מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ברכהמ"צ על עירובין/טבילה/שחיטה כאשר הצורך מסופק

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
חיים שאול
הודעות: 1145
הצטרף: ג' אוגוסט 13, 2019 8:39 pm

Re: ברכהמ"צ על עירובין/טבילה/שחיטה כאשר הצורך מסופק

הודעהעל ידי חיים שאול » א' אוגוסט 09, 2020 9:40 pm

עושה חדשות כתב:
יושב ירושלים כתב:
עושה חדשות כתב:
ביקורת תהיה כתב:
עושה חדשות כתב:אולי יל"ע גם על הפרשת תרו"מ כשאינו מתעתד לאכול השיירים.
מה ענין תרומה ומעשרות אצל המצות של הכשרה? וכי ההפרשה נועדה להתיר את הדגן ואת העיסה לאכילה?! 'תרימו תרומה' ציותה תורה! 'עשר תעשר' ציותה תורה! והמכלה את יבולו או את עיסתו – מפסיד מצוות עשה של תורה בידים.

ודאי שהפסיד את קיום המצוה. אך האם דינו כדין מי שלא נטל לולב בחג הסוכות? האם ב"ד מכים אותו עד שתצא נפשו כדי שיפריש תרו"מ קודם שתעלה תבואתו באש?

עיין בביאור ההלכה מעשר י,יג.


אני שואל כעת הלכה למעשה; בצרתי היום ענבים בחצר ביתי, ואינני מתעתד לאוכלם כי הענבים חמוצים וגם נגועים (אבל בעצם הם ראויים לאכילת אדם). האם קודם השלכתם לאשפה אני מחוייב בהפרשת תרו"מ, והאם ההפרשה היא בברכה.

עיין דרך אמונה פ"ב מתרומות סק"ח ובציון ההלכה שם, ופסק החזו"א דחייב אם נהנה מהם איזה הנאה ולא כששורפם, (ואם צריך להפריש אין הפרשה בלא ברכה, עי"ש בצהה"ל מהמאירי, ול"ע כעת)
אגב, אני מקווה שניצלת את ההזדמנות הנדירה של הנכנס למוד את גרנו כדי לעשר וכו׳
לעיקר האשכול כ׳ קצת ורגע לפני ששלחתי התנתקה הקליטה וזה נמחק, בל"נ בהמשך אכתוב שוב

חיים שאול
הודעות: 1145
הצטרף: ג' אוגוסט 13, 2019 8:39 pm

Re: ברכהמ"צ על עירובין/טבילה/שחיטה כאשר הצורך מסופק

הודעהעל ידי חיים שאול » א' אוגוסט 09, 2020 10:25 pm

עיין באורך בחו"ב דמאי סי׳ א׳ סק"א, ומסיק דלהט"ז והגר"א וכמו שהכריע החזו"א אסור לאבד טבל משום ביטול עשה, ובירו׳ אמרו דנשרף טבלו אין יכול להתוודות

עושה חדשות
הודעות: 12522
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ברכהמ"צ על עירובין/טבילה/שחיטה כאשר הצורך מסופק

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אוגוסט 09, 2020 10:41 pm

אז כל ענב שנפל על הריצפה בעת הבציר אני צריך ללקט אותו כדי לעשר עליו? נפלו המון...
מהי ההזדמנות הנדירה של הנכנס למוד, להתפלל על ברכה וריבוי? הרי הענבים חמוצים ואין לי ענין בהם.

חיים שאול
הודעות: 1145
הצטרף: ג' אוגוסט 13, 2019 8:39 pm

Re: ברכהמ"צ על עירובין/טבילה/שחיטה כאשר הצורך מסופק

הודעהעל ידי חיים שאול » א' אוגוסט 09, 2020 10:49 pm

אם לא תלקט הכל לא תוכל להתוודות (אא"כ תעשר שלא מן המוקף), אבל תוכל להפקיר אולי, כמו מוכר טבל אי לקוח נפטר ממעשר דמסיק שם דפוטר ממעשר אין זה כמבטל המצוה

(אם יהי׳ לך הרבה ענבים מסתמא תשקיע בהם יותר ויהיו טובים...)

