מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

צימרים עם ג'קוזי אסורים בק"ש ותפילה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יושב סתר
הודעות: 642
הצטרף: א' נובמבר 20, 2016 8:17 pm

צימרים עם ג'קוזי אסורים בק"ש ותפילה

הודעהעל ידי יושב סתר » א' יולי 16, 2017 9:31 pm

דורינו מייצר בעיות שמעולם לא שערום אבותינו.
התארחנו בצימר שכמותו ישנם רבים בכל רחבי הארץ, ובמרכז החדר שוכן הג'קוזי.
התעוררתי לחשוב, שבעצם אסור לברך שם שום ברכה ואפ' לא לענות אמן כמבואר במ"ב סי' פד ס"ק ד-ז. ההגדרה של כל החדר הוא "מרחץ"! פשוט - מרחץ שבו שולחן וכיסאות, מרחץ שבו מטבחון, וכו' וכו', הסיבה היא מפני שמשתמשים במים חמים ונפיש הבלא. הכל במ"ב שם.
התקשרתי לרב, שבמשך דקות ארוכות עמד מוכה הלם מהשאלה "המשונה", היתכן? אמבטיה באמצע החדר??? למעשה הוא אמר שזאת בעיה רצינית, האפשרות היחידה להתיר להתפלל ולברך היא אך ורק ע"י מחיצה גמורה. עשיתי כדבריו. אולם לא נראה לי שכל הנופשים שנתקלו בעניין זה שמו לבם לתקלה החמורה.
לרגל תקופת הדאצ'עס אני מקוה שיצאתי יד"ח מעוירר.

קו ירוק
הודעות: 5802
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: צימרים עם ג'קוזי אסורים בק"ש ותפילה

הודעהעל ידי קו ירוק » א' יולי 16, 2017 9:45 pm

וליד ים או בריכה אסור לקרא ק"ש?

יושב סתר
הודעות: 642
הצטרף: א' נובמבר 20, 2016 8:17 pm

Re: צימרים עם ג'קוזי אסורים בק"ש ותפילה

הודעהעל ידי יושב סתר » א' יולי 16, 2017 9:48 pm

תקרא שוב [או שתפתח מ"ב] כיון שיש מים חמים נפיש הבלא וזה טעם האיסור, מקורו מהמג"א.

קו ירוק
הודעות: 5802
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: צימרים עם ג'קוזי אסורים בק"ש ותפילה

הודעהעל ידי קו ירוק » א' יולי 16, 2017 9:51 pm

נפיש הבלא זה חדר שבו הבל, אבל עם החדר גדול דיו גם מים חמים לא הופכים אותו לבית המרחץ, כמו בריכה מחוממת, אא"כ באמת זה נפיש הבלא.
חוץ מזה כמה מבחיל דורינו.

אש משמים
הודעות: 2464
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: צימרים עם ג'קוזי אסורים בק"ש ותפילה

הודעהעל ידי אש משמים » א' יולי 16, 2017 9:55 pm

קשה לומר שכל החדר (סלון) הוא 'מרחץ' שהרי אין הוא מאוס כמרחץ רגיל ואולי זה דומה לאדם שעשה לילדיו בריכה בסלון ביתו שפשוט שאינו מרחץ.
ועוד, אין זו רחצה לניקיון אלא לתענוג ואין בזה כל דיני מרחץ דאינו לניקוי הזוהמה.
גם אין השימוש בו תדיר כ"כ שנאמר דמבטל לחדר שם סלון והופך למרחץ.
ה'הבל' המדובר אינו אדים. אלא 'הבל' כולל בתוכו את הזיעה עם הליכלוך והסירחון שיוצר ניקיון האדם ואין זה שייך לנד"ד.

מנין
הודעות: 604
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 2:33 pm

Re: צימרים עם ג'קוזי אסורים בק"ש ותפילה

הודעהעל ידי מנין » א' יולי 16, 2017 9:57 pm

והאם גם מטבח מוסדי שיש בו סירים ענקיים ונפיש הבלא, אסור בק"ש?
מרחץ שנפיש הבלא הכוונה שאנשים באים להזיע.

שו"ר שקדמני בזה הרב אש משמים ויש"כ.

קו ירוק
הודעות: 5802
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: צימרים עם ג'קוזי אסורים בק"ש ותפילה

הודעהעל ידי קו ירוק » א' יולי 16, 2017 10:44 pm

שלא אהיה כמקטרג. הדור המבחיל הוא החילוניים שמזמן התנהגותם כגויים.
הציבור הירא, נאלץ (מקווה..) לשהות בבתי זוהמא ערכית אלו.
לא על זה נאמר בני מנע רגליך מנתיבתם?

