הודעהעל ידי יואל שילה » ו' יוני 21, 2019 1:49 am
מה שהיה פשוט לי שיסוד 'והיה מחניך קדוש' הוא משום הבזיון לדברי התורה - עתה ראיתי שזו גמ' מפורשת בברכות כ"ד: 'היה מהלך במבואות המטונפות לא יקרא קריאת שמע, ולא עוד אלא שאם היה קורא ובא פוסק, לא פסק מאי... רב אדא בר אהבה אמר מהכא כִּי דְבַר ה' בָּזָה'.
די פשוט שגם האיסור לקרוא מול ערוה הוא חלק מאותו בזיון, ואין לזה שום קשר להרהור ערוה, שהרי מיירי גם מול ערוות עצמו.
ענייני הערוה מדרבנן [טפח, שוק, שער, קול] הם בעצם הרחבה של אותו בזיון לד"ת גם לדברים שבהם הבזיון עדין יותר, ואין לזה קשר להרהור עבירה שהרי אסרוהו בד"ת גם מול ערוה המותרת לו, אשר על כן פשוט שאסור להרהר בענייני ערוה בעת שמדבר בד"ת, אף כשאין מולו אשה, כי עצם ההרהור בזה הוא הבזיון לד"ת, ק"ו מראיית דברים המביאים לידי הרהור.
לפ"ז אין שום מקום לאסור אשה בד"ת מול טפח באשה אחרת, שהרי אין זו ערוה כדי שנאסור מחמת הבזיון, וגם לא יוכל להביא אותה לידי הרהור אסור [דוגמא זו שייכת רק באשה, מאחר ובאיש לכאורה אין ערוה מדרבנן], ואף שבנשמת אדם (א' ד') הסתפק האם שוק הוא בכלל ערוה ממש, אך אין זה אלא מפני לשון הפסוק 'תגל ערותך', אך לגבי שער וקול כתב 'מילתא דפשיטא דשער וקול אף דאמרינן דהוי ערוה, היינו מדרבנן, שהרי לא מצינו בקרא שנקרא ערוה, אלא כיון דמצינו שהוא דבר נוי באשה כפירש"י שם - לכן אסרו חכמים'.
לגבי איסור ההרהור באשה האסורה לו - נוסף על איסור הבזיון של הד"ת - גם איסור עצמי של 'ונשמרת מכל דבר רע'.