מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דבר המפורש במשנה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12612
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

דבר המפורש במשנה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' יוני 12, 2017 1:02 am

כידוע, יש חשיבות וחומרא ב"דבר המפורש בתורה", להקדימו לאינו מפורש, וכד'.

וכמובן כבר דנו בזה אם זה סימן או סיבה, וכו'.

כעת אשאל, האם יש חומרא ב"דבר המפורש במשנה"?

וכגון כאשר יש נידון בין ב' איסורים דרבנן, וא' מהם אינו מפורש במשנה, (לדוג' - ביטול כלי מהיכנו, אם זכרוני אינו בכזיב).

(וע"ע מג"א סי' נא סק"ג, ואינו דומה לכאן).

עושה חדשות
הודעות: 12612
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: דבר המפורש במשנה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' יוני 15, 2017 11:24 pm

אמצא כאן מקום לשאלות נוספות:

מה באמת הביאור להשמטת דינים מסויימים מן המשניות, אפי' כשמדובר בתקנות קדומות וכו'. האם זה נכון לומר שבתוך ששה סדרי משנה מקופלים בתמצית כל עניני התושבע"פ, או שבהחלט יתכן שתהיה השמטה של הלכה שאינה נמצאת אלא בברייתות או אצל האמוראים וכו', ואין בכך שום סימן על החשיבות.

ויל"ח האם במצות ידיעת התורה יש עדיפות וקדימה עצמית לכללים על פני הפרטים, או בנו"א - למימרות הקדומות על פני המאוחרות, או בנו"א - למשנה על פני הגמרא, - נידונים ישנים ע"פ המתחדשים, - או בעוד נוסחאות.

והכוונה היא באופן שיש להם משמעות הילכתית מעשית שווה, או אפי' באופן שהפרט נחוץ יותר.

הדוגמא: בירור הדין בצוה"פ מסויימת או בגדרי השכיחות הנדרשים לדין מסויים וכד', לעומת ידיעת הכללים של פסולי הקרבנות או צורות הנגעים.

גם יל"ח מהו שיעור זמן הסיום של מצות ידיעת התורה, הרי לכאו' התכלית הוא לידע בעודו חי ולא שעה אחת קודם מיתתו, וא"כ מהו השיעור הקצוב לומר שנתקיימה מצוה זו בבחינת המינימום שלה, האם זה נכון לומר שהמשניות מהוות בסיס ומינימום.

אולי זה נוגע קצת לההיסטוריה של לימוד המשנה בפנ"ע, וכמו שעסקו בזה המהר"ל והתויו"ט וכו'.

משום מה אני נזכר גם באשכול הזה.

ומחילה שלא ביארתי דברי כאן כראוי אלא כתבתי בחופזה.

המשותף לכל הנידונים הוא, מה ששמעתי מחכ"א שליט"א שטען שהבסיס המחוייב על כאו"א בגיל צעיר (עד החתונה), זה לידע כראוי ששה סדרי משנה על בוריין. ולכן ניגשתי ונכנסתי בכל החקירות הנ"ל.