מנין
הודעות: 604
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 2:33 pm

Re: צימרים עם ג'קוזי אסורים בק"ש ותפילה

הודעהעל ידי מנין » א' יולי 16, 2017 10:56 pm

קו ירוק כתב:שלא אהיה כמקטרג. הדור המבחיל הוא החילוניים שמזמן התנהגותם כגויים.
הציבור הירא, נאלץ (מקווה..) לשהות בבתי זוהמא ערכית אלו.
לא על זה נאמר בני מנע רגליך מנתיבתם?

נאלץ???
למה זה זוהמא? המיטה שם היא גם זוהמא?...

אליהו.ב
הודעות: 60
הצטרף: ג' ינואר 17, 2017 9:05 am

Re: צימרים עם ג'קוזי אסורים בק"ש ותפילה

הודעהעל ידי אליהו.ב » ב' יולי 17, 2017 8:43 am

גם אני הייתי פעם בכזה מקום ונהגתי כמוך שעשיתי צורת הפתח (בדרך לא דרך, עם קשירת כריות לצדדים וחוט באמצע, אל תשאל)
באמת זה דבר שאף פעם לא היה, שהופכים את כל הבית לבית הכסא... והיסוד הוא שמחצינים את הגוף על הנפש, וכבר אין כל בושה
בצרכי הגוף שאם כי הכרחיים המה אבל מי אמר לשים זאת באמצע הסלון. והכלל הוא נהנתנות ועוד פעם נהנתנות.
עכשיו אני נזכר שכמדומה שבחזו"א יש איזה שאלה על אם יהיה חדר ענק עם ביה"כ בצד האם כולו יאסר. אם מישהו יוכל למצוא תע"ב.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: צימרים עם ג'קוזי אסורים בק"ש ותפילה

הודעהעל ידי שש ושמח » ב' יולי 17, 2017 9:13 am

עי' חזו"א סי"ז סק"י י"א.
וזה נוגע למעשה גם במה שמצוי שהמקום שמיועד למ"ר נמצא בתוך החדר המוביל לחדרי הביה"כ ואינו מוקף מחיצות, האם נחשב כל הפרוזדור ביה"כ.

מענה איש
הודעות: 1024
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: צימרים עם ג'קוזי אסורים בק"ש ותפילה

הודעהעל ידי מענה איש » ב' יולי 17, 2017 9:33 am

למה מבנה הג'קוזי לא יחשב כרשות בפני עצמו?

המעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: צימרים עם ג'קוזי אסורים בק"ש ותפילה

הודעהעל ידי המעיין » ב' יולי 17, 2017 9:43 am

לא מובן למה הגקוזי הזה יותר אוסר מאשר הקערה של הנעגל וואסער

עובדיה חן
הודעות: 1836
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: צימרים עם ג'קוזי אסורים בק"ש ותפילה

הודעהעל ידי עובדיה חן » ב' יולי 17, 2017 9:46 am

לא מבין איך בני תורה הולכים לכאלו מקומות רח"ל שיש שם טלויזיה ועוד הרבה מרעין בישין.

אש משמים
הודעות: 2464
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: צימרים עם ג'קוזי אסורים בק"ש ותפילה

הודעהעל ידי אש משמים » ב' יולי 17, 2017 10:31 am

עובדיה חן כתב:לא מבין איך בני תורה הולכים לכאלו מקומות רח"ל שיש שם טלויזיה ועוד הרבה מרעין בישין.

???

קו ירוק
הודעות: 5802
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: צימרים עם ג'קוזי אסורים בק"ש ותפילה

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' יולי 17, 2017 10:35 am

מנין כתב:
קו ירוק כתב:שלא אהיה כמקטרג. הדור המבחיל הוא החילוניים שמזמן התנהגותם כגויים.
הציבור הירא, נאלץ (מקווה..) לשהות בבתי זוהמא ערכית אלו.
לא על זה נאמר בני מנע רגליך מנתיבתם?

נאלץ???
למה זה זוהמא? המיטה שם היא גם זוהמא?...

הזוהמא היא האוירה. ואת"ל, כן, גם המטה! וכל השהיה שם.

ואעפ"כ מצד לקרא ק"ש וברכות מסתמא זה לא בית המרחץ, כש"כ רו"ח הפורום.

