מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לא ללכת לכותל בתדירות רבה מדי

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מן הדרום
הודעות: 714
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 11:26 am

לא ללכת לכותל בתדירות רבה מדי

הודעהעל ידי מן הדרום » א' מרץ 19, 2017 12:54 pm

הרב נבנצל מביא במ"ב בהלכות ביכנ"ס שלו שר' חיים שמואלביץ היה עושה חשבון שלא ללכת לכותל בצורה שמקהה את תחושת המיוחדות, זה בהקשר לדין שיוצאים בבית המקדש ובית הכנסת לא מהפתח שנכנסים, וידועים דברי החסיד יעבץ שהביא ר' חיים בשיחות מוסר, שזה כדי ליצור תחושה של משהו מיוחד. האם ידוע למישהו על הנהגות כאלו אצל גדולים אחרים, או על כל דבר אחר קשור לזה

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: לא ללכת לכותל בתדירות רבה מדי

הודעהעל ידי ביליצר » א' מרץ 19, 2017 1:21 pm

בחלק התורני של המודיע של השבוע מובא על הגאון רב יואל שרייבר זצ"ל בן הרב דקרקא בן החתם סופר שהיה מקפיד לא לעשות שתי שבתות רצופות אצל רבו ומרגלא בפומיה דהרגל נעשה טבע גם בעניינים לו,

קו ירוק
הודעות: 5802
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: לא ללכת לכותל בתדירות רבה מדי

הודעהעל ידי קו ירוק » א' מרץ 19, 2017 1:44 pm

ר' בייניש פינקל זצ"ל היה הולך למנין הנץ החמה בכל יום.
ומסתמא הכוונה שתהיה הכנה.
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ב' מרץ 20, 2017 1:24 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: לא ללכת לכותל בתדירות רבה מדי

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » א' מרץ 19, 2017 6:07 pm

דוד המלך שאף לבוא כל בוקר להיכל ה'.

עזריאל ברגר
הודעות: 13001
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: לא ללכת לכותל בתדירות רבה מדי

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' מרץ 19, 2017 7:48 pm

אפרקסתא דעניא כתב:דוד המלך שאף לבוא כל בוקר להיכל ה'.

ע"ד הצחות שמעתי:
מצד אחד ביקש דוד לשבת בבית ה' כל ימיו, ומצד שני הוא ביקש "ולבקר בהיכלו", כלומר להגיע לביקורים לעיתים רחוקות!
וי"ל שזה בדיוק מה שהוא רצה: לשבת כל ימי חייו, אבל לשמור כל הזמן על הרגש של ההתחדשות כאילו עכשיו הגיע לביקור.

וכמובן שאין פירוש זה אמת לאמיתה, כי המשמעות הזאת למילה "ביקור" היא רק בעברית מדוברת ולא בלה"ק...

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: לא ללכת לכותל בתדירות רבה מדי

הודעהעל ידי דרומי » א' מרץ 19, 2017 8:46 pm

החכם מכל אדם אמר: "שמור רגלך כאשר תלך אל בית האלקים", ו"הוקר רגלך מבית רעך" (קהלת ד, יז. משלי כה, יז) וראה חגיגה ז, א ודו"ק

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: לא ללכת לכותל בתדירות רבה מדי

הודעהעל ידי אפשר » א' מרץ 19, 2017 9:06 pm

בכלל אסור היה לבוא לביהמ"ק סתם, אלא לצורך.
ולהעיר מדברי התוס' ב"ב כא, כי מציון תצא תורה - לפי שהיה רואה קדושה גדולה וכהנים עוסקים בעבודה היה מכוון לבו יותר ליראת שמים וללמוד תורה כדדרשי' בספרי למען תלמד ליראה וגו' גדול מעשר שני שמביא לידי תלמוד לפי שהיה עומד בירושלים עד שיאכל מעשר שני שלו והיה רואה שכולם עוסקים במלאכת שמים ובעבודה היה גם הוא מכוון ליראת שמים ועוסק בתורה.
וידוע שהמהריל"ד היה בכותל רק פע"א אבל מטעם אחר, כי מרוב מורא התעלף כמה פעמים בפעם היחידה שהלך, ולא היה באפשר לו ללכת.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: לא ללכת לכותל בתדירות רבה מדי

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ב' מרץ 20, 2017 8:56 am

(מן הסתם נמצא באשכול על הגרח"ש) יש סיפור קצת הפוך על הגרח"ש, שהתפללו לרפואת בישיבה רב אחד יום יום, ואמרו לו שאולי להפסיק קצת כי זה מקלקל את ההתרגשות, ואמר שתפילה צריכה רציפות וזה מעלתה.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: לא ללכת לכותל בתדירות רבה מדי

הודעהעל ידי לייטנר » ב' מרץ 20, 2017 9:13 am

מסופר על הרב קובלסקי שהיה מקפיד להגיע לכותל. המערבי לעיתים מזומנות, ושאלו מישהו אם זה בגלל החשש שאם לא יהיה שלושים יום בכות יצטרך לקרוא כדין הרואה את בית המקדש בחורבנו. הרב קובלסקי ענה שהסיבה להליכתו לעיתים מזומנות היא מתוך הכרת הטוב לקב"ה אחרי כל השנים שאי אפשר היה להגיע לכותל.

