מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חשבון וסת בפנויה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שמואל דוד
הודעות: 6552
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

חשבון וסת בפנויה

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' מאי 17, 2017 9:40 pm

מדוע לא מתחילים חשבון וסתות של אשה כשהיא עדיין פנויה?

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: חשבון וסת בפנויה

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ד' מאי 17, 2017 11:10 pm

מי אמר שלא מתחילים? כשמתארסת שתתחיל לחשב, מה שלפני כן כמעט ודאי שלא משנה וגם אין טעם שתחשב וסתות מיום שהתחילה לראות שמא תנשא מחר.

שמואל דוד
הודעות: 6552
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: חשבון וסת בפנויה

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' מאי 17, 2017 11:17 pm

לא שמעתי שנוהגים לחשב בזמן האירוסין?
האם יש מקורות לזה?

עזריאל ברגר
הודעות: 13375
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: חשבון וסת בפנויה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' מאי 22, 2017 3:41 pm

שמואל דוד כתב:לא שמעתי שנוהגים לחשב בזמן האירוסין?

ובפרט להנוהגים לחשב מסוף ראיה לתחילת ראיה: אם לא תעקוב ותפסיק בטהרה - איך תזכור מתי פסקה לראות?
זאת קושיא שתמהני עליה מאוד!

כדכד
הודעות: 8593
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: חשבון וסת בפנויה

הודעהעל ידי כדכד » ג' מאי 23, 2017 11:00 am

אולי משום שהרבה פעמים הווסת משתנה בעת הנשואין

שמואל דוד
הודעות: 6552
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: חשבון וסת בפנויה

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' מאי 23, 2017 7:49 pm

גם הרבה נוטלים תרופות...

פלוריש
הודעות: 2513
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: חשבון וסת בפנויה

הודעהעל ידי פלוריש » ג' מאי 30, 2017 12:11 am

אשתו של חברי כתבה ביומניה את ימי הראיות שלה מאז החלה לראות, עוד בעודה רווקה.
לאחר חתונתם רשם חברי את התאריכים (תיעוד של שבע שנים!) ופנה לרב עזריאל אוירבך שיעזרהו בחישוב הוסתות.
הרב ענה לחברי שיגנוז את רשימתו ויתחיל מהתחלה, ושלרשימה הזו אין משמעות הלכתית,
והסביר שהאשה לא רשמה זאת מסיבות הלכתית (לבעלה, לקדשים או לטהרות) ולכן התאריכים הם של יש או אין דם, ולא של יש דם טמא או לא (מבחינת צבעים וכדו').
נערך לאחרונה על ידי פלוריש ב ב' יולי 22, 2024 1:46 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שמואל דוד
הודעות: 6552
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: חשבון וסת בפנויה

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' מאי 30, 2017 9:28 am

שמעתי מעשה כעין זה בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל

נוה הלבנון
הודעות: 558
הצטרף: ב' דצמבר 08, 2014 3:12 pm

Re: חשבון וסת בפנויה

הודעהעל ידי נוה הלבנון » ה' יוני 01, 2017 1:28 am

פלוריש כתב:... ולא של יש דם טמא או לא.

אה??

כדכד
הודעות: 8593
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: חשבון וסת בפנויה

הודעהעל ידי כדכד » ה' יוני 01, 2017 6:07 pm

נוה הלבנון כתב:
פלוריש כתב:... ולא של יש דם טמא או לא.

אה??

הכונה שלרשימות יש משמעות רק כשנכתבות מסיבות הלכתיות ואם אין לזה משמעות הלכתית לא ביולוגית אין מקום להתחשב בהם (כמובן שדם של פנויה מטמא אבל לא היתה לזה משמעות מעדשית כמבואר בהודעה שם)

תרגימא
הודעות: 83
הצטרף: א' מרץ 19, 2017 12:13 am

Re: חשבון וסת בפנויה

הודעהעל ידי תרגימא » ה' יוני 01, 2017 7:00 pm

אם אין הפסק טהרה, אין משמעות לכל הראיות.
ראה בזה בתשובת מהרי"ל בסוף חלק ה' דשו"ע אדמו"ר הזקן

יושב ירושלים
הודעות: 865
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: חשבון וסת בפנויה

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ה' יוני 01, 2017 7:28 pm

לכאורה מן הראוי היה לעקוב אחר הראיות מטעם אחר, כדי שתדע אם היתה זבה, ותכתוב על פנקסה: כשיבנה בית המקדש עלי להביא חטאת.

עזריאל ברגר
הודעות: 13375
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: חשבון וסת בפנויה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' יוני 01, 2017 7:31 pm

יושב ירושלים כתב:לכאורה מן הראוי היה לעקוב אחר הראיות מטעם אחר, כדי שתדע אם היתה זבה, ותכתוב על פנקסה: כשיבנה בית המקדש עלי להביא חטאת.

