מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סדור קידושין ע"י המנח"ח

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12557
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

סדור קידושין ע"י המנח"ח

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' יוני 22, 2017 10:08 pm

מצות קידושין צריכה כוונה.png
מצות קידושין צריכה כוונה.png (45.1 KiB) נצפה 4662 פעמים


לא מכיר את הנושא, האם באמת מזכירים לחתנים את הכוונה לשם מצוה?

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: סדור קידושין ע"י המנח"ח

הודעהעל ידי מיכאל1 » ה' יוני 22, 2017 10:13 pm

בעולם המעשה לא מזכירים לחתן לכוון למצוה
וצ"ל דאיכא ס"ס ספק אם מצ"כ או לא ואת"ל שמצוות צ"כ שמא אין במעשה הקידושין מצווה.

עושה חדשות
הודעות: 12557
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: סדור קידושין ע"י המנח"ח

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' יוני 22, 2017 10:17 pm

וג"א שליט"א אמר לי בחריפות, שאם נצרף לזה את שי' האו"ז (ר"ה סי' רסא, ומובא בהג"א ר"ה פ"ג ס"י, ועי' ביהגר"א או"ח סי' ס ס"ד) שטבילה בלא כוונה ל"מ למ"ד מצוות צריכות כוונה, א"כ המקדש בלא כוונת מצווה, שמא לא יחולו הקידושין?

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: סדור קידושין ע"י המנח"ח

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ה' יוני 22, 2017 10:31 pm

כל חתן מודע באופן כללי שכל ענייני הקידושין והנישואים הם מצווה.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: סדור קידושין ע"י המנח"ח

הודעהעל ידי קראקובער » ה' יוני 22, 2017 10:36 pm

למה צריך כוונת קנין הרי מעשיו מוכיחים.


סיפרון
הודעות: 253
הצטרף: ד' יולי 13, 2011 4:54 pm

Re: סדור קידושין ע"י המנח"ח

הודעהעל ידי סיפרון » ה' יוני 22, 2017 11:27 pm

החיד"א ז"ל בספר עבודת הקודש (סנסן ליאיר סימן ג') סידר תפילה לפני החופה ושבעה ברכות וזו נוסחה:

לְשֵׁם יִחוּד קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ. בִּדְחִילוּ וּרְחִימוּ וּרְחִימוּ וּדְחִילוּ. לְיַחְדָא שֵׁם י"ה בְּו"ה בְּיִחוּדָא שְׁלִים בְּשֵׁם כָּל יִשְֹרָאֵל. הֲרֵינִי מוּכָן לִישָֹא אִשָּׁה בְּקִדּוּשִׁין, לְקַיֵּים מִצְוַת בּוֹרְאֵנוּ יִתְבָּרֵךְ לִיקַח אִשָּׁה בִּכְּתוּבָה וְקִדּוּשִׁין, וְזוּ הַכָנָה לְקַיֵּים מִצְוַת פְּרוּ וּרְבוּ, וְכָל מִצְוֹת עֲשֵֹה וְלֹא תַעֲשֶֹה הַנִּלְווֹת וְנִמְשָׁכוֹת מִלְּקִיחַת אִשָּׁה. וְהִנֵּה עָשִֹיתִי הַבָּא מִיָּדִי, וְאַתָּה בְּרוֹב רַחֲמֶיךָ תִּטַּע אַהֲבָה וְאַחֲוָה וְשָׁלוֹם וְרֵיעוּת בֵּינֵינוּ עַל דְּבַר כְּבוֹד שְׁמֶךָ. וּתְזַכֵּנוּ לְקַיֵּים מִצְוַת פְּרִיָּה וּרְבִיָּה וְכָל הַמִּצְוֹת הַנִּמְשָׁכוֹת, וּתְבָרְכֵנּוּ מִבִּרְכוֹתֶיךָ. וּתְקַיֵּים בָּנוּ מִקְרָא שֶׁכָּתוּב, לֹא תְאוּנֶה אֵלֶיךָ רָעָה וְנֶגַע לֹא יִקְרַב בְּאָהֳלֶיךָ. וַהֲרֵינִי מוּכָן לְקַדְּשָׁהּ בְּטַבַּעַת זֶה כְּדַת משֶׁה וְיִשְֹרָאֵל, וְלִהְיוֹתֵינוּ תַּחַת חוּפָּה בִּזְמַן שֶׁבַע בְּרָכוֹת, וְקוֹדֶם לָהֶם בִּרְכַּת אֵירוּסִין. וְיָדַעְנוּ כִּי כָל פְּרַט וּפְרָט רַבּוּ סוֹדוֹתָיו וּרְמָזָיו, וּבָשָֹר אֲנַחְנוּ וְלֹא בִינַת אָדָם לָנוּ. וִיהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ יהוה אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ, שֶׁתְּקַבֵּל מַעֲשֵֹי הַמִּצְוֹת וְהַבְּרָכוֹת הָאֵלּוּ, כְּאִלּוּ כִיוַּנְנוּ בְּכָל הַכַּוָּנוֹת הָרְאוּיוֹת לְכַוֵּין, וְדֶרֶךְ כְּלָל אָנוּ מְכַוְּונִים בַּכֹּל לְתַקֵּן אֶת שֹׁרֶשׁ מִצְוֹת אֵלּוּ בִּמְקוֹם עֶלְיוֹן, לְשֵׁם יִחוּד קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ. וּבְרוֹב רַחֲמֶיךָ תִּשְׁמְרֵנוּ מִכָּל חֵטְא,וְיִהְיוּ כָּל מַעֲשֵֹינוּ לְשֵׁם שָׁמַיִם, וּבִפְרַט בְּז` יְמֵי הַמִּשְׁתֶּה, וְלֹא יֶאֱרַע לָנוּ שׁוּם תַּקָּלָה וְשׁוּם מִקְרֶה רָע, וְתַצִּילֵנוּ מִיֵּצֶר הָרָע, וְחֶסֶד יהוה מֵעוֹלָם יְהִי עָלֵינוּ סִתְרָה. צִנָּה וְסֹחֵרָה. וִיהִי נֹעַם יהוה אֱלֹהֵינוּ עָלֵינוּ וּמַעֲשֵֹה יָדֵינוּ כּוֹנְנָה עָלֵינוּ וּמַעֲשֵֹה יָדֵינוּ כּוֹנְנֵהוּ" ודו"ק היטב.