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: לא ללכת לכותל בתדירות רבה מדי

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' מרץ 20, 2017 9:18 am

לייטנר כתב:מסופר על הרב קובלסקי שהיה מקפיד להגיע לכותל המערבי לעיתים מזומנות. ושאלו מישהו אם זה בגלל החשש שאם לא יהיה שלושים יום בכותל יצטרך לקרוע כדין הרואה את בית המקדש בחורבנו. הרב קובלסקי השיב שהסיבה להליכתו לעיתים מזומנות היא מתוך הכרת הטוב לקב"ה אחרי כל השנים שאי אפשר היה להגיע לכותל.

גם רגש הכרת הטובה יכולה לכהות ברבות השנים מתוך ההרגל, אם לא מקדישים לכך מחשבה, וטוב שהקדשת.

טברייני
הודעות: 845
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

Re: לא ללכת לכותל בתדירות רבה מדי

הודעהעל ידי טברייני » ב' מרץ 20, 2017 11:03 am

ואדייק במה שכתב ההוא דמן הדרום משמיה דהרב נבנצל
"שלא ללכת לכותל בצורה שמקהה את תחושת המיוחדות"
וכל חד וחד לפום דרגה דיליה
והוא נראה לי פשוט.

הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: לא ללכת לכותל בתדירות רבה מדי

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ד' מאי 03, 2017 6:27 pm

עזריאל ברגר כתב:
אפרקסתא דעניא כתב:דוד המלך שאף לבוא כל בוקר להיכל ה'.

ע"ד הצחות שמעתי:
מצד אחד ביקש דוד לשבת בבית ה' כל ימיו, ומצד שני הוא ביקש "ולבקר בהיכלו", כלומר להגיע לביקורים לעיתים רחוקות!
וי"ל שזה בדיוק מה שהוא רצה: לשבת כל ימי חייו, אבל לשמור כל הזמן על הרגש של ההתחדשות כאילו עכשיו הגיע לביקור.
וכמובן שאין פירוש זה אמת לאמיתה, כי המשמעות הזאת למילה "ביקור" היא רק בעברית מדוברת ולא בלה"ק...

עיין במפרשים שם בתהלים דכוונת המילה "לבקר" היינו מלשון "בוקר", לבוא כל בוקר להיכלו, וא"כ אזדא לה הקושיא שהרבה בונים עליה מהלכים ורעיונות בו בזמן שכלל לא מתחיל השאלה.

איש בער
הודעות: 573
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 11:42 pm

Re: לא ללכת לכותל בתדירות רבה מדי

הודעהעל ידי איש בער » ד' מאי 03, 2017 7:08 pm

אפשר להביא סימוכין לרעיון כזה מדברי הרמב"ם במו"נ ח"ג פמ"ז בטעם דיני הטומאה והטהרה :
כבר ביארנו כי כל המטרה הייתה במקדש להביא את הפונה אליו להתפעלות, ושייראוהו וירהוהו, כמו שאמר ומקדשי תיראו. וכל דבר מרומם, כשיתמיד האדם להמצא בו, ימעט מה שיש בנפש ממנו, ותמעט ההתפעלות שהייתה באה על ידו. וכבר העירו חכמים ז"ל על עניין זה ואמרו, שאין רצוי להכנס למקדש בכל עת, והסמיכו את זה לאמרו 'הוקר רגלך מבית רעך פן ישבעך ושנאך'.
וכיון שזו הייתה המטרה, הזהיר יתעלה את הטמאים מלהכנס למקדש, עם ריבוי מיני הטומאות, עד שכמעט לא תמצא אדם טהור כי אם מעטים: כי אם ניצול ממגע נבלה, לא ניצול ממגע אחד משמונה שרצים שנופלים הרבה בבתים ובמאכלים ובמשקים ורבות נתקל בהם האדם, ואם ניצול מאלה, לא ינצל ממגע נדה או זבה או זב או מצורע או משכבן, ואם ניצול מאלה, לא ינצל משכיבת אשתו או מקרי, ואף כאשר טהר מכל הטומאות הללו, אינו מותר לו להכנס למקדש עד שיעריב שימשו, ואסור להכנס למקדש בלילה כמו שנתבאר במידות ותמיד, ובאותו הלילה אפשר שישמש מיטתו על הרוב, או יארע לו אחד מגורמי הטומאה, וישכים למחרתו כמצבו אתמול, ויהיה כל זה סיבה להתרחק מן המקדש ושלא ירגיל שם בכל עת.
וכבר ידעת לשונם אין אדם נכנס לעזרה לעבודה אפילו טהור עד שהוא טובל. והנה במעשים הללו תתמיד היראה, ותושג ההתפעלות המביאה לכניעה שהיא המטרה.

