מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

משחקים בשבת (לפי א-ב). הערות פרקטיות יתקבלו בברכה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 2432
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: משחקים בשבת (לפי א-ב). הערות פרקטיות יתקבלו בברכה

הודעהעל ידי נהר שלום » ה' נובמבר 09, 2017 1:18 am

הא לחמא עניא כתב:
עובדיה חן כתב:לוח עט מגנט הקסם-האם הוא מותר לילד לשחק בשבת,למי שלא יודע המשחק הוא למשוך כדורי מתכת לחורים שבלוח ע"י מגנט ולקבעו שם וליצור צורה וכדומה,השאלה היא מאחר וזה יכול לעמוד ימים רבים יהיה אסור או שזה כמו כל מבנה לגו וכדומה.

שאלה יפה ועדכנית שלא חשבתי על כך.
ובאמת נשמח לדעת דעת מורי ההוראה על כך.

לכאורה כותב

הא לחמא עניא
הודעות: 1605
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: משחקים בשבת (לפי א-ב). הערות פרקטיות יתקבלו בברכה

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ה' נובמבר 09, 2017 10:20 am

למה לא בונה???

ארזי ביתר
הודעות: 2012
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: משחקים בשבת (לפי א-ב). הערות פרקטיות יתקבלו בברכה

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ו' נובמבר 10, 2017 7:43 am

נהר שלום כתב:
הא לחמא עניא כתב:
עובדיה חן כתב:לוח עט מגנט הקסם-האם הוא מותר לילד לשחק בשבת,למי שלא יודע המשחק הוא למשוך כדורי מתכת לחורים שבלוח ע"י מגנט ולקבעו שם וליצור צורה וכדומה,השאלה היא מאחר וזה יכול לעמוד ימים רבים יהיה אסור או שזה כמו כל מבנה לגו וכדומה.

שאלה יפה ועדכנית שלא חשבתי על כך.
ובאמת נשמח לדעת דעת מורי ההוראה על כך.

לכאורה כותב

איני יודע מאיזה טעם, אך מוכר משחקים יר"ש אמר לי כשרכשתי את המשחק, שהוא אסור לשימוש בשבת.

סגי נהור
הודעות: 3600
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: משחקים בשבת (לפי א-ב). הערות פרקטיות יתקבלו בברכה

הודעהעל ידי סגי נהור » ו' נובמבר 10, 2017 11:15 am

מה הסברא להתיר (אם אני מבין נכון באיזה משחק מדובר)? הלכה פסוקה היא בסי' שמ שאין לכתוב במשקין או באפר.

עושה חדשות
הודעות: 8020
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: משחקים בשבת (לפי א-ב). הערות פרקטיות יתקבלו בברכה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' ינואר 30, 2018 8:25 pm

לע"נ הכותב זצ"ל, יהיו שפתיו דובבות.
משחקים בשבת - הרב רוטמן.PDF
(1.05 MiB) הורד 107 פעמים


פרנקל תאומים
הודעות: 2739
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: משחקים בשבת (לפי א-ב). הערות פרקטיות יתקבלו בברכה

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' ינואר 30, 2018 10:59 pm

סגי נהור כתב:
פרנקל תאומים כתב:פאזלים (אסור! האם יש מי שמתיר בזה? לצערי ראיתי שישנם שותו"מ שנוהגים בזה היתר גמור),

מה המקור לאיסור הגורף? בשש"כ מתיר (אם אין מסגרת סביב), וכן הרבה מפוסקי זמננו, ע"פ השיטות שאין חשש כותב בחיבור חלקי אותיות וציורים זה לזה.

לא! בשש"כ אוסר.
וז"ל: "מותר לשחק במשחקי אותיות וציורים, שבהם מניחים אותיות או חלקי אותיות או חלקי אותיות ותמונה זה ליד זה ומצרפים אותם למילה שלימה או לתמונה, והוא שלא יקבע את המילה או את התמונה במסגרת וגם אין החלקים השונים מתחברים ומתהדקים זה בזה." (שש"כ ח"א, ט"ז, כ"ג. מהדורת תשל"ט).

