מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מה זה 'סולת'?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מעט דבש
הודעות: 3985
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

מה זה 'סולת'?

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' מאי 17, 2017 3:23 pm

נקדים את החלק המציאותי:

יש בגרגיר החיטה שלשה חלקים עיקריים (ראה איור):
'אנדוספרם' - החלק שממנו מוציאים את הקמח.
'סובין' - קליפת החיטה (קליפה זו מתחלקת לשנים - 'סובין' ו'מורסן', עיין מ"ב תנד, ב).
'נֶבֶט' - חלק הנמצא בקצה הגרעין.


החלק שממנו מוציאים את הקמח הנקי הוא ה'אנדוספרם' בלבד (בשונה מקמח מלא, שמופק מטחינת האנדוספרם יחד עם הסובין והנבט; ובזמן חז"ל היה הלחם המלא מאכל עניים - ראה שבת עו:).

ה'אנדוספרם' רובו הוא קמח דק, אלא שבאמצעו יש גוש קמח עבה שממנו בלבד מפיקים 'סולת'.
("קרטין שממנו הסלת נעשה" - רש"י מנחות עו: ד"ה בדקה).

כדי להפיק סולת, יש להפריד את הקמח הדק מגוש הקמח העבה הנ"ל (ראה רמב"ן בראשית יח, ו). אם לא מפרידים, הכל ייטחן יחד (ותוצאה של טחינה כזו נקראת גם היא 'קמח' - רש"י סוטה יד. ד"ה קמח).

כדי להפריד גוש זה, צריך לטחון בתחילה טחינה גסה, שטוחנת רק לחלקיקים גסים. טחינה זו נעשית ב'ריחיים של גרוסות' (מנחות סו.) "שלא היו טוחנות דק אלא עבה" (רש"י שם).


לאחר טחינה זו, יש לנפות את הקמח, כדי להפריד בין ה'קמח' (הדק), ל'סולת' (גוש הקמח העבה), וכמו ששנינו (אבות ה, טו): "נפה - שמוציאה את הקמח וקולטת את הסולת" (עיי"ש רש"י, רמב"ם, מאירי, רשב"ץ, ורע"ב).

==============

השאלה היא, מה עושים אחרי שיש לנו ביד את גוש הקמח הנקרא 'סולת';

האם מותירים אותו כצורתו, כמו שהוא, וזו היא הסולת המוזכרת תמיד בתורה (בלחם הפנים ומנחות, ועוד). וכמו שמקובל כיום לקרוא לחלקיקים גסים אלו 'סולת'.

או שחוזרים וטוחנים גם גוש קמח זה לאבקה דקה (כמו הקמח), ונמצא שהסולת אינה שונה בצורתה מהקמח, אלא רק במהותה, שהיא מופקת מגוש הקמח הנקרא 'סולת'.

==============

בגמרא (וברמב"ם) לא מוזכר שחזרו וטחנו לאחר הניפוי. ואדרבא כתב הרמב"ם (הל' איסו"מ ו, יא- יב; והוא ממנחות פה.):
"וכל סולת שנשאר בה קמח פסולה. כיצד בודקים מכניס הגזבר ידו לתוך הסולת, אם עלה בה אבק פסולה, עד שיחזור וינפה אותה".


הרי, שבשעה שמביאים הסולת לביהמ"ק, והגזבר בודק אותה, היא עבה, ואפשר להבחין בינה לבין ה'קמח'.

וראה לשון המאירי (אבות ה, טו):
והסולת הוא גס מן הקמח יותר ועושין פת יפה מן הסולת יותר מן הקמח, וכן שהמנחות מביאין אותם מן הסולת הגס, עד שמעבירין אותו דרך נפה זו, ואותו הקמח דק נקרא אבק מנחות.


וברד"ק (ספר השרשים, שורש 'סלת'):
'סלת חטים' (שמות כט, ב), 'מסלתה ומשמנה' (ויקרא ב, ב), הוא הקמח שהוא טחון טחינה גסה (=היינו ה'קרטין'). וכן אמרו במשנה 'נפה שהיא מוציאה את הקמח וקולטת את הסולת'.


ובתורת כהנים (ויקרא, דבורא דנדבה, פרשה ט, ז):
מלא קמצו סלת - יכול מקום הקמיצה יהא סלת והשאר יהא קמח, תלמוד לומר 'מסלת'; אי 'מסלת' יכול מקום הקמיצה והצדדין יהא סולת השאר יהא קמח, תלמוד לומר 'מסלתה' שתהא כלה סלת.

ומשמע שיש הבדל ניכר בין סולת לקמח (ראיתי מקור זה ב'הארות לדבר שאול' סימן יט, א; ושם כתב שאולי גם אם טוחנים שוב, יש הבדל בצבע).