יושב ירושלים
הודעות: 865
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: לא ללכת לכותל בתדירות רבה מדי

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ד' מאי 03, 2017 7:46 pm

איש בער כתב:אפשר להביא סימוכין לרעיון כזה מדברי הרמב"ם במו"נ ח"ג פמ"ז בטעם דיני הטומאה והטהרה :
כבר ביארנו כי כל המטרה הייתה במקדש להביא את הפונה אליו להתפעלות, ושייראוהו וירהוהו, כמו שאמר ומקדשי תיראו. וכל דבר מרומם, כשיתמיד האדם להמצא בו, ימעט מה שיש בנפש ממנו, ותמעט ההתפעלות שהייתה באה על ידו. וכבר העירו חכמים ז"ל על עניין זה ואמרו, שאין רצוי להכנס למקדש בכל עת, והסמיכו את זה לאמרו 'הוקר רגלך מבית רעך פן ישבעך ושנאך'.
וכיון שזו הייתה המטרה, הזהיר יתעלה את הטמאים מלהכנס למקדש, עם ריבוי מיני הטומאות, עד שכמעט לא תמצא אדם טהור כי אם מעטים: כי אם ניצול ממגע נבלה, לא ניצול ממגע אחד משמונה שרצים שנופלים הרבה בבתים ובמאכלים ובמשקים ורבות נתקל בהם האדם, ואם ניצול מאלה, לא ינצל ממגע נדה או זבה או זב או מצורע או משכבן, ואם ניצול מאלה, לא ינצל משכיבת אשתו או מקרי, ואף כאשר טהר מכל הטומאות הללו, אינו מותר לו להכנס למקדש עד שיעריב שימשו, ואסור להכנס למקדש בלילה כמו שנתבאר במידות ותמיד, ובאותו הלילה אפשר שישמש מיטתו על הרוב, או יארע לו אחד מגורמי הטומאה, וישכים למחרתו כמצבו אתמול, ויהיה כל זה סיבה להתרחק מן המקדש ושלא ירגיל שם בכל עת.
וכבר ידעת לשונם אין אדם נכנס לעזרה לעבודה אפילו טהור עד שהוא טובל. והנה במעשים הללו תתמיד היראה, ותושג ההתפעלות המביאה לכניעה שהיא המטרה.

האם ידוע המקור למה ש'העירו חכמים ז"ל'?? הרי בתלמוד דרשו מקרא זה על חטאות ואשמות!!

איש בער
הודעות: 573
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 11:42 pm

Re: לא ללכת לכותל בתדירות רבה מדי

הודעהעל ידי איש בער » ד' מאי 03, 2017 8:44 pm

כעי"ז כתב גם רס"ג בספרו 'הנבחר באמונות ודעות' פ"ג אות ב':
ומתועליות הטומאה והטהרה כדי שישפל האדם בעיני עצמו מעצמו, ושתתחבב עליו התפילה לאחר הפסקתה כמה ימים, ושיכבד בעיניו הקודש לאחר שנמנע ממנו זמן מסוים, וכדי שיתן את לבו ליראה.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: לא ללכת לכותל בתדירות רבה מדי

הודעהעל ידי איש גלילי » ד' מאי 03, 2017 9:29 pm

שמות לד כג-כד:
שלש פעמים בשנה יראה כל זכורך את פני האדן ה' אלהי ישראל: כי אוריש גוים מפניך והרחבתי את גבלך.

ופירש שם רש"י ז"ל:
והרחבתי את גבלך. ואתה רחוק מבית הבחירה ואינך יכול לראות לפני תמיד, לכך אני קובע לך שלש רגלים הללו.

דייק מזה מו"ר שליט"א, שבאמת רצון ה' שנבוא לפניו תמיד, דהיינו בכל יום, אלא שמפני שאיננו יכולים לעשות את זה חייבנו לכה"פ שלש פעמים בשנה. וא"כ מי שאפשר לו ודאי שראוי שיבוא בכל יום (וכן הוא נוהג בעצמו).


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 125 אורחים