מקור ל"מִּי שֶׁאֵינוֹ מַקְפִּיד עַל בָּשָׂר בְּחָלָב, דְּמוּת שֶׁל עֵז מוֹפִיעָה עַל מִצְחוֹ"

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
איתן
הודעות: 594
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

מקור ל"מִּי שֶׁאֵינוֹ מַקְפִּיד עַל בָּשָׂר בְּחָלָב, דְּמוּת שֶׁל עֵז מוֹפִיעָה עַל מִצְחוֹ"

הודעהעל ידי איתן » ה' מאי 04, 2017 10:41 am

לא מזמן מישהו ציטט בפני את הסיפור הבא:
הרב חיים קנייבסקי לילדים
הרב חיים קנייבסקי לילדים - "דְּמוּת שֶׁל עֵז מוֹפִיעָה עַל מִצְחוֹ"
רַבִּי חַיִּים הֶעֱוָה אֶת פָּנָיו, וְהֵגִיב בְּלַחַשׁ: "כֵּיצַד אוּכַל לְבָרֵךְ מִי שֶׁלֹּא מַקְפִּיד עַל בָּשָׂר בְּחָלָב?!"...

הרב אברהם אוחיון

הָיָה זֶה כַּאֲשֶׁר קְבוּצַת תַּלְמִידִים מִתְחַזְּקִים נִכְנְסָה אֶל חַדְרוֹ שֶׁל מָרָן שַׂר הַתּוֹרָה, לְהִתְבָּרֵךְ מִפִּיו.
הַתַּלְמִידִים, מְלֻוִּים בְּרַבָּם, הָיוּ נִרְגָּשִׁים עַד עֹמֶק נִשְׁמָתָם, שֶׁהֲרֵי לֹא בְּכָל יוֹם זוֹכִים לְהִכָּנֵס לְחַדְרוֹ שֶׁל גְּדוֹל הַדּוֹר.
הַתַּלְמִידִים עָבְרוּ בַּסַּךְ, בָּזֶה אַחַר זֶה, כַּאֲשֶׁר רַבִּי חַיִּים מַאֲצִיל מִבִּרְכָתוֹ עַל כָּל אֶחָד וְאֶחָד מֵהֶם: "בְּרָכָה וְהַצְלָחָה, בְּרָכָה וְהַצְלָחָה"...
אַךְ הִנֵּה, כַּאֲשֶׁר אַחַד הַתַּלְמִידִים עָבַר לִפְנֵי רַבִּי חַיִּים, הוּא הִתְעַלֵּם מִמֶּנּוּ וְלֹא בֵּרֵךְ אוֹתוֹ.
הַתַּלְמִיד, שֶׁלֹּא נִתְבָּרֵךְ, לֹא הִתְכַּוֵּן לְוַתֵּר. הוּא נֶעֱמַד בְּסוֹף הַתּוֹר, וְצִפָּה שֶׁהַפַּעַם יִזְכֶּה לִבְרָכָה. וְאוּלָם, גַּם הַפַּעַם הִתְעַלֵּם מִמֶּנּוּ רַבִּי חַיִּים.
הַפַּעַם הִבְחִין בְּכָךְ גַּם הָרַב, שֶׁלִּוָּה אֶת הַקְּבוּצָה, וְהוּא הֶחְלִיט לַעֲשׂוֹת מַעֲשֶׂה. הוּא אָחַז בִּזְרוֹעוֹ שֶׁל הַתַּלְמִיד וְקֵרֵב אוֹתוֹ לְרַבִּי חַיִּים, כִּמְבַקֵּשׁ שֶׁיַּאֲצִיל עָלָיו מִבִּרְכָתוֹ.
וְאָז אֵרַע הַדָּבָר. רַבִּי חַיִּים הֶעֱוָה אֶת פָּנָיו, וְהֵגִיב בְּלַחַשׁ: "כֵּיצַד אוּכַל לְבָרֵךְ מִי שֶׁלֹּא מַקְפִּיד עַל בָּשָׂר בְּחָלָב?!"...
דִּמְמַת מָוֶת הִשְׂתָּרְרָה. וּלְפֶתַע הִשְׁתַּחְרֵר הַתַּלְמִיד מֵאֲחִיזָתוֹ שֶׁל רַבּוֹ וְרָץ הַחוּצָה, כְּשֶׁהוּא פּוֹרֵץ בְּבֶכִי.