==============

אמנם ברש"י (מנחות עו: ד"ה בדקה; אבות ה, טו; כתובות קיב. ד"ה סאה - עיי"ש רש"ש) מבואר, שאחרי הפרדת גוש הקמח העבה מהקמח הדק ע"י ניפוי, חוזרים וטוחנים גוש קמח זה (ה'קרטין'), ואחרי הטחינה, התוצאה המתקבלת (היינו אבקה, שנראית כמו קמח רגיל) היא הסולת שבתורה.

גרגר חיטה.gif
גרגר חיטה.gif (48.62 KiB) נצפה 15240 פעמים
נערך לאחרונה על ידי מעט דבש ב ב' נובמבר 20, 2017 9:57 am, נערך 5 פעמים בסך הכל.

מעט דבש
הודעות: 3985
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: מה זה 'סולת'?

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' מאי 17, 2017 3:25 pm

והנה אברהם אבינו אמר לשרה (בראשית יח, ו) "מהרי שלש סאים קמח סלת, לושי ועשי עוגות".

ונתחבטו המפרשים, מהו 'קמח סלת' (קמח או סולת?), וכל אחד פירש לפי דרכו.

והמפרש 'ספר הזכרון' על רש"י כתב:
שהכתוב כך פירושו 'קמח העשוי מסלת', על דרך 'קמח שעורים' [=שהוא קמח העשוי משעורים].

שאחר שמוציאין הסלת הנקייה המנופה, מחזירין אותה לרחיים, וטוחנין אותה, ועושים ממנה קמח, והוא מבחר כל מיני הקמחים והסלתות. וכך עושין בכל יום בערי המערב, בבתי השרים והסגנים. ואבינו ע"ה לנדיבות גדולה שבו, לא היה מאכיל לאורחים אלא מבחר הלחם שאין למעלה ממנו, וכן מבחר הבשר.

ושוב דקדקתי באנקלוס ז"ל ומצאתי שכן פירש, שתרגם 'קמחא דסלתא', והוא הנכון בלשון הכתוב בודאי.


==========

אמנם לפי מה שנתבאר, לפי רש"י כל סולת שבמקרא כך הוא, ואין כאן 'מבחר הסולת', אלא זוהי סולת רגילה.

ואמנם אפשר לומר לפי דרכו של 'ספר הזכרון', שכל סולת אפשר לקראה גם 'קמח סולת', משום הטחינה האחרונה (טחינת הקרטין).

ויהיה פירוש "קמח סולת", לא 'קמח העשוי מסולת' (כפירוש ספר הזכרון), אלא 'קמח שהוא סולת' (ובלשון זה ממש פירש את לשון הכתוב רבינו מיוחס).

ופירוש זה יתיישב יותר עם גרסת תימן בתרגום 'קמחא סולתא' (דהיינו 'קמח שהוא סולת'; ולא 'קמחא דסולתא' שפירש ספר הזכרון שהוא 'קמח העשוי מסולת')

אך עדיין יקשה למה דוקא כאן קראו הכתוב 'קמח סולת', ומה נשתנה מכל מקום שנקרא 'סולת' סתם.

מעט דבש
הודעות: 3985
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: מה זה 'סולת'?

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' מאי 17, 2017 3:30 pm

ראה כאן, ניסוי לאפיית לחם הפנים. ופשוט היה להם שה'סולת' הוא הנקרא בלשוננו סולת.

על סמך הנתונים שלעיל, השתמשנו במסגרת הניסויים שלנו בסולת (סמולינה) של חיטת הדורום. מדובר בסולת שהתקבלה באמצעות טחינת גרגרי חיטה בעזרת מיכון מודרני שמיובא מאיטליה, המשמש בעיקר להכנת קמח עבור פסטה, ניוקי ולחם סמולינה. להלן תכונות הסולת כפי שהתקבלו מהיבואן: פרוטאין (12%-13%), רמת גלוטן (על בסיס רטוב) לפחות 26%, צבע הסולת צהוב (דרגה 8 בסולם צבע צהוב מ-1 עד 10), לחות מכסימלית 15%. הניסויים נערכו בסולת ברמות טחינה שונות. להלן המפרט של התפלגות גודל גרגרים של סולת (סמולינה) בגודל בינוני (Medium):

15% (+/-5%) מסך כלל הגרגרים הם מעל גודל של 400 מיקרון

45% (+/-5%) מסך כלל הגרגרים הם מעל גודל של 300 מיקרון ופחות מ-400 מיקרון

25% (+/-5%) מסך כלל הגרגרים הם מעל גודל של 180 מיקרון ופחות מ-300 מיקרון

15% (+/-5%) מסך כלל הגרגרים הם מתחת גודל של 180 מיקרון

לצורך השוואה, בסולת בגודל עדין שיעור הגרגרים המכסימלי הוא מתחת לגודל של 300 מיקרון, ואחוז הגרגרים מתחת לגודל של 180 מיקרון גבוה יותר. בסולת בגודל גס שיעור הגרגרים המינימלי הוא מעל לגודל של 180 מיקרון, וכ-50% מעל גודל 400 מיקרון.

