מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יחס התורה למלאכת שבת בשינוי וכד'

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12561
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

יחס התורה למלאכת שבת בשינוי וכד'

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' אפריל 14, 2017 1:37 pm

יל"ע בדברים המותרים מדאו' מחמת חיסרון שיעור או כוונה וכד', כמו למ"ד חצי שיעור מותר מן התורה, או מלאכה בשבת כשהיא נעשית בשינוי, האם מדאו' זה היתר גמור בלי שום פקפוק (עד שבאו חכמים ואסרוהו), או שיש בזה גנאי וכיעור, (בעצם, ולא רק מדין משמרת וכד'), אע"ג שאין בזה איסור, (וכגון מש"כ הראש' בחולין דצ"ח שביטול איסור לכתחילה אף שלא נאסר אלא מדרבנן מ"מ מדאו' נמי הוי דבר מכוער ומגונה).
אשמח למצוא מקורות.

סעדיה
הודעות: 1602
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: יחס התורה למלאכת שבת בשינוי וכד'

הודעהעל ידי סעדיה » ו' אפריל 14, 2017 2:23 pm

עושה חדשות כתב:יל"ע בדברים המותרים מדאו' מחמת חיסרון שיעור או כוונה וכד', כמו למ"ד חצי שיעור מותר מן התורה, או מלאכה בשבת כשהיא נעשית בשינוי, האם מדאו' זה היתר גמור בלי שום פקפוק (עד שבאו חכמים ואסרוהו), או שיש בזה גנאי וכיעור, (בעצם, ולא רק מדין משמרת וכד'), אע"ג שאין בזה איסור, (וכגון מש"כ הראש' בחולין דצ"ח שביטול איסור לכתחילה אף שלא נאסר אלא מדרבנן מ"מ מדאו' נמי הוי דבר מכוער ומגונה).
אשמח למצוא מקורות.
קבצים מצורפים
הליכות שלמה.PDF
(142.64 KiB) הורד 191 פעמים

אבי 1000
הודעות: 234
הצטרף: ה' מרץ 30, 2017 3:27 pm

Re: יחס התורה למלאכת שבת בשינוי וכד'

הודעהעל ידי אבי 1000 » ו' אפריל 14, 2017 2:43 pm

עושה חדשות כתב:יל"ע בדברים המותרים מדאו' מחמת חיסרון שיעור או כוונה וכד', כמו למ"ד חצי שיעור מותר מן התורה, או מלאכה בשבת כשהיא נעשית בשינוי, האם מדאו' זה היתר גמור בלי שום פקפוק (עד שבאו חכמים ואסרוהו), או שיש בזה גנאי וכיעור, (בעצם, ולא רק מדין משמרת וכד'), אע"ג שאין בזה איסור, (וכגון מש"כ הראש' בחולין דצ"ח שביטול איסור לכתחילה אף שלא נאסר אלא מדרבנן מ"מ מדאו' נמי הוי דבר מכוער ומגונה).
אשמח למצוא מקורות.


נדמה שאין כוונת הרב עו"ח רק מפני האיסור בחפצא כמאכלות אסורות וכדומה וא"כ יועיל נא הרב לבסס לנו דבר חדש זה בכדי שנמצא ידינו בשאלתו [דברי הרא"ש הינם רק בביטול שיסודו הוא מהלכות ספק ואף שהרא"ש הוא מן המתירים לבשלם מ"מ תחילתו הוא צורת הלך אחר הרוב.

1 לגבי מלאכת מחשבת נראה הדבר שהוא היתר גמור שאינו בכלל מה שאסרה התורה ואינו דומה כלל לנידון בשיעורי תורה שיש כאן איסור אלא שאינו עדיין בחשיבותו.

עושה חדשות
הודעות: 12561
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: יחס התורה למלאכת שבת בשינוי וכד'

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' אפריל 14, 2017 3:17 pm

ר' סעדיה, יש"כ, הזכרתני - viewtopic.php?f=17&t=26398&hilit#p268818

אבי 1000 כתב:דברי הרא"ש הינם רק בביטול שיסודו הוא מהלכות ספק ואף שהרא"ש הוא מן המתירים לבשלם מ"מ תחילתו הוא צורת הלך אחר הרוב
לא רא"ש אלא ראש', ולכו"ע התערובת מותרת באכילת כולה בב"א, (מלבד התורי"ד), והגנאי שדיברו עליו הוא בביטול עצמו ולא באכילה אח"כ.