הָרַב מִהֵר לָרוּץ אַחֲרָיו, נִרְעָשׁ עַד עָמְקֵי נִשְׁמָתוֹ. "הַאֻמְנָם?! הַאִם אֵינְךָ מַקְפִּיד עַל בָּשָׂר בְּחָלָב?!"
חָלְפוּ כַּמָּה דַּקּוֹת עַד שֶׁהַתַּלְמִיד הִצְלִיחַ לְהַסְדִּיר אֶת נְשִׁימָתוֹ. "אָכֵן", הוֹדָה לְבַסּוֹף בְּשֵׁפֶל קוֹל, "בַּזְּמַן הָאַחֲרוֹן אֵינִי מַקְפִּיד כָּל כָּךְ לְהַמְתִּין אֶת הַזְּמַן הַנִּדְרָשׁ בֵּין בָּשָׂר לְחָלָב. מֵעַתָּה הֲרֵינִי מְקַבֵּל עָלַי לָשׁוּב בִּתְשׁוּבָה שְׁלֵמָה".
הָרַב הֵבִין, כִּי דְּבָרָיו שֶׁל רַבִּי חַיִּים נָקְבוּ בְּלִבּוֹ שֶׁל הַתַּלְמִיד כְּחֵץ, וְכִי עַל כֵּן נִשְׁבַּר לִבּוֹ בְּקִרְבּוֹ. וְאוּלָם עַתָּה הֵחֵלָּה שְׁאֵלָה אַחֶרֶת לְנַקֵּר בְּמֹחוֹ. כֵּיצַד יָדַע זֹאת רַבִּי חַיִּים?
הוּא סָב עַל עִקְבוֹתָיו וְנִכְנַס אֶל הַקֹּדֶשׁ פְּנִימָה. "כֵּיצַד יָדַע הָרַב שֶׁהַבָּחוּר אֵינוֹ מַקְפִּיד עַל בָּשָׂר בְּחָלָב?" שָׁאַל בְּיִרְאָה, "הַאִם הָיְתָה זוֹ רוּחַ הַקֹּדֶשׁ?"
"לֹא", הֵשִׁיב רַבִּי חַיִּים בְּפַשְׁטוּת, "אֶלָּא מַאי? בְּדִבְרֵי חֲזַ"ל כָּתוּב, שֶׁמִּי שֶׁאֵינוֹ מַקְפִּיד עַל בָּשָׂר בְּחָלָב, דְּמוּת שֶׁל עֵז מוֹפִיעָה עַל מִצְחוֹ... דְּמוּת הָעֵז גִּלְּתָה לִי, שֶׁהַבָּחוּר אֵינוֹ מַקְפִּיד עַל כָּךְ".
'אָכֵן', הִרְהֵר הָרַב בְּלִבּוֹ, 'כָּךְ כָּתוּב בְּדִבְרֵי חֲזַ"ל, אוּלָם מִי הֵם הַזּוֹכִים לִרְאוֹת זֹאת? רַק יְחִידֵי סְגֻלָּה, שֶׁקִּדְּשׁוּ אֶת עַצְמָם בְּתַכְלִית הַקְּדֻשָּׁה...'.


אני כלל וכלל לא מאמין בסיפור המוזר הזה. אך רציתי מה המקור לדמות עז שמופיע במצחו של מי שאינו מקפיד על בשר בחלב. האם זה נמצא בספרי חז"ל או בספרים המיוחסים אליהם? או רק ראשונים? אחרונים? בכלל אין מקור?

עקביה
הודעות: 1949
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מקור ל"מִּי שֶׁאֵינוֹ מַקְפִּיד עַל בָּשָׂר בְּחָלָב, דְּמוּת שֶׁל עֵז מוֹפִיעָה עַל מִצְחוֹ"

הודעהעל ידי עקביה » ה' מאי 04, 2017 10:53 am

אני שמח לקרוא את הסיפור המאלף הזה.
הוא מוכיח את מה ששיערתי כבר זמן רב; יש רח"ק לילדים, יש רח"ק למבוגרים, יש רח"ק לפוליטיקאים, ובקיצור, כמה וכמה רח"ק איכא, וזה מתרץ כמה וכמה קושיות.

