מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לא כון באשרי במנחה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יעקב1
הודעות: 136
הצטרף: ב' מרץ 31, 2014 1:44 pm

לא כון באשרי במנחה

הודעהעל ידי יעקב1 » ג' אפריל 25, 2017 2:18 pm

באחד הספרים ראיתי תשובה - מה המקור לחילוק זה

לכידה.PNG
לכידה.PNG (31.86 KiB) נצפה 1884 פעמים

מה שנכון נכון
הודעות: 11662
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: לא כון באשרי במנחה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' אפריל 25, 2017 2:20 pm

יעויין ביבי"א ח"ו או"ח ס"ה אות ו
ועינא דשפיר חזי להארחות חיים (בדיני תחנות ומזמורים שאחר תפלת י"ח, אות ג), שכ', ואחר הקדיש אומר תהלה לדוד, שאמרו חז"ל (ברכות ד:) כל האומר תהלה לדוד ג"פ בכל יום ובכוונה מובטח לו שהוא בן העוה"ב. והטעם לג' פעמים, כנגד ג' תפלות, שאם לא כיון בראשון יכוין באחרונות. והתקינו לאומרו ב"פ בשחרית משום דתפלת ערבית רשות וכו'. ע"ש. וכ"כ בברכי יוסף (סי' נא סק"ה) בשם תפארת שמואל, שלכן תקנו לאמרו ג' פעמים, שאי אפשר שלא יכוין לפחות פעם אחת כדי שיזכה לעוה"ב. וסייעו מד' הא"ח הנ"ל. ע"ש. ואפשר שזהו ג"כ כוונת רע"ג בסידורו (סי' קג), שכ' בשם רב נטרונאי גאון: כשאמרו חכמים כל האומר תהלה לדוד בכל יום מובטח לו שהוא בן העוה"ב, ולא אמרו שתים או שלש פעמים, ומשמע אפילו פעם אחת, אלא חכמים האחרונים התקינו לאומרו בפסוקי דזמרה ובסידרא ובמנחה, שמא יפשעו בפעם או בשתים תשתייר אחת בידם, אבל לא מפני שחייב לאומרו ג' פעמים וכו', ע"כ. ונראה כוונתו במ"ש שמא יפשעו בפעם או בשתים, ר"ל שלא יכוונו בהם כראוי, ע"י טירדא ושכחה. וכההיא דביצה (טו:) גזירה שמא יפשע, ופרש"י שמא ישכח ולא יערב משום דטריד. וע"ע בחי' הרש"ש (שבת כא) ע"ש. והרה"ג מהר"י סופר בכף החיים (סי' נא ס"ק לג) הביא דברי הברכי יוסף הנ"ל, וכתב, ולפ"ז נראה מי ששכח ולא כיון בפסוק פותח את ידיך שבתהלה לדוד, ולא נזכר עד לאחר שאמר פסוקים אחרים, א"צ לחזור ולאומרו, כיון שיש לו תשלומין לכוין בתהלה לדוד שלאחר תפלת י"ח, ולמה לו להפסיק ולאומרו שלא במקומו, ורק אם שכח לכוין באשרי של אחר העמידה, בפסוק פותח את ידיך, יחזור לאומרו בכל מקום שנזכר הואיל ואין שם דין הפסק, ע"כ. אבל מד' הפוסקים וגם מהברכי יוסף מוכח שלא כדבריו, אלא גם בפסד"ז אם נזכר שלא כיון בפותח את ידיך, צריך לחזור ולאומרו בכוונה, ולא חיישינן להפסק כיון שחוזר לצורך כוונה. וכ"פ בס' בן איש חי (פר' ויגש אות יב). ע"ש. וטוב שיאמרנו בין מזמור למזמור. עכ"פ מוכח מהכה"ח שכל שלא לצורך כוונה יש לחוש להפסק אפי' בין מזמור למזמור, וכמש"כ.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: לא כון באשרי במנחה

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ג' אפריל 25, 2017 2:32 pm

השאלה אם מה שקי"ל שחוזר, ומפסיק עבור זה בפסד"ז, אין משמעותו שפסקינן ששלושתם חובה (וממילא בכוונה) ודלא ככל רברבי הנ"ל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11662
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: לא כון באשרי במנחה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' אפריל 25, 2017 2:56 pm

איזה פסק קי"ל שלא היה ידוע לכל הני רברבי.