מהניסויים נראה שהתוצאות הטובות ביותר מתקבלות מסולת בגודל גרגרים בינוני, ונראה שגם הסולת שהייתה בשימוש בבית המקדש היתה קרובה לכך, ולא מסולת דקה שכבר מתקרבת בתכונותיה לאבקה של קמח. ראיה לכך, היא בדיקת הממונה בבית המקדש על טיב הסולת: "כיצד הוא בודק? הגזבר מכניס את ידו לתוכה, עלה בה אבק – פסולה"[25].

כמו כן נעשו ניסויים השוואתיים בסולת מחיטת הלחם מהזן הקשה (גודל גרגרים בינוני), שנמכרת כיום בארץ כחלופה לסולת דורום (קמח פסטה – שטיבל 9), וגם מסולת רגילה מהזן הרך. יש לציין שלישת העיסה באמצעות סולת היא קלה ונוחה ביותר, ומאפשרת קבלת בצק גמיש.

מכון חכמי ספרד
הודעות: 980
הצטרף: ו' מרץ 03, 2017 10:26 am

Re: מה זה 'סולת'?

הודעהעל ידי מכון חכמי ספרד » ד' מאי 17, 2017 5:21 pm

שאלת חכם חצי תשובה.

מעט דבש
הודעות: 3985
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: מה זה 'סולת'?

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' מאי 17, 2017 7:47 pm

מעט דבש כתב:ואמנם אפשר לומר לפי דרכו של 'ספר הזכרון', שכל סולת אפשר לקראה גם 'קמח סולת', משום הטחינה האחרונה (טחינת הקרטין).
ויהיה פירוש "קמח סולת", לא 'קמח העשוי מסולת' (כפירוש ספר הזכרון), אלא 'קמח שהוא סולת' (ובלשון זה ממש פירש את לשון הכתוב רבינו מיוחס).

יוער, שאין הכרח מדברי רבינו מיוחס (שפירש 'קמח סולת' - 'קמח שהוא סולת') שהוא נוקט כרש"י, שסולת היא אבקה כקמח (דהיינו שטחנו את ה'קרטין' לאבקה).

יתכן, שמפרש ש'סולת' הם אמנם 'קרטין' (כלשוננו), אבל אפשר לכנות גם 'סולת' בשם קמח ('קמח סולת'), אף ש'קמח' סתם הכונה לחלק הדק (וכמו בלשוננו ש'בשר' סתם הכונה לבשר בקר, אך אפשר לומר גם 'בשר עוף').

וראה לשון הרד"ק בספר השרשים (שורש 'סלת'): "הוא הקמח שהוא טחון טחינה גסה. וכן אמרו במשנה (אבות ה, טו) נפה שהיא מוציאה את הקמח וקולטת את הסולת".‏ הרי שכינה את הסולת (הגסה) בשם 'קמח'.

ובספר חסידים (סימן קלה):
לכן כל ירא ה' אל יקח עצה מאשתו בדבר מצוה מפני שעיני' צרה ואפילו היא יראת שמים מי לנו גדול ביראת שמים יותר משרה אמנו אעפ"כ כשאמר לה אברהם 'מהרי שלש סאים קמח' עד שצוה לה 'סולת' ודרשו חכמים מכאן שהאשה עיני' צרה באורחים יותר מן האיש.

ואולי כוונתו, שלכן הוצרך אברהם לפרט שכונתו ב'קמח' ל'קמח סולת', שלא יובן קמח סתם.

מעט דבש
הודעות: 3985
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: מה זה 'סולת'?

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' מאי 17, 2017 9:46 pm

שוב ראיתי שהאריך בזה ב'דבר שאול' (סוטה סימן יט), ועיקר דבריו הם כמו שכתבתי (ועל פיו הוספתי קצת בהודעה דלעיל).

וסיכום דבריו נמצא בספר 'מבואי הקדשים' המצורף בזה.

קמח סולת - מבואי הקדשים.PDF
(693.5 KiB) הורד 399 פעמים

כח עליון
הודעות: 561
הצטרף: ה' דצמבר 08, 2016 8:08 pm

Re: מה זה 'סולת'?