נ.ב. אין לי ידיעה בעניין, אבל אני נוטה לשער שהמקור הקדום ביותר לצורת עז על המצח הוא הסיפור הזה.

פלגינן
הודעות: 2455
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: מקור ל"מִּי שֶׁאֵינוֹ מַקְפִּיד עַל בָּשָׂר בְּחָלָב, דְּמוּת שֶׁל עֵז מוֹפִיעָה עַל מִצְחוֹ"

הודעהעל ידי פלגינן » ה' מאי 04, 2017 10:55 am

אני מניח שבמקור הראשון היה כתוב שראה שהוא 'עַז פנים', ומאחר שלמרבה הפשע המקור ההוא לא היה מנוקד, נתחלף אחר כך ל'עֵז [על ה]פנים'. ואולי גם המקור ההוא אינו הראשון...
[וחבל על רי"מ דאבד]

קראקובער
הודעות: 2350
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: מקור ל"מִּי שֶׁאֵינוֹ מַקְפִּיד עַל בָּשָׂר בְּחָלָב, דְּמוּת שֶׁל עֵז מוֹפִיעָה עַל מִצְחוֹ"

הודעהעל ידי קראקובער » ה' מאי 04, 2017 11:05 am

אם הסיפור נכון אפשר לפשוט השאלה אם צריך 6 שעות ממש או גם 5 וחצי....(מעיקר הדין צריך שעה אחת)

א' זעירא
הודעות: 370
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 6:00 pm

Re: מקור ל"מִּי שֶׁאֵינוֹ מַקְפִּיד עַל בָּשָׂר בְּחָלָב, דְּמוּת שֶׁל עֵז מוֹפִיעָה עַל מִצְחוֹ"

הודעהעל ידי א' זעירא » ה' מאי 04, 2017 11:16 am

פלגינן כתב:אני מניח שבמקור הראשון היה כתוב שראה שהוא 'עַז פנים', ומאחר שלמרבה הפשע המקור ההוא לא היה מנוקד, נתחלף אחר כך ל'עֵז [על ה]פנים'. ואולי גם המקור ההוא אינו הראשון...
[וחבל על רי"מ דאבד]

חיפוש באוה"ח הניב תוצאה אחת
תוצאות חיפוש באוהח.PNG
תוצאות חיפוש באוהח.PNG (7 KiB) נצפה 961 פעמים
אולם משפט זה מופיע רק במפתחות. בפנים מופיע נוסח אחר לגמרי "מעיזין את הפנים"
לכידה.PNG
לכידה.PNG (11.54 KiB) נצפה 961 פעמים
לא מסתבר שאוחיון הסתמך רק על מה שכתוב במפתח.
עקביה כתב:אני שמח לקרוא את הסיפור המאלף הזה.
הוא מוכיח את מה ששיערתי כבר זמן רב; יש רח"ק לילדים, יש רח"ק למבוגרים, יש רח"ק לפוליטיקאים, ובקיצור, כמה וכמה רח"ק איכא, וזה מתרץ כמה וכמה קושיות.
ומפי חזון-איש'ניק שמעתי פעם (על משקל שני ה'ישעיה'ס של ולהויזן) שעוד חמישים שנה יוכח בודאות שתרי הגרח"ק איכא, מחבר דר"א והביאור על הירושלמי (שי"ח בהגרי"י), והמשיב לאלפי השו"ת מ'דעת נוטה' עד 'שיח התורה' (הגרח"ק). ולא יתכן שמדובר באדם אחד.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 15632
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: מקור ל"מִּי שֶׁאֵינוֹ מַקְפִּיד עַל בָּשָׂר בְּחָלָב, דְּמוּת שֶׁל עֵז מוֹפִיעָה עַל מִצְחוֹ"

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' מאי 04, 2017 11:26 am

הגרח"ק הראשון, הגרח"ק השני והגרח"ק המומצא. כמדומני שסוג זה השלישי ישנו בהרבה מאד גדולים.

יוס'ל
הודעות: 331
הצטרף: ג' פברואר 28, 2012 9:39 am

Re: מקור ל"מִּי שֶׁאֵינוֹ מַקְפִּיד עַל בָּשָׂר בְּחָלָב, דְּמוּת שֶׁל עֵז מוֹפִיעָה עַל מִצְחוֹ"

הודעהעל ידי יוס'ל » ה' מאי 04, 2017 4:22 pm

המקור מדברי הזוהר הקדוש המובאים בבית יוסף או''ח קע''ג.