עושה חדשות
הודעות: 12522
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ברכהמ"צ על עירובין/טבילה/שחיטה כאשר הצורך מסופק

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אוגוסט 09, 2020 10:55 pm

אז מצאנו פיתרון בשופי, להפקיר הכל. או שיש בזה ג"כ חשש?
אולי להשאיר אותם על העץ עד שינבלו וירקיבו כבר היה יותר טוב?
(זה זן חמוץ, לא חושב שיש מה להשקיע. גם כך מדובר במאות אשכולות).
אין לי בעיה להפריש תרו"מ, ואדרבה. הספק הוא לגבי הברכה. ואולי מספיק לצורך כך לאכול ענב אחד וזהו?

חיים שאול
הודעות: 1145
הצטרף: ג' אוגוסט 13, 2019 8:39 pm

Re: ברכהמ"צ על עירובין/טבילה/שחיטה כאשר הצורך מסופק

הודעהעל ידי חיים שאול » א' אוגוסט 09, 2020 11:41 pm

בדר"א שם כ׳ דאם אין הכהן יכול להנות (כגון טמאים ואין ראוי להסקה) פטור מלהפריש כשלא רוצה לאכול, והחזו"א שם כ׳ דשורף פטור מעשה וסיים בצ"ע
אבל אם תאכל א׳ ודאי שפיר דמי (ובירו׳ מובא על ר"ע דקנה ג׳ מיני ירקות בפרוטה כדי להפריש ג"פ)
שו"ר בקיצור הלכות פ"ה דאסר גם להפקיר ולאבד ולמכור עי"ש מקורותיו

חיים שאול
הודעות: 1145
הצטרף: ג' אוגוסט 13, 2019 8:39 pm

Re: ברכהמ"צ על עירובין/טבילה/שחיטה כאשר הצורך מסופק

הודעהעל ידי חיים שאול » ד' אוגוסט 12, 2020 6:45 pm

יש דרך אמונה שמדבר על הפרשת תרו"מ על תנאי אם מברך, ושם גם מציין לאוצר הפוסקים לענין קידושין על תנאי

חיים שאול
הודעות: 1145
הצטרף: ג' אוגוסט 13, 2019 8:39 pm

Re: ברכהמ"צ על עירובין/טבילה/שחיטה כאשר הצורך מסופק

הודעהעל ידי חיים שאול » ד' אוגוסט 12, 2020 6:49 pm

עושה חדשות כתב:(דוקא לגבי שחיטה ראיתי בריב"ש סי' שצח שכ' "...שכיון שהיא חופה גמורה להיות כאשתו לכל דבר ומותרת לו ואסורה לאחרים, לאו ברכה לבטלה היא. והשוחט את המסוכנת אע"פ שאין דעתו לאכלה מברך על השחיטה". אמנם זכורני שהגר"ש איגר מבאר את הדין שכ' אלדד הדני שאין לאכול משחיטה בלא ברכה, כי ע"י מניעתו מאכילה יתקן את הפסד הברכה למפרע, ודו"ק).

אגב, אותו נידון בהפריש תרו"מ בלא ברכה, עיין זכר טוב סי׳ ט ס"ק יג וחו"ב דמאי סי׳ יב סק"ו וחוט שני פ"ד מתרומות הי"ז ודרך אמונה פ"ב מתרומות ציון ההלכה תלב (ופ"ד דר"א ס"ק קפג וצהה"ל תפ)

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: ברכהמ"צ על עירובין/טבילה/שחיטה כאשר הצורך מסופק

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ד' ינואר 20, 2021 6:17 pm

התקשיתי בענין זה. לכאורה לטעמיה דרבא בעירוב תבשילין כדי שיברור מנה יפה היה צריך להיות חיוב לכל אחד לערב גם אם אינו מתכוון לבשל, שהאיסור הכנה הוא רק קנס בעלמא ואינו שייך לגדר המצוה. ואילו לטעמיה דרב אשי כדי שלא יבשל בתחילה, מי שלא רוצה לבשל גם אם נאמר שיש לו מצוה בעירוב ויכול לברך עכ"פ אין לו חיוב. והנה הרא"ש ריש פ"ב דביצה מחפש נפק"מ בין הטעמים, ולכאורה זו נפק"מ פשוטה.