אש משמים
הודעות: 2464
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: צימרים עם ג'קוזי אסורים בק"ש ותפילה

הודעהעל ידי אש משמים » ב' יולי 17, 2017 10:39 am

קו ירוק כתב:הזוהמא היא האוירה. ואת"ל, כן, גם המטה! וכל השהיה שם.

אולי אין מקומו בביהמ"ד, אך אולי תואיל לבאר מה רע כ"כ לצאת לפוש קצת באיזה בית עץ בין עצי המושב??
ועל איזה אווירה אתה מדבר??

מנין
הודעות: 604
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 2:33 pm

Re: צימרים עם ג'קוזי אסורים בק"ש ותפילה

הודעהעל ידי מנין » ב' יולי 17, 2017 1:09 pm

נראה לי שיש פה טעות פשוטה: אם יהיה ג'קוזי בסלון, זה באמת לא צנוע. וזאת משום שהסלון הוא מקום ציבורי. אבל צימר, הוא כל כולו מקום פרטי. וכי אם מישהו ישים ג'קוזי בחדר שינה זה ייחשב לא צנוע? ואם החדר שינה הוא גדול קצת ויש בו גם כורסאות? הכלל הוא שזה לא מקום ציבורי ולכן אין הבדל בין מיטה שבו לג'קוזי שבו.

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: צימרים עם ג'קוזי אסורים בק"ש ותפילה

הודעהעל ידי הרואה » ב' יולי 17, 2017 1:11 pm

וכידוע נהגו כל גדולי ישראל בדור שלפני השואה ללכת לנופש לשבועות שלמים בעיירות נופש עם בתי מרחץ וכו'.

ההוא גברא
הודעות: 585
הצטרף: ב' אוגוסט 29, 2011 4:19 pm

Re: צימרים עם ג'קוזי אסורים בק"ש ותפילה

הודעהעל ידי ההוא גברא » ב' יולי 17, 2017 1:14 pm

מנין.
לשיטתך נמצא קולו חומרו ואסור בדברי תורה...

מנין
הודעות: 604
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 2:33 pm

Re: צימרים עם ג'קוזי אסורים בק"ש ותפילה

הודעהעל ידי מנין » ב' יולי 17, 2017 1:27 pm

ההוא גברא כתב:מנין.
לשיטתך נמצא קולו חומרו ואסור בדברי תורה...

חדר שינה אסור בדברי תורה? כבר כתבתי שמרחץ הוא מקום עם זיעה ואדים מעורבים וריח רע. ואין זה דומה לג'קוזי כלל.

אני רוצה לחדש יותר מזה: בזמנינו אין איסור לדבר דברי תורה במרחץ כלל. וזאת משום שאין שם ריח רע אלא ריח נעים של סבונים.

ואולי יש לדמות אמבטיה בזמנינו למקוה, שכתב המ"ב (שם סק"ד; בדעת המ"א) וז"ל: "במקוה ששופכין בה מים חמין יש לומר דיש בה הבלא ומכל מקום אפשר לומר דאין בה זוהמא והבלא כל כך כמו במרחץ". [וגם אם נאמר שדין הצימר כמרחץ, מ"מ אין איסור אלא לברך, אבל לא לענות אמן, שהרי דינו כבית אמצעי ולא פנימי.]
וכמובן לא למעשה, אלא אם יסכימו איתי עוד שני ניקים לפחות...

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: צימרים עם ג'קוזי אסורים בק"ש ותפילה

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ב' יולי 17, 2017 1:53 pm

מה הבעיה בלשבת עם זרמי מים חמים?
בשביל מה נוסעים לנופש?

סגי נהור
הודעות: 5657
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: צימרים עם ג'קוזי אסורים בק"ש ותפילה

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' יולי 17, 2017 1:57 pm

מנין כתב:אני רוצה לחדש יותר מזה: בזמנינו אין איסור לדבר דברי תורה במרחץ כלל. וזאת משום שאין שם ריח רע אלא ריח נעים של סבונים.

ואולי יש לדמות אמבטיה בזמנינו למקוה, שכתב המ"ב (שם סק"ד; בדעת המ"א) וז"ל: "במקוה ששופכין בה מים חמין יש לומר דיש בה הבלא ומכל מקום אפשר לומר דאין בה זוהמא והבלא כל כך כמו במרחץ".
וכמובן לא למעשה, אלא אם יסכימו איתי עוד שני ניקים לפחות...

לפי זה יש לחדש שבימינו התהפכו היוצרות, שהמקוה דינו כמרחץ מפני הזוהמא, ואילו המרחץ דינו כמקוה...

