מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

העגלה המלאה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12665
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

העגלה המלאה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' מאי 22, 2017 9:10 pm

סנהד' דל"ב: תניא צדק צדק תרדף אחד לדין ואחד לפשרה כיצד שתי ספינות עוברות בנהר ופגעו זה בזה אם עוברות שתיהן שתיהן טובעות בזה אחר זה שתיהן עוברות וכן שני גמלים שהיו עולים במעלות בית חורון ופגעו זה בזה אם עלו שניהן שניהן נופלין בזה אחר זה שניהן עולין הא כיצד טעונה ושאינה טעונה תידחה שאינה טעונה מפני טעונה קרובה ושאינה קרובה תידחה קרובה מפני שאינה קרובה היו שתיהן קרובות שתיהן רחוקות הטל פשרה ביניהן ומעלות שכר זו לזו.

שפר מזלה של ברייתא זו, שזכתה להיות מובאת ע"י מרן החזו"א בשיחתו עם... עד שנעשית מורגלת בפי הבריות. אמנם אני הק' לא זכיתי להבין עומק סודה, אמאי תידחה שאיננה טעונה מפני הטעונה. האם הכוונה היא שבכל אפשרות אחת בין שניים צריך לראות מי יותר נפסד, (ואם בעל העגלה הריקה ממהר לחתונת בנו, ואילו העגלון של הטעונה לא אצה לו הדרך כ"כ, אז תקדם הריקה למלאה), או שיש כאן דין/תקנה מסויימת מסיבה אחרת. ובחיפוש מקופיא ל"מ משהו ברור. מן הסתם יש, ומן הסתם תוכלו ללמד אותי.

בברכה המשולשת
הודעות: 14179
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: העגלה המלאה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' מאי 22, 2017 9:20 pm

למיטב זכרוני יש שם במאיר על אתר, ויש הסבר בחישוקי חמד

עושה חדשות
הודעות: 12665
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: העגלה המלאה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' מאי 22, 2017 9:24 pm

יש"כ.
המאירי אכן מוסיף שם: וכן כל כיוצא בה כל שאנו רואים שיכול לסבול העכוב ביותר ידחה מפני חברו וכן בריא מפני חולה וכל כיוצא בזה אף לענין הדין אמרו שאם היו לפני הדיין הרבה בעלי דינין מקדימין יתום לאלמנה ואלמנה לתלמיד חכם ותלמיד חכם לעם הארץ ואשה קודמת לאיש מפני שבשתה מרובה ואם הכל שוה מקדימין לקודם.

אבי 1000
הודעות: 234
הצטרף: ה' מרץ 30, 2017 3:27 pm

Re: העגלה המלאה

הודעהעל ידי אבי 1000 » ב' מאי 22, 2017 9:29 pm

עושה חדשות כתב:יש"כ.
המאירי אכן מוסיף שם: וכן כל כיוצא בה כל שאנו רואים שיכול לסבול העכוב ביותר ידחה מפני חברו וכן בריא מפני חולה וכל כיוצא בזה אף לענין הדין אמרו שאם היו לפני הדיין הרבה בעלי דינין מקדימין יתום לאלמנה ואלמנה לתלמיד חכם ותלמיד חכם לעם הארץ ואשה קודמת לאיש מפני שבשתה מרובה ואם הכל שוה מקדימין לקודם.


לא נראה לי שגם סיבות חיצוניות יכולות להתקבל כשיקול אלא רק עגלה מלאה מול ריקה וכדומה שזה המצב לפנינו או רחוקה וקרובה אך לא טענות חיצוניות כגון סיבת הנסיעה וכיוצ"ב.

הדוגמא של זקן וחולה המצב כך לפנינו שייכת לקטגוריה הראשונה שכך המצב לפנינו ואצ"ל.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 203 אורחים