עושה חדשות
הודעות: 12522
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ברכהמ"צ על עירובין/טבילה/שחיטה כאשר הצורך מסופק

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' מאי 29, 2023 1:57 pm

פורסם על הגרי"ג אדלשטיין (לרפו"ש), שאושפז בליל שבועות בבי"ח ואעפ"כ דאג 'לבשל' משהו עבור שבת, כדי שלא תהיה ברכתו על העירוב-תבשילין לבטלה למפרע.

פרנקל תאומים
הודעות: 4412
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: ברכהמ"צ על עירובין/טבילה/שחיטה כאשר הצורך מסופק

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ב' מאי 29, 2023 2:38 pm

עושה חדשות כתב:פורסם על הגרי"ג אדלשטיין (לרפו"ש), שאושפז בליל שבועות בבי"ח ואעפ"כ דאג 'לבשל' משהו עבור שבת, כדי שלא תהיה ברכתו על העירוב-תבשילין לבטלה למפרע.

ודאתינא להכי, הסתפקתי מה הדין אם עשה עירוב תבשילין אחרי שאשתו כבר הדליקה נרות וקיבלה יו''ט, האם העירוב מהני עבורה אף שהסברא להחשיב את הבישול והאפיה כאילו התחילה אותם עוד מערב יו''ט בשעת העירוב לא שייכא הכא, מאחר והיא כבר קיבלה עליה יו''ט.

אני מכיר את השעה"צ לגבי קבלת יחיד שמחלק בין אם קיבל את היו''ט מבעוד יום ורוצה לערב (שכוונתו בקבלתו היתה לקבל רק על צד הספק כבין השמשות), או שקיבל את היו''ט להדיא בבין השמשות ורוצב לערב (שכוונתו בקבלתו היא לקבל את היו''ט לכל דבר ועניין, שהרי אם בשביל לקבל על צד הספק לא היה צריך לקבל בפירוש, דגם בלאו קבלתו בין השמשות אסור על צד הספק), אבל קודם כל אינני יודע אם קבלת האשה בזמן הדלקת הנרות של כל הנשים נחשבת ''קבלת יחיד", ועוד, שהנשים בוודאי מתכוונות בהדלקת הנרות לקבל את היו''ט לכל דבר ועניין (אלא א"כ התנתה).

כדכד
הודעות: 8392
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ברכהמ"צ על עירובין/טבילה/שחיטה כאשר הצורך מסופק

הודעהעל ידי כדכד » ב' מאי 29, 2023 5:00 pm

הדלקת נרות כקבלת היום היא דווקא בשבת שאז אסור להדליק וכשמדליקה מקבלת שבת
אבל ביום טוב שמותר להדליק בו נרות ונשים רבות נוהגות להדליק אחר שחשכה לא מסתבר כלל שהדלקת הנרות נחשבת כקבלת היום לשום דבר וענין וודאי שמי שלא הניח ערוב תבשילין יכול להניח אחר הדלקת נרות שהדליקה אשתו
ועוד שהיא משועבדת לבעלה וודאי אינה יכולה להפקיע עצמה מהחיוב שלה להכין עבורו צרכי שבת

כדכד
הודעות: 8392
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ברכהמ"צ על עירובין/טבילה/שחיטה כאשר הצורך מסופק

הודעהעל ידי כדכד » ב' מאי 29, 2023 5:20 pm

עושה חדשות כתב:פורסם על הגרי"ג אדלשטיין (לרפו"ש), שאושפז בליל שבועות בבי"ח ואעפ"כ דאג 'לבשל' משהו עבור שבת, כדי שלא תהיה ברכתו על העירוב-תבשילין לבטלה למפרע.

