מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לפטור חיוב נוכחי על ידי חיוב עתידי

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15583
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

לפטור חיוב נוכחי על ידי חיוב עתידי

הודעהעל ידי איש_ספר » ש' מרץ 18, 2017 9:11 pm

זכור לי כמה דוגמאות לגדר זה.


א. קושייתו המפורסמת של האדר"ת, למה מי שאכל מצה בלא הסבה חוזר ואוכל, הרי יכול לפטור עצמו באכילה דכורך. שדוקא אכילה דאורייתא א"א לצאת בכורך משום מצוה אתי טעם מרור דרבנן ומבטל טעם מצה דאורייתא משא"כ עתה יהיו שניהם דרבנן.

ב. קושית כמה אחרונים (קה"י ואולי גם בזה קדמו האדר"ת) למה מי שאכל סעודה שניה ובברכה לא אמר רצה חוזר, הרי סעודה שלישית לפניו.

ג. דברי הרמב"ן בסה"מ, דלדעת הרמב"ם שחיוב תפילה מה"ת, מי שלא התפלל שחרית וספק אם התפלל מנחה היה ראוי שיחזור מעיקר הדין, וקשה הרי ערבית לפניו. (ואת"ל שערבית שייכת ליום שלמחרת, הרי התפלל אמש ערבית).

התירוץ לכ"ז, שכיון שחייב עתה אין אנו מתחשבים במה שיהיה בהמשך.

זכור לי דוגמאות נוספות המלמדות על גדר זה. אשמח לתוספות.

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: לפטור חיוב נוכחי על ידי חיוב עתידי

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' מרץ 18, 2017 10:23 pm

איש_ספר כתב:...התירוץ לכ"ז, שכיון שחייב עתה אין אנו מתחשבים במה שיהיה בהמשך.

לא הבנתי את התירוץ. לחלוטין.
(אם אזכה להבין בס"ד, אולי אמצא עוד דוגמאות...)

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: לפטור חיוב נוכחי על ידי חיוב עתידי

הודעהעל ידי נשר » ש' מרץ 18, 2017 11:36 pm

כמדומני שמוזכר בהעמק דבר על התורה נידון במי שלא יכול לצום שתי הצומות - צום גדליה ויום הכיפורים האם יצום צום גדליה ויהיה אנוס ביוה"כ או שבגלל יוה"כ לא יצום צום גדליה אפילו שכעת יש לפניו את החיוב של צום גדליה בלבד.

יגאל10
הודעות: 259
הצטרף: ה' ינואר 03, 2013 11:02 pm

Re: לפטור חיוב נוכחי על ידי חיוב עתידי

הודעהעל ידי יגאל10 » ש' מרץ 18, 2017 11:50 pm

ראה בלקו"ש (חי"ט שבת נחמו. בלה"ק באוצר לקו"ש ח"ו עמ' 595 ואילך) שהאריך בזה. וש"נ. והעיר ששייך ג"כ לחקירת הלקח טוב (כלל ו) האם מצוות התלויות בזמן מיוחד חיובם לא אתא אלא בזמנם או שחיובם הווי בכל רגע על עשייתם בזמנם.

סגי נהור
הודעות: 5657
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: לפטור חיוב נוכחי על ידי חיוב עתידי

הודעהעל ידי סגי נהור » ש' מרץ 18, 2017 11:51 pm

נשר כתב:כמדומני שמוזכר בהעמק דבר על התורה נידון במי שלא יכול לצום שתי הצומות - צום גדליה ויום הכיפורים האם יצום צום גדליה ויהיה אנוס ביוה"כ או שבגלל יוה"כ לא יצום צום גדליה אפילו שכעת יש לפניו את החיוב של צום גדליה בלבד.

האריך בזה בשד"ח אסיפת דינים מערכת יוה"כ, ע"ש דברים מרתקים.
אבל לא נראה לי שכ"ז קשור לנושא אשכול זה.

יגאל10
הודעות: 259
הצטרף: ה' ינואר 03, 2013 11:02 pm

Re: לפטור חיוב נוכחי על ידי חיוב עתידי

הודעהעל ידי יגאל10 » ש' מרץ 18, 2017 11:58 pm

אכן. אבל הלק"ט לכא' שייך.
נערך לאחרונה על ידי יגאל10 ב א' מרץ 19, 2017 12:08 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: לפטור חיוב נוכחי על ידי חיוב עתידי

הודעהעל ידי נשר » א' מרץ 19, 2017 12:06 am

א. כל הנידון של העמ"ד מתחיל לכאורה רק אם עכשיו מוגדר כבר כחייב את צום יום הכיפורים. וזה אחד הצדדים בחקירה שהובאה בשם הלק"ט.

