מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מה הגדר של ׳זמן מופלג׳ ו׳מיד׳

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שמואל דוד
הודעות: 6492
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

מה הגדר של ׳זמן מופלג׳ ו׳מיד׳

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' יולי 10, 2017 8:20 pm

עיין משנה ברורה סימן תכב בנוגע אם שכח אם הזכיר מעין המאורע כו' שכתב וז״ל מיהו כבר כתבנו לעיל בסימן קי"ד במ"ב סקל"ח בשם האחרונים דאם ברור לו שהיה בדעתו לזכור מעין המאורע בתוך התפלה ולאחר ״זמן מופלג״ נפל ספק בלבו אם זכר בתפלה או לא אין צריך לחזור אך כ"ז אם הספק נפל לו ״לאחר זמן״ אבל אם נתעורר לו הספק ״מיד״ אחר התפלה יש לו לחזור
נערך לאחרונה על ידי שמואל דוד ב ב' ספטמבר 09, 2019 6:27 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

מעט דבש
הודעות: 3987
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: מה הגדר של זמן מופלג

הודעהעל ידי מעט דבש » ב' יולי 10, 2017 9:05 pm

קובץ שהועלה פעם לפורום. ראה שם הערה 49

קונטרס על חודש מרחשון.pdf
(722.76 KiB) הורד 432 פעמים

שמואל דוד
הודעות: 6492
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מה הגדר של זמן מופלג

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' יולי 10, 2017 9:55 pm

ייש"כ גדול

שמואל דוד
הודעות: 6492
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מה הגדר של זמן מופלג

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' יולי 11, 2017 5:32 am

עיין שו״ת משנת יוסף ח״ט סימן מ
נערך לאחרונה על ידי שמואל דוד ב ב' ספטמבר 09, 2019 6:29 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

שמואל דוד
הודעות: 6492
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מה הגדר של זמן מופלג

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' יוני 18, 2019 4:57 am

בס"ד ג' מנח"א תשס"ז

כבוד הב' שמואל דוד נ"י

אחדשה"ט,
במה שהביא דברי המ"ב בסי' תכ"ב ס"ק י' בא"ד בדין דאין צריך לחזור, דאם ברור שהי' בדעתו לזכור מעין המאורע בתוך התפילה ולאחר זמן מופלג נפל ספק בלבו אם זכר בתפלה או לא, אי"צ לחזור. אך כ"ז אם הספק נפל לו לאחר זמן, אבל אם נתעורר לו הספק מיד אחר התפילה יש לו לחזור.
ונתעורר שאלה בישיבה גדולה דטאראנטא בא' שהתפלל בר"ח ביחידות ובאמצע תפלת שחרית עלה בדעתו לומר יע"ו ואח"ז התפלל הלל ומוסף ואח"כ הסתפק אם הזכיר יע"ו או לא, מה הדין. מה השיעור של זמן מופלג.
הנה לא כתבו בדיוק השיעור של זמן מופלג, ויתכן שזהו עד סוף התפילה, ומ"מ עוד אעיין בזה.
אבל במה שכתב המ"ב כיון שאין עוברין ל' יום אין זו חזקה שלימה כיעויין בדבריו, נראה דהכוונה בזה דכיון דלא הוי חזקה גמורה שלא הזכיר ממילא י"ל דבאמת הזכיר אף שלא חשב כלל לאומרו.
ולכאורה יש לעיין בזה דהרי יודע בעצמו שבכל פעם אינו אומרו ואיך נחוש שבפעם הזאת אמרו, ועיין במגן אברהם. והט"ז הביא בשם הלבוש דמ"מ דוקא כשידע שהוא ר"ח, ולפ"ז אפשר אולי לומר דאין כונת הרמ"א הנ"ל דאפשר לתלות דמחמת הרגילות אמרו, אלא כוונתו דכיון דיודע שהוא ר"ח יש לתלות שאמרו, והא דאינו זוכר שאמרו הוא משום שהוא רגיל בזה. והיינו דכמו כל ברכות י"ח אם יסתפק אם אמרו אינו מעורר בזה כלל ספק אם באמת אמרו, והיינו אף שלא מן הטעם שמסתמא אמרו מחמת רגילות, אלא גם משום דכיון דרגיל בזה לא נקלט במוחו שאמרו.
וטעם זה ס"ל להרמ"א דאפשר לומר כן גם לענין יע"ו, דמחמת שרגיל בו בכל ל' יום ג"כ לא נקלט במוחו שאמרו, וממילא הוא סובר גם כן דכיון דזכר שהוא ר"ח מסתמא אמרו, ועי' בזה.

ובזה אסיים ומאחל לו כל טוב
הרב אפרים גרינבלט

שמואל דוד
הודעות: 6492
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מה הגדר של זמן מופלג

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' ספטמבר 09, 2019 6:24 am

עיין שיח מרדכי סימן ו פרק ה


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 258 אורחים