משמע דס"ל שאחרת ברכתו לבטלה למפרע?
נשמע חידוש גדול מדי
גם בפשטות הערוב נתקן כדי שאם יצטרך יוכל לבשל ולא שחייב לבל כפי שנתבאר לעיל באשכול זה
גם אם נאמר שכן צריך - הלא כאן הניח ערוב ע"ד לבשל ורק אח"כ נתחדש ענין שאולי מונע ממנו ליהנות ממה שיבשל וזה לא עושה ברכה לבטלה
וכי אם אדם לקח פרי ובירך עליו ונפל מידו ונמאס קודם שהתחיל לאכלו - נאמר שברכתו לבטלה?
נלע"ד שאם המעשה שפורסם באמת היה לא נהג כן הגאון שליט"א אלא לחומרא לרווחא דמילתא ולא מעיקר הדין

עזריאל ברגר
הודעות: 12907
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ברכהמ"צ על עירובין/טבילה/שחיטה כאשר הצורך מסופק

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' מאי 29, 2023 8:59 pm

כדכד כתב:הדלקת נרות כקבלת היום היא דווקא בשבת שאז אסור להדליק וכשמדליקה מקבלת שבת
אבל ביום טוב שמותר להדליק בו נרות ונשים רבות נוהגות להדליק אחר שחשכה לא מסתבר כלל שהדלקת הנרות נחשבת כקבלת היום לשום דבר וענין וודאי שמי שלא הניח ערוב תבשילין יכול להניח אחר הדלקת נרות שהדליקה אשתו
ועוד שהיא משועבדת לבעלה וודאי אינה יכולה להפקיע עצמה מהחיוב שלה להכין עבורו צרכי שבת

אדרבה, יו"ט חמור משבת, כמבואר בגמרא עירובין בסוגיית שהחיינו דיוה"כ שבברכת שהחיינו מקבלים את עיצומו של יום ולא שייך להתנות.

פרנקל תאומים
הודעות: 4412
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: ברכהמ"צ על עירובין/טבילה/שחיטה כאשר הצורך מסופק

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ב' מאי 29, 2023 11:35 pm

כדכד כתב:הדלקת נרות כקבלת היום היא דווקא בשבת שאז אסור להדליק וכשמדליקה מקבלת שבת
אבל ביום טוב שמותר להדליק בו נרות ונשים רבות נוהגות להדליק אחר שחשכה לא מסתבר כלל שהדלקת הנרות נחשבת כקבלת היום לשום דבר וענין וודאי שמי שלא הניח ערוב תבשילין יכול להניח אחר הדלקת נרות שהדליקה אשתו
ועוד שהיא משועבדת לבעלה וודאי אינה יכולה להפקיע עצמה מהחיוב שלה להכין עבורו צרכי שבת

פשיטא שהוא יכול לערב, השאלה היא אם בכה''ג זה יועיל גם עבורה, ואף שהיא משועבדת לו, מ''מ איך נוכל לומר שהיא התחילה את האפיה והבישול כבר מערב החג ע''י העירוב, הא בשעת העירוב כבר היה אצלה (לכאו') יו"ט גמור. אלא אם נאמר כדבריך שבערב יו''ט הן אינן מקבלות יו''ט בהדלקתן.

עושה חדשות
הודעות: 12522
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ברכהמ"צ על עירובין/טבילה/שחיטה כאשר הצורך מסופק

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' מאי 29, 2023 11:44 pm

עי' ביאוה"ל סי' תקכז ד"ה ספק חשיכה.

כדכד
הודעות: 8392
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ברכהמ"צ על עירובין/טבילה/שחיטה כאשר הצורך מסופק

הודעהעל ידי כדכד » ג' מאי 30, 2023 9:44 am

עזריאל ברגר כתב:
כדכד כתב:הדלקת נרות כקבלת היום היא דווקא בשבת שאז אסור להדליק וכשמדליקה מקבלת שבת
אבל ביום טוב שמותר להדליק בו נרות ונשים רבות נוהגות להדליק אחר שחשכה לא מסתבר כלל שהדלקת הנרות נחשבת כקבלת היום לשום דבר וענין וודאי שמי שלא הניח ערוב תבשילין יכול להניח אחר הדלקת נרות שהדליקה אשתו
ועוד שהיא משועבדת לבעלה וודאי אינה יכולה להפקיע עצמה מהחיוב שלה להכין עבורו צרכי שבת

אדרבה, יו"ט חמור משבת, כמבואר בגמרא עירובין בסוגיית שהחיינו דיוה"כ שבברכת שהחיינו מקבלים את עיצומו של יום ולא שייך להתנות.

