יש להגדיר בכללות מה רצון ה' מאתנו בתורה ובמצוות, כי בוודאי מלבד שהם גזירת מלך שאמר ונעשה רצונו, הרי רוב המצוות יש להם מובן באופן כללי. ויש להם בסיס בתנועת הנפש, ואין רצון ה' במעשה קוף בעלמא, שאין האדם מזדהה עם מעשיו. ולמשל, אין דומה הרגש שיש באדם המשמט חוב בשמיטה, שמעורר רגש הרחמנות. לאדם המקריב קרבן, שמעורר רגש העבדות לה'.
ובמעט התבוננות נראה כי כל המצוות נחלקות לשלשה חלקים עיקריים, והם:
א. משפט וצדקה. דהיינו לא לפגוע בזכויות הזולת, ומאידך לגמול חסד ולרחם על הזולת.
ב. עמידה לפני ה'. מצוות שהם אות וסמל על בחירת ישראל וקדושת ה'. ומצוות שהן עבודה ושירות לפניו.
ג. קדושה. מצוות הפרישות דהיינו מאכלות אסורות ועריות, ומצוות החוקים שהם הנהגות רוממות והליכה בחוקות ה'.
בקובץ המצו"ב רשימת תרי"ג מצוות [עם השמטות הרמב"ן] מחולק בחלוקה לשלשת החלקים
לשיפוטכם