מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ללמד בנו תושבע"פ

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12765
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

ללמד בנו תושבע"פ

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' מאי 13, 2017 10:02 pm

עיקר החיוב של האב ללמד בנו תורה, אזיל על תורה שבכתב, (ונחלקו הראש' האם רק חומשים או גם נ"ך).
כך מפו' בגמ' בקידושין, רמב"ם ושו"ע.

ויל"ע, הרי לכאו' המטרה העיקרית ללמד את בנו (ושל ת"ת בכלל) היא "ללמוד על מנת לעשות",
וא"כ מה העדיפות (לדוג') ללמוד איתו את פסוקי האזינו יותר מאשר לשנן לו את גדרי ל"ט מלאכות שבת?

עושה חדשות
הודעות: 12765
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ללמד בנו תושבע"פ

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' מאי 14, 2017 9:21 pm

זכורני שיש מכתב מהגרח"ס (אולי באגרות הגרי"ד?) שבלימוד "פשוטו של מקרא" לא נפיק יד"ח, אלא רק לימוד תושב"כ כפי דרשת חז"ל. אולי מכירים?

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: ללמד בנו תושבע"פ

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' מאי 14, 2017 9:54 pm

מוכרח מזה שעדיף לדעת היסודות מאשר המעשה, שאם אין יסוד אין בנין. שאם יהיה לו יסוד ילמד השאר בעצמו כמו שכתב רש"י בקידושין.
[ולגופו של דבר בפשיטות הרמב"ם פ"א מת"ת ה"ז מבואר לכא' שיש חיוב ללמד תושבע"פ אפי' בשכר אם לא מצא בחינם עי"ש ובכס"מ וצ"ת, ולא כמו שציין הרב עו"ח בפשיטות].

יזל מדליו
הודעות: 290
הצטרף: א' מאי 07, 2017 6:50 pm

Re: ללמד בנו תושבע"פ

הודעהעל ידי יזל מדליו » ב' מאי 15, 2017 10:00 am

הנה כל התורה שבע"פ יוצאת מתוך התורה שבכתב הן מצד הרעיון שעיקרו מובא בתורה שבכתב וממנו מוציאים חכמי ישראל עוד דינים והלכות כגון ל"ט מלאכות ועוד מאות דינים והלכות בשבת כאשר השורש של הכל זה מה שכתוב בתורה שבכתב ששבת ענינה מנוחה וכל המלאכות והדינים מבטלים את המנוחה.
והן מצד שכל התורה שבע"פ רמוזה בתורה שבכתב וכמו שמצינו שר' עקיבא היה דורש מכל קוץ וקוץ תילי תילין של הלכות וכן מצינו שגדולי האחרונים שניסו להראות שחלק מדברי הגמרא רמוזים בתורה שבכתב .

אך לשיטות הראשונים שמועיל גם נ"ך יש מקום לעיין שהרי מהנ"ך איננו לומדים כמעט כלום הלכה למעשה אלא רק דברי מוסר ושכר ועונש וכדו'

ואולי אפשר לחדש שהנה כתב המלבי"ם [וזה גם מושכל] שלמעשה נבואה זה מציאות של נס, שהרי יש כאן גילוי של הקב"ה לבשר ודם, וע"כ אפשר שזה דבר עיקרי שנלמד בנ"ך וגם בתורה את המציאות של הבורא בתוך החיים של האדם.
לעומת תורה שבע"פ שהנקודה המרכזית זה חכמי ישראל, ואין גילוי של הקב"ה וכמו שידוע שנאמר על תורה שבע"פ "במחשכים הושיבני" [ובאמת שעל הירושלמי שלא נאמר במחשכים השיבני אז הנצי"ב לומד שלירושלמי יש מעלה כעין שיש לתורה שבכתב.] מקווה שכוונתי לאמיתה של תורה.

עושה חדשות
הודעות: 12765
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ללמד בנו תושבע"פ

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' מאי 15, 2017 10:31 pm

שערי ציון - חינוך הילדים.PDF
(4.06 MiB) הורד 312 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12765
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ללמד בנו תושבע"פ

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' מאי 15, 2017 10:31 pm

הגרח''ס.png
הגרח''ס.png (246.94 KiB) נצפה 2081 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12765
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ללמד בנו תושבע"פ

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אפריל 02, 2019 12:23 am

אגב -

חזו"א יו"ד סי' קנב; ונראה דמצות עשה המיוחדת בלימוד בנו אינו אלא מקרא כדמסיק בגמ' ומיהו עדיין האב חייב בחינוך בנו לשמור דרכי ד' שהעיקר בזה לימוד התורה ואם נתחייב ללמדו אומנות משום דחיותא היא כש"כ תורה שמוצאה מוצא חיים, אלא שבזה אי אפשר להגביל לכל אדם ואיש איש כפי מעלתו במעשים ובטחונו ביוצרו ית', וזה שכתב רמ"ה שחייב ללמדו בעצמו או לשכור לו עדיין אם אפשר לו כמו שכתוב כי ידעתיו למען אשר יצוה וגו' והכא בסוגין בעיקר מ"ע של ולמדתם שכופין לכל אדם, ובזה יוצא במקרא.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 293 אורחים