מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שלא חיסר בעולמו כלום -התבננות בברכה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
חוקר ודורש
הודעות: 866
הצטרף: ד' אוגוסט 17, 2016 11:39 am

שלא חיסר בעולמו כלום -התבננות בברכה

הודעהעל ידי חוקר ודורש » ה' מרץ 30, 2017 10:19 am

כולנו ברכנו את הברכה הנפלאה של ברכת האילנות שלא חיסר בעולמו כלום וכו
ולכאורה אנו נמצאים בעולם של תיקון דהיינו שיש לאדם למלא את חסרון של
אדם את עצמו וממילא את העולם כי האדם הרי הוא נזר הבריאה ולכאורה איך הדברים מסתדרים?

יעקב כץ
הודעות: 27
הצטרף: ב' מרץ 27, 2017 3:18 pm

Re: שלא חיסר בעולמו כלום -התבננות בברכה

הודעהעל ידי יעקב כץ » ה' מרץ 30, 2017 11:59 am

בעולם הזה אנו הבני אדם לא נדרשים לתקן את האילנות ואת הבהמות שגורמות לנו להנאה, [כגון אכילתן], אנו נדרשים לתקן את עצמנו ואת מידותנו. והברכה היא על האילנות והבהמות ושאר הדברים ולא על הדברים שאנו דורשים תיקון.
חוצמ"ז עוד אפש"ל, שלא חיסר בעולמו דבר בשביל התיקון, דהיינו שלאחר שכל הדברים נמצאים, כעת אפשר לעבוד ולתקן.

חוקר ודורש
הודעות: 866
הצטרף: ד' אוגוסט 17, 2016 11:39 am

Re: שלא חיסר בעולמו כלום -התבננות בברכה

הודעהעל ידי חוקר ודורש » ה' מרץ 30, 2017 4:42 pm

יעקב כץ כתב:בעולם הזה אנו הבני אדם לא נדרשים לתקן את האילנות ואת הבהמות שגורמות לנו להנאה, [כגון אכילתן], אנו נדרשים לתקן את עצמנו ואת מידותנו. והברכה היא על האילנות והבהמות ושאר הדברים ולא על הדברים שאנו דורשים תיקון.
חוצמ"ז עוד אפש"ל, שלא חיסר בעולמו דבר בשביל התיקון, דהיינו שלאחר שכל הדברים נמצאים, כעת אפשר לעבוד ולתקן.

ברוך בואך להיות חבר בפורום
ואני חשבתי שיש לחלק לפני חטא אדם הראשון לאחריו שהקב"ה ברא את העולם מושלם אבל לאחר החטא מצב הבריאה ירד וצריך תיקון האדם.

ברי היזיקא
הודעות: 232
הצטרף: ד' נובמבר 20, 2013 2:30 pm

Re: שלא חיסר בעולמו כלום -התבננות בברכה

הודעהעל ידי ברי היזיקא » ש' אפריל 01, 2017 9:36 pm

ומדוע מברכים גם על בריות טובות? והרי הלבלוב אינו שייך אלא לאילנות ולא לבריות שבהם אין חידוש בחודשי האביב??????

חוקר ודורש
הודעות: 866
הצטרף: ד' אוגוסט 17, 2016 11:39 am

Re: שלא חיסר בעולמו כלום -התבננות בברכה

הודעהעל ידי חוקר ודורש » ש' אפריל 01, 2017 10:50 pm

ברי היזיקא כתב:ומדוע מברכים גם על בריות טובות? והרי הלבלוב אינו שייך אלא לאילנות ולא לבריות שבהם אין חידוש בחודשי האביב??????

יש לומר שבריאה היינו הפירות ולאו דווקא בנ"א,
ועי"ל שהאדם עץ השדה ויש התחדשות לאדם בימים אלו אבל אין לי מקור לזה .

מן הדרום
הודעות: 714
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 11:26 am

Re: שלא חיסר בעולמו כלום -התבננות בברכה

הודעהעל ידי מן הדרום » א' אפריל 02, 2017 12:36 am

ראיתי השבת מישהו שטעה וברך אילנות טובות ולא הזכיר בריות טובות , האם זה נקרא שינוי במטבע המצריך חזרה?

מה שנכון נכון
הודעות: 11686
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: שלא חיסר בעולמו כלום -התבננות בברכה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' אפריל 02, 2017 12:42 am

מן הדרום כתב:ראיתי השבת מישהו שטעה וברך אילנות טובות ולא הזכיר בריות טובות , האם זה נקרא שינוי במטבע המצריך חזרה?

יש להעיר שלנוסחת הרמב"ם מזכירים בברכה רק בריות טובות (נאות, כדי להתנאות בהן בני אדם).

