מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פורע חובו באיזה חיובים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
איש טלז
הודעות: 589
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 10:05 pm

פורע חובו באיזה חיובים

הודעהעל ידי איש טלז » ה' יוני 08, 2017 10:58 pm

נסתפקתי האם מהני לחיוב תשלומי תרומה שיפרע חובו את חובו כדינא ד פורע חובו של חבירו [וכן יל"ד בתשלומי כופר ועוד ] וצ"ע

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: פורע חובו באיזה חיובים

הודעהעל ידי ישנו » ו' יוני 09, 2017 12:38 am

בפדיון הבן כת' המחנ"א (זכייה ומתנה סי' ז') ובביאור הגר"א (יו"ד ש"ה י"ז) דמהני פדיון של אחר מדין פורע חובו של חברו.

שערי חכמה
הודעות: 430
הצטרף: א' מאי 07, 2017 11:57 pm

Re: פורע חובו באיזה חיובים

הודעהעל ידי שערי חכמה » ו' יוני 09, 2017 12:41 am

יש לחלק, דאפשר שפדיון הבן הוא כחיוב ממון ויכול אחר לפרעו, אבל בתשלומי כפרה ככופר וחומש דתרומה וגזל ונשבע וכיוצ"ב אפשר דלא מהני ע"י אחר.

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: פורע חובו באיזה חיובים

הודעהעל ידי ישנו » ו' יוני 09, 2017 12:43 am

ברור, לא הבאתי מזה ראיה לנידונים הנ"ל, אם כי לעניין שוקל את שקלו מהני פורע חובו של חברו כמפורש בגמ', ושם אי"ז חיוב ממון, לעניין חיוב תשלומי תרומה דומה ממש לחיובי ממון, אבל לעניין כופרא כפרה יל"ע.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: פורע חובו באיזה חיובים

הודעהעל ידי ביליצר » ו' יוני 09, 2017 3:45 am

ישנו כתב:ברור, לא הבאתי מזה ראיה לנידונים הנ"ל, אם כי לעניין שוקל את שקלו מהני פורע חובו של חברו כמפורש בגמ', ושם אי"ז חיוב ממון, לעניין חיוב תשלומי תרומה דומה ממש לחיובי ממון, אבל לעניין כופרא כפרה יל"ע.


עיין דברי ר"י בתוס פסחים כט ד"ה מאן יש אומרים,

איש טלז
הודעות: 589
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 10:05 pm

Re: פורע חובו באיזה חיובים

הודעהעל ידי איש טלז » ו' יולי 06, 2018 12:48 pm

ידוע דעת הגר"ח דפורע חובו של חבירו הוא מדין ע"כ
ושמעתי דכשהגר"ד מילר למד בבריסק הוא טען דמקדיש ע"מ שיתכפר חבירו הוא מדינא דעבד כנעני והם גיחכו עליו בזה
אכו לכאורה הצדק עמם לשיטתם דדעת הגר"ח דליכא פורע חובו בגוי ובמקדיש ע"מ שיתכפר חבירו מצינו נמי בגוי כמבואר בתמורה

הורודנאי
הודעות: 168
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 1:50 pm

Re: פורע חובו באיזה חיובים

הודעהעל ידי הורודנאי » ו' יולי 06, 2018 5:36 pm

דין ע"כ קיים בדברים שמקבל הכסף יוצר את הקנין, וכשם שבעבד כנעני שיוצא ע"י כסף של אחרים האדון הוא יוצר את השחרור שהוא המקנה, וכשמשחרר ע"י כסף הקנין חל ע"י שהאדון גומר בדעתו להוציא העבד מרשותו תמורת הכסף שמקבל, וחידשה התורה שגם אם אחרים נותנים כסף בשביל העבד יכול האדון להחיל עי"ז.
(ולכאורה דבר זה נסתר מע"כ בקידושין ששם האשה רק מפקרת דעתה ורצונה ולא מקנה, עיין חי' הגרש"ש ריש קידושין מה שתי' שם)
וממילא כל זה דווקא בדברים שקבלת הכסף מועילה לפירעון ולקנין, אבל בדבר שהנתינה היא המועלת וכגון בכופר שהוא כפרה לא יועיל ולא יועיל דין ע"כ.
אמנם פדה"ב אע"פ שהוא מצווה ולכאורה המטרה בנתינה, כבר הוכיחו שפדה"ב המצוה שהחוב הממוני יפרע.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 329 אורחים