שאין בהמ"ק קיים לא. אלמא כיון דגמרי להו בהדדי ילפינן מהדדי עיין שם.

ועדיין ק' הרי לא הוקשו זל"ז במשנה. דמה שיש מעלה בר"ה, זה משנה אחרת. וגם זה שנפלו שאר ר"ה בר"ח דין אחר.

ובדף על הדף (מצאתי בבר אילן):
כתב הגאון ר' יוסף שלום אלישיב שליט"א:
וביאר ברבינו חננאל לב"ה דס"ל דזה בט"ו בשבט, היינו משום דכיון דמתענים על הגשם החל מי"ז בחשון, (תענית י' ע"א) מחשבים הגשמים מאז, וא"כ יש לו חצי חשון וכסלו וטבת וחצי שבט, וזהו רוב גשמים לעומת חדשי אדר ניסן וחצי של שבט. משא"כ בא' שבט, עדיין לא היו רוב גשמים. וב"ש חשבו החדשים מתחילת חשון.

אכן התוס' ביארו דכיון דחנט לאחר ט"ו בשבט, הרי שיש כאן הוכחה שהוא גדל על מי שנה זו, משא"כ בחנט קודם, אמרינן שחנט על מי שנה שעברה. נמצא לדברי התוס' סיבת קביעת השנה היא תשרי, והיינו מי שנה החדשה, והחנטה לא הוה אלא הוכחה לאיזו שנה לשייכו. אמנם בירושלמי יש בזה עוד דבר אחר דט"ו בשבט הוא הזמן שגורם לחנטה. וכל האי מילתא דרוב גשמים יצאו, היינו שזוהי הסיבה שט"ו בשבט הוא יום החנטה. ומשו"ה קובע הוא שנה לעצמו. ולפ"ז ט"ו בשבט הוא הקובע ולא שזה רק מגלה למפרע.


הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: תחנון בט"ו בשבט - למה לא אומרים

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » א' פברואר 12, 2017 1:01 pm

ראה זה בהרחבה בקונטרס "אוצר ט"ו בשבט" מה שליקט מהספרים ומהפוסקים אודות ענין זה.
מצו"ב העתק משם.
קבצים מצורפים
תחנון בט''ו בשבט.pdf
מקונטרס אוצר ט"ו בשבט-תשע"ז
(578.88 KiB) הורד 550 פעמים

הרוצה להחכים
הודעות: 362
הצטרף: א' מרץ 01, 2015 4:54 pm

Re: תחנון בט"ו בשבט - למה לא אומרים

הודעהעל ידי הרוצה להחכים » א' פברואר 12, 2017 2:37 pm

פורסם ב"מוריה" החדש, שבט תשע"ז
קבצים מצורפים
מוריה 18 מאמר דמן.pdf
(90.51 KiB) הורד 432 פעמים

קו ירוק
הודעות: 5802
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: תחנון בט"ו בשבט - למה לא אומרים

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' פברואר 16, 2017 12:05 pm

טו בשבט - כיו''ט.pdf
(157.07 KiB) הורד 480 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12639
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: תחנון בט"ו בשבט - למה לא אומרים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' ינואר 30, 2018 9:49 pm

אם עדיין לא הובא, ז"ל הלבוש -

חמשה עשר בו אין נופלין לילה ויום, וגם במנחה שלפניה אין נופלין. ואם חל בשבת אין אומרים צדקתך צדק, והטעם כי הוא ראש השנה לאילנות, לענין שאין תורמין מפירות אילן שחנטו קודם לכן על פירות אילן שחנטו לאחר מכאן, לפי שאז יצאו רוב גשמי השנה ועלה השרף באילנות מגשמי זאת השנה ומתחילין הפירות לחנוט מאלו הגשמים, ואין תורמים מפירות של שנה זו על פירות של שנה אחרת, כדאיתא בראש השנה [יג ע"ב] שבאילן הולכין בתרומותיו אחר החנטה, וכיון שזה היא התחלה לדבר של מצוה עשאוהו כמו יום טוב.

וע"ע שו"ת מהר"ם מרוטנבורג דפוס לבוב סימן תסג (תיב).

שיבר
הודעות: 849
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 12:07 am

Re: תחנון בט"ו בשבט - למה לא אומרים

הודעהעל ידי שיבר » ג' ינואר 30, 2018 10:20 pm

השאלה בכותרת אינה כה קשה, משום שלא צריך 'יום טוב' גדול בשביל לדחות אמירת תחנון שהוא מנהג רשות ולא חובה (שו"ע הרב קלא, א). צא וראה מדוע לא אומרים תחנון בכל חודש ניסן.

הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: תחנון בט"ו בשבט - למה לא אומרים

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ד' ינואר 31, 2018 9:17 am

שמעתי אתמול שמנהג ביאלא הוא שלא לומר תחנון כבר מערב ט"ו בשבט בשחרית.
האם נכון הדבר?
בשלמא מנחה לכו"ע אין אומרים, אבל מה הטעם למנהג ביאלא שאפילו בשחרית אינם אומרים.
תורה היא וללמוד אני רוצה.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: תחנון בט"ו בשבט - למה לא אומרים

הודעהעל ידי כדכד » ד' ינואר 31, 2018 11:11 am

קו ירוק כתב:
ידוע שהמג"א שם מביא מתיקון יששכר שאשכנזים מרבים לאכול בו פירות - אולי שורש טעם זה מהווה גם את הסיבה שלא אומרים תחנון. אף שהשו"ע ודאי לא הרבה באכילת פירות.. (אולי שמחים שאפשר לאכול מהפירות שנה חמישית חולין, בביתם.אבל זו לא סיבה ליום טוב כללי, רק לבעל פירות בשנה החמישית..)

מנין הודאות הזו?

גביר
הודעות: 2768
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: תחנון בט"ו בשבט - למה לא אומרים

הודעהעל ידי גביר » ד' ינואר 31, 2018 11:24 am


הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: תחנון בט"ו בשבט - למה לא אומרים

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ד' ינואר 31, 2018 11:55 am

גביר כתב:https://www.youtube.com/watch?v=9Fx0O8htMMg

חסום בנתיב!
מה רצית להראות לנו??

ראש
הודעות: 344
הצטרף: ו' אפריל 17, 2015 9:43 am

Re: תחנון בט"ו בשבט - למה לא אומרים

הודעהעל ידי ראש » ד' ינואר 31, 2018 2:00 pm

למה לא אומרים תחנון בט''ו בשבט? כדי שבזמן שחוסכים, יוכלו לאכול פירות בלי שיהיה ביטול תורה. שהרי ת''ת זה גם אוכל פירותיהם בעוה''ז...

גביר
הודעות: 2768
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: תחנון בט"ו בשבט - למה לא אומרים

הודעהעל ידי גביר » ד' ינואר 31, 2018 2:23 pm

הא לחמא עניא כתב:
גביר כתב:https://www.youtube.com/watch?v=9Fx0O8htMMg

חסום בנתיב!
מה רצית להראות לנו??

שיעור חביב של הרב אהרן ירחי שליט"א שנמסר אתמול בו התייחסות לנושא והתייחסות בכלל לנושא מנהגי של טו בשבט.

קו ירוק
הודעות: 5802
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: תחנון בט"ו בשבט - למה לא אומרים

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' ינואר 31, 2018 3:19 pm

כדכד כתב:
קו ירוק כתב:
ידוע שהמג"א שם מביא מתיקון יששכר שאשכנזים מרבים לאכול בו פירות - אולי שורש טעם זה מהווה גם את הסיבה שלא אומרים תחנון. אף שהשו"ע ודאי לא הרבה באכילת פירות.. (אולי שמחים שאפשר לאכול מהפירות שנה חמישית חולין, בביתם.אבל זו לא סיבה ליום טוב כללי, רק לבעל פירות בשנה החמישית..)

מנין הודאות הזו?

כי זה לא נזכר בשום מקום, אף לא ברמז, ואם זה דבר שנוהגים בו, מדוע לא נזכר. לא זו בלבד אלא שתיקון יששכר (ה'שכ"ד. בן דורו של הב"י) מביא מביא שהאשכנזים עשו כך. משמע הספרדים לא נהגו בכך בדורו של השו"ע.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: תחנון בט"ו בשבט - למה לא אומרים

הודעהעל ידי כדכד » ד' ינואר 31, 2018 4:29 pm

אי משום הא לא איריא
לא מצינו שמה שלא הובאו מנהגים בספרים הוא ראיה לכך שלא נהגו בהם
מנהג אכילת פירות יסודו מהמקובלים ומרן הב"י הרי היו לו גילויים ואין סיבה לטעון בודאות שהוא לא אכל
אשר לעדותו של התיקון יששכר אולי הוא לא הכיר את מנהג הספרדים בזה

יהודי טבעי
הודעות: 352
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

Re: תחנון בט"ו בשבט - למה לא אומרים

הודעהעל ידי יהודי טבעי » ד' ינואר 31, 2018 5:21 pm

עושה חדשות כתב:אם עדיין לא הובא, ז"ל הלבוש -

חמשה עשר בו אין נופלין לילה ויום, וגם במנחה שלפניה אין נופלין. ואם חל בשבת אין אומרים צדקתך צדק, והטעם כי הוא ראש השנה לאילנות, לענין שאין תורמין מפירות אילן שחנטו קודם לכן על פירות אילן שחנטו לאחר מכאן, לפי שאז יצאו רוב גשמי השנה ועלה השרף באילנות מגשמי זאת השנה ומתחילין הפירות לחנוט מאלו הגשמים, ואין תורמים מפירות של שנה זו על פירות של שנה אחרת, כדאיתא בראש השנה [יג ע"ב] שבאילן הולכין בתרומותיו אחר החנטה, וכיון שזה היא התחלה לדבר של מצוה עשאוהו כמו יום טוב.