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: שלא חיסר בעולמו כלום -התבננות בברכה

הודעהעל ידי לענין » ד' יוני 05, 2019 5:14 pm

זה מקדם העירותי על הפליאה שהנה אמרו חז"ל 'על בריות טובות ועל אילנות טובות אומר ברוך שככה לו בעולמו', ואשכחן למטבע לשון זו בדיוק בברכת האילנות 'וברא בו בריות טובות ואילנות טובות'. והוא קצת פלא, מפני מה נזכרה לשון זו רק במטבע של ברכת האילנות, ולא בברכה של אילנות טובות גופא. ולא מצאתי לזה יישוב הגון.
עתה ראיתי בין הבתרים של קובץ נזר התורה ל' שיצא זה עתה, ובו מעלה הרב יצחק מאיר הגר מבית שמש רעיון נפלא -
נזר התורה ל.PNG
נזר התורה ל.PNG (143.61 KiB) נצפה 2107 פעמים


דהיינו, ברכת האילנות זהו נוסח מורחב של ברכת שככה לו בעולמו!
[ואשכחן דכוותה בכ"מ, וכגון ברכת הלבנה בסנהדרין מ"א א', ע"ש, וכן קידושא רבא שהאריכו והוסיפו על ברכת בורא פרי הגפן].

ואוסיף עתה דבר פלא מופלא ליישב קושיא עצומה בדברי המהר"ל זיע"א -
מהר''ל.PNG
מהר''ל.PNG (23.46 KiB) נצפה 2107 פעמים


והוא פלא שהרי ברכת 'שככה לו בעולמו' היא על אילנות טובות ולא על היוצא בימי ניסן [וכבר עמד בקושיא זו הגאון המופלג ריח"ס שליט"א ראש ישיבת כף החיים].
ולפי הנ"ל יש כאן מקום יישוב, הואיל ובאמת שורשה של ברכת האילנות הוא בברכת שככה לו בעולמו, וא"כ הביא המהר"ל את הנוסח המקורי של הברכה, ולא את המורחב, ועיין.

ולחיתום אביא בפניכם דבר פלא נפלא, דהנה באחד מכתבי היד של מדרש תנחומא נמצא מטבע ברכה משולב -

קובץ על יד י''ח.PNG
קובץ על יד י''ח.PNG (46.48 KiB) נצפה 2107 פעמים

פלאי פלאים!

ונ"מ שיש להעלות לדון להלכה ולא למעשה בכל זה, שמי שבמקום ברכת האילנות אמר 'שככה לו בעולמו' נפיק בדיעבד [וכל שכן שאם עומדים לפניו גם אילנות נאות וגם אילנות מלבלבין בימי ניסן דסגי להו בברכה חדא, ועיין בזה בספר 'אב בברכה' עמ' ש"ל בתשובות מהגר"ח קנייבסקי]. כמו כן יש לדון שלא לברך ברכת האילנות רק על מה שהוא בכלל 'אילנות טובים' ולא על עץ צמוק וכיו"ב אלא על מפואר ופורח. עוד יש לדון דגם אי נימא דימי ניסן הוא דוקא, לאפוקי אדר ואייר, מכל מקום גם באותם הימים יש מקום לדון דמכל מקום יש לו לברך 'שככה לו בעולמו' דהן אמנם דבעלמא לא ידעינן אילנות טובות מאי נינהו, ולכך אין אנו מורגלין בברכה זו, אך מכל מקום כאן כבר גילו לנו חז"ל שאילנות מלבלבים הם נקראים אילנות טובים, והן אמנם דאין לבלוב זה ראוי לברכת האילנות בנוסחה המורחב, אך מכל מקום מידי 'אילנות טובים' של ברכת 'שככה לו בעולמו' לא נפקא.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: שלא חיסר בעולמו כלום -התבננות בברכה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' יוני 05, 2019 6:51 pm

יש"כ על הדברים המעניינים.
על האם הוא דווקא ביומי ניסן עיין בספרו של ידידי הרב מרדכי גולדיש.
אבל גם לשיטתך מסתמא יש הבדל. שככה לו בעולמו אין מברכים אלא פעם אחת (ומסתמא צריך שיהיה גם מיוחד במעלתו שמתפעל מזה) וכאן מברך בכל שנה ושנה ומסתמא א"צ שיהיה מיוחד. והטעם גם לדבריך הוא שכשהרחיבו את הברכה גם על זה הגדרים קצת שונים.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: שלא חיסר בעולמו כלום -התבננות בברכה

הודעהעל ידי לענין » ד' יוני 05, 2019 9:45 pm

דברי טעם בהחלט. לא ידעתי להגדיר בדיוק מה כוללת הרחבה הברכה, ולכן רק העליתי הנושא לפני רבנן ותלמידיהון, ואודה למר על שנתן עינו בדברים.
[אני בהחלט מודע לכך שיש כאן הרבה מה לשפץ, ולבסס, ואמרתי להעלות את הדברים בכדי שיבואו חכמים ממני ויבארו].


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 226 אורחים