גם אם מספיק לכוין רק פעם אחת, ברור מהשו"ע שאם לא כיון באשרי שבפסד"ז ונזכר מיד צריך לחזור ולאומרו בכוונה, ואינו יכול לסמוך על אמירת אשרי בשתי הפעמים הבאות, או משום שכיון שעוסק בו יתקן מה שבידו, או משום שמא גם בהם ישכח לכוין, או אולי משום שפסד"ז הם המקום העיקרי שנתקן לאומרו (במנחה העיקר הוא לעמוד בתפלה תוך ד"ת).

אין כאן ממש ענין הפסק בפסד"ז, ואי"צ 'היתר' מיוחד. (וע"ע באג"מ).

השאלה אם כוונת המשיב הנ"ל היא שסגי בפעם אחת ביום, או שלדידיה דווקא בפסד"ז.

מהכה"ח שם בסוף הס"ק נראה שאם לא כיון חוזר גם בשאר הפעמים.

וע"ע במ"ב שהביא מהח"א שאם לא כיון בפסד"ז (ואין לו פנאי לחזור ולומר עד סוף המזמור) יאמרנו בכוונה אחר התפלה. ולכאו' אם כיון באשרי שלפני ובא לציון כבר יצא יד"ח, ומשמע שס"ל שצריך לכוין בשלשתם.
נערך לאחרונה על ידי מה שנכון נכון ב ג' אפריל 25, 2017 3:19 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: לא כון באשרי במנחה

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ג' אפריל 25, 2017 3:01 pm

מה שנכון נכון כתב:איזה פסק קי"ל שלא היה ידוע לכל הני רברבי.

גם אם מספיק לכוין רק פעם אחת, ברור מהשו"ע שאם לא כיון באשרי שבפסד"ז ונזכר מיד צריך לחזור ולאומרו בכוונה, ואינו יכול לסמוך על אמירת אשרי בשתי הפעמים הבאות, או משום שכיון שעוסק בו יתקן מה שבידו, או משום שמא גם בהם ישכח לכוין, או אולי משום שפסד"ז הם המקום העיקרי שנתקן לאומרו (במנחה העיקר הוא לעמוד בתפלה תוך ד"ת).

אין כאן ממש ענין הפסק בפסד"ז, ואי"צ 'היתר' מיוחד. (וע"ע באג"מ).

השאלה אם כוונת המשיב הנ"ל היא שסגי בפעם אחת ביום, או שלדידיה דווקא בפסד"ז. [מסתמא הוא הרח"ק. והשווה לתשובתו בסוף האשי ישראל עמ' תשמה].

מהכה"ח שם בסוף הס"ק נראה שאם לא כיון חוזר גם בשאר הפעמים.

וע"ע במ"ב שהביא מהח"א שאם לא כיון בפסד"ז (ואין לו פנאי לחזור ולומר עד סוף המזמור) יאמרנו בכוונה אחר התפלה. ולכאו' אם כיון באשרי שלפני ובא לציון כבר יצא יד"ח, ומשמע שס"ל שצריך לכוין בשלשתם.


ההסבר הכי פשוט בשו"ע ובהלכה הזו, הוא כש"כ שמשמע מהמ"ב. כי אם כל עצמו של חזרת האשרי נתקן להשלמת חסרון האשרי הראשון והמחוייב, למה נחייבהו לחזור שוב גם בפסד"ז ולתקן. הלא בשביל תיקון זה גופא תיקנו לחזור אח"כ.

אלא שמצד שני אם אין ראשונים החולקים אמש"כ כל הני ראשונים, איך אפשר לנטות מדבריהם.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 125 אורחים