מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דיו לבא מן הדין סברא או מידה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
קרוב קרוב
הודעות: 34
הצטרף: ו' אוקטובר 28, 2016 12:10 am

דיו לבא מן הדין סברא או מידה

הודעהעל ידי קרוב קרוב » א' מאי 28, 2017 11:42 pm

האם "דיו לבא מן הדין להיות כנידון" הוא סברא או שזה חלק ממידת הקל וחומר ,

אולי יש חילוק בין דיו בתחילת דינא לדיו מסוף דינא .

רבי טרפון מחלק בין מקום שמפריך ק"ו למקום שלא מפריך , האם מוכח מכאן שאין זו סברא
אלא חלק ממידת הקל וחומר ?
בכל מקרה ההוכחה היא רק שכאשר מפריך קל וחומר לא אומרים דיו כלומר שגם אם דיו זו סברא מידת קל וחומר לדורשו במקום שמפריך קל וחומר
אולם אין ראיה שעצם הדיו הוא סברא ,

אשמח אם יחכימוני הלומדים !

ידידיה
הודעות: 1233
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: דיו לבא מן הדין סברא או מידה

הודעהעל ידי ידידיה » א' מאי 28, 2017 11:58 pm

מדבר מר משמע שפשוט לו שקל וחומר אינו סברא, ושמא ראייתו היא מכך שיש הבדל בין מפריך ללא מיפריך, אמנם מהמהרש"א משמע שהכל הוא סברא כולל דיו. וגם כללו של רבי טרפון לחלק בין מיפריך ללא מיפריך אינו יוצא מגדר זה וז"ל:


מהרש"א חידושי הלכות מסכת פסחים דף יח עמוד ב


וצ"ל לשיטת רש"י דלא אמרינן היכא דמפריך ק"ו לא אמרי' דיו אלא היכא דאיכא בהך מלתא קרא מפורש ואי אמרי' דיו לא היה צריך קרא דמק"ו נמי קאתי ואין סברא לומר דמלתא דאתיא בק"ו טרח וכתב לה קרא אלא יתורא דקרא אשמעינן דנילף בק"ו בלמד אפילו מאי דליתא במלמד אבל היכא דליכא יתורא דקרא ודאי דנימא דיו ולא עדיף הלמד מן המלמד דאתי מחמתיה וכן מוכחת הסוגיא דפ' כיצד הרגל בהאי ק"ו דלעיל בט"י אע"ג דליכא יתורא דקרא דפוסל שני בתרומה דאצטריך למכתביה משום חולין מ"מ כיון דסתם הכתוב בשני דפוסל ולא מפורש ביה דאצטריך למכתביה משום חולין ה"ל כאילו מפורש ביה תרומה ולא אצטריך ליה אי לאו דנימא דאשמעי' דליהוי הלמד עדיף מן המלמד ודו"ק:

קרוב קרוב
הודעות: 34
הצטרף: ו' אוקטובר 28, 2016 12:10 am

Re: דיו לבא מן הדין סברא או מידה

הודעהעל ידי קרוב קרוב » ב' מאי 29, 2017 9:52 pm

לא התכוונתי שקל וחומר אינו סברא .

להיפך , קל וחומר הוא סברא , אולם השאלה הייתה האם דיו נאמר כסברא או כהגבלה בקל וחומר שאינה סברא .

ידידיה
הודעות: 1233
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: דיו לבא מן הדין סברא או מידה

הודעהעל ידי ידידיה » ב' מאי 29, 2017 10:48 pm

אם לסברא, לכאורה דיו לא פחות מסתבר מקל וחומר ומנא לך לחלק

קרוב קרוב
הודעות: 34
הצטרף: ו' אוקטובר 28, 2016 12:10 am

Re: דיו לבא מן הדין סברא או מידה

הודעהעל ידי קרוב קרוב » ו' יוני 02, 2017 10:23 am

אם דיו הוא סברא , מדוע במקום שמיפריך ק"ו לא אומרים ,

והאם גם דיו מתחילת דינא ברור לך שהוא סברא ?