מה שנכון נכון
הודעות: 11686
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: צימרים עם ג'קוזי אסורים בק"ש ותפילה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' יולי 17, 2017 1:59 pm

הרע"י אוסר על נשים לברך ברכת הטבילה במקוואות החמים מה"ט, ובכמה ספרים חלקו עליו (ביניהם כמדומני צי"א), וכל הנדון שם מישך שייך לשאלה דנן.

מנין
הודעות: 604
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 2:33 pm

Re: צימרים עם ג'קוזי אסורים בק"ש ותפילה

הודעהעל ידי מנין » ב' יולי 17, 2017 3:59 pm

מה שנכון נכון כתב:הרע"י אוסר על נשים לברך ברכת הטבילה במקוואות החמים מה"ט, ובכמה ספרים חלקו עליו (ביניהם כמדומני צי"א), וכל הנדון שם מישך שייך לשאלה דנן.

המשנה ברורה שם מביא ט"ז שברכת הטבילה נחשב דיעבד ומותר, ובשם הפמ"ג כ' שיותר טוב לברך במים. עיי"ש.

מה שנכון נכון
הודעות: 11686
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: צימרים עם ג'קוזי אסורים בק"ש ותפילה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' יולי 17, 2017 4:26 pm

מנין כתב:
מה שנכון נכון כתב:הרע"י אוסר על נשים לברך ברכת הטבילה במקוואות החמים מה"ט, ובכמה ספרים חלקו עליו (ביניהם כמדומני צי"א), וכל הנדון שם מישך שייך לשאלה דנן.

המשנה ברורה שם מביא ט"ז שברכת הטבילה נחשב דיעבד ומותר, ובשם הפמ"ג כ' שיותר טוב לברך במים. עיי"ש.

הוא מדבר על מקוה צונן. במקוה חם יש ריעותא דנפיש זוהמא. ראה במ"ב בהמשך הס"ק. ובמקואות וכדו' שלנו י"א דגם אם נפיש הבלייהו אין בהם זוהמא.

כח עליון
הודעות: 561
הצטרף: ה' דצמבר 08, 2016 8:08 pm

Re: צימרים עם ג'קוזי אסורים בק"ש ותפילה

הודעהעל ידי כח עליון » ב' יולי 17, 2017 8:54 pm

ובאמת ביה"כ שלנו נמי שרי, דעדיפא טובא וטובא מביה"כ דפרסאי
ובפרט אם מכוסה (אף במכסה שלו)

[עי' ביאה"ל פג ד"ה בני אדם (דמשמע שאי"צ כיסוי כולו מכל צדדיו)]

יאיר1
הודעות: 1633
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: צימרים עם ג'קוזי אסורים בק"ש ותפילה

הודעהעל ידי יאיר1 » ב' יולי 17, 2017 11:01 pm

כח עליון כתב:ובאמת ביה"כ שלנו נמי שרי, דעדיפא טובא וטובא מביה"כ דפרסאי
ובפרט אם מכוסה (אף במכסה שלו)

[עי' ביאה"ל פג ד"ה בני אדם (דמשמע שאי"צ כיסוי כולו מכל צדדיו)]


שו"ת יביע אומר חלק ג - אורח חיים סימן ב

אכן המעיין יראה דרב המרחק ביניהם, דשאני התם שאין הרעי נשאר בפי הגומא כלל, אלא מיד נופל הוא ברחוק ד' אמות מפי הגומא, אבל כאן שהטינופת נמצאת בקערת ביהכ"ס כל זמן משך שבתו לעשות צרכיו, עד שהוא קם ומושך בית יד הסילון של המים מכיון שירד עליו תורת ביהכ"ס תו לא פקע.

יאיר1
הודעות: 1633
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: צימרים עם ג'קוזי אסורים בק"ש ותפילה

הודעהעל ידי יאיר1 » ב' יולי 17, 2017 11:12 pm

יושב סתר כתב:דורינו מייצר בעיות שמעולם לא שערום אבותינו.
התארחנו בצימר שכמותו ישנם רבים בכל רחבי הארץ, ובמרכז החדר שוכן הג'קוזי.
התעוררתי לחשוב, שבעצם אסור לברך שם שום ברכה ואפ' לא לענות אמן כמבואר במ"ב סי' פד ס"ק ד-ז. ההגדרה של כל החדר הוא "מרחץ"! פשוט - מרחץ שבו שולחן וכיסאות, מרחץ שבו מטבחון, וכו' וכו', הסיבה היא מפני שמשתמשים במים חמים ונפיש הבלא. הכל במ"ב שם.
התקשרתי לרב, שבמשך דקות ארוכות עמד מוכה הלם מהשאלה "המשונה", היתכן? אמבטיה באמצע החדר??? למעשה הוא אמר שזאת בעיה רצינית, האפשרות היחידה להתיר להתפלל ולברך היא אך ורק ע"י מחיצה גמורה. עשיתי כדבריו. אולם לא נראה לי שכל הנופשים שנתקלו בעניין זה שמו לבם לתקלה החמורה.
לרגל תקופת הדאצ'עס אני מקוה שיצאתי יד"ח מעוירר.