ב. כל השאלות שנשאלו בתחילת האשכול, נשאלות רק אם עכשיו מוגדר כחייב וכנ"ל.

אפשר לומר שהתירוץ לשאלות, שבאמת עכשיו לא מוגדר המצב כחיוב.
או שאפילו שמוגדר עכשיו חייב, בכל זאת נאמר תירוץ שיש לעשות את המוטל ולא לחשב את ההמשך.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15583
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: לפטור חיוב נוכחי על ידי חיוב עתידי

הודעהעל ידי איש_ספר » א' מרץ 19, 2017 1:36 am

עושה חדשות כתב:
איש_ספר כתב:...התירוץ לכ"ז, שכיון שחייב עתה אין אנו מתחשבים במה שיהיה בהמשך.

לא הבנתי את התירוץ. לחלוטין.
(אם אזכה להבין בס"ד, אולי אמצא עוד דוגמאות...)


לחלוטין גם אני לא מבין, אבל הצד השווה של כל הדוגמאות שהזכרתי הוא, שחיוב המוטל לפתחו של אדם עתה, עליו לקיימו ולהשלימו עתה. לפיכך כיון שעתה הוא בחיוב תפילה דאורייתא, לכן חוזר ומתפלל מספק ואינו ממתין למעריב, ולכן כיון שעתה יש לו חיוב של סעודה שניה צריך עתה לחזור ולברך עם הזכרת רצה, ועתה שיש לו חיוב מצה מספק חוזר ואוכל, ואינו ממתין לכורך.

הרב נשר, הנידון שלך לא שייך לכאן. במקרים שמניתי אין שום ספק שהחיוב מוטל עליו עתה.

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: לפטור חיוב נוכחי על ידי חיוב עתידי

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' מרץ 19, 2017 2:08 am

תינח זמן מעריב או סעודה שלישית, אבל 'כורך' זה כאן ועכשיו.
ועל קו' האדר"ת ראה תי' נפלא כאן.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15583
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: לפטור חיוב נוכחי על ידי חיוב עתידי

הודעהעל ידי איש_ספר » א' מרץ 19, 2017 12:09 pm

איש_ספר כתב:ג. דברי הרמב"ן בסה"מ, דלדעת הרמב"ם שחיוב תפילה מה"ת, מי שלא התפלל שחרית וספק אם התפלל מנחה היה ראוי שיחזור מעיקר הדין, וקשה הרי ערבית לפניו. (ואת"ל שערבית שייכת ליום שלמחרת, הרי התפלל אמש ערבית).

התירוץ לכ"ז, שכיון שחייב עתה אין אנו מתחשבים במה שיהיה בהמשך.

העיר לי גיסי הראי"ש שיח', שלא הועלתי כלום. שאם זה הגדר לא היה הרמב"ן צריך להעמיד שלא התפלל שחרית, אלא במי שספק לו אם התפלל שחרית. והצדק עמו.

איש_ספר כתב:ב. קושית כמה אחרונים (קה"י ואולי גם בזה קדמו האדר"ת) למה מי שאכל סעודה שניה ובברכה לא אמר רצה חוזר, הרי סעודה שלישית לפניו.
ל"מ דברי קה"י או אדר"ת ונזכרתי שהדבר נפתח ע"י האמרי אמת. ומצ"ב
מכתבי תורה.PDF
(192.2 KiB) הורד 219 פעמים

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: לפטור חיוב נוכחי על ידי חיוב עתידי

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' מרץ 19, 2017 10:18 pm

עושה חדשות כתב:תינח זמן מעריב או סעודה שלישית, אבל 'כורך' זה כאן ועכשיו.

ועל קו' האדר"ת ראה תי' נפלא כאן.


לפו"ר יתכן היה בישוב ק' האדר"ת, שהסיבה היא האופן מדרבנן שיש לו לקיים המצווה דמצה דאו', ועל כן חשיב כחסרון בקיום המצווה דאו' והמרור מבטלה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 257 אורחים