מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דמות דיוקנו של אביו נראתה לו בחלום (מנוה"מ אבוהב א ב ג ד (כב))

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

דמות דיוקנו של אביו נראתה לו בחלום (מנוה"מ אבוהב א ב ג ד (כב))

הודעהעל ידי אבא יודן » ד' מאי 24, 2017 5:04 pm

הרבה תוירעס וצחות כבר נאמר 'על החלון' ומעתה יבואו כולם לידי גניזה
איים סארי
נערך לאחרונה על ידי אבא יודן ב ה' מאי 25, 2017 3:18 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: דמות דיוקונו של אביו נראתה לו בחלום (מנוה"מ אבוהב א ב ג ד (כב))

הודעהעל ידי קראקובער » ד' מאי 24, 2017 5:10 pm

חלמא טבא חזיתא...משנה לא זזה ממקומה.

כידוע שהרבה מהשטיקלך תורה של האחרונים זה בזכות הבחור זעצער.

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: דמות דיוקונו של אביו נראתה לו בחלום (מנוה"מ אבוהב א ב ג ד (כב))

הודעהעל ידי אבא יודן » ד' מאי 24, 2017 5:29 pm

גם במדרש וזוהר ליתא לתיבת חלון עי"ש
אולם בתוספות (וכן ביפה תואר ורש"א) שפיר גריס להו. לכן כנראה גירסא גירסא ופשטיה.

קאצ'קלה
הודעות: 1517
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: דמות דיוקונו של אביו נראתה לו בחלום (מנוה"מ אבוהב א ב ג ד (כב))

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ד' מאי 24, 2017 8:33 pm

הגרסא שבמנורת המאור מצויה גם בהגדות התלמוד (דפוס קושטא וכת"י), כמצויין בדק"ס השלם.
ועדיין אין מוכרחים לקבל גרסא זו. ובעלי התוספות גרסו "בחלון".

יעקב אביעזר
הודעות: 45
הצטרף: ו' מאי 12, 2017 1:23 am

אולי הטעות שם

הודעהעל ידי יעקב אביעזר » ה' מאי 25, 2017 2:47 pm

חלום לא מובן הרי היה ער ולא חולם. ומי שיש לו גילוי בהקיץ אינו נקרא חולם בפי חז"ל.
אדרבא במנורת המאור הבחור אזעצר טעה כשכתב חלום.
לגירסת חלון שמעתי לפרש שלא היתה כאן שום התגלות. פשוט יוסף היה זיו אוקנין של אביו, ולא הסתכל במראה. וכשראה את דמותו משתקפת בחלון (אשת פוטיפר דאגה שהחלון יהיה מכוסה מבחוץ כדי שלא יראוה במעשיה וממילא החלון נעשה כמראה). כאשר ראה יוסף את דמותו המתבגרת בחלון מיד נזכר באביו.

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: אולי הטעות שם

הודעהעל ידי אבא יודן » ה' מאי 25, 2017 2:59 pm

יעקב אביעזר כתב:חלום לא מובן הרי היה ער ולא חולם. ומי שיש לו גילוי בהקיץ אינו נקרא חולם בפי חז"ל.
אדרבא במנורת המאור הבחור אזעצר טעה כשכתב חלום.
לגירסת חלון שמעתי לפרש שלא היתה כאן שום התגלות. פשוט יוסף היה זיו אוקנין של אביו, ולא הסתכל במראה. וכשראה את דמותו משתקפת בחלון (אשת פוטיפר דאגה שהחלון יהיה מכוסה מבחוץ כדי שלא יראוה במעשיה וממילא החלון נעשה כמראה). כאשר ראה יוסף את דמותו המתבגרת בחלון מיד נזכר באביו.

ואיך תכלכל את ההמשך אמר לו אביו וכו'?
ובאמת כן כתב הרב הקדוש מסטמר ז"ל והוא מיישב כל הענין לפי זה
דברי יואל.jpg
דברי יואל.jpg (653.1 KiB) נצפה 3829 פעמים

אשר ברא
הודעות: 221
הצטרף: ג' יולי 12, 2016 9:26 pm

Re: אולי הטעות שם

הודעהעל ידי אשר ברא » ה' מאי 25, 2017 6:32 pm

אבא יודן כתב:
יעקב אביעזר כתב:לגירסת חלון שמעתי לפרש שלא היתה כאן שום התגלות. פשוט יוסף היה זיו אוקנין של אביו, ולא הסתכל במראה. וכשראה את דמותו משתקפת בחלון (אשת פוטיפר דאגה שהחלון יהיה מכוסה מבחוץ כדי שלא יראוה במעשיה וממילא החלון נעשה כמראה). כאשר ראה יוסף את דמותו המתבגרת בחלון מיד נזכר באביו.

ואיך תכלכל את ההמשך אמר לו אביו וכו'?
ובאמת כן כתב הרב הקדוש מסטמר ז"ל והוא מיישב כל הענין לפי זה

אך בירושלמי הוריות (ב, ה) איתא שגם אמו נראתה לו [ואגב עי' באור החיים (ויקרא יט, ג)].

קאצ'קלה
הודעות: 1517
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: אולי הטעות שם

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ה' מאי 25, 2017 7:00 pm

יעקב אביעזר כתב:חלום לא מובן הרי היה ער ולא חולם. ומי שיש לו גילוי בהקיץ אינו נקרא חולם בפי חז"ל.
אדרבא במנורת המאור הבחור אזעצר טעה כשכתב חלום.

