מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מחזיר גרושתו

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ש. ספראי
הודעות: 1705
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: מחזיר גרושתו

הודעהעל ידי ש. ספראי » ג' יולי 18, 2017 9:33 pm

מפורסם בעולם שיש מצוה להחזיר גרושתו. וכך שמעתי נהג השבוע אדמו"ר אחד בארה"ב (שקיים מצות החזרת גרושתו ובשעת קיום חגיגת האירוסין דמצוה זו קיים גם מצוות מחאה רבתא בענין ביטול גזירת הגיוס הנודעת בארה"ב).
אכן כתוב בירושלמי (כתובות פי"א) בויקרא רבה ובעוד מקומות בחז"ל, שיש מצוה לפרנס ולזון את גרושתו, וחז"ל דורשים זאת מהפסוק "מבשרך לא תעלם"- זו גרושתו, אבל לא כתוב שיש מצוה להחזיר אותה להיות אשתו.

ואמנם בשו"ת התשב"ץ חלק ג סימן ט, הכותב: וכ"ש במקום מצוה להחזיר גרושתו. וכן בשו"ת אבני שיש חלק א סימן מב, שכתב: ומה גם דקי"ל מצוה להחזיר גרושתו כמו שדרז"ל מפסוק ומבשרך לא תתעלם.
וכן בערוך לנר (מכות טז עמוד א): והשתא כיון שמצוה להחזיר גרושתו, וכש"כ אנוסתו, עכ"ל.

ואכן מקור הדבר הוא, כנראה, מדברי ספר החינוך (מצוה תקפ), שהובא לעיל. אך כאמור, שם רק כותב שראוי לעשות כן. האם יש עוד מקורות בנושא?

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: מחזיר גרושתו

הודעהעל ידי שש ושמח » ג' יולי 18, 2017 9:46 pm

ש. ספראי כתב:אכן כתוב בירושלמי (כתובות פי"א) בויקרא רבה ובעוד מקומות בחז"ל, שיש מצוה לפרנס ולזון את גרושתו, וחז"ל דורשים זאת מהפסוק "מבשרך לא תתעלם"- זו גרושתו, אבל לא כתוב שיש מצוה להחזיר אותה להיות אשתו.

המקור הוא ממה שמפורש בגמ' [יבמות ס"ב, סנהדרין ע"ו ב' וברש"י שם] שהנושא בת אחותו מקיים בזה ומבשרך לא תתעלם, וא"כ מסתבר שזה שייך גם בגרושתו.

אבל פשוט שאי"ז מצוה שבין אדם למקום אלא בין אדם לחבירו, ולכן כ"ז רק במקום שקשה לה למצוא שידוך אחר וכדו', וכן פשוט שעליה אין מצוה בזה.
ויתכן עוד, שהיום שהנשים עצמאיות ויכולות להסתדר היטב מבחינה גשמית גם ללא בעל, לא שייכת כלל מצוה זו, וכשם שבזמן חז"ל לא היתה מצוה על האשה להנשא לקרובה, משום שהאיש עצמאי ויכול להסתדר גם בלא אשה.

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: מחזיר גרושתו

הודעהעל ידי מיכאל1 » ג' יולי 18, 2017 10:01 pm

אף אחד ממוני המצוות לא הזכיר ולו ברמז את עניין מחזיר גרושתו שיהיה כמצווה, אלא נראה שהוא מידה טובה והנהגה נכונה וכדו'.
אך הרדב"ז (איני זוכר מקומו כעת) נשאל על התרת נדר על דעת רבים לצורך מצווה כגון שנדר שלא להחזיר גרושתו, ודן בארוכה בדברי השואל האם בכה"ג יש התרה או לא, והסכים בפשיטות להנחה הפשוטה שיש מצווה להחזיר גרושתו.

שווארצעוואלף
הודעות: 123
הצטרף: ב' יולי 03, 2017 12:31 pm

Re: מחזיר גרושתו

הודעהעל ידי שווארצעוואלף » ג' יולי 18, 2017 10:39 pm

ומסתבר דה"ה מי שקם בתחיית המתים (אם נאמר שאשתו מותרת) יש מצווה לקדש אותה מחדש אבל יש לדון אם יש לו פטור מהצבא ואם אומרים שהשמחה במעונו..