ידידיה
הודעות: 1233
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: דיו לבא מן הדין סברא או מידה

הודעהעל ידי ידידיה » ו' יוני 02, 2017 1:53 pm

קרוב קרוב כתב:אם דיו הוא סברא , מדוע במקום שמיפריך ק"ו לא אומרים ,


על זה בדיוק בא המהרשא דלעיל לענות

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: דיו לבא מן הדין סברא או מידה

הודעהעל ידי ביליצר » ש' יוני 03, 2017 11:00 pm

בבא קמא כה ע"א
גמ'. ור"ט לית ליה דיו? והא דיו דאורייתא הוא!

קרוב קרוב
הודעות: 34
הצטרף: ו' אוקטובר 28, 2016 12:10 am

Re: דיו לבא מן הדין סברא או מידה

הודעהעל ידי קרוב קרוב » ש' יוני 03, 2017 11:29 pm

ברור שדיו דאוריתא כמו ק"ו השאלה האם זהו סברא דאורייתא כמו ק"ו או מידה כמו גזירה שווה .

הנפק"מ היא האם ניתן ללמוד ק"ו לא על דין תורה אלא על בירור מה דעת תנא מסוים בדין מסוים .

אם דיו הוא סברא נאמר דיו , אם דיו הוא מידה ולא סברא לא נאמר דיו כיון שאין זה דרשת התורה אלא בירור מה שיטת התנא .

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: דיו לבא מן הדין סברא או מידה

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' יוני 04, 2017 8:05 am

למה לא שאל קודם על הק"ו עצמו, ואמנם זו מידה וגם סברא ותלוי באיזה סוג ק"ו ואכמ"ל, ולכן דן אדם מעצמו. ועכ"פ פשיטא שה"ה לעניין דיו, שהיא סברא שאין למעלה ממנה.

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: דיו לבא מן הדין סברא או מידה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' ספטמבר 25, 2018 10:59 am

ריב"ק סבור שהמידה של ק"ו היא בעיקר ה"דיו", עיין במועתק.

ערכי תנאים ואמוראים רבי ישמעאל בן אלישע כהן גדול -
כמה קלים וחמורים בתורה ללמוד חמור מקל ויש להקל כמו שנכתוב בעזר השם. ולזה לא הוצרך רבי ישמעאל להשמיענו, שהרי עשרה קלין וחמורין כתובים בתורה, והרי הן כאילו מפורשים אם אין להשיב. ולפי שהן כמפורשין אדם דן קל וחומר מעצמו. דלא נפיק מיניה חורבא, שהרי מעמיד דבריו על דבר המפורש וכתוב כשאין להשיב עליו: וכן נמי אפילו אין להשיב עליו אלא שתחילתו להחמיר מחמת הקל המפורש, אלא סופו להקל יותר מן המפורש אין זה קל וחומר, כההיא דחמץ וסוכה ולידה, (כרבי) [כרבנן דרבי] יהודה, דאמרו לו כל דין שאתה [דן] תחילתו להחמיר וסופו להקל אינו דין. וכדמפרש בכל חד וחד. אבל בשאר קלין וחמורין אדם דן מעצמו, שהרי כמפורש הוא, שסומך על הכתוב. וזה לא בא רבי ישמעאל ללמדינו, כי אם על דיו אתא לאשמועינן, שלא תאמר קל וחומר לשכינה ארבעה עשר. וכן הנהו דבכל התלמוד שכתבתי בסדר רבי יוסי בן נהוראי, שלא תוסיף עליו אלא העמידנו על אותו דין שבאת לדונו ממנו, ככל הנהו דכיצד הרגל. והתם יש חילוקין בין היכא דמיפרך דין [ובין] היכא דלא מיפרך דין. מיהו הדיו מחסר את הסברה שבאנו ללמוד הקל וחומר שלא להוסיף עליו אלא לעשות דינו כיוצא בו במלמד, ולא כסברתינו. ולכך הקדים קל וחומר לכל המדות. שכל שאר המדות אינן תלויות בסברא אלא מפי הקבלה חוץ מקל וחומר. ואף על גב דבכמה דוכתי [אמרינן] ואימא תיבה פלונית כלל ושסמוכה לה פרט וכו'. כך בעל התלמוד מקשה שפשוט לתנא ללמוד, כיון דכלל ופרט ושאר מדות דאורייתא מנין לו שלא לדרוש בענין, כמו שבכמה מקומות מקשה על גזירה שוה ולילף מהא מאי חזית דילפת מהאי.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 221 אורחים