מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ברוך שחלק מחוכמתו רק למבין בחוכמה ונהנה ממנה?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
הגרח
הודעות: 236
הצטרף: א' ינואר 08, 2017 1:14 am

ברוך שחלק מחוכמתו רק למבין בחוכמה ונהנה ממנה?

הודעהעל ידי הגרח » ג' מאי 23, 2017 3:22 pm

מכיון שזו ברכת התפעלות יש להניח שרק המתפעל מחוכמתו של החכם יברך ולא מי שלמד מפי השמועה שיש חכם בעיר שניתן להנות מחוכמתו
וה'ה גם לגבי חכם מחכמי האומות שחוכמתו היא מוסיקא לכוא' רק בעלי שמיעה מוסיקלית שמבינים את גודל מתנת הקל יוכלו לברך
עוד אוסיף שיש תפיסה שחדרה לציבור שגדול הדור ניתן לברך עליו ומכיון שהנהגת הדור(שהיא ביסודה גדר של עצה בתהלוכות החיים בצירוף של ס"ד) אינה ממיני החוכמה אין סיבה להניח שתביא בכנפיה ברכה זו
עוד יש לחקור אדם שחי בעיר של טיפשים והגיע לעיר חכם שביחס לעיר הוא חכם גדול אמנם בהשוואה לעיר של חכמים אינו במעלה עליהם האם הטפשים יברכו אליו כלומר הברכה היא אובקטיוית לחכמה או סובקטיות כלפי ההתפעלות מהחכם.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: ברוך שחלק מחוכמתו רק למבין בחוכמה ונהנה ממנה?

הודעהעל ידי קראקובער » ג' מאי 23, 2017 3:38 pm

הגרח כתב:עוד יש לחקור אדם שחי בעיר של טיפשים והגיע לעיר חכם שביחס לעיר הוא חכם גדול אמנם בהשוואה לעיר של חכמים אינו במעלה עליהם האם הטפשים יברכו אליו כלומר הברכה היא אובקטיוית לחכמה או סובקטיות כלפי ההתפעלות מהחכם.


הטיפשים אף פעם לא מחשיבים את עצמם ככה, אז בשביל מי אתה שואל?

אש משמים
הודעות: 2464
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: ברוך שחלק מחוכמתו רק למבין בחוכמה ונהנה ממנה?

הודעהעל ידי אש משמים » ג' מאי 23, 2017 8:05 pm

קראקובער כתב:
הגרח כתב:עוד יש לחקור אדם שחי בעיר של טיפשים והגיע לעיר חכם שביחס לעיר הוא חכם גדול אמנם בהשוואה לעיר של חכמים אינו במעלה עליהם האם הטפשים יברכו אליו כלומר הברכה היא אובקטיוית לחכמה או סובקטיות כלפי ההתפעלות מהחכם.


הטיפשים אף פעם לא מחשיבים את עצמם ככה, אז בשביל מי אתה שואל?

מה החכם יפסוק להם?

אש משמים
הודעות: 2464
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: ברוך שחלק מחוכמתו רק למבין בחוכמה ונהנה ממנה?

הודעהעל ידי אש משמים » ג' מאי 23, 2017 8:20 pm

הגרח כתב:מכיון שזו ברכת התפעלות יש להניח שרק המתפעל מחוכמתו של החכם יברך ולא מי שלמד מפי השמועה שיש חכם בעיר שניתן להנות מחוכמתו
וה'ה גם לגבי חכם מחכמי האומות שחוכמתו היא מוסיקא לכוא' רק בעלי שמיעה מוסיקלית שמבינים את גודל מתנת הקל יוכלו לברך


א. מי אמר שזו ברכת "התפעלות"? ב. אפשר להתפעל על אדם ע"י סיפורים רבים וכשרואה את אותו אדם מתפעל שעליו כל הסיפורים.
הגרח כתב:עוד אוסיף שיש תפיסה שחדרה לציבור שגדול הדור ניתן לברך עליו ומכיון שהנהגת הדור(שהיא ביסודה גדר של עצה בתהלוכות החיים בצירוף של ס"ד) אינה ממיני החוכמה אין סיבה להניח שתביא בכנפיה ברכה זו

גדול הדור הוא כולל הרבה שלמויות (מלשון שלם) ידע בתורה ידע בהבנת האנוש וברוחו ועוד הרבה אך עם זאת מחייבת גם חוכמה מאוד גדולה!!!
הגרח כתב:עוד יש לחקור אדם שחי בעיר של טיפשים והגיע לעיר חכם שביחס לעיר הוא חכם גדול אמנם בהשוואה לעיר של חכמים אינו במעלה עליהם האם הטפשים יברכו אליו כלומר הברכה היא אובקטיוית לחכמה או סובקטיות כלפי ההתפעלות מהחכם.

חוכמה וטיפשות הם אך ורק ביחס של אחד לשני בדיוק כמו גדול וקטן ולכן א"א לברך על עצם החוכמה בלי היחס לשאר, ובעיר של טיפשים יברכו על החכם המופלג...

קו ירוק
הודעות: 5800
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: ברוך שחלק מחוכמתו רק למבין בחוכמה ונהנה ממנה?

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' מאי 23, 2017 8:23 pm

הברכה שנתקנה היא כלפי 'חכם' של חז"ל, ומסתמא בזמן הזה למי שדומה ל'חכם' של חז"ל. אף שאין לנו חכמים ממש כנפסק בשו"ע.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 170 אורחים