אולי הצדק עם הרב שהשתומם, אך לענין הלכה נראה מוזר לחלוטין, הרי אף בחדרי אמבטיה שלנו דנו הפוסקים להקל בין השאר מהטעם שיש שם עוד תשמישים, על אחת כמה וכמה, בחדר שיש בו מיטה שולחן ומנורה מקרר וכורסא, כיצד יעלה על לב שהאמבטיה שבו תכריע ששימושו לבית מרחץ. מלבד הטענה שאין בו הבל.

ובדור עני שכדי לקבל כמה שעות של קורת רוח בחברת בת זוגו צריך לנדוד למרחקים ולייצר תפאורה מיוחדת. וגם את מעט השלום בית הזה רוצים לגזול מאיתנו. נשי עמי תגרשון מבית תענוגיה.
בדור המוזר שלנו, שכל כך צריך להתאמץ לחנך אנשים ונשים ללמוד לייצר שעות של קורת רוח והנאה, מה שקיים בטבע האדם מעיקר ברייתו, לרצות להתענג עם חברתו ואשת בריתו, היה נכון יותר לזרז לזה ולעורר על הצורך בכך, ולו יהא שיוסיפו עוד ועוד עניינים סביבתיים שירבו השלום בין איש לאשת חיקו, ויהיה בזה תיקון גדול. [וגם תיקון להרבה מפגעי הטכנולוגיה בדרך של עשה טוב, ואכמ"ל].
נערך לאחרונה על ידי יאיר1 ב ב' יולי 17, 2017 11:14 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מנין
הודעות: 604
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 2:33 pm

Re: צימרים עם ג'קוזי אסורים בק"ש ותפילה

הודעהעל ידי מנין » ב' יולי 17, 2017 11:14 pm

יאיר1 כתב:שו"ת יביע אומר חלק ג - אורח חיים סימן ב

אכן המעיין יראה דרב המרחק ביניהם, דשאני התם שאין הרעי נשאר בפי הגומא כלל, אלא מיד נופל הוא ברחוק ד' אמות מפי הגומא, אבל כאן שהטינופת נמצאת בקערת ביהכ"ס כל זמן משך שבתו לעשות צרכיו, עד שהוא קם ומושך בית יד הסילון של המים מכיון שירד עליו תורת ביהכ"ס תו לא פקע.

החילוק היותר מסתבר בין ביה"כ דידן לביה"כ דפרסאי הוא, שבפרסאי היה הלכלוך דבק לקירות והיה ריח רע, וגם כשנופל מיד הוא עובר דרך הצינור שקצהו נמצא בבית הכיסא, משא"כ דידן, אין שום זמן שהלכלוך דבק בקירות, אלא בתוך מים, ומיד אחרי שמורידים את המים לא נשאר שום רושם, ומסתבר שדידן עדיף טפי.

מנין
הודעות: 604
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 2:33 pm

Re: צימרים עם ג'קוזי אסורים בק"ש ותפילה

הודעהעל ידי מנין » ב' יולי 17, 2017 11:15 pm

יאיר1 כתב:
ובדור עני שכדי לקבל כמה שעות של קורת רוח בחברת בת זוגו צריך לנדוד למרחקים ולייצר תפאורה מיוחדת. וגם את מעט השלום בית הזה רוצים לגזול מאיתנו. נשי עמי תגרשון מבית תענוגיה.
בדור המוזר שלנו, שכל כך צריך להתאמץ לחנך אנשים ונשים ללמוד לייצר שעות של קורת רוח והנאה, מה שקיים בטבע האדם מעיקר ברייתו, לרצות להתענג עם חברתו ואשת בריתו, היה נכון יותר לזרז לזה ולעורר על הצורך בכך, ולו יהא שיוסיפו עוד ועוד עניינים סביבתיים שירבו השלום בין איש לאשת חיקו, ויהיה בזה תיקון גדול. [וגם תיקון להרבה מפגעי הטכנולוגיה בדרך של עשה טוב, ואכמ"ל].