שהחינו היא ברכה על שהגיענו לזמן הזה וודאי שאינו יכול לומר שהגיענו אם לא הגיע
מה זה שייך להדלקת נרות ליו"ט?

עזריאל ברגר
הודעות: 12907
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ברכהמ"צ על עירובין/טבילה/שחיטה כאשר הצורך מסופק

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' מאי 30, 2023 8:15 pm

כדכד כתב: ... שהחינו .... מה זה שייך להדלקת נרות ליו"ט?

שמנהג הנשים לברך שהחינו בעת הדלקת נרות יו"ט.

כדכד
הודעות: 8392
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ברכהמ"צ על עירובין/טבילה/שחיטה כאשר הצורך מסופק

הודעהעל ידי כדכד » ג' מאי 30, 2023 9:37 pm

יש שנהגו ויש שלא נהגו
ןלאו אדעתאי כשכתבתי את ההודעה הראשונה

כדכד
הודעות: 8392
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ברכהמ"צ על עירובין/טבילה/שחיטה כאשר הצורך מסופק

הודעהעל ידי כדכד » ג' יוני 06, 2023 5:20 pm

כדכד כתב:
עושה חדשות כתב:פורסם על הגרי"ג אדלשטיין (לרפו"ש), שאושפז בליל שבועות בבי"ח ואעפ"כ דאג 'לבשל' משהו עבור שבת, כדי שלא תהיה ברכתו על העירוב-תבשילין לבטלה למפרע.

משמע דס"ל שאחרת ברכתו לבטלה למפרע?
נשמע חידוש גדול מדי
גם בפשטות הערוב נתקן כדי שאם יצטרך יוכל לבשל ולא שחייב לבל כפי שנתבאר לעיל באשכול זה
גם אם נאמר שכן צריך - הלא כאן הניח ערוב ע"ד לבשל ורק אח"כ נתחדש ענין שאולי מונע ממנו ליהנות ממה שיבשל וזה לא עושה ברכה לבטלה
וכי אם אדם לקח פרי ובירך עליו ונפל מידו ונמאס קודם שהתחיל לאכלו - נאמר שברכתו לבטלה?
נלע"ד שאם המעשה שפורסם באמת היה לא נהג כן הגאון שליט"א אלא לחומרא לרווחא דמילתא ולא מעיקר הדין

עכשו ראיתי באשכול על הגרי"ג שהרב השוחט כתב שמה שעשה הרב הוא כדי שלא תהינה שאלות על הערוב תבשילין ושהעולם רואים מזה מעשה שמביע יראת חטאו אבל הרב השוחט סבור שכל אברך היה צריך לנהוג כך והחידוש במעשה זה הוא ישוב הדעת שהיה לו.
כאמור, איני מבין את הדברים. הערוב נועד כדי לאפשר הכנה מיו"ט לשבת ולא כדי לחייב אותה.
אני יכול להבין אם הגרי"ג נהג כך כחומרא או "שלא תהיינה שאלות" אבל לומר שזו הנהגה שכל אברך היה צריך לנהוג? תמהני

עזריאל ברגר
הודעות: 12907
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ברכהמ"צ על עירובין/טבילה/שחיטה כאשר הצורך מסופק

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' יוני 06, 2023 7:43 pm

כדכד כתב:וכי אם אדם לקח פרי ובירך עליו ונפל מידו ונמאס קודם שהתחיל לאכלו - נאמר שברכתו לבטלה?

