מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

ואידך פירושה הוא זיל גמור

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 7658
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

ואידך פירושה הוא זיל גמור

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אפריל 25, 2017 7:50 pm

ראיתי כעת דבר פלא בדרשות החת"ס -

חתם סופר.png
חתם סופר.png (19.86 KiB) נצפה 891 פעמים


השאלה היא, האם מצינו עוד שהתייחסו לדבריו של הלל לגר "זו היא כל התורה כולה ואידך פירושה הוא זיל גמור", כמו החת"ס הנ"ל?

ארזי ביתר
הודעות: 2012
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: ואידך פירושה הוא זיל גמור

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ד' מאי 10, 2017 8:28 pm

לכאורה, זהו פירושו. הלא כן?

כל התורה כולה היא פירוש של 'מאי דסאני עלך לחברך לא תעביד'. ואליבא דאמת, במצוות שבין אדם לחבירו הדברים פשוטים וברורים. אך השאלה היא, איך לומדים זאת במצוות שבין אדם למקום.

עקביה
הודעות: 2736
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: ואידך פירושה הוא זיל גמור

הודעהעל ידי עקביה » ה' יוני 06, 2019 9:35 am

נראה שגם רש"י, בפירושו הראשון והעיקרי שם, מסכים עם החת"ס.

רש"י מסכת שבת דף לא עמוד א
דעלך סני לחברך לא תעביד - ריעך וריע אביך אל תעזוב (משלי כז) - זה הקדוש ברוך הוא, אל תעבור על דבריו שהרי עליך שנאוי שיעבור חבירך על דבריך, לשון אחר: חבירך ממש, כגון גזלה גנבה ניאוף ורוב המצות.

זנב לשועלים
הודעות: 169
הצטרף: ו' אוגוסט 30, 2013 2:20 pm

Re: ואידך פירושה הוא זיל גמור

הודעהעל ידי זנב לשועלים » ה' יוני 06, 2019 2:15 pm

למה מה שכתוב ברש"י מסכים עם החת"ס?

מה שנכון נכון
הודעות: 9086
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ואידך פירושה הוא זיל גמור

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' יוני 06, 2019 2:25 pm

אין משיבין מן הדרוש. החת"ס מפרש דברי התלמוד באופן שיתאים למוסר השכל שהז"ג שרצה להוציא מהם, וע' פנים לתורה, וכמעשה הדרשנים מעולם ועד עתה.
ויעויין בחידושיו לשבת שם שכתב באופן קרוב מאד מבחינת הרעיון, ולאידך מפרש דברי הלל כקושטא דמילתא: "על רגל אחד, ר"ל או יהי' נימוסיות בין אדם לחבירו לבד כדתנו האפיקורסים דלית להו תכלית אלא שלום בין איש לרעהו, או כלו פרוש לה' כמו חנוך בן ירד... והלל א"ל שאין כאן אלא רגל א' שיקיים הנימוסיות, וא"כ לא יהי' הקדוש ברוך הוא כהדיוט מה דעלך סני וכו' ואיך נעשה נגד רצון בוראנו ית"ש".
ובדרשותיו שם קסא, א וקסב, ד הביא פירוש מבנו עפ"ד רש"י, וסיים "ונכון הוא".


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 33 אורחים