שמן
הודעות: 31
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 6:57 pm

Re: מחזיר גרושתו

הודעהעל ידי שמן » ג' יולי 18, 2017 10:44 pm

ש. ספראי כתב:מפורסם בעולם שיש מצוה להחזיר גרושתו. וכך שמעתי נהג השבוע אדמו"ר אחד בארה"ב (שקיים מצות החזרת גרושתו ובשעת קיום חגיגת האירוסין דמצוה זו קיים גם מצוות מחאה רבתא בענין ביטול גזירת הגיוס הנודעת בארה"ב).
אכן כתוב בירושלמי (כתובות פי"א) בויקרא רבה ובעוד מקומות בחז"ל, שיש מצוה לפרנס ולזון את גרושתו, וחז"ל דורשים זאת מהפסוק "מבשרך לא תעלם"- זו גרושתו, אבל לא כתוב שיש מצוה להחזיר אותה להיות אשתו.

ואמנם בשו"ת התשב"ץ חלק ג סימן ט, הכותב: וכ"ש במקום מצוה להחזיר גרושתו. וכן בשו"ת אבני שיש חלק א סימן מב, שכתב: ומה גם דקי"ל מצוה להחזיר גרושתו כמו שדרז"ל מפסוק ומבשרך לא תתעלם.
וכן בערוך לנר (מכות טז עמוד א): והשתא כיון שמצוה להחזיר גרושתו, וכש"כ אנוסתו, עכ"ל.

ואכן מקור הדבר הוא, כנראה, מדברי ספר החינוך (מצוה תקפ), שהובא לעיל. אך כאמור, שם רק כותב שראוי לעשות כן. האם יש עוד מקורות בנושא?

האם יש היתר להיות מחזיר גרושתו בימי בין המצרים ?

ש. ספראי
הודעות: 1705
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: מחזיר גרושתו

הודעהעל ידי ש. ספראי » ג' יולי 18, 2017 11:36 pm

מותר להתארס אף בתשעה באב, שמא יקדמנו אחר בתפילתו. ומאי גרע בזה המחיר גרושתו?

בעל קורא
הודעות: 303
הצטרף: א' אפריל 03, 2016 12:02 am

Re: מחזיר גרושתו

הודעהעל ידי בעל קורא » ד' יולי 19, 2017 1:25 am

שמן כתב:האם יש היתר להיות מחזיר גרושתו בימי בין המצרים ?

אף בחול המועד מותר כיון שאין זו שמחה כ"כ (שו"ע או"ח סימן תקמ"ו סעיף ב'), ובפמ"ג (סימן תקנ"א אשל אברהם סק"ט) ובמשנה ברורה (שם סקט"ו) למדו מזה שגם בתשעת הימים אפשר דשרי להחזיר גרושתו.

בעל קורא
הודעות: 303
הצטרף: א' אפריל 03, 2016 12:02 am

Re: מחזיר גרושתו

הודעהעל ידי בעל קורא » ד' יולי 19, 2017 1:28 am

ש. ספראי כתב:מפורסם בעולם שיש מצוה להחזיר גרושתו. וכך שמעתי נהג השבוע אדמו"ר אחד בארה"ב (שקיים מצות החזרת גרושתו ובשעת קיום חגיגת האירוסין דמצוה זו קיים גם מצוות מחאה רבתא בענין ביטול גזירת הגיוס הנודעת בארה"ב).
אכן כתוב בירושלמי (כתובות פי"א) בויקרא רבה ובעוד מקומות בחז"ל, שיש מצוה לפרנס ולזון את גרושתו, וחז"ל דורשים זאת מהפסוק "מבשרך לא תעלם"- זו גרושתו, אבל לא כתוב שיש מצוה להחזיר אותה להיות אשתו.

ואמנם בשו"ת התשב"ץ חלק ג סימן ט, הכותב: וכ"ש במקום מצוה להחזיר גרושתו. וכן בשו"ת אבני שיש חלק א סימן מב, שכתב: ומה גם דקי"ל מצוה להחזיר גרושתו כמו שדרז"ל מפסוק ומבשרך לא תתעלם.
וכן בערוך לנר (מכות טז עמוד א): והשתא כיון שמצוה להחזיר גרושתו, וכש"כ אנוסתו, עכ"ל.

ואכן מקור הדבר הוא, כנראה, מדברי ספר החינוך (מצוה תקפ), שהובא לעיל. אך כאמור, שם רק כותב שראוי לעשות כן. האם יש עוד מקורות בנושא?