אבי 1000
הודעות: 234
הצטרף: ה' מרץ 30, 2017 3:27 pm

Re: יחס התורה למלאכת שבת בשינוי וכד'

הודעהעל ידי אבי 1000 » ו' אפריל 14, 2017 3:56 pm

עושה חדשות כתב:
אבי 1000 כתב:דברי הרא"ש הינם רק בביטול שיסודו הוא מהלכות ספק ואף שהרא"ש הוא מן המתירים לבשלם מ"מ תחילתו הוא צורת הלך אחר הרוב
לא רא"ש אלא ראש', ולכו"ע התערובת מותרת באכילת כולה בב"א, (מלבד התורי"ד), והגנאי שדיברו עליו הוא בביטול עצמו ולא באכילה אח"כ.


אכן לא דקדקתי היטב בדבריך וסברתי שמא יש בידו של מר רא"ש כזה.

והדברים הם דברי הרשב"א בחידושים ובתורת הבית (ב"ד ש"ג)

אבי 1000
הודעות: 234
הצטרף: ה' מרץ 30, 2017 3:27 pm

Re: יחס התורה למלאכת שבת בשינוי וכד'

הודעהעל ידי אבי 1000 » ש' אפריל 15, 2017 9:28 pm

עושה חדשות כתב:יל"ע בדברים המותרים מדאו' מחמת חיסרון שיעור או כוונה וכד', כמו למ"ד חצי שיעור מותר מן התורה, או מלאכה בשבת כשהיא נעשית בשינוי, האם מדאו' זה היתר גמור בלי שום פקפוק (עד שבאו חכמים ואסרוהו), או שיש בזה גנאי וכיעור, (בעצם, ולא רק מדין משמרת וכד'), אע"ג שאין בזה איסור, (וכגון מש"כ הראש' בחולין דצ"ח שביטול איסור לכתחילה אף שלא נאסר אלא מדרבנן מ"מ מדאו' נמי הוי דבר מכוער ומגונה).
אשמח למצוא מקורות.


שו"ת אפרקסתא דעניא חלק ד - עניינים שונים סימן שעד

ולולא מסתפינא י"ל דאע"ג דח"ש מותר מה"ת, מ"מ הוא בכלל נבל ברשות התורה, עי' רמב"ן ר"פ קדושים. וזה רמזה לנו תורה במה שצותה ליתן נבלה לגר. ועכ"פ אין כאן איסור מה"ת, אלא רמז אזהרה להכניס ח"ש באיסורין בכלל קדושים תהיו. לזה מסיים שפיר כי עם קדוש אתה לה"א.

אולי כבודו נתכוון לכעין זה אך כמובן שיש לחלק בין ח"ש לבין שבת.
ומקור המושג נבל ברשות התורה הוא ברמב"ן בקדושים ודבריו ודאי שיהלמו את שאלת כבודו.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: יחס התורה למלאכת שבת בשינוי וכד'

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אפריל 18, 2017 9:04 am

עושה חדשות כתב:יל"ע בדברים המותרים מדאו' מחמת חיסרון שיעור או כוונה וכד', כמו למ"ד חצי שיעור מותר מן התורה, או מלאכה בשבת כשהיא נעשית בשינוי, האם מדאו' זה היתר גמור בלי שום פקפוק (עד שבאו חכמים ואסרוהו), או שיש בזה גנאי וכיעור, (בעצם, ולא רק מדין משמרת וכד'), אע"ג שאין בזה איסור, (וכגון מש"כ הראש' בחולין דצ"ח שביטול איסור לכתחילה אף שלא נאסר אלא מדרבנן מ"מ מדאו' נמי הוי דבר מכוער ומגונה).
אשמח למצוא מקורות.