ובהערות למטה מבאר בשם מרנא הגרש"ז נבג"מ דכשהחלקים מתהדקים זה בזה הרי זה כעין מסגרת. (הוי אומר: פאזלים רגילים אסור לעשות בשבת).
כל מה שהשש"כ מתיר הוא כאשר החלקים מונחים אחד ליד השני בלי חיבור.

וכ"כ באג"מ שכשיש חיבור, אסור (או"ח ח"א סי' קל"ה).

אדרבה, אודה לך אם תחבוש לכאבי ותמציאני מי מגדולי ההוראה בדורינו שהתיר.

סגי נהור
הודעות: 3600
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: משחקים בשבת (לפי א-ב). הערות פרקטיות יתקבלו בברכה

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' ינואר 30, 2018 11:31 pm

פרנקל תאומים כתב:
סגי נהור כתב:
פרנקל תאומים כתב:פאזלים (אסור! האם יש מי שמתיר בזה? לצערי ראיתי שישנם שותו"מ שנוהגים בזה היתר גמור),

מה המקור לאיסור הגורף? בשש"כ מתיר (אם אין מסגרת סביב), וכן הרבה מפוסקי זמננו, ע"פ השיטות שאין חשש כותב בחיבור חלקי אותיות וציורים זה לזה.

לא! בשש"כ אוסר.
וז"ל: "מותר לשחק במשחקי אותיות וציורים, שבהם מניחים אותיות או חלקי אותיות או חלקי אותיות ותמונה זה ליד זה ומצרפים אותם למילה שלימה או לתמונה, והוא שלא יקבע את המילה או את התמונה במסגרת וגם אין החלקים השונים מתחברים ומתהדקים זה בזה." (שש"כ ח"א, ט"ז, כ"ג. מהדורת תשל"ט).

ובהערות למטה מבאר בשם מרנא הגרש"ז נבג"מ דכשהחלקים מתהדקים זה בזה הרי זה כעין מסגרת. (הוי אומר: פאזלים רגילים אסור לעשות בשבת).
כל מה שהשש"כ מתיר הוא כאשר החלקים מונחים אחד ליד השני בלי חיבור.

וכ"כ באג"מ שכשיש חיבור, אסור (או"ח ח"א סי' קל"ה).

אדרבה, אודה לך אם תחבוש לכאבי ותמציאני מי מגדולי ההוראה בדורינו שהתיר.

אני הבנתי שהפאזלים המצויים אינם "מתהדקים". כעת ראיתי שכך כתב בבאר משה (ח"ו סי' כו).

פרנקל תאומים
הודעות: 2739
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: משחקים בשבת (לפי א-ב). הערות פרקטיות יתקבלו בברכה

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' ינואר 30, 2018 11:42 pm

סגי נהור כתב:
פרנקל תאומים כתב:
סגי נהור כתב:מה המקור לאיסור הגורף? בשש"כ מתיר (אם אין מסגרת סביב), וכן הרבה מפוסקי זמננו, ע"פ השיטות שאין חשש כותב בחיבור חלקי אותיות וציורים זה לזה.

לא! בשש"כ אוסר.
וז"ל: "מותר לשחק במשחקי אותיות וציורים, שבהם מניחים אותיות או חלקי אותיות או חלקי אותיות ותמונה זה ליד זה ומצרפים אותם למילה שלימה או לתמונה, והוא שלא יקבע את המילה או את התמונה במסגרת וגם אין החלקים השונים מתחברים ומתהדקים זה בזה." (שש"כ ח"א, ט"ז, כ"ג. מהדורת תשל"ט).

