מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מעלת מקומות המוקפים חומה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

מעלת מקומות המוקפים חומה

הודעהעל ידי ישא ברכה » ג' יולי 11, 2017 1:30 pm

אנו מוצאים שיש בתורה מעלה מיוחדת למקומות המוקפים חומה (לענין שילוח מצורע, לענין בתי ערי חומה, ועוד), וזה נמנה במשנה בכלים כמקום מקודש יותר מסתם א"י, אני מנסה להבין את מעלת המוקפים, אשמח אם אחד מחכמי ביהמ"ד יפנה אותי למקורות העוסקים או יבאר לי את הענין.

החושב
הודעות: 1297
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: מעלת מקומות המוקפים חומה

הודעהעל ידי החושב » ב' יולי 31, 2017 1:15 pm

לענ"ד מעלתם של ערים המוקפות חומה היא מפאת היותן מקום המיוחד ליישוב ישראל.
כך נראה ממה שמביא הר"ש (כלים א-ז) בשם ספרי (אינו נמצא בספרי לפנינו):
עיירות המוקפות חומה - בת"כ בפרשת בהר סיני תניא גבי בתי ערי חומה איש כי ימכור בית מושב עיר חומה יכול הקיפוה חומה מכאן ולהבא ת"ל בית מושב עיר חומה שמוקפת חומה מימות יהושע בן נון ומסתברא דהוא הדין כאן דמשלחין מתוכן מצורע ומצורע משתלח חוץ לשלש מחנות כדדרשי' מקראי בפ' אלו דברים (דף סז א) ובתחלת ספרא בפרשת נשא וקדש יהושע כל עיירות המוקפות חומה בקדושת מחנה ישראל אבל לא כל א"י ולא שאר עיירות שאין מוקפות חומה:

הרי מבואר שקדושתן היא מצד קדושת מחנה ישראל.

מדוע ערים המוקפות חומה הן יותר בחינה של 'מחנה ישראל' מאשר ערים שאינן מוקפות?
נראה שזהו עניין של הגדרת המקום מצד עצמותו. כוונתי, שבערים שאינן מוקפות חומה, עם השנים העיר פשוט יכולה לזוז: יבנו שכונות חדשות בצד, ואולי יזניחו את פיתוח השכונות הישנות. נמצא שמה שהמקום הזה הוא מקום דירתם של ישראל, זהו דבר מקרי, ולא מצד עצם המקום. וזהו שנאמר "ובתי החצרים אשר אין להם חמה סביב על שדה הארץ יחשב" (ויקרא כה-לא, וראה שם בתרגום יונתן ובחזקוני). מה שאין כאן בערים המוקפות חומה, החומה מקבעת את מקום היישוב. נמצא שזהו מקום היישוב בעצם.
[ניתן עוד אולי להטעים, שגם מחנה ישראל המקורי שבמדבר היה מוקף על ידי ענני כבוד. וגם נקרא כמקום הקבוע, כמו שאמרו בשבת (לא:) כיון דכתיב על פי ה' יחנו - כסותר על מנת לבנות במקומו דמי]

לגבי זה שהדבר תלוי בזמן יהושע בן נון. אפשר הטעם משום שאז נתקדשה הארץ.

לגבי פדיון בתי ערי חומה, מבואר (מגילה י.) לכאורה גם כן שהוא תלוי בקדושה. החינוך (שמ, שמא) מסביר שהוא מצד חיבת הארץ, כדי שיזדרז לפנות את הבית. ולפי זה נראה שהוא מבואר שהוא תלוי בקדושה המיוחדת של המקום.

תבונה1
הודעות: 120
הצטרף: ד' דצמבר 07, 2016 3:29 pm

Re: מעלת מקומות המוקפים חומה

הודעהעל ידי תבונה1 » ג' אוגוסט 01, 2017 11:13 pm

עיין קרית ספר פרק י"א ממעשה הקרבנות מה שכתב. ודיבר בזה בזרע אברהם להגר"מ זעמבא זצוק"ל.
נערך לאחרונה על ידי תבונה1 ב ד' אוגוסט 02, 2017 11:11 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

קו ירוק
הודעות: 5802
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מעלת מקומות המוקפים חומה

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' אוגוסט 02, 2017 2:54 am

בק"ס שם לא נמצא.

ראשית זוהי גזה"כ, כדאמרי' בערכין לב. שהרי יש דברים שא"א למצא בהם טעם בדרך פשוט, כמו ששור איגר (בתיה חומתה), וימה חומתה (כטבריה), וישב ולבסוף הוקף - אינן בדין מקופ"ח.
אבל הטעם באמת קשה. תינח א"י שמעלתה היא מימות עולם. ולכן רק אותה אפשר לקדש.
אבל מה מעלה יש בערים שבנו הכנענים שזהו מקרה בעלמא, שרק אותם יהיה אפשר לקדש בקדושת ערי חומה.

ואולי הטעם הוא, כמו שמצאנו ביריחו נקראת תרומת א"י (משום שכבשוה ראשונה, ולכך עשאה יהושע חרם), כך אותם הערים שזיכנו הקב"ה לכבשם, וקבלנום מן המוכן כנחלות הראויות לבית דירה (לא כערי החצרים שמהותם 'שדה'), דוקא אותם אלו יתקדשו, אך לא אותם שנבנו אחרי כן ביד ישראל.
ואולי עפ"ז יופשט ספק אחר, שיש לחקור האם רק מה שיהושע כבש יהיה ערי חומה, או גם כל מה שכבשו ראשונה מן הנכרים (לאט לאט אגרשנו מפניך) עד ימי המלכים ועד חורבן בית ראשון - גם הם יהיו ערי חומה (וימות יהושע וכיבוש יהושע זה שם כולל עד חורבן הבית, כמו שקדושת עזרא שם כולל לכל מה שנתקדש בקדו"ש עד החורבן כמו שמוכח בחז"ל, אף שהחזו"א והגרח"ק אחריו כתבו לא כן גבי קדושת עזרא).
ולפי הטעם הנ"ל, כל מה שנכבש מהנכרים עד החורבן יתקדש בקדו' ערי חומה. אלא שלא מצאתי מקור לטעם זה

תבונה1
הודעות: 120
הצטרף: ד' דצמבר 07, 2016 3:29 pm

Re: מעלת מקומות המוקפים חומה

הודעהעל ידי תבונה1 » ד' אוגוסט 02, 2017 11:06 am

בק"ס שם לא נמצא

סליחה, הקרית ספר נמצא בפרק ז' מבית הבחירה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 276 אורחים

cron