כן.
וכדברי הרמב"ם בהלכות ברכות - פרק רביעי - הלכה י:
נטל אוכל ובירך עליו ונפל מידו ונשרף או שטפו נהר נוטל אחר וחוזר ומברך עליו אף על פי שהוא מאותו המין וצריך לומר ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד על ברכה ראשונה כדי שלא להוציא שם שמים לבטלה.

כדכד
הודעות: 8392
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ברכהמ"צ על עירובין/טבילה/שחיטה כאשר הצורך מסופק

הודעהעל ידי כדכד » ג' יוני 06, 2023 11:01 pm

כדכד כתב:
עושה חדשות כתב:פורסם על הגרי"ג אדלשטיין (לרפו"ש), שאושפז בליל שבועות בבי"ח ואעפ"כ דאג 'לבשל' משהו עבור שבת, כדי שלא תהיה ברכתו על העירוב-תבשילין לבטלה למפרע.

משמע דס"ל שאחרת ברכתו לבטלה למפרע?
נשמע חידוש גדול מדי
גם בפשטות הערוב נתקן כדי שאם יצטרך יוכל לבשל ולא שחייב לבל כפי שנתבאר לעיל באשכול זה
גם אם נאמר שכן צריך - הלא כאן הניח ערוב ע"ד לבשל ורק אח"כ נתחדש ענין שאולי מונע ממנו ליהנות ממה שיבשל וזה לא עושה ברכה לבטלה
וכי אם אדם לקח פרי ובירך עליו ונפל מידו ונמאס קודם שהתחיל לאכלו - נאמר שברכתו לבטלה?
נלע"ד שאם המעשה שפורסם באמת היה לא נהג כן הגאון שליט"א אלא לחומרא לרווחא דמילתא ולא מעיקר הדין

אני מקבל מה שכתב מר שאין זה נכון שברכה על פרי שלאר נאכל אינה לבטלה אם לא יאמר בשכמל"ו אבל עדיין אין זה אומר שבנ"ד חייבים לבשל כדי שלא תהיה ברכה לבטלה. מי שבירך על שחיטה ולאחר השחיטה נפסד הבשר ולא היה ראוי לאכילה גם נאמר שברכתו לבטלה?

עזריאל ברגר
הודעות: 12907
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ברכהמ"צ על עירובין/טבילה/שחיטה כאשר הצורך מסופק

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' יוני 07, 2023 8:25 am

אינני זוכר אם דובר לעיל, אבל מצאנו שתיקנו חז"ל שאין חיוב גמור של נטילת ידיים אלא באוכל כביצה.
וכמדומני שמובא בדברי רבותינו שמי שנטל ידיו לכביצה ונמלך ואכל פחות - לית לן בה.

אבל, במה דברים אמורים? בנמלך!
משא"כ במי שמלכתחילה כך היתה כוונתו לאכול פחות מכביצה - ברכתו לבטלה (עכ"פ לפי דעות מסוימות).

ואחד המקרים הגבוליים הוא במי שנוטל ידיו לסעודה כאשר הוא כבר כמעט שבע (כגון בסעודה המפסקת דעט"ב), שאם בעת הנטילה דעתו לאכול פחות מכביצה - אסור לו לברך. אז האדם אומר לעצמו "אתאמץ ואוכל כביצה כדי לברך", ואחר כך קשה לו לאכול, ואם לא יתאמץ לאכול כביצה - יש מקום לטענה שהוא רימה את עצמו...


כל זה כתבתי מתוך מחשבה לתרץ את הסיפור על הגרי"ג, אך כשהתבוננתי - ראיתי שלא קרב זה אל זה, כי אצלו הוא באמת נמלך ולא ידע מראש שיתאשפז. ועכ"פ אשאיר כאן את הדברים לתועלת הלימוד.