ובהערות למטה מבאר בשם מרנא הגרש"ז נבג"מ דכשהחלקים מתהדקים זה בזה הרי זה כעין מסגרת. (הוי אומר: פאזלים רגילים אסור לעשות בשבת).
כל מה שהשש"כ מתיר הוא כאשר החלקים מונחים אחד ליד השני בלי חיבור.

וכ"כ באג"מ שכשיש חיבור, אסור (או"ח ח"א סי' קל"ה).

אדרבה, אודה לך אם תחבוש לכאבי ותמציאני מי מגדולי ההוראה בדורינו שהתיר.

אני הבנתי שהפאזלים המצויים אינם "מתהדקים". כעת ראיתי שכך כתב בבאר משה (ח"ו סי' כו).

מה כתב ב"באר משה"? שאסור או שמותר?

וכי פאזלים רגילים אינם "מתחברים ומתהדקים"?
הלא זה אותו עיקרון של מסגרת: החלקים לא רק מונחים כ"א מתחברים לחתיכה אחת, האין זאת?

סגי נהור
הודעות: 3600
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: משחקים בשבת (לפי א-ב). הערות פרקטיות יתקבלו בברכה

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' ינואר 30, 2018 11:51 pm

פרנקל תאומים כתב:
סגי נהור כתב:
פרנקל תאומים כתב:לא! בשש"כ אוסר.
וז"ל: "מותר לשחק במשחקי אותיות וציורים, שבהם מניחים אותיות או חלקי אותיות או חלקי אותיות ותמונה זה ליד זה ומצרפים אותם למילה שלימה או לתמונה, והוא שלא יקבע את המילה או את התמונה במסגרת וגם אין החלקים השונים מתחברים ומתהדקים זה בזה." (שש"כ ח"א, ט"ז, כ"ג. מהדורת תשל"ט).

ובהערות למטה מבאר בשם מרנא הגרש"ז נבג"מ דכשהחלקים מתהדקים זה בזה הרי זה כעין מסגרת. (הוי אומר: פאזלים רגילים אסור לעשות בשבת).
כל מה שהשש"כ מתיר הוא כאשר החלקים מונחים אחד ליד השני בלי חיבור.

וכ"כ באג"מ שכשיש חיבור, אסור (או"ח ח"א סי' קל"ה).

אדרבה, אודה לך אם תחבוש לכאבי ותמציאני מי מגדולי ההוראה בדורינו שהתיר.

אני הבנתי שהפאזלים המצויים אינם "מתהדקים". כעת ראיתי שכך כתב בבאר משה (ח"ו סי' כו).

מה כתב ב"באר משה"? שאסור או מותר?

וכי פאזלים רגילים אינם "מתחברים ומתהדקים"? הלא זה אותו עיקרון של מסגרת: החלקים לא רק מונחים כ"א מתחברים לחתיכה אחת, האין זאת?.

כתב שמותר ומצו"ב.
אינני רואה את הדמיון בין הרכבת פאזל מצוי להנחת חלקים במסגרת. הפאזלים המצויים לא ניתן אפילו להרימם מהרצפה מבלי שיתפרקו.

באר משה פאזל.PNG
באר משה פאזל.PNG (23.77 KiB) נצפה 1293 פעמים

הרע במיעוטו
הודעות: 457
הצטרף: ש' דצמבר 10, 2016 10:22 pm
מיקום: ישראל

Re: משחקים בשבת (לפי א-ב). הערות פרקטיות יתקבלו בברכה

הודעהעל ידי הרע במיעוטו » ד' ינואר 31, 2018 8:06 am

כנראה כשבשמירת שבת כהלכתה כותב על מסגרת, מתכוון לא למסגרת לבדה אלא ללוח שעליו מניחים את החלקים וגם יש לו מסגרת שאז החיבור מחזיק הרבה יותר, והוא נפוץ בפאזל של ילדים.