יתכן שיש כאן טעות גרידא, בכל זאת ראוי לציין לשכל טוב פרשת וישב שהביא מבראשית רבה:
שכל טוב1.png
שכל טוב1.png (30.77 KiB) נצפה 3806 פעמים

ובפרשת ויחי הביא ממסכת סוטה:
שכל טוב2.png
שכל טוב2.png (32.34 KiB) נצפה 3806 פעמים

דומני שמדבריו בפרשת ויחי נראה בעליל שגרס כן בסוטה, או הבין כן מהגמרא, ואין כאן טעות של מעתיק.

א' זעירא
הודעות: 373
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 6:00 pm

Re: אולי הטעות שם

הודעהעל ידי א' זעירא » ו' מאי 26, 2017 11:55 am

יעקב אביעזר כתב:חלום לא מובן הרי היה ער ולא חולם. ומי שיש לו גילוי בהקיץ אינו נקרא חולם בפי חז"ל.
אדרבא במנורת המאור הבחור אזעצר טעה כשכתב חלום.
לגירסת חלון שמעתי לפרש שלא היתה כאן שום התגלות. פשוט יוסף היה זיו אוקנין של אביו, ולא הסתכל במראה. וכשראה את דמותו משתקפת בחלון (אשת פוטיפר דאגה שהחלון יהיה מכוסה מבחוץ כדי שלא יראוה במעשיה וממילא החלון נעשה כמראה). כאשר ראה יוסף את דמותו המתבגרת בחלון מיד נזכר באביו.

viewtopic.php?f=46&t=30773&p=322884&hilit

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: אולי הטעות שם

הודעהעל ידי אבא יודן » ו' מאי 26, 2017 2:27 pm

אשר ברא כתב:
אבא יודן כתב:
יעקב אביעזר כתב:לגירסת חלון שמעתי לפרש שלא היתה כאן שום התגלות. פשוט יוסף היה זיו אוקנין של אביו, ולא הסתכל במראה. וכשראה את דמותו משתקפת בחלון (אשת פוטיפר דאגה שהחלון יהיה מכוסה מבחוץ כדי שלא יראוה במעשיה וממילא החלון נעשה כמראה). כאשר ראה יוסף את דמותו המתבגרת בחלון מיד נזכר באביו.

ואיך תכלכל את ההמשך אמר לו אביו וכו'?
ובאמת כן כתב הרב הקדוש מסטמר ז"ל והוא מיישב כל הענין לפי זה

אך בירושלמי הוריות (ב, ה) איתא שגם אמו נראתה לו [ואגב עי' באור החיים (ויקרא יט, ג)].

השמעת מימיך אדם שדומה גם לאביו וגם לאמו
ועכשיו תבין המחלוקת בכל ילד בין האמא להשויגער אם הילד'לד דומה לאבא או לאמא...

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: אולי הטעות שם

הודעהעל ידי לייטנר » ו' מאי 26, 2017 2:33 pm

אבא יודן כתב:השמעת מימיך אדם שדומה גם לאביו וגם לאמו
ועכשיו תבין המחלוקת בכל ילד בין האמא להשויגער אם הילד'לד דומה לאבא או לאמא...

אתה רציני בשאלה הזו?!
רק המשפט שהבאת אחר כך מוכיח שאם קיים ויכוח, סימן שיש לו על מה להישען, קרי, אדם יכול להיות דומה הן לאביו והן לאמו.

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: אולי הטעות שם

הודעהעל ידי אבא יודן » ו' מאי 26, 2017 2:38 pm

לייטנר כתב:
אבא יודן כתב:השמעת מימיך אדם שדומה גם לאביו וגם לאמו
ועכשיו תבין המחלוקת בכל ילד בין האמא להשויגער אם הילד'לד דומה לאבא או לאמא...

אתה רציני בשאלה הזו?!
רק המשפט שהבאת אחר כך מוכיח שאם קיים ויכוח, סימן שיש לו על מה להישען, קרי, אדם יכול להיות דומה הן לאביו והן לאמו.

בודאי, לא רציני!
כל אדם שהורתו בקדושה דומה הן לאביו והן לאמו, וכשיוסף הסתכן בחלון ראה גם אביו וגם אמו! מה כל כך רע?

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: דמות דיוקנו של אביו נראתה לו בחלום (מנוה"מ אבוהב א ב ג ד (כב))

הודעהעל ידי אבא יודן » ו' מאי 26, 2017 3:46 pm

תודה לא. זעירא, שעל פיו עמדתי על זה וזה פלא איך שהרב מסטמר שכח מזה, וכתב פירושו על סמך יפה תואר שבפרשת וירא בעוד שבפרשת וישב לא נהיר ליה.
יפה תואר וישב_Page_1.jpg
יפה תואר וישב_Page_1.jpg (1.52 MiB) נצפה 3750 פעמים

יפה תואר וישב_Page_2.jpg
יפה תואר וישב_Page_2.jpg (1.45 MiB) נצפה 3750 פעמים

ויצוין שגם בעל תורה שלמה כבר מציין
תורה שלמה וישב.jpg
תורה שלמה וישב.jpg (696.09 KiB) נצפה 3750 פעמים
נערך לאחרונה על ידי אבא יודן ב א' מאי 28, 2017 5:46 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

קאצ'קלה
הודעות: 1517
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: דמות דיוקנו של אביו נראתה לו בחלום (מנוה"מ אבוהב א ב ג ד (כב))

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ו' מאי 26, 2017 8:38 pm

על דברי יפה תואר הנ"ל והמסתעף, היה מאמר בהיכל הבעש"ט, דומני שבגליון ל"ד.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 138 אורחים