הודעהעל ידי כח עליון » ו' מאי 19, 2017 12:53 am

בזה יש ליישב מבוכה שהיתה לי בפירוש ירושלמי
ז"ל הירושלמי פרק ז הל' ב משבת: ומה המרקד קמח מלמטן וסולת מלמעלן. אף המשמר יין מלמטן ושמרין מלמעלן.
והדימוי למשמר מוקשה, שהרי סולת הוא טוב מן הקמח, משא"כ השמרים. ולכך רצו ליישב בכל מיני אופנים, ולבאר דהירושלמי פליג עם הבבלי קלט. דאמרי' התם (ר' זירא): מה דרכו של מרקד פסולת מלמעלה ואוכל מלמטה אף הכא נמי פסולת מלמעלה ואוכל מלמטה.

ובחידושי כתבתי:
'סולת למעלה'. אפשר לדחוק דצריך להוסיף פ' לעשותו פסולת. או להעמיד הגי' סו' ולפרשו סובין.

אך עדיין היה לבי נוקפני שמא יש כאן שיטה של הירושלמי, דהלא הבבלי לשיטתו יישב למה לא נמנה כותש במלאכות (עד.) 'שכן עני אוכל פתו בלא כתישה', א"כ לאו בעשירים עסקינן, אך מש"כ הירושלמי שהסולת למעלה ע"כ בעשיר איירי. והירושלמי גופיה באמת לא דן בענין כותש, ולא הוצרך ל'שכן עני וכו', [ואף בריש פרק הבונה שבבבלי דנו מקור שיעור בונה כל שהוא, ובתוך הדברים 'שכן עני עושה פטפוטי כירה' ובירושלמי לא הוזכר כל ענין זה], והיה מקום להניח שהירושלמי אין לו מניעה להעמיד הל"ט מלאכות בעשיר, ועוד יש לפלפל.

אך מאחר שהובאו לעיל דברי רש"י שבמנחות עו: שם מבואר שהנפה מוציאה קמח וקולטת סובין וסולת (וכדי להפרידם צריך נפה גסה), ז"ל רש"י: ובתחילה היו מניפין בדקה והיתה קולטת הסלת והסובין והיה הקמח הולך לעבר הנפה כמנהג גרוסות ואח"כ נותנין אותו בגסה שקולטת הסובין שנשתיירו בסלת והגרוסות כעין קרטין שממנו הסלת נעשה היה הולך לעבר הנפה.
מזה מוכרח יותר שינוי הגירסא הנ"ל בירושלמי, דמפני מה תקרא הברירה ברירת קמח מסולת ולא מפסולת (-סובין), הלא הסולת עדיין מעורב בפסולת, ותערובת שניהם שם פסולת עליה, כמבואר ברש"י ביצה יד: מי איכא מאן דשרי - ואפילו לטלטלו, והא בטילי ליה מיעוטא לגבי רובא, והוה ליה ככוליה פסולת ולא חזי.

(ובזה יש לדחוק דברי רש"י כתובות קיב. רש"י כתובות קיב. סאה קמח - הוא אבק דק היוצא מן הנפה והחטין טחונין ברחיים של גריסין ואינן טחונין דקין והנפה מוציאה הקמח וקולטת פסולת ומחזיר מה שבנפה לריחים. וברש"ש גרס סולת. שבאמת הנפה משאירה פסולת (-סובין) וסולת, ותרוייהו שם פסולת עלייהו)

ואחר שינוי הגירסא בירושלמי, את"ש דלא פליג אבבלי דהוא אוכל מפסולת (דאוכל מאוכל הוא מח' בירושלמי בין חזקיה לר' יוחנן. ובבבלי הוא מח' ראשונים בגירסת הגמ' עד.) ולא פליג אבבלי דמנין המלאכות איירי בעשיר, ועל כולן את"ש הדימוי ליין שמשמרים ולא פליג אבבלי דמרקד אוכל למטה ופסולת למעלה.

מעט דבש
הודעות: 3985
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: מה זה 'סולת'?

הודעהעל ידי מעט דבש » ו' מאי 19, 2017 1:26 am

כח עליון כתב:(ובזה יש לדחוק דברי רש"י כתובות קיב. רש"י כתובות קיב. סאה קמח - הוא אבק דק היוצא מן הנפה והחטין טחונין ברחיים של גריסין ואינן טחונין דקין והנפה מוציאה הקמח וקולטת פסולת ומחזיר מה שבנפה לריחים. וברש"ש גרס סולת. שבאמת הנפה משאירה פסולת (-סובין) וסולת, ותרוייהו שם פסולת עלייהו.

פירוש רש"י על אבות פרק ה משנה טו
נפה שמוציאה את הקמח במקום שטוחנין ברחיים של גרוסות לצורך סולת למנחות שאותו קמח שנופל מן הנפה נקרא אבק של מנחות דהוי גרוע ופסולת לגבי מה שנשאר בנפה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 202 אורחים