אש משמים כתב:דווקא הסברא הפשוטה היא שזהו כן מתעסק משום שעצם הפעולה נעשתה בצורה כזאת שא"א לייחס לה בכלל שם פעולה ומה לי שהכניס עצמו לכך עדיין לא נעשתה פעולה.
עזריאל ברגר כתב:מה ההבדל במציאות השאלה בין המצב הזה לבין "דבר שאינו מתכוון"?
אש משמים כתב: "יש מצב של "מתעסק" פירוש שלא עושה כלל שום פעולה! אלא שע"י שזז במקומו נלחץ המתג במקרה בזה אין שם פעולה על המעשה כלל."
אינו עושה בכלל מעשה אלא שמתמתח ופתאום נדלק האור זה מתעסק.
לכן לא שייך לדון בזה אם ניחא ליה או לא כי אין המעשה קשור בו כלל.
אש משמים כתב:פעולה פירוש עשייה לשם תכלית. (בענייני התורה כמובן)
אש משמים כתב:האם מותר לאדם לשבת בשבת במקום שוודאי שילחץ על מתג בצורה של מתעסק ?
(ידוע דברי רע"א שזהו שוגג עם פטור קרבן והשאלה היא לפי החולקים)
שומע ומשמיע כתב:אש משמים כתב:פעולה פירוש עשייה לשם תכלית. (בענייני התורה כמובן)
???????.
איני יודע על מה אתה מדבר.
הדבר היחיד שאני מכיר, זה שמלאכה שצריכה לגופה בשבת, לדעת ר"ש.
ושם זה לצורך מסויים דווקא.
אש משמים כתב:נו באמת, זה דברים ידועים בעולם הישיבות.
אש משמים כתב:יש מצב של "אינו מתכוון" פירוש .... או שניסה לחתוך חתוך וחתך בטעות מחובר
אש משמים כתב:יש מצב של "מתעסק" פירוש שלא עושה כלל שום פעולה! אלא שע"י שזז במקומו נלחץ המתג במקרה בזה אין שם פעולה על המעשה כלל.
אש משמים כתב:תקרא שוב מה שכתבתי "יש מצב של "מתעסק" פירוש שלא עושה כלל שום פעולה! אלא שע"י שזז במקומו נלחץ המתג במקרה בזה אין שם פעולה על המעשה כלל."
אינו עושה בכלל מעשה אלא שמתמתח ופתאום נדלק האור זה מתעסק.
לכן לא שייך לדון בזה אם ניחא ליה או לא כי אין המעשה קשור בו כלל.
אש משמים כתב:שומע ומשמיע כתב:אש משמים כתב:פעולה פירוש עשייה לשם תכלית. (בענייני התורה כמובן)
???????.
איני יודע על מה אתה מדבר.
הדבר היחיד שאני מכיר, זה שמלאכה שצריכה לגופה בשבת, לדעת ר"ש.
ושם זה לצורך מסויים דווקא.
אם אתה לא יודע על מה אני מדבר אין לי כרגע איך לעזור לך. (לא שמעת על מתעסק?????)
אש משמים כתב:מה כ"כ מסובך????
אינו מתכווין פירוש, שרצה לעשות מה שעשה אלא שלא התכוון לתוצאה של מעשהו.
מתעסק פירושו הוא, שכלל לא רצה/חשב לעשות פעולה אלא שע"י שזז נפעלה הפעולה.
כלאחר יד הפירוש הוא, שאינו עושה את המלאכה כצורתה אך וודאי שפועל פעולה.
בן ראובן כתב:דיון מצחיק. כל אחד חושב שההגדרה ששמע מהר"מ שלו היא ההגדרה ואין בלתה. כאילו לא דנו בזה ראשונים ואחרונים.
שומע ומשמיע כתב:בן ראובן כתב:דיון מצחיק. כל אחד חושב שההגדרה ששמע מהר"מ שלו היא ההגדרה ואין בלתה. כאילו לא דנו בזה ראשונים ואחרונים.
אין כאן שום הגדרה מיוחדת, זה מה שכתוב בגמרא, שמתעסק זה דבר שנעשה לא מדעת.
הרב אש-משמים בדעת יחיד עומד פה על איזו הגדרה אחרת [מעשה ללא תכלית], שאיני יודע מקורה. ומה היא קשורה לסוגיות.
המדד בגמרא לכל מקרה האם הוא מתעסק, זה האם היה מודע למעשהו.
מה בדיוק ההגדרה בלומדות, למה זה פוטר זו כבר שאלה אחרת, אבל לא על זה הדיון.
בן ראובן כתב:שומע ומשמיע כתב:בן ראובן כתב:דיון מצחיק. כל אחד חושב שההגדרה ששמע מהר"מ שלו היא ההגדרה ואין בלתה. כאילו לא דנו בזה ראשונים ואחרונים.
אין כאן שום הגדרה מיוחדת, זה מה שכתוב בגמרא, שמתעסק זה דבר שנעשה לא מדעת.
הרב אש-משמים בדעת יחיד עומד פה על איזו הגדרה אחרת [מעשה ללא תכלית], שאיני יודע מקורה. ומה היא קשורה לסוגיות.
המדד בגמרא לכל מקרה האם הוא מתעסק, זה האם היה מודע למעשהו.
מה בדיוק ההגדרה בלומדות, למה זה פוטר זו כבר שאלה אחרת, אבל לא על זה הדיון.
לדבריך מתעסק ודשאמת"כ זהים בהיכי תימצי, והחילוק הוא רק בידיעת האדם קודם המעשה על האפשרות שתיעשה מלאכה.
זו אכן כנראה שיטת רש"י, אבל יש חולקים.
שומע ומשמיע כתב:אתה נכנס לחילוקים פרטיים באופן שעושה פעולה עם פעולה שהגיוני שתתלווה, נקרא מתעסק ומתי אינו מתכוון.
זה לא היה הנידון, הנידון היה על מתעסק בעצמו. האם זה קשור לתכלית.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 133 אורחים