ויל"ע היכן הבטיחנו דבר זה, האם זה נכלל בבשורת הגאולה, או שיש הבטחה מסויימת על גילוי סודות וטעמי התורה לע"ל.רש"י שיר השירים א-ב כתב:ונאמר דוגמא שלו על שם שנתן להם תורתו ודבר עמהם פנים אל פנים ואותם דודים עודם ערבים עליהם מכל שעשוע ומובטחים מאתו להופיע עוד עליהם לבאר להם סוד טעמיה ומסתר צפונותיה ומחלים פניו לקיים דברו וזהו ישקני מנשיקות פיהו
ולכאו' מקור דברי רש"י הוא במדרש רבה,
וא"כ ההבטחה הזו נמצאת בירמיהו פרק לא - הִנֵּ֛ה יָמִ֥ים בָּאִ֖ים נְאֻם־יְקֹוָ֑ק וְכָרַתִּ֗י אֶת־בֵּ֧ית יִשְׂרָאֵ֛ל וְאֶת־בֵּ֥ית יְהוּדָ֖ה בְּרִ֥ית חֲדָשָֽׁה: לֹ֣א כַבְּרִ֗ית אֲשֶׁ֤ר כָּרַ֙תִּי֙ אֶת־אֲבוֹתָ֔ם בְּיוֹם֙ הֶחֱזִיקִ֣י בְיָדָ֔ם לְהוֹצִיאָ֖ם מֵאֶ֖רֶץ מִצְרָ֑יִם אֲשֶׁר־הֵ֜מָּה הֵפֵ֣רוּ אֶת־בְּרִיתִ֗י וְאָנֹכִ֛י בָּעַ֥לְתִּי בָ֖ם נְאֻם־יְקֹוָֽק: כִּ֣י זֹ֣את הַבְּרִ֡ית אֲשֶׁ֣ר אֶכְרֹת֩ אֶת־בֵּ֨ית יִשְׂרָאֵ֜ל אַחֲרֵ֨י הַיָּמִ֤ים הָהֵם֙ נְאֻם־יְקֹוָ֔ק נָתַ֤תִּי אֶת־תּֽוֹרָתִי֙ בְּקִרְבָּ֔ם וְעַל־לִבָּ֖ם אֶכְתֲּבֶ֑נָּה וְהָיִ֤יתִי לָהֶם֙ לֵֽאלֹהִ֔ים וְהֵ֖מָּה יִֽהְיוּ־לִ֥י לְעָֽם: וְלֹ֧א יְלַמְּד֣וּ ע֗וֹד אִ֣ישׁ אֶת־רֵעֵ֜הוּ וְאִ֤ישׁ אֶת־אָחִיו֙ לֵאמֹ֔ר דְּע֖וּ אֶת־יְקֹוָ֑ק כִּֽי־כוּלָּם֩ יֵדְע֨וּ אוֹתִ֜י לְמִקְטַנָּ֤ם וְעַד־גְּדוֹלָם֙ נְאֻם־יְקֹוָ֔ק כִּ֤י אֶסְלַח֙ לַֽעֲוֹנָ֔ם וּלְחַטָּאתָ֖ם לֹ֥א אֶזְכָּר־עֽוֹד:שיר השירים רבה כתב:רבי יודן בשם רבי יודא ב"ר סימון ורבי יהודה ורבי נחמיה, ר' יהודה אומר בשעה ששמעו ישראל אנכי ה' אלהיך נתקע תלמוד תורה בלבם, והיו למדים ולא היו משכחין, באו אצל משה ואמרו משה רבינו תעשה את פרוזביון שליח בינותינו שנאמר דבר אתה עמנו ונשמעה ועתה למה נמות, ומה הנייה יש באבדה שלנו, חזרו להיות למדים ושוכחים אמרו מה משה בשר ודם עובר אף תלמודו עובר, מיד חזרו באו להם אל משה אמרו לו משה רבינו לוואי יגלה לנו פעם שניה, לוואי ישקני מנשיקות פיהו, לוואי יתקע תלמוד תורה בלבנו כמות שהיה, אמר להם אין זו עכשיו אבל לעתיד לבא הוא שנאמר (ירמיה לא) ונתתי את תורתי בקרבם ועל לבם אכתבנה, רבי נחמיה אמר בשעה ששמעו ישראל לא יהיה לך נעקר מלבם יצר הרע באו אצל משה אמרו לו משה רבינו תעשה את פרוזביון שליח בינותינו שנאמר דבר אתה עמנו ונשמעה ועתה למה נמות, ומה הנייה יש באבדה שלנו, מיד חזר יצר הרע למקומו חזרו על משה ואמרו לו משה רבינו לוואי יגלה לנו פעם שני הלואי ישקני מנשיקות פיהו, אמר להם אין זו עכשיו אבל לעתיד לבא הוא דכתיב (יחזקאל לו) והסירותי את לב האבן מבשרכם
וע"ע קטעי מדרשים - גניזה (מאן) יח. פירוש אגדתי על ההפטרה ועל המזמור לשבת וארא עמוד קמד.
ואף בקהלת רבה אי' - ר' חזקיה בש"ר סימון בר זבדי אמר כל התורה שאת למד בעוה"ז הבל הוא לפני תורה שבעולם הבא, לפי שבעולם הזה אדם למד תורה ושוכח אבל לעתיד לבוא מה כתיב תמן (ירמיה ל"א) נתתי את תורתי בקרבם וכו'.
אבל לכאו' עדיין לא מצאנו כאן הבטחה על גילוי וביאור סוד טעמיה ומסתר צפונותיה, אלא רק לאפוקי משכחה או יצה"ר וכד'. ואולי הא בהא תליא. ועדיין צ"ע.
ולסיום אציגה כאן את דברי ה'תשובה מאהבה' ח"א סי' א -
מה שכתב בפיוט פ' החדש להנתן דת חדשה וכיוצא בזה נמצא איזה פעמים בפייט עפ"י מדרש ילקוט הוא ע"ד שכתב רש"י ז"ל בשיר הקדש קדשים ישקני מנשיקות פיהו על שם שנתן להם תורתו ודבר עמהם פא"פ ואותם דודים עודם ערבים עליהם מכל שעשועי ומובטחים מאתו להופיע עוד עליהם לבאר להם סוד טעמיה ומסתר צפונותיה ומחלים פניו לקיים דברו וזהו ישקני מנשיקות פיהו עכ"ל והבין זה (ובזה י"ל לשון הפייט באות שלפני זה בין תבין) אבל חלילה וחלילה לאיש הישראלי להרהר ולומר שתהי' דת חדשה כי כמו שלא יחליף אל כן לא ימיר דתו ואנשי כנסת הגדולה יסדו ודבריו חיים וקימים נאמנים ונחמדים לעד ולעולמי עולמים כו' כמבואר בארוכה בקונטרס אהבת דוד אשר דפסתי בק"ק פראג שנת טמאי"ם לנפ"ש הוא הי' תקס"ל לעומת כלבים רעים מאמיני הפגר התוגר שבתי צבי מודח ועקוב פראנק תפח עצמותם עיין שם.