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: סדור קידושין ע"י המנח"ח

הודעהעל ידי פרי יהושע » ו' יוני 23, 2017 12:00 am

עושה חדשות כתב:וג"א שליט"א אמר לי בחריפות, שאם נצרף לזה את שי' האו"ז (ר"ה סי' רסא, ומובא בהג"א ר"ה פ"ג ס"י, ועי' ביהגר"א או"ח סי' ס ס"ד) שטבילה בלא כוונה ל"מ למ"ד מצוות צריכות כוונה, א"כ המקדש בלא כוונת מצווה, שמא לא יחולו הקידושין?

אין הנדון דומה לראיה, שבקידושין עכ"פ אם יש כוונת קניין בוודאי מסתברא דלא מעכב כוונת המצווה.

עושה חדשות
הודעות: 12557
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: סדור קידושין ע"י המנח"ח

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' יוני 25, 2017 12:17 am

פרי יהושע כתב:
עושה חדשות כתב:וג"א שליט"א אמר לי בחריפות, שאם נצרף לזה את שי' האו"ז (ר"ה סי' רסא, ומובא בהג"א ר"ה פ"ג ס"י, ועי' ביהגר"א או"ח סי' ס ס"ד) שטבילה בלא כוונה ל"מ למ"ד מצוות צריכות כוונה, א"כ המקדש בלא כוונת מצווה, שמא לא יחולו הקידושין?

אין הנדון דומה לראיה, שבקידושין עכ"פ אם יש כוונת קניין בוודאי מסתברא דלא מעכב כוונת המצווה.

אני מסכים שזה רק 'חריפות', ומכמה טעמים. אבל מה באמת יאמר האו"ז על אשה שטבלה כדי להיטהר אבל לא לשם מצווה? ובאמת קודם כל צריך להסביר את עצם דברי האו"ז, ואח"כ אפשר לפלפל.

שריה
הודעות: 76
הצטרף: ד' נובמבר 16, 2016 11:00 pm

Re: סדור קידושין ע"י המנח"ח

הודעהעל ידי שריה » א' יוני 25, 2017 3:30 pm

בחור מישיבת בריסק
קבצים מצורפים
הרב אלישיב.PDF
(98.15 KiB) הורד 266 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12557
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: סדור קידושין ע"י המנח"ח

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' יולי 05, 2018 5:20 pm

עצם הנהגת המנ"ח הנ"ל, אינה עולה בקנה אחד עם כל דבריו בספרו על מצות פרו ורבו. שם הוא נוקט בבירור שאי"צ כוונה בשעת הביאה, ובסתמא גם לא בשעת הלידה, והר"ז מן המצוות המתקיימות כראוי גם בלי כוונה. והעד בדבר, שאפשר לקיים המצווה גם בבנים שהיו לו בגיותו. ולפ"ז מה שייך להצריך כוונה דוקא בשעת הקידושין?

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: סדור קידושין ע"י המנח"ח

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' יולי 05, 2018 5:51 pm

עושה חדשות כתב:עצם הנהגת המנ"ח הנ"ל, אינה עולה בקנה אחד עם כל דבריו בספרו על מצות פרו ורבו. שם הוא נוקט בבירור שאי"צ כוונה בשעת הביאה, ובסתמא גם לא בשעת הלידה, והר"ז מן המצוות המתקיימות כראוי גם בלי כוונה. והעד בדבר, שאפשר לקיים המצווה גם בבנים שהיו לו בגיותו. ולפ"ז מה שייך להצריך כוונה דוקא בשעת הקידושין?

מסתבר שאין כוונת המנ"ח למצות פריה ורביה אלא למצות קידושין (למ"ד שהיא מצוה בפ"ע).

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: סדור קידושין ע"י המנח"ח

הודעהעל ידי כדכד » ה' יולי 05, 2018 6:36 pm

נדמה לי שזו מחלוקת אם יש מצוה לקדש
אמנם אולי המחלוקת היא רק אם הברכה היא ברכת המצוה

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: סדור קידושין ע"י המנח"ח

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' יולי 05, 2018 6:45 pm

בפשטות היא מחלוקת הראשונים (הרמב"ם והרא"ש), וכנ"ל.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 196 אורחים