כדכד
הודעות: 8392
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ברכהמ"צ על עירובין/טבילה/שחיטה כאשר הצורך מסופק

הודעהעל ידי כדכד » ד' יוני 07, 2023 3:43 pm

הגמרא במסכת פסחים דנה בקדוש במקום סעודה ומוכיחה שאחד האמוראים סבר שאין קדוש אלא במקום סעודה מכך שהיה מקדש על דעת לאכול במקום אחד ואח"כ החליט לאכול במקום אחר היה מקדש שוב ומכאן גם ראיה לכך שכשאדם בירך ברכה שהיתה אמורה לחול במקום אחד ונמלך והוצרך לברכה שנית אין זו ברכה לבטלה

עזריאל ברגר
הודעות: 12907
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ברכהמ"צ על עירובין/טבילה/שחיטה כאשר הצורך מסופק

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' יוני 07, 2023 4:20 pm

כדכד כתב:הגמרא במסכת פסחים דנה בקדוש במקום סעודה ומוכיחה שאחד האמוראים סבר שאין קדוש אלא במקום סעודה מכך שהיה מקדש על דעת לאכול במקום אחד ואח"כ החליט לאכול במקום אחר היה מקדש שוב ומכאן גם ראיה לכך שכשאדם בירך ברכה שהיתה אמורה לחול במקום אחד ונמלך והוצרך לברכה שנית אין זו ברכה לבטלה

זוהי ראיה לכאורה.
כי יכול להיות שהוא קידש שם עבור אחרים, והם יצאו ידי חובה בקידוש שלו, וממילא לא היתה ברכתו לבטלה.

כדכד
הודעות: 8392
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ברכהמ"צ על עירובין/טבילה/שחיטה כאשר הצורך מסופק

הודעהעל ידי כדכד » ד' יוני 07, 2023 4:36 pm

לא כתוב בגמרא שהיו עוד אנשים ומהסיפור שבגמרא משתמע שכל מי שהיה עם אותו אמורא הלך עמו למקום שבו חפץ לסעוד

עושה חדשות
הודעות: 12522
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ברכהמ"צ על עירובין/טבילה/שחיטה כאשר הצורך מסופק

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' יוני 16, 2023 12:05 am

לכאו' יש עוד נפק"מ בהגדרת כל המצוות הנ"ל, לגבי הדין של 'יצא מוציא' לפי מה שדנו האחרו' דל"ש כן במצות שחיטה. האם יש דברים מפורשים לגבי ברכה על עירוב?

- למה אין ברכה על עשיית פרוזבול, במה זה שונה מברכה על עשיית עירוב?

כדכד
הודעות: 8392
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ברכהמ"צ על עירובין/טבילה/שחיטה כאשר הצורך מסופק

הודעהעל ידי כדכד » א' יוני 18, 2023 5:56 pm

אין ברכה על עשיית ערוב
אלא על מצות ערוב
פרוזבול אינו מצוה אלא תקנה
מלבד מה שתלוי בדעת אחרים

עושה חדשות
הודעות: 12522
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ברכהמ"צ על עירובין/טבילה/שחיטה כאשר הצורך מסופק

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' יוני 18, 2023 6:52 pm

האמת ודאי כדברך שזו תקנה בעלמא וזו מצוה. אבל השאלה היא מנא ידעינן, הרי אין לכאו' שום חילוק בדין. ומאי נפק"מ בין מי שרוצה שלא ישמט החוב בשביעית ועושה פרוזבול, למי שרוצה לילך חוץ לתחום ומניח עירוב.

עושה חדשות
הודעות: 12522
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ברכהמ"צ על עירובין/טבילה/שחיטה כאשר הצורך מסופק

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' יוני 22, 2023 12:35 am

כדכד כתב:
עושה חדשות כתב:פורסם על הגרי"ג אדלשטיין (לרפו"ש), שאושפז בליל שבועות בבי"ח ואעפ"כ דאג 'לבשל' משהו עבור שבת, כדי שלא תהיה ברכתו על העירוב-תבשילין לבטלה למפרע.
כאמור, איני מבין את הדברים. הערוב נועד כדי לאפשר הכנה מיו"ט לשבת ולא כדי לחייב אותה.
בגליונות 'אהלי זרעים' מס' 73, 74 כתבו כמה ת"ח דברים יפים סביב נידון זה, עי"ש.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 171 אורחים