אפילו נשואות בימינו לא שומרות את כל רשימות ימיהן וכו',
ומסתמא כל אחת ואחת תביא קרבן זבה על הספק.

יושב ירושלים
הודעות: 865
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: חשבון וסת בפנויה

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ה' יוני 01, 2017 7:33 pm

עזריאל ברגר כתב:
יושב ירושלים כתב:לכאורה מן הראוי היה לעקוב אחר הראיות מטעם אחר, כדי שתדע אם היתה זבה, ותכתוב על פנקסה: כשיבנה בית המקדש עלי להביא חטאת.

אפילו נשואות בימינו לא שומרות את כל רשימות ימיהן וכו',
ומסתמא כל אחת ואחת תביא קרבן זבה על הספק.

הנשואות בימינו אינם עושות כן כיוון שאין זה חיוב [וכמדומני שגם רוב האנשים אינן עושין כן אם נכשלו באיסור ח"ו], ואני רק הערתי שלכאורה ממידת חסידות לעשות כן.

בתבונה
הודעות: 1323
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: חשבון וסת בפנויה

הודעהעל ידי בתבונה » ה' יוני 01, 2017 8:37 pm

יושב ירושלים כתב:הנשואות בימינו אינם עושות כן כיוון שאין זה חיוב [וכמדומני שגם רוב האנשים אינן עושין כן אם נכשלו באיסור ח"ו], ואני רק הערתי שלכאורה ממידת חסידות לעשות כן.

תלמוד בבלי מסכת יומא דף פ עמוד א
אמר רבי אלעזר: האוכל חלב בזמן הזה צריך שיכתוב לו שיעור
וקשה

עולה מן הארץ
הודעות: 163
הצטרף: ג' יוני 24, 2014 1:30 pm

Re: חשבון וסת בפנויה

הודעהעל ידי עולה מן הארץ » ה' יוני 01, 2017 9:07 pm

חסר טעם לכתוב הראיות לצורך הבאת חטאת דאין אנו בקיאים במראות הדמים ואינה יכולה להביא חטאת על סמך ראיותיה.

עושה חדשות
הודעות: 12772
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חשבון וסת בפנויה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' יולי 22, 2024 1:08 am

אני מעלה את הנושא כי לענ"ד לא נתבארה כאן תשובה מספקת,
למה באמת לא נוהגים לרשום ולחשב את הוסתות מאז שמתחילה לראות אלא רק ממתי שמתקרב מועד החתונה, האם יש כאן איזה גדר או שזה קולא בעלמא שאינה מחוייבת לטרוח עד כדי כך מחמת העתיד.

צופה_ומביט
הודעות: 5034
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: חשבון וסת בפנויה

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' יולי 22, 2024 1:14 am

לענ"ד השאלה מנותקת מהמציאות.
אין ברצוני לפרט על גבי הפורום, אבל המבין יבין.

עזריאל ברגר
הודעות: 13375
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: חשבון וסת בפנויה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יולי 22, 2024 4:58 pm

עושה חדשות כתב:אני מעלה את הנושא כי לענ"ד לא נתבארה כאן תשובה מספקת,
למה באמת לא נוהגים לרשום ולחשב את הוסתות מאז שמתחילה לראות אלא רק ממתי שמתקרב מועד החתונה, האם יש כאן איזה גדר או שזה קולא בעלמא שאינה מחוייבת לטרוח עד כדי כך מחמת העתיד.

צופה_ומביט כתב:לענ"ד השאלה מנותקת מהמציאות.
אין ברצוני לפרט על גבי הפורום, אבל המבין יבין.

א. "אלא רק ממתי שמתקרב" - ויש כאלו שאינן רושמות כלל עד החתונה בפועל (כנראה לא כל המדריכות מלמדות את הכלות לרשום בדקדוק את ראיותיהן).
ב. מסתבר שרוב-ככל הראיות שבמשך השנים הרבות עד החתונה - אפילו אם תרשום הבת את כל ראיותיה, ותעשה הפסק טהרה על כל ראיה, ותשאל רב על כל ספק וכו' - לא תהיה להן שום משמעות הלכתית למעשה, כי די קשה למצוא קביעות וסתות בימינו, וגם אם יהיה - בדרך כלל ייעקר מעצמו אם נחשבן כראוי.
וההשקעה שתצטרך הבת להשקיע בזה כל השנים - הן בגשמיות והן ברוחניות (שלא כל כך רוצים להכניס לבנות בראש את העיסוק ההלכתי בזה, כמובן) - כנראה "לא שווה את המאמץ", והנח להם לישראל וכו'.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 80 אורחים