מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חצי בהיתר וחצי באיסור

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12642
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

חצי בהיתר וחצי באיסור

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' יוני 23, 2017 11:56 am

איסור שיש בו "שיעור", כמו אכילת כזית, או איסור שיש בו צורך בכמה שלבים, כמו עקירה והנחה, הילוך ד' אמות, וכו'.

כעת יל"ד על מי שעשה את החצי הראשון בהיתר, כמו אונס, או פקו"נ, אבל את החצי השני המשיך באיסור.

אנסו אותו לאכול חצי כזית נבילה, ומיד אח"כ אכל ברצון חצי כזית נוסף.

חולה שנצרך לחצי כזית, אבל אכל כזית שלם.

חצי כזית שוגג, ואחריו חצי כזית מזיד.

האם יש הבדל בין אונס / פיקו"נ / שוגג, או שהכל אותו כלל.

ומה במקרה ההפוך, קודם האיסור אח"כ ההיתר, (אבל מעיקרא ידע על ההיתר שיתחדש אח"כ).

והאם יש חילוק בין שיעורים לעקירה והנחה.

אציין כמה מקורות הרשומים לי, ואשמח לכל הוספה: ביאוה"ל סו"ס תריח, זרע אברהם ערך איסור אכילה, ס' העיקרים להגרש"א, לימודי ה' לימוד רג, ויש גם ברמב"ן בעירובין על אלפיים אמה שחלקם בהיתר.

עוד ילה"ס באופן שנשבע שלא לאכול כיכר א' אם יאכל ב', ואכל את א' בפיקו"נ, וכעת בא לאכול את ב'. וכן צ"ע באנסוהו ליתן קדירה לא מבושלת על האש בשבת, ומיד הלכו הגויים והוא יכול להסירה קודם הבישול, האם מחוייב בזה.

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: חצי בהיתר וחצי באיסור

הודעהעל ידי מיכאל1 » ו' יוני 23, 2017 12:48 pm

חולה שיש בו סכנה ואכל יותר מכשיעור יעויין בביאור הלכה תרי"ח מש"כ בשם הבנין ציון, ויעויין בבנין ציון בפנים שלפו"ר כתוב ההיפך
יש גם בשו"ת בנין שלמה על זה.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: חצי בהיתר וחצי באיסור

הודעהעל ידי קראקובער » ו' יוני 23, 2017 1:00 pm

אתה שואל גם לריש לקיש שחצי שיעור מותר מה"ת?

עושה חדשות
הודעות: 12642
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חצי בהיתר וחצי באיסור

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' יוני 23, 2017 1:07 pm

קראקובער כתב:אתה שואל גם לריש לקיש שחצי שיעור מותר מה"ת?
כן. כך מוכח מתוך דברי, שהבאתי גם עקירה והנחה, וחלק מאלפיים אמה, וכד'. גם לא נראה לי שמתאים בזה הבדל בין ריו"ח לר"ל. ובודאי אי"צ להסביר מה ההבדל בין חצי שיעור המותר כי הוא עדיין לא שיעור שלם, ובין חצי שיעור המותר משום פקו"נ ואונס.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: חצי בהיתר וחצי באיסור

הודעהעל ידי קראקובער » ו' יוני 23, 2017 1:34 pm

בפשטות יש הבדל בין חצי מלאכה לחצי שיעור.

viewtopic.php?t=3799


איש טלז
הודעות: 589
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 10:05 pm

Re: חצי בהיתר וחצי באיסור

הודעהעל ידי איש טלז » ש' יוני 24, 2017 8:59 pm

ע"ע בבני ראם להגר"א גינחובסקי בארוכה בזה

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: חצי בהיתר וחצי באיסור

הודעהעל ידי קראקובער » ש' יוני 24, 2017 9:17 pm

עושה חדשות כתב: כך מוכח מתוך דברי, שהבאתי גם עקירה והנחה, וחלק מאלפיים אמה, וכד'. גם לא נראה לי שמתאים בזה הבדל בין ריו"ח לר"ל. ובודאי אי"צ להסביר מה ההבדל בין חצי שיעור המותר כי הוא עדיין לא שיעור שלם, ובין חצי שיעור המותר משום פקו"נ ואונס.


באלפיים אמה אין לא חצי שיעור ולא חצי מלאכה.

עושה חדשות
הודעות: 12642
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חצי בהיתר וחצי באיסור

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' יוני 24, 2017 9:36 pm

קראקובער כתב:באלפיים אמה אין לא חצי שיעור ולא חצי מלאכה.
אמת. ואעפ"כ כ' הרמב"ן בעירובין "...אילו הלך בהיתר כל היום אע"פ שיצא לו לכמה חוץ מתחומו אינו חייב עד שילך מאותו מקום כשיעור תחומי שבת, וכל שכן היושב בספינה שאין הליכת הספינה בהיתר מתחשבת לו מן התורה ואין חיובו אלא אם כן הלך ממקום שיצא לשם כשיעור תחומין ... שאין תחומין מן התורה אלא כשיצאו מתחלת תחומין לסופן באיסור".

עושה חדשות
הודעות: 12642
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חצי בהיתר וחצי באיסור

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' יוני 28, 2017 10:18 pm

ר' מיכאל, תודה. ציינתי לעיל את הביאוה"ל.

ואולי הרמב"ן הנ"ל אינו ראיה שלא כדבריו, כי באכילת שיעור כזית י"ל שהשלמת השיעור משנה את ההגדרה של הח"ש הראשון, וממילא י"ל שזה באמת לא הותר לו בתור "חלק מאכילה" אלא רק בתור ח"ש שזה פעולה אחרת. משא"כ בהליכת תחומין, שההגדרה של ההליכה הראשונה לא משתנה כשמתווסף אליה עוד הליכה עד י"ב מיל.

ר' איש טלז, ר' אמיר, יש"כ.
בני ראם סימן מח.PDF
(1.29 MiB) הורד 203 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12642
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חצי בהיתר וחצי באיסור

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' אוגוסט 04, 2017 12:09 pm



חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: קרני ו־ 192 אורחים