מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הרתחת המים בערב יו"ט

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12611
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

הרתחת המים בערב יו"ט

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אפריל 30, 2017 1:35 am

להנוהגים כהרמ"א, כל מלאכה שאפשר לעשותה מעיו"ט, אסור לעשותה ביו"ט.

והנה, מי שרוצה להרתיח מים ביו"ט, ואין לו אפשרות להשאיר מיחם וכד' מעיו"ט, (אין מקום על הגז וכד'), לכאו' עדיין יחוייב להרתיח עכ"פ את המים מעיו"ט, ואז זה יהיה רק בגדר לח שנצטנן, שלדעת הרמ"א (בפשטות) אין בו בישול דאו'.

(וזה לא דומה להא דאינו חייב לחזר על עשייה בהיתר, כמו ברירה לאלתר, או העברה דרך כרמלית, בישול בכלי שני, וכיו"ב. כי כאן את מלאכת הבישול שהוא עושה ביו"ט יכל לעשות מעיו"ט, וכעת רק לחזור ולחמם את המים).

העירו בזה?

עושה חדשות
הודעות: 12611
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הרתחת המים בערב יו"ט

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' מאי 04, 2017 11:52 pm

אולי י"ל דכיון דמבו' (משנ"ב תצה-ז) שהחומרא בדאפשר כיון שימנע משמחת יו"ט, א"כ אין נפק"מ בדרך עשיית הפעולה. ועצ"ע כשיש לפניו לח שנצטנן, האם מותר לחמם הקרים, (וראיתי בשם הגריש"א לאסור).

יעקב אביעזר
הודעות: 45
הצטרף: ו' מאי 12, 2017 1:23 am

Re: הרתחת המים בערב יו"ט

הודעהעל ידי יעקב אביעזר » ו' מאי 26, 2017 3:27 am

עושה חדשות כתב:להנוהגים כהרמ"א, כל מלאכה שאפשר לעשותה מעיו"ט, אסור לעשותה ביו"ט.

והנה, מי שרוצה להרתיח מים ביו"ט, ואין לו אפשרות להשאיר מיחם וכד' מעיו"ט, (אין מקום על הגז וכד'), לכאו' עדיין יחוייב להרתיח עכ"פ את המים מעיו"ט, ואז זה יהיה רק בגדר לח שנצטנן, שלדעת הרמ"א (בפשטות) אין בו בישול דאו'.

(וזה לא דומה להא דאינו חייב לחזר על עשייה בהיתר, כמו ברירה לאלתר, או העברה דרך כרמלית, בישול בכלי שני, וכיו"ב. כי כאן את מלאכת הבישול שהוא עושה ביו"ט יכל לעשות מעיו"ט, וכעת רק לחזור ולחמם את המים).

העירו בזה?


נראה פשוט שמותר דלא אשתמיט אחד מהפוסקים לחדש זאת. והטעם שכמו ש"מפיג טעמו" מותר בבישול כך "מפיג חומו" מותר בבישול. ואין לומר שיכול להשאיר את המים על האש כל החג, דאינו מחוייב לעשות כן. והרעיון לבשל כדי שיהיה בישול אחר בישול אינו מסתבר כלל שחייב לעשות מעשה מיותר לגמרי שאין בו שום תועלת בעיו"ט כיון ששוב יצטרך לחממו ביו"ט. דלא מצינו עניין למעט במלאכה ביו"ט אלא רק שאם את המעשה הזה ניתן לעשות בעיו"ט כמו ביו"ט ואין לו תועלת מעשייתו ביו"Y מחוייב לעשות כן מעריו"ט.

יעקב אביעזר
הודעות: 45
הצטרף: ו' מאי 12, 2017 1:23 am

Re: הרתחת המים בערב יו"ט

הודעהעל ידי יעקב אביעזר » ו' מאי 26, 2017 3:29 am

עושה חדשות כתב:אולי י"ל דכיון דמבו' (משנ"ב תצה-ז) שהחומרא בדאפשר כיון שימנע משמחת יו"ט, א"כ אין נפק"מ בדרך עשיית הפעולה. ועצ"ע כשיש לפניו לח שנצטנן, האם מותר לחמם הקרים, (וראיתי בשם הגריש"א לאסור).


מה שכתבת מיישב לדעת הסוברים שהטעם מחמת טרחת יו"ט. אולם דעת רש"י ותוס' במגילה דהוי דאורייתא.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 130 אורחים