כנראה אותו המקור למצוות מחאה רבתא בענין ביטול גזירת הגיוס הנודעת בארה"ב, הוא גם המקור למצווה הראשונה...
אני אמנם כותב בציניות, אבל אני מתכוון לומר שאם רואים אדם מוזר שמתנהג מוזר ועושה מעשים מוזרים ומדבר דיבורים מוזרים, לא צריך ולא ראוי להתחיל לפלפל בכל אמירה שלו...

אבןטובה

Re: מחזיר גרושתו

הודעהעל ידי אבןטובה » ד' יולי 19, 2017 4:30 am

בירושלמי כתובות שם דהמעשה שזן את גרושתו היה רבי יוסי הגלילי
ואשתו הראשונה היתה בת אחותו כדאיתא במד' ב"ר פי"ז
וא"כ אין ראי' משם דגרושתו הוי בכלל ומבשרך אל תתעלם.
וכבר נודע ד"ז מד' האח'..... מ"מ הש"ך יו"ד סי' רמז סק"א כ' ראי' זו דגרושתו הוי בכלל ומבשרך אל תתעלם

סטפנסקי
הודעות: 189
הצטרף: ב' דצמבר 19, 2016 2:19 pm

Re: מחזיר גרושתו

הודעהעל ידי סטפנסקי » ד' יולי 19, 2017 5:07 am

שווארצעוואלף כתב:ומסתבר דה"ה מי שקם בתחיית המתים (אם נאמר שאשתו מותרת) יש מצווה לקדש אותה מחדש אבל יש לדון אם יש לו פטור מהצבא ואם אומרים שהשמחה במעונו..

ייתכן שלכך האדמו''ר המפורסם החזיר גרושתו . כיוון שרצה להיפטר מן צבא השמד

איש בער
הודעות: 573
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 11:42 pm

Re: מחזיר גרושתו

הודעהעל ידי איש בער » ד' יולי 19, 2017 6:56 am

סטפנסקי כתב:
שווארצעוואלף כתב:ומסתבר דה"ה מי שקם בתחיית המתים (אם נאמר שאשתו מותרת) יש מצווה לקדש אותה מחדש אבל יש לדון אם יש לו פטור מהצבא ואם אומרים שהשמחה במעונו..

ייתכן שלכך האדמו''ר המפורסם החזיר גרושתו . כיוון שרצה להיפטר מן צבא השמד

אמרו עליו שעבר על איסור ה'שלש שבועות'...

אבןטובה

Re: מחזיר גרושתו

הודעהעל ידי אבןטובה » ב' יולי 31, 2017 3:54 am

אש משמים יש לו לעיין קצת בד' הגמ' סוטה יח: מהו שיתנה אדם על נישואין האחרונים השתא מיהא לא אסירא ליה או דילמא זמנין דמגרש לה והדר מהדר לה..
ובזה יופשט ספיקתך

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: מחזיר גרושתו

הודעהעל ידי שש ושמח » ד' אוגוסט 02, 2017 9:48 am

אבןטובה כתב:בירושלמי כתובות שם דהמעשה שזן את גרושתו היה רבי יוסי הגלילי
ואשתו הראשונה היתה בת אחותו כדאיתא במד' ב"ר פי"ז
וא"כ אין ראי' משם דגרושתו הוי בכלל ומבשרך אל תתעלם.
וכבר נודע ד"ז מד' האח'..... מ"מ הש"ך יו"ד סי' רמז סק"א כ' ראי' זו דגרושתו הוי בכלל ומבשרך אל תתעלם