דברי פי חכם חן!

יאיר1
הודעות: 1633
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: צימרים עם ג'קוזי אסורים בק"ש ותפילה

הודעהעל ידי יאיר1 » ב' יולי 17, 2017 11:17 pm

מנין כתב:
יאיר1 כתב:שו"ת יביע אומר חלק ג - אורח חיים סימן ב

אכן המעיין יראה דרב המרחק ביניהם, דשאני התם שאין הרעי נשאר בפי הגומא כלל, אלא מיד נופל הוא ברחוק ד' אמות מפי הגומא, אבל כאן שהטינופת נמצאת בקערת ביהכ"ס כל זמן משך שבתו לעשות צרכיו, עד שהוא קם ומושך בית יד הסילון של המים מכיון שירד עליו תורת ביהכ"ס תו לא פקע.

החילוק היותר מסתבר בין ביה"כ דידן לביה"כ דפרסאי הוא, שבפרסאי היה הלכלוך דבק לקירות והיה ריח רע, וגם כשנופל מיד הוא עובר דרך הצינור שקצהו נמצא בבית הכיסא, משא"כ דידן, אין שום זמן שהלכלוך דבק בקירות, אלא בתוך מים, ומיד אחרי שמורידים את המים לא נשאר שום רושם, ומסתבר שדידן עדיף טפי.

דווקא ראיתי ועתה איני מוצא היכן, שכתבו סברא להחמיר משום שאצלנו מתלכלך הדפנות, כידוע, וגם מתחת לקו המים מתלכלך ושוהה שם עד שמנקים. ובפרסאי לא היה מתלכלך כלל אלא נופל בריחוק מקום.

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: צימרים עם ג'קוזי אסורים בק"ש ותפילה

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' יולי 17, 2017 11:18 pm

יכול להיות שכבר בחזו"א כתב סברות אלו עי' שם.

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: צימרים עם ג'קוזי אסורים בק"ש ותפילה

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' יולי 17, 2017 11:21 pm

מנין כתב:אני רוצה לחדש יותר מזה: בזמנינו אין איסור לדבר דברי תורה במרחץ כלל. וזאת משום שאין שם ריח רע אלא ריח נעים של סבונים.

וכמובן לא למעשה, אלא אם יסכימו איתי עוד שני ניקים לפחות...

אפשר גם לא להסכים?.

מנין
הודעות: 604
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 2:33 pm

Re: צימרים עם ג'קוזי אסורים בק"ש ותפילה

הודעהעל ידי מנין » ב' יולי 17, 2017 11:22 pm

יאיר1 כתב:
מנין כתב:
יאיר1 כתב:שו"ת יביע אומר חלק ג - אורח חיים סימן ב

אכן המעיין יראה דרב המרחק ביניהם, דשאני התם שאין הרעי נשאר בפי הגומא כלל, אלא מיד נופל הוא ברחוק ד' אמות מפי הגומא, אבל כאן שהטינופת נמצאת בקערת ביהכ"ס כל זמן משך שבתו לעשות צרכיו, עד שהוא קם ומושך בית יד הסילון של המים מכיון שירד עליו תורת ביהכ"ס תו לא פקע.

החילוק היותר מסתבר בין ביה"כ דידן לביה"כ דפרסאי הוא, שבפרסאי היה הלכלוך דבק לקירות והיה ריח רע, וגם כשנופל מיד הוא עובר דרך הצינור שקצהו נמצא בבית הכיסא, משא"כ דידן, אין שום זמן שהלכלוך דבק בקירות, אלא בתוך מים, ומיד אחרי שמורידים את המים לא נשאר שום רושם, ומסתבר שדידן עדיף טפי.

דווקא ראיתי ועתה איני מוצא היכן, שכתבו סברא להחמיר משום שאצלנו מתלכלך הדפנות, כידוע, וגם מתחת לקו המים מתלכלך ושוהה שם עד שמנקים. ובפרסאי לא היה מתלכלך כלל אלא נופל בריחוק מקום.

בפרסאי לא היה מתלכך? איך זה ייתכן? במקום שאין מים פשיטא שמתלכלך שהרי הצינור לא היה מאונך, הבור לא היה מתחת בית הכסא, אלא בריחוק מהצד, והצינור היה אלכסוני, לכן ודאי שהיה נמרח הרבה יותר ממה שלפעמים יש היום.

