מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

נתעברה באמבטי אינה נטמאת טומאת יולדת

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שמר
הודעות: 756
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

נתעברה באמבטי אינה נטמאת טומאת יולדת

הודעהעל ידי שמר » ה' אפריל 27, 2017 8:21 pm

מחפש פולמוס על שיטת רבינו חננאל (חגיגה טז.) שהמתעברת באמבטי אינה נטמאת כיון שהוא מעשה ניסים, מה הדין לגבי מילה בשבת (שבת קלה.) בגוונא שהולד נולד בהזרעה מלאכותית (דדמיא לכאורה לנתעברה באמבטי).
נערך לאחרונה על ידי שמר ב ו' אפריל 28, 2017 12:02 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: נתעברה באמבטי אינה נטמאת טומאת יולדת

הודעהעל ידי ביליצר » ה' אפריל 27, 2017 9:01 pm

הזרעה מלאכותית כמובן אינו מעשה נסים,

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: נתעברה באמבטי אינה נטמאת טומאת יולדת

הודעהעל ידי פלגינן » ה' אפריל 27, 2017 9:38 pm

שמר כתב:מחפש פולמוס על שיטת רבינו חננאל (חגיגה) שהמתעברת באמבטי אינה נטמאת כיון שהוא מעשה ניסים, מה הדין לגבי מילה בשבת בגוונא שהולד נולד בהזרעה מלאכותית (דדמיא לכאורה לנתעברה באמבטי).

עי' כאן http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 91&hilite= במקורות שבהערה 222.
[אמנם למעשה הגריש"א הורה בסוף להקל, ודומני שבכרך האחרון של שבט הלוי השיב להקל בזה, עם השנים הדבר הולך ונעשה פחות 'מעשה נסים'.]

שמר
הודעות: 756
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: נתעברה באמבטי אינה נטמאת טומאת יולדת

הודעהעל ידי שמר » ו' אפריל 28, 2017 12:01 am

פלגינן כתב:
שמר כתב:מחפש פולמוס על שיטת רבינו חננאל (חגיגה) שהמתעברת באמבטי אינה נטמאת כיון שהוא מעשה ניסים, מה הדין לגבי מילה בשבת בגוונא שהולד נולד בהזרעה מלאכותית (דדמיא לכאורה לנתעברה באמבטי).

עי' כאן http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 91&hilite= במקורות שבהערה 222.
[אמנם למעשה הגריש"א הורה בסוף להקל, ודומני שבכרך האחרון של שבט הלוי השיב להקל בזה, עם השנים הדבר הולך ונעשה פחות 'מעשה נסים'.]


בקוב"ש כתובות אות רג נראה שההגדרה למעשה ניסים בא להפקיע שלא בדרך הטבע, מעשה אישות, א"כ הזרעה מלאכותית נמצאת בהגדרה זו.

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: נתעברה באמבטי אינה נטמאת טומאת יולדת

הודעהעל ידי פלגינן » ו' אפריל 28, 2017 12:04 am

שמר כתב:
פלגינן כתב:
שמר כתב:מחפש פולמוס על שיטת רבינו חננאל (חגיגה) שהמתעברת באמבטי אינה נטמאת כיון שהוא מעשה ניסים, מה הדין לגבי מילה בשבת בגוונא שהולד נולד בהזרעה מלאכותית (דדמיא לכאורה לנתעברה באמבטי).

עי' כאן http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 91&hilite= במקורות שבהערה 222.
[אמנם למעשה הגריש"א הורה בסוף להקל, ודומני שבכרך האחרון של שבט הלוי השיב להקל בזה, עם השנים הדבר הולך ונעשה פחות 'מעשה נסים'.]


בקוב"ש כתובות אות רג נראה שההגדרה למעשה ניסים בא להפקיע שלא בדרך הטבע, מעשה אישות, א"כ הזרעה מלאכותית נמצאת בהגדרה זו.

כמובן שזו רק סברה צדדית, כסניף בעלמא ויבואו היודעים וירחיבו.
נערך לאחרונה על ידי פלגינן ב ו' אפריל 28, 2017 9:20 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

שמר
הודעות: 756
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: נתעברה באמבטי אינה נטמאת טומאת יולדת

הודעהעל ידי שמר » ו' אפריל 28, 2017 12:10 am

סליחה, ראיתי שהקוב"ש מובא שם בהערה 225. ישר כח

החתן סופר
הודעות: 256
הצטרף: ב' מאי 11, 2015 9:58 pm

Re: נתעברה באמבטי אינה נטמאת טומאת יולדת

הודעהעל ידי החתן סופר » ו' אפריל 28, 2017 9:09 am

המהדיר לתוספות הרא"ש חגיגה מסה"ק (הר"ד מצגר) האריך בדיבור במערכות שבסוף החידושים שם סימן ו

א גאליציאנער
הודעות: 646
הצטרף: ד' יולי 23, 2014 7:31 pm

Re: נתעברה באמבטי אינה נטמאת טומאת יולדת

הודעהעל ידי א גאליציאנער » ו' אפריל 28, 2017 4:04 pm

שמר כתב:מחפש פולמוס על שיטת רבינו חננאל (חגיגה טז.) שהמתעברת באמבטי אינה נטמאת כיון שהוא מעשה ניסים, מה הדין לגבי מילה בשבת (שבת קלה.) בגוונא שהולד נולד בהזרעה מלאכותית (דדמיא לכאורה לנתעברה באמבטי).

ידוע שנחלקו בזה גדולי הדור האחרון, מו"ר מרן בעל שבט הלוי ומרן הגרשז"א, לגבי ילד שנולד מהזרעה מלאכותית האם מילתו בזמנה דוחה את השבת, וכל אחד מהם מפרש לפי דרכו את דברי רבינו חננאל אם זכורני היטב [מהנוגע לגמ' שבת קכ"ב וחגיגה שם], הגרשז"א ראיתי בערכי רפואה, ואת תשובת השבה"ל זכורני שראיתי בחלק ה' לתלמידו ר' זאב פלדמן רב בלונדון.
וכדברי הקוב"ש שמעתי מאחד מראשי הישיבות וכנראה שכך מקובל בעולם הישיבות ה'אפטייטש' של 'מעשה ניסים'.
פרט לכך זכורני שינה גם תשובה מהרוגצ'ובי בעניין בשו"ת דפוס ווארשא.
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 264 אורחים