מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ספק וסיפוק-הגות במשנת מרן החזו"א

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

ספק וסיפוק-הגות במשנת מרן החזו"א

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' דצמבר 15, 2010 9:46 pm

הנה יש לעיין, במה שמצינו לכאורה שני מושגים סותרים ששורשם באותו מטבע לשון, ספק וסיפוק, הספק מכרסם בלב האדם ואינו נותן לו מנוח, טרוד הוא למצוא פתרון הספק באין השקט. ואילו הסיפוק הוא תחושת השלימות השלוה והמנוחה שאדם בא על סיפוקו ולא יבקש עוד דבר.

כה שאלתי. ואשר אמר לי החבר, ה' יאריך ימיו ושנותיו בנעימים, כי שני ספיקות ישנן, ישנו ספק קיומי שמערער את עצם בסיס אחיזת תפיסותיו של האדם, וזהו, אכן, דבר שאין לו קיום, והאדם המסתפק בכעין זה הוא חסר מנוחה ושלוה. אבל לעומת זאת ישנו ספק שהוא רק חיפוש וחפירה בעמקי ההויה הפשוטה והברורה, וספק כזה הוא בן בריתו של הסיפוק, שכן דווקא באופן כזה של העמקה והתבוננות במושכלות הפשוטות ובעיקרים במקובלים הנפש באה על סיפוקה הרוחני, ומתחברת בשלימות לאותן הידיעות הקדומות, זהו תורף דבריו, דברי פי חכם חן .

וזאת אשר כתבתי לו בשנית, לבוא בין בתרי דבריו.

וכמובן, אשוב לענין הספק שכ"כ סיפק אותי, זוהי אבחנה נפלאה שמאירה אצלי את דברי החזו"א בתחילת ספרו אמונה ובטחון שלכאורה יש שם סתירה גלויה. מחד, אותו אדם בעל נפש ששעתו שעת השקט וכו' נרגש ונדהם מדמיון העולם לפניו כחידה סתומה כמוסה ונפלאה, והחידה הזאת מלפפת את לבבו ומוחו והוא כמתעלף, לא נשאר בו רוח חיים...ונבחר לו לבוא באש ובמים בשבילה, כי מה לו ולחיים אם החיים האלו נעלמים ממנו תכלית ההעלם, ונפשו סחרחרה ואבלה וכמהה להבין סודה ולדעת שרשה והשערים ננעלו.

ומאידך באות ט: כאשר זכה שכל האדם לראות אמיתת מציאותו יתברך מיד נכנס בו שמחת גיל אין קץ ונשמתו נעימה עליו והדמיון משלים עם השכל לחזות בנועם ה' וכל תענוגי בשרים חמקו עברו, ונפשו העדינה מתעטפת בקדושה...נגלה לפניו עולם חדש, כי אפשר לאדם בעולם הזה להיות כמלאך לרגעים וליהנות מזיו הקודש וכו'.

הייתי מגדיר את מסקנתי כך, באמיתת מציאותו ית' ויסוד האמונה דמיירי החזו"א באות ט מיניה שיש מצוי ראשון וכו' בזה אין לחקור ולחפש כלל, והספק בזה מזינובו של עמלק. ברם, בחידות הבריאה, בפלאי היקום, במסתורי החכמה, בנקיקי המקובלות והמוסכמות יש להסתפק כדי סיפוק, לחקור ולברר למוץ ולהתדשן עד כלות, עד הביטול הגמור של שכל האדם למציאות החיה שנראית למול עיני שכלו, ועד כדי ההתמזגות והחיבור בנר"נ עם האמיתות בכל שיעור קומתן, ללמוד וללמד לשמור ולעשות ולקיים, ושוב למשמש ולמצוא טעם חדש, וחוזר חלילה.

מותיב ומפרק
הודעות: 247
הצטרף: ו' דצמבר 31, 2010 8:48 pm

Re: ספק וסיפוק-הגות במשנת מרן החזו"א

הודעהעל ידי מותיב ומפרק » ב' ינואר 03, 2011 4:25 am

בכדי להבין הקשר יש להקדים עוד כמה מקומות שמופיע השורש הנ"ל
ואספוק את ידי וגו'
ספקתי על ירך וגו'
סיפק צרכינו במדבר/לספק מזון

והפירוש ואספוק ידי היינו נקודת המפגש ביו שתי הידים והתנגשותם, כמו"כ ספקתי על ירך. וזה גם לספק וסיפק צרכינו, היינו כשיש יעד מסויים אליו צריכים להגיע, אז נקודת המפגש בין המובקש להישג היא הסיפוק . כמו"כ הספק, ונקודת מבוכתו היא ההתגשות בין שני הצדדים, והבן.

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: ספק וסיפוק-הגות במשנת מרן החזו"א

הודעהעל ידי מעיין » ב' ינואר 03, 2011 4:57 am

דקדוקי עניות!
סלח נא על הביטוי.
עי' ערוך ערכי ספק, ובתשבי ערכי ספק.

ישראל הר כסף
הודעות: 885
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: ספק וסיפוק-הגות במשנת מרן החזו"א

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ב' ינואר 03, 2011 10:56 am

אין כל מקום לקושיא, בלשון הקודש יש הרבה הפכים באותו שורש, והדברים מפורסמים.
כגון, להשריש ולשרש, וכד'.

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: ספק וסיפוק-הגות במשנת מרן החזו"א

הודעהעל ידי מעיין » ב' ינואר 03, 2011 7:18 pm

אין כאן דבר והפיכו, כאן א' לשון הקודש וא' ארמית עיין מה שציינתי לעיל

אורח לרגע.
הודעות: 137
הצטרף: ו' דצמבר 24, 2010 1:56 pm

Re: ספק וסיפוק-הגות במשנת מרן החזו"א

הודעהעל ידי אורח לרגע. » ב' ינואר 03, 2011 9:11 pm

הרב נוטר הכרמים,
מה סתירה "גלויה" מצאת בדברי החזון איש?
בתחילת הספר מדבר החזון איש על אדם ששערי השכל ננעלו בפניו והוא עומד משתומם מול חידת היקום. אדם זה אינו מוצא מקום לעצמו עד שיצליח לפתור את חידת החיים.
לעומת זאת בהמשך מדבר החזון איש על אדם ששערי החכמה פתוחים לפניו והוא מתענג על זיו השכינה. אצל אדם זה חידת החיים אינה כמוסה וטמונה,
אדרבה הוא זכה "לראות אמיתת מציאותו יתברך ונכנסה בו שמחת גיל אין קץ ונשמתו נעימה עליו והדמיון משלים עם השכל לחזות בנועם ה' וכל תענוגי בשרים חמקו עברו, ונפשו העדינה מתעטפת בקדושה...נגלה לפניו עולם חדש, כי אפשר לאדם בעולם הזה להיות כמלאך לרגעים וליהנות מזיו הקודש".

עוד יש להעיר כי פשטות לשונו של החזון איש בפתח "אמונה ובטחון" מורה כי אדם זה גם אם הוא לא מתעסק בשאלות אמונה של מצוי ראשון, הרי הוא מתעסק ביסודות התורה של תכלית העולם, דברים המבוארים ומפורטים בספרי הקודש.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 132 אורחים