יאיר1
הודעות: 1633
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: צימרים עם ג'קוזי אסורים בק"ש ותפילה

הודעהעל ידי יאיר1 » ב' יולי 17, 2017 11:25 pm

פרי יהושע כתב:
מנין כתב:אני רוצה לחדש יותר מזה: בזמנינו אין איסור לדבר דברי תורה במרחץ כלל. וזאת משום שאין שם ריח רע אלא ריח נעים של סבונים.

וכמובן לא למעשה, אלא אם יסכימו איתי עוד שני ניקים לפחות...

אפשר גם לא להסכים?.


במרחץ יש גם את הענין שעומדים שם ערומים. והסבון לא יעזור לזה. אבל הצדק איתך, שמצד ההבלא קשה לומר שיש הבל וריח רע.

מנין
הודעות: 604
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 2:33 pm

Re: צימרים עם ג'קוזי אסורים בק"ש ותפילה

הודעהעל ידי מנין » ב' יולי 17, 2017 11:26 pm

חזון איש סימן יז
הני ביה"כ דידן לכאורה כבי"כ דפרסאי נינהו שהצואה נופלת לבור רחוק ד"א מן הנקב, אלא שי"ל דלא דמי דהתם בבת"כ דפרסאי לא היתה הצואה מתעכבת כלל אלא מתגלגלת תיכף למרחוק אבל בהני דידן הצואה מתעכבת עד שמזרם עליה מים לשוטפה, והנה גרף יש לו דין ביה"כ וכמש"כ ב"י סימן פ"ז בשם הרא"ש ואע"ג דאין בגרף אלא לפי שעה ולא בקביעות מ"מ כיון דמשתמש בו תדיר והכלי מזדהם חשיב ביה"כ וה"נ בהני דידן כיון דמשתמש תדיר ואילו היתה הקערה של חרס היתה מזדהמת י"ל דיש עליה דין ביה"כ דאע"ג דהקערה מצופה בהיתוך כעין זכוכית ואין עליה דין גרף מ"מ כשאנו דנין על הבית אם יש עליו דין ביה"כ אין לנו ראי' מהני דפרסאי דהתם אינה שוהה כלל במקום הסמוך אבל הני דידן דשוהה שיעור שמזהם את מקומו אפשר דיש על הבית דין בי"כ ומה דומה לזה בי"כ שמפנה ממנו הצואה בכל שעה דאפשר דיש עליו דין בי"כ, [ומיהו גם בהני דפרסאי אין מדרך הרגיל שלא יהא לכלוך בקרקע המדרון וע"כ כיון שאינו דרך קביעות ואינם מיוחדים ללכלוך זה אין לכלוך זה עושה הבית עליון ביה"כ וא"כ הני דידן נמי אבל י"ל דהתם עדיף דגם המדרון ברשות אחר ובהני דידן הקערה ברשות העליון] ואע"ג דמבואר במרדכי לעיל סק"ג דאם יש לו ספסל בבית ונפנה עליו תדיר אין על הבית דין בי"כ ולא דן המרדכי רק על הספסל וכמש"כ לעיל שא"ה שהצואה בכלי ולא בקרקע הבית אבל אם נפנה על קרקע הבית וחוזר ומוציאה יש על הבית דין בי"כ, והא דלמד המרדכי מהני דפרסאי לחלל הספסל שאין עליו דין בי"כ, ומשמע לכאורה שאין נ"מ בין שוהה ומוציאו למתגלגל מיד, י"ל דהמרדכי לא למד רק שאין פירוע עצמו עושה הבית בי"כ אלא הנחת הצואה, אבל זה דלא הוי הנחה ממש כל חד טעמי' לחוד דבהני דפרסאי אין הנחה כלל, ובהא דספסל משום שמקבל בכלי והכלי אינו חיבור לספסל לעשות את תוך הספסל כבי"כ.
ומ"מ יש מקום לומר דכל שמקום הצואה מצופה בזכוכית או מתכת ומפנהו תיכף לא חל על הבית שם בי"כ כמו שלא חל שם גרף על של זכוכית ושל מתכת ולפ"ז הני דידן יש להן דין בת"כ דפרסאי. [עיין סק"ה].
והעולה לדינא דבתוך ביה"כ דידן שהקערות מצופות היתוך כעין זכוכית ומתכת הדבר ספק אם יש עליהן דין ביה"כ, והני מילי בשמקום הצואה רחוק ד"א מפיה, [וד"א שאמרו נראה דהמרחק של מזרח מערב דרום צפון נמדד ואין העומק משלים את הד"א וצ"ע] והקערה נקי' היטיב ואין שם ריח, ויש להחמיר מספק וביה"כ אע"פ שאין בו צואה משמע בר"י שהוא דאורייתא והביאו ב"י סי' פ"ג [ומיהו לק' סק"ט צדדנו שהוא מדרבנן] ובחוץ כנגד הכותל ודאי מותר כיון שאין הצואה נוגע בכותל ואין הכותל מזדהם כלל.

