מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האוכל כדי לברך ולהוציא מין מסופק מדוע אינו נחשב כטפל

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יהודי טבעי
הודעות: 352
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

האוכל כדי לברך ולהוציא מין מסופק מדוע אינו נחשב כטפל

הודעהעל ידי יהודי טבעי » ה' אפריל 20, 2017 4:02 pm

כשיש לפני האדם מין מאכל מסופק בברכתו, העצה הידועה היא לטעום מין מאכל שברכתו וודאית ופוטר בברכתו את הספק
ויש לתמוה דהא קיימא לן שמברך על העיקר ופוטר את הטפלה. ומאחר שהאדם אין חפץ כלל לאכול מהמין ההוא מדוע אינו נחשב כטפל, אחר שכל עיקר אכילתו היא רק עבור המאכל השני. [והרי זה כאוכל פת עבור המליח שאינו מברך על הפת]

יעקב כץ
הודעות: 27
הצטרף: ב' מרץ 27, 2017 3:18 pm

Re: האוכל כדי לברך ולהוציא מין מסופק מדוע אינו נחשב כטפל

הודעהעל ידי יעקב כץ » ה' אפריל 20, 2017 8:50 pm

א. אחרי הכל הוא עושה זאת כדי לפטור בברכה ואם כדי לפטור בברכה המאכל שאוכל צריך להיות עיקר, הרי זה נחשב לעיקר משום שכך כוונתו.
ב. הרעיון של עיקר וטפל הוא שאוכל את העיקר יחד עם הטפל למשל כדי להסיר את מרירותו או משו כזה, אך במקרה דנן הוא מאכל שאין לו כל שייכות למאכל השני שאותו רוצה לפוטרו, ואשר על כן אינו נחשב לעיקר וטפל.

יורד ומתעה
הודעות: 182
הצטרף: ו' אפריל 18, 2014 2:17 pm

Re: האוכל כדי לברך ולהוציא מין מסופק מדוע אינו נחשב כטפל

הודעהעל ידי יורד ומתעה » ה' אפריל 20, 2017 10:46 pm

להגיד שהמאכל הפוטר הוא טפל לגמרי שאינו טעון ברכה כלל לא מצאנו.
איברא, המג"א סימן קע"ז סק"א מסתפק לומר שאין הפת פוטרת כל מיני מאכלים הטפלים לסעודה, בכהא"ג שאינה באה אלא לפטור.

הנאמן
הודעות: 58
הצטרף: ג' מרץ 28, 2017 3:46 pm

Re: האוכל כדי לברך ולהוציא מין מסופק מדוע אינו נחשב כטפל

הודעהעל ידי הנאמן » ה' אפריל 20, 2017 11:39 pm

אף שאיני בסוגיא זו כלל, כמודמה שלא קרב זה לזה, דבמקרה דנן אף שבכוונותיו ורעיונותיו רואה את המאכל כטפל למאכל שבא לפטור אך באכילה ובצורת האכילה זו אכילה נפרדת לגמרי משא"כ למשל בפת ומליח שבאכילת הפת גופא -ע"י טעם הפת- מעביר קצת מהמליחות. מקווה שהובנתי

אפרים זלמן
הודעות: 415
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 12:44 am
מיקום: Montreal, Quebec

Re: האוכל כדי לברך ולהוציא מין מסופק מדוע אינו נחשב כטפל

הודעהעל ידי אפרים זלמן » ו' אפריל 21, 2017 6:23 pm

חשבתי פעם שהאוכל רק כדי להוציא לכאורה דומה לדין יין שבתוך המזון אינו פוטר יין שלאחר המזון, כי זה לשתות וזה לשרות, ואמנם הדרכ''מ מביא שאם מכוון להדיא לפטור הרי''ז פוטר, אך נפ''מ במברך על מאכל א' כדי לפטור מאכל ב' ואח''כ רוצה לאכול מאכל ג' שברכתו זהה ולא כיוון עליו בהדיא. אך יש לדון אם זה אכן דומה ליין שבתוך המזון.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 283 אורחים