פאזל למבוגרים במיוחד כשהוא ממאות חלקים ומעלה, מצוי מאוד שהוא מיועד לתלותו על הקיר ועכ"פ משאירים אותו זמן רב להנות מהתוצאה

פרנקל תאומים
הודעות: 2739
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: משחקים בשבת (לפי א-ב). הערות פרקטיות יתקבלו בברכה

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' ינואר 31, 2018 2:51 pm

השש"כ פוסק בשם מרנא הגרש"ז נ"ע שמותר להניח חלקי ציור זה לצד זה, אבל רק באופן שאין מסגרת המאגדת אותם ושאין החלקים "מתחברים ומתהדקים" זה לזה.
לענ"ד פשוט וברור שכוונתו לכל פאזל נורמלי, שהרי הפאזל במהותו בנוי בצורה שהחלקים מתחברים ומתהדקים זה לזה.
נכון שאם תרים את הפאזל אזי בדר"כ הוא יתפרק. אבל הרי גם לגבי 'מסגרת', השש"כ לא סייג דווקא במסגרת עם משטח מתחת לחלקים וזכוכית מעל החלקים כך שאם תרים את הכל שום דבר לא יתפרק. כ"א השש"כ כתב בעלמא שכל מסגרת אסור, דהיינו גם מסגרת חיצונית בלבד מסביב לשולי התמונה וללא משטח מתחתיה. והסברא היא היות שבמצב שהתמונה מונחת על הרצפה, אזי ע"י המסגרת החלקים צמודים ומהודקים אחד לשני, ואע"פ שאם תנסה להרים אזי הכל יתפרק.
והשש"כ כתב שה"ה בלי מסגרת, אלא שהחלקים בנויים בצורה שהם נאחזים זה בזה (פאזל) נמי אסור, מאותה הסברא, היות שבמצב שהתמונה מונחת על הרצפה, אזי החלקים מהודקים ומחוברים, ואע"פ שאם תרים אזי הכל יתפרק.


שו"ר שגם בספר "אורחות שבת" הבינו כן בפשטות בדברי השש"כ. וז"ל:
"משחק ילדים העשוי מחלקים רבים אשר בקירובם זה לזה נוצר ציור, פאזל בלעז, גם זה דומה לנידון בסעיף י"ב גבי דף קרוע, ויש מפוסקי זמננו שהורו שאם החלקים נאחזים זה בזה אין להתיר , וכן אם הם נתונים בתוך מסגרת" (או"ש ח"א, ט"ו, י"ד). ובהערה על כך (כ"ג) שם למטה: "עיין בדברי הגרשז"א זצ"ל המובאים בספר שש"כ פט"ז סכ"ג שכתב לאסור אם החלקים נאחזים זה בזה..."

באופן כללי מבארים שם (בהמשך של הערה כ"ג. עיי"ש), שהגרשז"א והאג"מ לכאו' נקטו להלכה כהפוסקים שחלקו על הרמ"א והט"ז ואסרו קירוב של חלקי אות זה לזה, אלא דס"ל דהאיסור הוא דווקא כאשר החלקים מתחברים זה לזה, משא"כ כאשר אין החלקים מחוברים כלל אין איסור.



בכ"א, יש"כ ידידינו הרב סגי נהור על הבאת דברי ה'באר משה'. אם ידוע לך או לכל דכוותך על מקורות נוספים מלבד ה'באר משה' שמתירים למעשה להרכיב פאזלי משחק, תודתי נתונה מראש אם תעלו אותם.

עושה חדשות
הודעות: 8020
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: משחקים בשבת (לפי א-ב). הערות פרקטיות יתקבלו בברכה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אוגוסט 28, 2018 5:33 pm

על משחק המגנטים הוזכר לעיל לחוש לעשיית אוהל.
מה יש לומר בזה?