לכאו' מלאכה בשינוי תיכלל בכלל האיסור דאו' של מניעת שביתה בשבת אליבא דהרמב"ן

עושה חדשות
הודעות: 12561
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: יחס התורה למלאכת שבת בשינוי וכד'

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' נובמבר 14, 2018 1:09 am

עושה חדשות כתב:...וכגון מש"כ הראש' בחולין דצ"ח שביטול איסור לכתחילה אף שלא נאסר אלא מדרבנן מ"מ מדאו' נמי הוי דבר מכוער ומגונה...
ראיתי כעת דבר נאה -
בשם הגרז''נ גולדברג.png
בשם הגרז''נ גולדברג.png (40.37 KiB) נצפה 2131 פעמים

פלוריש
הודעות: 2386
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: יחס התורה למלאכת שבת בשינוי וכד'

הודעהעל ידי פלוריש » ד' נובמבר 14, 2018 4:22 am

עושה חדשות כתב:
עושה חדשות כתב:...וכגון מש"כ הראש' בחולין דצ"ח שביטול איסור לכתחילה אף שלא נאסר אלא מדרבנן מ"מ מדאו' נמי הוי דבר מכוער ומגונה...
ראיתי כעת דבר נאה -
בשם הגרז''נ גולדברג.png

הגרז"ן האריך בהערתו שבסוף קונטרס יסודות הלכות תערובות: https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?6073&
ובעיקר בספרו נתיב מצוותיך, בפתיחה הכוללת פרקים ד-ה, ובמצווה עח: https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?605477&

עושה חדשות
הודעות: 12561
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: יחס התורה למלאכת שבת בשינוי וכד'

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' יולי 19, 2019 4:05 pm

שייך לנושא במקצת -
הרב יחיאל מאיר - דרבנן.docx
(39.29 KiB) הורד 135 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12561
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: יחס התורה למלאכת שבת בשינוי וכד'

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' אוקטובר 29, 2021 1:08 pm

מעל"ע
לדעת רוב הפוסקים מותר לכתחי' לטלטל מוקצה, ע"י טלטול בגופו, ואפילו לצורך המוקצה עצמו.
לכאו' לפ"ז כמעט אין אופן שא"א 'להסתדר' עם המוקצה ע"י טלטול בשינוי. וצ"ע.
(ואולי מה"ט באמת נטה החזו"א להחמיר בזה).

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: יחס התורה למלאכת שבת בשינוי וכד'

הודעהעל ידי מקדש מלך » ו' אוקטובר 29, 2021 2:03 pm

יצויין לספר תורה שבעל פה (הר"י ענבל) עמוד 233

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: יחס התורה למלאכת שבת בשינוי וכד'

הודעהעל ידי דרומי » ב' נובמבר 01, 2021 11:22 am

לשאלת פותח האשכול, יש להעיר מדברי רש"י עה"פ "ויכל אלקים ביום השביעי מלאכתו אשר עשה" (בפ' בראשית), שהקב"ה "נכנס בו כחוט השערה", כלומר, שעשה איזשהו ענין של 'מלאכה' בתוך שבת גופא, ולכאורה צריך לפרש שהוא כעין חצי שיעור וכיו"ב, ואכמ"ל

עושה חדשות
הודעות: 12561
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: יחס התורה למלאכת שבת בשינוי וכד'

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' נובמבר 01, 2021 11:41 pm

מקדש מלך כתב:יצויין לספר תורה שבעל פה (הר"י ענבל) עמוד 233
הובא באשכול שצויין לעיל.
ובזה הוספתי את הערתי השניה לגבי טלטול מוקצה, כי באמת נראים הדברים דאיסור חצי שיעור דרבנן או מלאכת שבת בשינוי האסורה מדרבנן, אף קודם שנתקן בזה האיסור מדרבנן, כבר היה ראוי לפרוש מכך, ולא זהו רצון התורה, שיעשה אדם שבתו חול ע"י עשיית מלאכות בשינוי, ויהיה מאכלו נבילות וטריפות באכילת חצאי שיעורים. אבל מה נאמר על טלטול מוקצה, שההיתר של טלטול בגופו הוא היתר גמור לכתחילה, והוא עוקר כמעט את כל האיסור של טלטול מוקצה. ולמשל, לפמש"כ התוספת שבת ריש הל' מוקצה, והביאו הרעק"א בחולין דט"ו, שהנוטל בשתי ידיו דבר שרגיל להינטל ביד אחת, הוי טלטול כלאח"י ואין בו איסור טלטול מוקצה. וכמה דנו על מעות שע"ג הכר וכד' כיצד ליטלן בשבת, והפיתרון פשוט כ"כ ליטול כל מטבע בב' ידיו. וצ"ע בזה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אחד הרבנים ו־ 139 אורחים