דברי הלבוש יש בהם טעם מניח את הדעת לאי אמירת תחנון, שכן יש בט"ו בשבט התחלה והתחדשות לשנה נוספת של מצוות הפרשת תרומות ומעשרות, ויתכן שזו כוונת הראשונים שהוקשו להדדי, שזה ראש השנה והתחלה למצוות אלו התלויות בארץ.

קו ירוק
הודעות: 5802
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: תחנון בט"ו בשבט - למה לא אומרים

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' ינואר 31, 2018 6:46 pm

כדכד כתב:אי משום הא לא איריא
לא מצינו שמה שלא הובאו מנהגים בספרים הוא ראיה לכך שלא נהגו בהם
מנהג אכילת פירות יסודו מהמקובלים ומרן הב"י הרי היו לו גילויים ואין סיבה לטעון בודאות שהוא לא אכל
אשר לעדותו של התיקון יששכר אולי הוא לא הכיר את מנהג הספרדים בזה

התיקון יששכר היה מבני עדות המזרח, וגר בצפת ובירושלים כאשר הב"י גר בצפת.. וזו עדות ברורה לאי מנהגם של עדות המזרח בכך.
אין כאן שום גילויים.. זה בכדי רק לעשות עוד סימן ליום זה, והכל בכדי שיזכרו את דינים התלויים ביום.

יש מי שהגיב לעיל שתחנון זה מנהג ולא צריך יו"ט גדול בשביל לבטלו אבל כנראה הוא נוטה למנהגי החסידים.. ומ"מ גם תענית לא קובעים בו ודוחים אותה מפניו. וזה בגלל טעם המובא במהר"ם, שהביא הרב עושה חדשות, והבאתי לעיל מיניה בקובץ מצורף שם: viewtopic.php?f=17&t=31822&p=433611#p340402
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ד' ינואר 31, 2018 7:42 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: תחנון בט"ו בשבט - למה לא אומרים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' ינואר 31, 2018 7:19 pm

על מנהג אכילת פירות, יעויין במאמרו של ר' א"מ רפלד ז"ל בספר נטיעות הארץ (מצוי באוצר)

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: תחנון בט"ו בשבט - למה לא אומרים

הודעהעל ידי כדכד » ה' פברואר 01, 2018 10:15 am

קו ירוק כתב:
כדכד כתב:אי משום הא לא איריא
לא מצינו שמה שלא הובאו מנהגים בספרים הוא ראיה לכך שלא נהגו בהם
מנהג אכילת פירות יסודו מהמקובלים ומרן הב"י הרי היו לו גילויים ואין סיבה לטעון בודאות שהוא לא אכל
אשר לעדותו של התיקון יששכר אולי הוא לא הכיר את מנהג הספרדים בזה

התיקון יששכר היה מבני עדות המזרח, וגר בצפת ובירושלים כאשר הב"י גר בצפת.. וזו עדות ברורה לאי מנהגם של עדות המזרח בכך.
אין כאן שום גילויים.. זה בכדי רק לעשות עוד סימן ליום זה, והכל בכדי שיזכרו את דינים התלויים ביום.

יש מי שהגיב לעיל שתחנון זה מנהג ולא צריך יו"ט גדול בשביל לבטלו אבל כנראה הוא נוטה למנהגי החסידים.. ומ"מ גם תענית לא קובעים בו ודוחים אותה מפניו. וזה בגלל טעם המובא במהר"ם, שהביא הרב עושה חדשות, והבאתי לעיל מיניה בקובץ מצורף שם: https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 11#p340402

על גילויים התכוונתי על מרן הב"י שהיו לו גילויים ולכן אע"פ שלא נמנה על המקובלים אלי נהג במנהגיהם אלא שלא הזכירו בשו"ע

קו ירוק
הודעות: 5802
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: תחנון בט"ו בשבט - למה לא אומרים

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' ינואר 26, 2021 11:23 am

מה שמביאים בספרים על 'ענינים' של טו בשבט, י"ל שזה אחר שתיקנו רבנן שהוא יו"ט (כמובא בראשונים),
ועל דרך יוט"ש של גלויות ויום ב' דר"ה, כ'ותגזור אומר ויקם לך'


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 139 אורחים