הירושלמי חשב כמו הש"ך ולא כמוך.
תלמוד ירושלמי (וילנא) מסכת כתובות פרק יא
דאמר ר' יעקב בר אחא בשם ר' לעזר [ישעי' נח ז] מבשרך לא תתעלם זו גרושתו איתתיה דר' יוסי הגלילי הוות מעיקה ליה סגין סליק ר' לעזר בן עזריה לגביה א"ל ר' שיבקה דלית היא דאיקרך א"ל פורנה רב עלי א"ל אנא יהיב לך פרנה ושבקה יהב ליה פרנה ושבקה אזלת ונסיבת לטסורא דקרתא איתנחת מן ניכסוי ואיתעביד בסגיא נהורא והוות מחזרא ליה על כל קרתא ומדברא ליה חד זמן חזרתיה על כל קרתא ולא איתיהב ליה כלום אמר לה לית הכא שכונה חורין אמרה ליה אית הכא שכונה דמשבקי ולית בחיילי עייל לה לתמן שרי חביט לה עבר ר' יוסי הגלילי ושמע קלון מתבזיי בשוקא נסבון ויהבון בגו חד ביתא מן דידיה והוה מסיק לון מזונין כל יומין דהוון בחיין על שם ומבשרך לא תתעלם זו גרושתו אפילו כן אציתון קלוי בליליא ושמעין קלה אמרה לא הוה טב דייה צערה לבר מן גופה ולא לגו גופה:

וכנראה כוונת הירושלמי שאף שהיתה בת אחותו בכל אופן מסתבר שלא היה צריך לדאוג לה כ"כ אא"כ משום שהיתה גרושתו, או שמא ר' יוסי פירש טעמו להדיא.

אבןטובה

Re: מחזיר גרושתו

הודעהעל ידי אבןטובה » ה' אוגוסט 03, 2017 2:31 am

כונת הירו' זו גרושתו לא מחמת שהיתה פעם אשתו אלא גרושתו מחמת שהיתה בת אחותו
אתה לא מבין הירו'

עובדיה חן
הודעות: 1846
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: מחזיר גרושתו

הודעהעל ידי עובדיה חן » ה' אוגוסט 03, 2017 6:38 am

אבןטובה כתב:כונת הירו' זו גרושתו לא מחמת שהיתה פעם אשתו אלא גרושתו מחמת שהיתה בת אחותו
אתה לא מבין הירו'

ברוך שובך.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: מחזיר גרושתו

הודעהעל ידי שש ושמח » ה' אוגוסט 03, 2017 9:51 am

אבןטובה כתב:כונת הירו' זו גרושתו לא מחמת שהיתה פעם אשתו אלא גרושתו מחמת שהיתה בת אחותו
אתה לא מבין הירו'

ב"ה שאני "לא מבין" הירושלמי כמו שהש"ך "לא הבין". ובניגוד ל"אחרונים" האלו:
דבר תורה אבראהאם בראשית עמ' מז.PDF
(158.05 KiB) הורד 273 פעמים

יתן ה' וימשיך כך.
[דרך אגב, ברור מהשורה הראשונה בירושלמי [וכן מהקטע שלפני כן שלא ציטטתי] כדעת הש"ך, אבל מה הבעיה, כנראה שגם הירושלמי "לא הבין" את ר' יוסי].

אש משמים
הודעות: 2467
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: מחזיר גרושתו

הודעהעל ידי אש משמים » א' אוגוסט 06, 2017 12:54 am

אבןטובה כתב:אש משמים יש לו לעיין קצת בד' הגמ' סוטה יח: מהו שיתנה אדם על נישואין האחרונים השתא מיהא לא אסירא ליה או דילמא זמנין דמגרש לה והדר מהדר לה..
ובזה יופשט ספיקתך

לא ראיתי שם פשיטות לספק, אולי תבאר יותר מה כוונתך?

פולסברג
הודעות: 1757
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: מחזיר גרושתו

הודעהעל ידי פולסברג » ג' ינואר 26, 2021 5:08 am

אש משמים כתב:
אמיר כרמי כתב:
אש משמים כתב:
אבןטובה כתב:נכנס דוא"ל: אם זה נכון להחזיר גרושתו (קודם שנשאת לאחר) או לא?

ודאי שיש מצווה להחזירה וכמו שמפורש ב"חינוך".
יש לחקור האם כשהחזירה הוי כאילו לא גירשה או דהוי נישואים שניים, נפק"מ אם גירשה בלא טענה המועילה האם תיקן המעוות או הוי בגדר "מעוות לא יוכל לתקון".

אתה צוחק?

יש בידך לפשוט הספק?


בפסקי תשובה חקר, דהנה במחזיר גרושתו אין שנה ראשונה, אם אם חזר והשיאה תוך שנה, אם נמשך לו השנה ראשונה מהנישואין הראשונים...

ועוד טוען שבכל ממזר אם עשה האב תשובה מאהבה הרי יכולים להיטהר... [ועי' בהערות שר' מנחם זעמבא חלק עליו]


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 154 אורחים