מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ספיקא דאורייתא לחומרא

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
במסתרים
הודעות: 1781
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

ספיקא דאורייתא לחומרא

הודעהעל ידי במסתרים » ד' יוני 28, 2017 5:01 am

אופן אחד של ספק: שני אתרוגים לפניו, אחד כשר ואחד פסול. כשיטול את שניהם בוודאי יצא יד"ח.
אופן שני: אתרוג אחד לפניו ספק כשר ספק פסול. אף לאחר שיטלנו עודנו בספק אם יצא. [אפשר זה כמו ישיבה בסוכה בבין השמשות ספק שביעי ספק שמיני.]
(אולי אופן שלישי: פרי לפניו שמסופק אם הוא אתרוג בכלל. ובזה גופא - 1 יש לו צד שהוא אתרוג, 2 לא ראה אתרוג מימיו וחושב שמא זה הוא.)

היש נפק"מ ביניהם לענין חיוב נטילתם?

בלשון אחר, האם יש בספק מצוה גדר דומה ל"איקבע איסורא"?

בור ריק
הודעות: 105
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 7:14 am

Re: ספיקא דאורייתא לחומרא

הודעהעל ידי בור ריק » ד' יוני 28, 2017 8:38 am

יש סברת האחרונים שאין חיוב לצאת מספק היכא שלא יצא בודאי ע"י עשייתו

אש משמים
הודעות: 2464
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: ספיקא דאורייתא לחומרא

הודעהעל ידי אש משמים » ד' יוני 28, 2017 11:24 am

במסתרים כתב:אופן אחד של ספק: שני אתרוגים לפניו, אחד כשר ואחד פסול. כשיטול את שניהם בוודאי יצא יד"ח.
אופן שני: אתרוג אחד לפניו ספק כשר ספק פסול. אף לאחר שיטלנו עודנו בספק אם יצא. [אפשר זה כמו ישיבה בסוכה בבין השמשות ספק שביעי ספק שמיני.]
(אולי אופן שלישי: פרי לפניו שמסופק אם הוא אתרוג בכלל. ובזה גופא - 1 יש לו צד שהוא אתרוג, 2 לא ראה אתרוג מימיו וחושב שמא זה הוא.)

היש נפק"מ ביניהם לענין חיוב נטילתם?

בלשון אחר, האם יש בספק מצוה גדר דומה ל"איקבע איסורא"?

כמדומה שהאופן השני והשלישי שווים ואין חילוק ביניהם, אך יש לדעת האם הוא ספק מציאותי או ספק הלכתי.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 266 אורחים