ושלחתי לאותו חכם כדלהלן:
...בתוך הדברים בשיעור שם, כת"ר מזכיר כי לימוד ש"ס משניות זהו הבסיס העיקרי של ידיעת התורה, וכן את החיוב להגיע לידיעה זו כבר בגיל צעיר יחסית, ולכה"פ קודם גיל הנישואים. כי ידיעת התורה לא אמורה להיות מצוה שנשלם זמנה בעת הגסיסה, כך על פי הנאמר בשיעור.
במענה לא' מהשואלים המספר ע"ע כי איננו בקיא בששה סדר משנה, עונה כבוד הרב "אין אדם משים עצמו רשע".
ואני הקטן גדלתי כל ימי בין החכמים, ומעולם לא שמעתי כדברים הללו, ואדרבה אשמח לדעת את מקורם בגמרא ובסברא.
ואפרט את טענותי.
א. לכאו' א"א לראות במשנה שום עיקר ובסיס העומד בפני עצמו. הן מצד הלימוד ע"מ לעשות, שזה לא נעשה כלל ע"י המשנה, ("מבלי עולם" נאמר עליהם), והן מצד ריבוי המושגים החסרים בה. כיצד נראית השבת של מי ששומר אותה לפי מה שלמד במשנה מס' שבת? ומהי ידיעתו של הלומד פרק איזהו נשך על הלכות ריבית? ומה בכלל מספרת לנו המשנה על ציצית ותפילין חנוכה וספירת העומר? כמה אחוזים מהל' תערובות נמצאים במשנה? והל' משכון? והל' יאוש ושינוי? שחיטה ומליחה? כיבוד או"א וצדקה? וכן הלאה.
ב. ההגדרה של ידיעת מושגים היא ג"כ מחודשת לי. התורה היא הרי איננה אסופת מושגים וכותרות, כי אם רבבות הלכות וסברות וענינים, בכל התחומים. מי קבע שהלכה מוגדרת ומסויימת בדין בורר ביו"ט היא חשובה פחות מאיזה מושג כללי בדיני הקרבנות.
ג. וכאשר נתבונן בדברים במבט של "על מנת לעשות", לכאו' ודאי שאין הבדל בין לימוד מחלוקת בין המשנ"ב לחזו"א על פרטי מצוה מסויימת, או ויכוח בין הש"ך והט"ז בכללי ביטול ברוב, לעומת לימוד מחלוקת תנאים על המקריב שאר זבחים לשם פסח בשאר ימות השנה. אדרבה ואדרבה.
ד. קביעת גיל היא ג"כ דבר מחודש בעיני, הן אמנם שנאמרו כללים של קדימה, כמו למיגרס והדר למיסבר וכד', אבל כל זה הוא בתוך המסגרת של התורה, לברר מהו הסדר הנכון בדרכי הלימוד, ידיעה ואח"כ העמקה וכד', וגם יש היגיון להכיר קצת ''מושגים'' בגיל צעיר כדי לא להיתקל בהם רק בגיל מבוגר כשהשכל כבר פחות בשל לקליטת מושגים חדשים. אבל לקבוע מסמרות ולומר גיל מסויים שבו צריך להכיר את המושגים של ששה סדר משנה, זהו דבר שצריך להיות לו מקורות ברורים לכאו', והם אינם ידועים לי ולרבותי כלל.
ה. יותר הגיוני הוא לומר שבאמת כל לימוד ולימוד מקדם את הידיעה, בהבנת תוכן התורה, ובהסקת מסקנות לדינא, ולכן כל עוד שיש לאדם דברים שהוא לא למד או למד ושכח, הן מהדברים הכתובים במשנה, או הכתובים בגמרא, או הרמוזים בפוסקים, או התלויים בסברא וכו', הרי הוא מצווה במצות ידיעת התורה ועליו להמשיך ולאגור את דברי התורה אצלו, עד שייאמר עליו במיתתו אשרי מי שבא לכאן ותלמודו בידו. וא"א בשום אופן לקבוע קריטוריונים מה צריך לדעת באיזה גיל, או לקבוע בזה עיקר וטפל או ענפים ושורשים וכו', הכל חשוב והכל הכרחי. (וכמובן שיש קדימות להנוגע למעשה, כידוע). אפשר ס"ה לקבוע סדר רצוי ומומלץ באופן כללי, כדי להספיק כמה שיותר בכמה שפחות. אבל לא מעבר לכך.

מה דעתכם?

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: דבר המפורש במשנה

הודעהעל ידי נשר » ו' יוני 16, 2017 1:16 am


עושה חדשות
הודעות: 12612
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: דבר המפורש במשנה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אוקטובר 02, 2018 9:39 am

עושה חדשות כתב:שמעתי מחכ"א שליט"א שטען שהבסיס המחוייב על כאו"א בגיל צעיר (עד החתונה), זה לידע כראוי ששה סדרי משנה על בוריין.

בסידור היעב"ץ כ' "מי שדעתו וכח זכרונו יפה שיוכל ללמוד ולזכור כל התורה שבעל פה לא ישא אשה עד שילמדה והוא כל ההלכות בטעמם בדרך קצר שהם פירוש התרי"ג מצוות בהלכותיהם ובתנאיהם ודקדוקיהם ודקדוקי סופרים ועיקר התורה שבעל פה".

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: דבר המפורש במשנה

הודעהעל ידי סעדיה » ג' אוקטובר 02, 2018 10:19 am

עושה חדשות כתב:כידוע, יש חשיבות וחומרא ב"דבר המפורש בתורה", להקדימו לאינו מפורש, וכד'.

וכמובן כבר דנו בזה אם זה סימן או סיבה, וכו'.

כעת אשאל, האם יש חומרא ב"דבר המפורש במשנה"?

עי' כעי"ז (אולי שייך לאשכול השוואות...)בריטב"א ר"ה ט"ז ע"ב (מעלין בקודש).


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 116 אורחים