מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לפום צערא אגרא - שיטת הרמב"ם

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12639
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

לפום צערא אגרא - שיטת הרמב"ם

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' מרץ 30, 2017 10:05 am

בפי' המשנה פ"ה באבות כתב:ואמר בן הא הא: לפי שעור עמלך בתורה יהיה שכרך. ואמרו שלא יתקיים מן החכמה אלא מה שנלמד בעמל ויגיעה ויראה מן המלמד, אבל לימוד השעשוע והנחת - לא יתקיים, ולא יקבל בו תועלת. אומרו בפירוש אמרו: (קהלת ב ט) "אף חכמתי עמדה לי" - "חכמה שלמדתי באף עמדה לי". ולפיכך יצוו המלמד להטיל מורא על התלמידים, ואמרו: "זרוק מרה בתלמידים".
בשמונה פרקים פ"ו כתב:וכאשר חקרנו אחר דברי החכמים בזה הענין, מצאנו להם, שהמתאווה לעבירות ומשתוקק להן - יותר טוב ויותר שלם מאשר לא יתאווה להן ולא יצטער בהנחתן. עד שאמרו, שכל מה שיהיה האדם יותר טוב ויותר שלם - יהיו תשוקתו לעבירות וצערו בהנחתן יותר חזקים, והביאו בזה מעשיות, ואמרו: "כל הגדול מחברו יצרו גדול ממנו". לא די בזה, אלא שאמרו כי שכר המושל בנפשו גדול כפי שעור צערו במושלו בנפשו, ואמרו: "לפום צערא אגרא". ויתר על כן, שהם ציוו שיהיה האדם מושל בנפשו, והזהירו מלומר: אני בטבעי איני מתאווה לזאת העבירה, ואפילו לא אסרתה התורה, והוא אומרם: "רבן שמעון בן גמליאל אומר, לא יאמר אדם אי אפשי לאכול בשר בחלב, אי אפשי ללבוש שעטנז, אי אפשי לבוא על הערוה, אלא אפשי, ומה אעשה ואבי שבשמים גזר עלי".
אני מתלבט האם אלו ב' פירושים שונים, או שיש בהם השלמה זה על זה. מן הסתם כבר עסקו בזה, תציינו לי.

יעקב כץ
הודעות: 27
הצטרף: ב' מרץ 27, 2017 3:18 pm

Re: לפום צערא אגרא - שיטת הרמב"ם

הודעהעל ידי יעקב כץ » ה' מרץ 30, 2017 12:03 pm

בפירוש המשנה מדבר על עמל התורה בתור 'סגולה' לזיכרון וללימוד פורה יותר ונותן יותר, ואז כותב שהסגולה היא ללמוד מתוך דחק ועמל.
בשמונה פרקים מדבר על עבירות ויצרים שככל שאדם גדול יש לו יותר יצרים, ואז נדרש להתגבר יותר על יצריו - שזה העיקר בהימנעות מהעבירה - ומקבל על כך יותר שכר מכיון שיותר התאמץ מלעשות את העבירה.
לא הבנתי את הקשר בין הדברים.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 236 אורחים