עמוד 1 מתוך 1

חידושי הרבנית בילה - צ"ע מיניה וביה

פורסם: ו' מאי 05, 2017 12:25 am
על ידי עושה חדשות
כבר נודעו ב' חידושיה של הרבנית אשת הפרישה בענין הדלקת נר יו"ט, ודנו בהם הפוס', מהם שסמכו ידיהם בכל כוחם, ומהם שאמרו אין חכמה לאשה וכו'.

ותוכן דבריה, כמובא בהקדמה לפרישה יו"ד ע"י בנה,
א - לברך לפני ההדלקה, כי רק בשבת מהפכים הסדר כדי לא לקבל שבת לפני ההדלקה, אבל ביו"ט מותר להדליק, וראוי לברך עובר לעשייתן.
ב - להדליק בערב יו"ט ולא ביו"ט עצמו, כי הרי כל מה שאפשר מבעו"י לא הותרה עשייתו ביו"ט.

וכל הרואה מתפלא, הרי ב' הדינים סתרו אהדדי.

א, הרי ראוי שלא תדליק אחרי הברכה אלא קודם לה, כי כל מאי דאפשר מבעו"י לא הותר ביו"ט. ב, כיון דבלא"ה היא מדלקת אחרי שקיבלה ביו"ט בברכת ההדלקה, כבר יכולה ממילא לאחר הדלקתה ליו"ט גופיה.

אמנם יל"פ, שמא איננה מחוייבת לאחר את קבלת תוספת יו"ט משו"ה, (כי דין "אפשר" אינו מחייב לאחר את קבלת תוספת יו"ט, כי כל עניינו הוא להרבות בכבוד היו"ט ולא למעט את זמנו), אבל עדיין קשה הקו' הב'. ושמא י"ל דשאני תוספת מיו"ט עצמו. ואולי י"ל גם לפי הסוברים דליכא שמחת יו"ט בתוספת, ואילו דין 'אפשר' הוא משום שמחת יו"ט. ועוד מן הפלפולים.

אבל אשמח למצוא האם מישהו עמד בשאלה הפשוטה כ"כ.

Re: חידושי הרבנית בילה - צ"ע מיניה וביה

פורסם: ב' יוני 05, 2017 12:14 am
על ידי פרי יהושע
שמעתתין מתבדרין בביהמ"ד גם אחר שיצא בקידה

עיקר סמיכת הפוסקים נראה שהוא על הטעם הראשון שמשום כבוד יום טוב יש להדליק מעיו"ט, כי הנרות לעונג ולכבוד וכלשון הרמב"ם, [ועי' באורך משנת יעבץ מועדים ועוד].

Re: חידושי הרבנית בילה - צ"ע מיניה וביה

פורסם: ב' יוני 05, 2017 12:28 am
על ידי מה שנכון נכון
נ"מ להדלקת הקיסם וכדו' שממנו מדלקת נרות יו"ט, וכמצוי.

Re: חידושי הרבנית בילה - צ"ע מיניה וביה

פורסם: ב' יוני 05, 2017 1:26 am
על ידי פרי יהושע
מה שנכון נכון כתב:נ"מ להדלקת הקיסם וכדו' שממנו מדלקת נרות יו"ט, וכמצוי.

לא הבנתי

Re: חידושי הרבנית בילה - צ"ע מיניה וביה

פורסם: ב' יוני 05, 2017 1:52 am
על ידי מה שנכון נכון
פרי יהושע כתב:
מה שנכון נכון כתב:נ"מ להדלקת הקיסם וכדו' שממנו מדלקת נרות יו"ט, וכמצוי.

לא הבנתי

מצד מצות הדלקת נר יו"ט ל"ח אפשר לעשותה מעיו"ט, דיש לעשותה כדינה דהברכה עובר לעשייתה, (ורק בשבת אין ברירה), ולכן אף שקבלה יו"ט בברכה אין בזה חשש.
הסיבה שאמרה הרבנית להקדים להדליק מעיו"ט (מלבד ענין הכבוד) משום דכל מלאכה שאפשר לעשותה מעיו"ט אין לעשותה ביו"ט, היא משום שכנהוג לוקחים קיסם ומדליקים אותו מהתנור ועל ידו מדליקים את הנר, ואת הבערת הקיסם אפשר לחסוך אם מדליקים מעיו"ט, שאז מדליקים אותו לפני הברכה, ומה"ט אמרה שעדיף להדליק מעיו"ט כדי להמנע מהמלאכות הכרוכות והנלוות להדה"נ (וע"פ הרגילות הן קיימות כמעט תמיד).

Re: חידושי הרבנית בילה - צ"ע מיניה וביה

פורסם: ב' יוני 05, 2017 3:31 am
על ידי ביליצר
עושה חדשות כתב:כבר נודעו ב' חידושיה של הרבנית אשת הפרישה בענין הדלקת נר יו"ט, ודנו בהם הפוס', מהם שסמכו ידיהם בכל כוחם, ומהם שאמרו אין חכמה לאשה וכו'.

ותוכן דבריה, כמובא בהקדמה לפרישה יו"ד ע"י בנה,
א - לברך לפני ההדלקה, כי רק בשבת מהפכים הסדר כדי לא לקבל שבת לפני ההדלקה, אבל ביו"ט מותר להדליק, וראוי לברך עובר לעשייתן.
ב - להדליק בערב יו"ט ולא ביו"ט עצמו, כי הרי כל מה שאפשר מבעו"י לא הותרה עשייתו ביו"ט.

וכל הרואה מתפלא, הרי ב' הדינים סתרו אהדדי.

א, הרי ראוי שלא תדליק אחרי הברכה אלא קודם לה, כי כל מאי דאפשר מבעו"י לא הותר ביו"ט. ב, כיון דבלא"ה היא מדלקת אחרי שקיבלה ביו"ט בברכת ההדלקה, כבר יכולה ממילא לאחר הדלקתה ליו"ט גופיה.

אמנם יל"פ, שמא איננה מחוייבת לאחר את קבלת תוספת יו"ט משו"ה, (כי דין "אפשר" אינו מחייב לאחר את קבלת תוספת יו"ט, כי כל עניינו הוא להרבות בכבוד היו"ט ולא למעט את זמנו), אבל עדיין קשה הקו' הב'. ושמא י"ל דשאני תוספת מיו"ט עצמו. ואולי י"ל גם לפי הסוברים דליכא שמחת יו"ט בתוספת, ואילו דין 'אפשר' הוא משום שמחת יו"ט. ועוד מן הפלפולים.

אבל אשמח למצוא האם מישהו עמד בשאלה הפשוטה כ"כ.


הרי דין עובר לעשייתן לא נעלמה וכך הם דיני הברכה ולכן אין זה בגדר התקנה דכל דבר שאפשר לעשותו מערב יו"ט,
ושאני שבת ......
שו"ר שכ"כ מה שנכון,