מנין
הודעות: 604
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 2:33 pm

Re: צימרים עם ג'קוזי אסורים בק"ש ותפילה

הודעהעל ידי מנין » ב' יולי 17, 2017 11:27 pm

יאיר1 כתב:
פרי יהושע כתב:
מנין כתב:אני רוצה לחדש יותר מזה: בזמנינו אין איסור לדבר דברי תורה במרחץ כלל. וזאת משום שאין שם ריח רע אלא ריח נעים של סבונים.

וכמובן לא למעשה, אלא אם יסכימו איתי עוד שני ניקים לפחות...

אפשר גם לא להסכים?.


במרחץ יש גם את הענין שעומדים שם ערומים. והסבון לא יעזור לזה.

הבאתי קודם מש"כ המ"ב בדעת המ"א דבמקוה חמה שלא נפיש זוהמא מותר, למרות שעומדים שם ערומים, והיינו שעומדים ערומים הוא סימן ולא סיבה.

יאיר1
הודעות: 1633
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: צימרים עם ג'קוזי אסורים בק"ש ותפילה

הודעהעל ידי יאיר1 » ב' יולי 17, 2017 11:30 pm

מנין כתב:[
בפרסאי לא היה מתלכך? איך זה ייתכן? במקום שאין מים פשיטא שמתלכלך שהרי הצינור לא היה מאונך, הבור לא היה מתחת בית הכסא, אלא בריחוק מהצד, והצינור היה אלכסוני, לכן ודאי שהיה נמרח הרבה יותר ממה שלפעמים יש היום.

ומי אמר לך את זה.
אולי היה בור עמוק ועליו מכסה עם כסא.
כך שהיה רחב מאד ולא היו הדפנות מתלכלכות כלל.
אני גם לא מבין כיצד היה בנוי כפי הבנתך, הרי אם לא היה מאונך לגמרי מה ירחיק הצואה? הרי לא שפכו שם כמויות מים כדהיום....

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: צימרים עם ג'קוזי אסורים בק"ש ותפילה

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' יולי 17, 2017 11:33 pm

יאיר1 כתב:
פרי יהושע כתב:
מנין כתב:אני רוצה לחדש יותר מזה: בזמנינו אין איסור לדבר דברי תורה במרחץ כלל. וזאת משום שאין שם ריח רע אלא ריח נעים של סבונים.

וכמובן לא למעשה, אלא אם יסכימו איתי עוד שני ניקים לפחות...

אפשר גם לא להסכים?.


במרחץ יש גם את הענין שעומדים שם ערומים. והסבון לא יעזור לזה. אבל הצדק איתך, שמצד ההבלא קשה לומר שיש הבל וריח רע.

לא התכוונו כמדומה לריח רע ממש, שמהיכי תיתי שהיה שונה -אולי לא היו וונטות-, אלא שהבל שמפיק זיעה הוא בעצמו משהו מאוס, אבל באמת התכוונו לסאונה, ולא למקלחות כלל, ומי שרוצה יכול לחלק בזה, ומכל מקום למה להכנס לפרצה דחוקה זו.
ואם כבר מדברים יש לעי' מה שונה ביה"כ ארעי שמותר להיכנס עם תפילין, לבית מרחץ שאפי' בחדר האמצעי אינו פושט ואינו לובש, האם בגלל בני האדם הערומים, וזה חמור ממאיסות ביה"כ בעצמו, ולעניין מקום הטינופת זה רק אסור בתפילין של ראש שהן מגולים.

אש משמים
הודעות: 2464
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: צימרים עם ג'קוזי אסורים בק"ש ותפילה

הודעהעל ידי אש משמים » ב' יולי 17, 2017 11:35 pm

אולי כאן המקום לדון האם מותר לברך/ללמוד בברכות הרחצה ב'חמי געש' ודומיהן דהא שם נפיש הבלא אך אין לכלוך כלל ואין עומדים שם עירומים.
הנידון נוגע להרבה בחורים ואברכים המסתפקים שם בדבר וכדאי לברר העניין.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 172 אורחים

cron