ארזי ביתר
הודעות: 1979
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: מקור ל"מִּי שֶׁאֵינוֹ מַקְפִּיד עַל בָּשָׂר בְּחָלָב, דְּמוּת שֶׁל עֵז מוֹפִיעָה עַל מִצְחוֹ"

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ה' מאי 04, 2017 4:33 pm

יוס'ל כתב:המקור מדברי הזוהר הקדוש המובאים בבית יוסף או''ח קע''ג.

מדהים. פה כבר קטלו את הרב אוחיון ואת הסיפור וכו' וכו'. ובסופו של דבר, זה בית יוסף... בשם הזוהר...

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 15632
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: מקור ל"מִּי שֶׁאֵינוֹ מַקְפִּיד עַל בָּשָׂר בְּחָלָב, דְּמוּת שֶׁל עֵז מוֹפִיעָה עַל מִצְחוֹ"

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' מאי 04, 2017 4:49 pm

בערך אבל לא בדיוק.
שם כתוב
אתחזי גדיא מקלסא בקלפוי לגבי אנון דלעילא.

והנה העתק מלשון הילקוט יוסף.
ופירש בניצוצי אורות מ"ש אתחזי גדי מקלסא בקלפוי שבעור קליפת האדם נראה צורת גדי מקולס כדי שיכירוהו סיעות הטומאה להענישו

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 15632
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: מקור ל"מִּי שֶׁאֵינוֹ מַקְפִּיד עַל בָּשָׂר בְּחָלָב, דְּמוּת שֶׁל עֵז מוֹפִיעָה עַל מִצְחוֹ"

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' מאי 04, 2017 4:54 pm

אני חושב שהרב זילברשטיין הידוע בסיפורים וראיות מכל מיני מקומות. הרבה פעמים בעצם עובד הפוך. הוא לומד את הסוגיא וחושב שאפשר להביא מכאן ראייה לאיזה דין ובכשרונו כי רב ממציא סיפור נפלא שהראייה מוכיחתו. וכעין מה שאמר המגיד מדובנא.

אני לא רואה בזה חיסרון אלא להיפך שזו דרכו להבליט את הראיה ולהטעימה וכידוע שבאמת מצליח בזה ג"כ.

שברי לוחות
הודעות: 1572
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: מקור ל"מִּי שֶׁאֵינוֹ מַקְפִּיד עַל בָּשָׂר בְּחָלָב, דְּמוּת שֶׁל עֵז מוֹפִיעָה עַל מִצְחוֹ"

הודעהעל ידי שברי לוחות » ה' מאי 04, 2017 5:20 pm

אוצר החכמה כתב:אני חושב שהרב זילברשטיין הידוע בסיפורים וראיות מכל מיני מקומות. הרבה פעמים בעצם עובד הפוך. הוא לומד את הסוגיא וחושב שאפשר להביא מכאן ראייה לאיזה דין ובכשרונו כי רב ממציא סיפור נפלא שהראייה מוכיחתו. וכעין מה שאמר המגיד מדובנא.

אני לא רואה בזה חיסרון אלא להיפך שזו דרכו להבליט את הראיה ולהטעימה וכידוע שבאמת מצליח בזה ג"כ.

זה לא חסרון כל זמן שהשומעים מבינים שמדובר במשל ולא בסיפור
דא עקא, שיש הלוקחים את סיפוריו ברצינות, וזה כבר חסרון גדול מאד

לבי במערב
הודעות: 460
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: מקור ל"מִּי שֶׁאֵינוֹ מַקְפִּיד עַל בָּשָׂר בְּחָלָב, דְּמוּת שֶׁל עֵז מוֹפִיעָה עַל מִצְחוֹ"

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' מאי 24, 2017 9:42 pm

אוצר החכמה כתב: . . ופירש בניצוצי אורות . . שבעור קליפת האדם נראה צורת גדי מקולס כדי שיכירוהו סיעות הטומאה להענישו


זה לא עושה כ"כ טוב כשמנסים 'להלביש' את זה ח"ו על הגרח"ק...


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 39 אורחים