עמוד 2 מתוך 2

Re: קיבלתי מלגה בטעות בחשבון הבנק - האם צריך להודיע?

פורסם: ב' יוני 05, 2017 12:04 am
על ידי מתישהוא
לא כך לומדים הלכה. לא לוקחים מקרה ואז אומרים שהמקרה הזה מלמד על הכלל, אלא ההיפך - מנסים להבין האם בכלל יש חיוב מסוים, ואז ממילא מחויבים או לא כל המקרים. ובאמת ייתכן שלא תמיד המקרים יתאימו לכלל, אבל אז זה כבר לא הענין שלנו. וזה כל הענין של חזקה וכיו"ב, שאומרים שלדבר מסוים יש חזקה, גם אם לפעמים באמת התוצאה היא שלא כמו ה"חזקה", אבל מצד החזקה לא חוששים לאותה תוצאה. וכיו"ב בהרבה דינים.

Re: קיבלתי מלגה בטעות בחשבון הבנק - האם צריך להודיע?

פורסם: ב' יוני 05, 2017 11:30 am
על ידי עזריאל ברגר
מתישהוא כתב:לא כך לומדים הלכה. לא לוקחים מקרה ואז אומרים שהמקרה הזה מלמד על הכלל, אלא ההיפך - מנסים להבין האם בכלל יש חיוב מסוים, ואז ממילא מחויבים או לא כל המקרים. ובאמת ייתכן שלא תמיד המקרים יתאימו לכלל, אבל אז זה כבר לא הענין שלנו. וזה כל הענין של חזקה וכיו"ב, שאומרים שלדבר מסוים יש חזקה, גם אם לפעמים באמת התוצאה היא שלא כמו ה"חזקה", אבל מצד החזקה לא חוששים לאותה תוצאה. וכיו"ב בהרבה דינים.

עקרונית נכון. אבל במקרה זה - סבורני שללמד על הכלל יצא, שאם קרה משהו מוזר שאין לך הסבר - עדיף שתברר את הענינים שמא אתה באמת מחויב להחזיר, שלא תכשל בגזל או עכ"פ בתואר "עושה עושר ולא במשפט".

Re: קיבלתי מלגה בטעות בחשבון הבנק - האם צריך להודיע?

פורסם: ב' יוני 05, 2017 2:55 pm
על ידי לעומקו של דבר
לכאורה, הכסף נכנס לחשבון, ור' פלוני אינו מושך את הכסף הזה, אלא שר' פלוני נתן לפני תקופה צ'קים לחיידר של הבן שלו, והרי החיידר הגיש את הצ'ק החודשי לפרעון, ור' פלוני לא הלך למלא את הבנק מהגמ"ח כפי דרכו בדר"כ, אלא הבנק שילם לחיידר מכסף זה. באופן זה לכאו' אין גזל. (אלא רק השבת אבידה).
ואחרי שנשלח הכסף לחיידר, לכאו' מה מר' פלוני יהלוך מכאן ואילך להשתמש בחשבון כרגיל.

===

משום מה, קפץ פתאום התרגום הירושלמי העתיק ל"לא תגנוב": לא למצוא...

Re: קיבלתי מלגה בטעות בחשבון הבנק - האם צריך להודיע?

פורסם: ב' יוני 05, 2017 3:29 pm
על ידי עזריאל ברגר
לעומקו של דבר כתב:לכאורה, הכסף נכנס לחשבון, ור' פלוני אינו מושך את הכסף הזה, אלא שר' פלוני נתן לפני תקופה צ'קים לחיידר של הבן שלו, והרי החיידר הגיש את הצ'ק החודשי לפרעון, ור' פלוני לא הלך למלא את הבנק מהגמ"ח כפי דרכו בדר"כ, אלא הבנק שילם לחיידר מכסף זה. באופן זה לכאו' אין גזל. (אלא רק השבת אבידה).
ואחרי שנשלח הכסף לחיידר, לכאו' מה מר' פלוני יהלוך מכאן ואילך להשתמש בחשבון כרגיל.

===

משום מה, קפץ פתאום התרגום הירושלמי העתיק ל"לא תגנוב": לא למצוא...

א. ברור שאין כאן "לא תגזול", כי אינו נקרא גזלן אלא רק מי שלקח ממון הבעלים, וכאן הבעלים הכניסו את ממונם לרשותו, ולכן זה לא יותר מאיסור "לא תעשוק".
ב. בפשטות עכשיו הוא בעל-חוב למי שהכניס לו את הכסף בטעות, והו"ל פריעת בע"ח מצווה.
ג. על זה הבאתי את הפסוק "עושה עושר ולא במשפט".
ד. ומה עם "ואהבת לרעך כמוך", או עכ"פ "דעלך סני לחברך לא תעביד"?!

אכן צ"ע אם כל הנ"ל מחייב החזרת כסף גם לגוי בנידון דומה, או רק ליהודי.