אפרקסתא דעניא כתב:דוד המלך שאף לבוא כל בוקר להיכל ה'.
לייטנר כתב:מסופר על הרב קובלסקי שהיה מקפיד להגיע לכותל המערבי לעיתים מזומנות. ושאלו מישהו אם זה בגלל החשש שאם לא יהיה שלושים יום בכותל יצטרך לקרוע כדין הרואה את בית המקדש בחורבנו. הרב קובלסקי השיב שהסיבה להליכתו לעיתים מזומנות היא מתוך הכרת הטוב לקב"ה אחרי כל השנים שאי אפשר היה להגיע לכותל.
עזריאל ברגר כתב:אפרקסתא דעניא כתב:דוד המלך שאף לבוא כל בוקר להיכל ה'.
ע"ד הצחות שמעתי:
מצד אחד ביקש דוד לשבת בבית ה' כל ימיו, ומצד שני הוא ביקש "ולבקר בהיכלו", כלומר להגיע לביקורים לעיתים רחוקות!
וי"ל שזה בדיוק מה שהוא רצה: לשבת כל ימי חייו, אבל לשמור כל הזמן על הרגש של ההתחדשות כאילו עכשיו הגיע לביקור.
וכמובן שאין פירוש זה אמת לאמיתה, כי המשמעות הזאת למילה "ביקור" היא רק בעברית מדוברת ולא בלה"ק...
כבר ביארנו כי כל המטרה הייתה במקדש להביא את הפונה אליו להתפעלות, ושייראוהו וירהוהו, כמו שאמר ומקדשי תיראו. וכל דבר מרומם, כשיתמיד האדם להמצא בו, ימעט מה שיש בנפש ממנו, ותמעט ההתפעלות שהייתה באה על ידו. וכבר העירו חכמים ז"ל על עניין זה ואמרו, שאין רצוי להכנס למקדש בכל עת, והסמיכו את זה לאמרו 'הוקר רגלך מבית רעך פן ישבעך ושנאך'.
וכיון שזו הייתה המטרה, הזהיר יתעלה את הטמאים מלהכנס למקדש, עם ריבוי מיני הטומאות, עד שכמעט לא תמצא אדם טהור כי אם מעטים: כי אם ניצול ממגע נבלה, לא ניצול ממגע אחד משמונה שרצים שנופלים הרבה בבתים ובמאכלים ובמשקים ורבות נתקל בהם האדם, ואם ניצול מאלה, לא ינצל ממגע נדה או זבה או זב או מצורע או משכבן, ואם ניצול מאלה, לא ינצל משכיבת אשתו או מקרי, ואף כאשר טהר מכל הטומאות הללו, אינו מותר לו להכנס למקדש עד שיעריב שימשו, ואסור להכנס למקדש בלילה כמו שנתבאר במידות ותמיד, ובאותו הלילה אפשר שישמש מיטתו על הרוב, או יארע לו אחד מגורמי הטומאה, וישכים למחרתו כמצבו אתמול, ויהיה כל זה סיבה להתרחק מן המקדש ושלא ירגיל שם בכל עת.
וכבר ידעת לשונם אין אדם נכנס לעזרה לעבודה אפילו טהור עד שהוא טובל. והנה במעשים הללו תתמיד היראה, ותושג ההתפעלות המביאה לכניעה שהיא המטרה.
איש בער כתב:אפשר להביא סימוכין לרעיון כזה מדברי הרמב"ם במו"נ ח"ג פמ"ז בטעם דיני הטומאה והטהרה :כבר ביארנו כי כל המטרה הייתה במקדש להביא את הפונה אליו להתפעלות, ושייראוהו וירהוהו, כמו שאמר ומקדשי תיראו. וכל דבר מרומם, כשיתמיד האדם להמצא בו, ימעט מה שיש בנפש ממנו, ותמעט ההתפעלות שהייתה באה על ידו. וכבר העירו חכמים ז"ל על עניין זה ואמרו, שאין רצוי להכנס למקדש בכל עת, והסמיכו את זה לאמרו 'הוקר רגלך מבית רעך פן ישבעך ושנאך'.
וכיון שזו הייתה המטרה, הזהיר יתעלה את הטמאים מלהכנס למקדש, עם ריבוי מיני הטומאות, עד שכמעט לא תמצא אדם טהור כי אם מעטים: כי אם ניצול ממגע נבלה, לא ניצול ממגע אחד משמונה שרצים שנופלים הרבה בבתים ובמאכלים ובמשקים ורבות נתקל בהם האדם, ואם ניצול מאלה, לא ינצל ממגע נדה או זבה או זב או מצורע או משכבן, ואם ניצול מאלה, לא ינצל משכיבת אשתו או מקרי, ואף כאשר טהר מכל הטומאות הללו, אינו מותר לו להכנס למקדש עד שיעריב שימשו, ואסור להכנס למקדש בלילה כמו שנתבאר במידות ותמיד, ובאותו הלילה אפשר שישמש מיטתו על הרוב, או יארע לו אחד מגורמי הטומאה, וישכים למחרתו כמצבו אתמול, ויהיה כל זה סיבה להתרחק מן המקדש ושלא ירגיל שם בכל עת.
וכבר ידעת לשונם אין אדם נכנס לעזרה לעבודה אפילו טהור עד שהוא טובל. והנה במעשים הללו תתמיד היראה, ותושג ההתפעלות המביאה לכניעה שהיא המטרה.
ומתועליות הטומאה והטהרה כדי שישפל האדם בעיני עצמו מעצמו, ושתתחבב עליו התפילה לאחר הפסקתה כמה ימים, ושיכבד בעיניו הקודש לאחר שנמנע ממנו זמן מסוים, וכדי שיתן את לבו ליראה.
שלש פעמים בשנה יראה כל זכורך את פני האדן ה' אלהי ישראל: כי אוריש גוים מפניך והרחבתי את גבלך.
והרחבתי את גבלך. ואתה רחוק מבית הבחירה ואינך יכול לראות לפני תמיד, לכך אני קובע לך שלש רגלים הללו.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 125 אורחים