גימפעל
הודעות: 2597
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: משחקים בשבת (לפי א-ב). הערות פרקטיות יתקבלו בברכה

הודעהעל ידי גימפעל » א' דצמבר 02, 2018 7:26 pm

מאמר על משחק המגנטים בשב"ק פורסם בקובץ בית אהרן וישראל גיליון המאתיים.
קבצים מצורפים
קובץ בית אהרן וישראל 200.pdf
(2.1 MiB) הורד 52 פעמים

עובר ושב
הודעות: 1605
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: משחקים בשבת (לפי א-ב). הערות פרקטיות יתקבלו בברכה

הודעהעל ידי עובר ושב » ג' דצמבר 04, 2018 12:32 pm

דרומי כתב:הערות פרקטיות יתקבלו בברכה

3. גולות – הגר"ע יוסף התיר, וכמו שכתב מרן בשלחן ערוך (סימן שלז סעיף ב') לענין כיבוד הבית, ואפילו להרמ"א בהג"ה שאסר לכבד הבית אפילו במרוצף, משום דגזרינן מרוצף אטו אינו מרוצף, מכל מקום בזמנינו שרוב ככל הבתים מרוצפים, לא גזרינן (ילקוט יוסף שבת ב' עמוד ו', ושבת כרך ה' עמוד שעח. ילקו"י דיני חינוך קטן עמוד קצב).

5. הרכבה – נראה שתלוי בצעצוע, אם עומד לימים רבים או לא. מהניסיון עם ילדיי, שום דבר אינו עומד לימים רבים, לכל היותר יומיים. ומאי נפק"מ בין לגו (שהותר) לזה. גם מה שכתבת "דייקנות" וכי בלגו אין דייקנות בפרטים?

9. כדור – הגר"ע יוסף מתיר לפני גיל חינוך (חזון עובדיה על הלכות שבת חלק ג' עמודים צט-קא) אבל אח"כ אוסר.

12. נדנדה – בשש"כ (ט"ז, י"ז) התיר אם הנדנדה אינה קשורה לאילן עצמו אלא במוט או בורג הקבוע בו, והאילן אינו מתנועע.

18. רעשן – מותר לתת לתינוק אע"פ שישמיע בזה קול, שאינו משמיע קול שיר. שמירת שבת כהלכתה פרק טז סעיף ג, אור לציון ח"ב פרק כו, חזון עובדיה ח"ה עמוד רנט.

19. שחמט – הייתי מצביע על איסור בורר דוקא כאשר מוציא כלי מהמשחק ואינו מעוניין בו, והרי זה פסולת מתוך אוכל. אבל אין בורר בכלים, ואין בורר כאשר כל פרט מבורר לעצמו אלא כאשר מעורבים, ולכן מותר.

באסיפת הכלים לאחר המשחק (כמו גם סידור סכו"ם אחר הייבוש) יש עוד סניף להקל שאין כאן אוכל ופסולת אלא הכל שווה (ראה זה בחזו"ע שבת ד עמ' רד תשובה ארוכה בהערות).

20.. תלת-אופן - במהדורא קמא של שש"כ (פרק ט"ז סעיף י"ז) התיר להשתמש בתלת אופן "כיוון שניכר שצעצוע הילד הוא" וללא חילוק אם גומי מוצק או לא.

אליהו עזריאל
הודעות: 75
הצטרף: א' מרץ 27, 2016 8:34 pm

Re: משחקים בשבת (לפי א-ב). הערות פרקטיות יתקבלו בברכה

הודעהעל ידי אליהו עזריאל » ב' פברואר 04, 2019 2:03 pm

גימפעל כתב:מאמר על משחק המגנטים בשב"ק פורסם בקובץ בית אהרן וישראל גיליון המאתיים.

מאמר זה נכתב ע"י אברך חשוב מעין תגובה למה שנכתב בקובץ בית אהרן וישראל להתיר בעניין עט מגנט
קבצים מצורפים
בענין כתיבה במשחקים.pdf
(435.41 KiB) הורד 38 פעמים


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 41 אורחים