מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לפי שנכשל בעבירה של בית אחאב

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12621
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

לפי שנכשל בעבירה של בית אחאב

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' יולי 16, 2017 10:15 pm

הג' ר"פ לסמ"ק מ' פב -
ובשם ריב"א ההורג צריך שיזהר מאבק שלהם כי אם ח"ו יכשל ההורגים בעבירה כיוצא בהם יחשב לו אותו הנהרג לדם נקי. וראיה מיהוא שנענש מדמי בית אחאב אעפ"י שצוה לו הנביא להרגם לפי שנכשל בעבירה של בית אחאב מפי הר"י מקורביל.

זכורני שמאריכים בחידוש זה, שאין היתר להרוג רודף אלא למי שמנוקה מאותו עוון, אבל כעת ל"מ משהו ממוקד.
א. כוונתו דבכה"ג מענישים בידי אדם את מי שהרג את הרודף?
ב. האם יש התייחסות לזה בקדמונים למה נענש יהוא על אשר עשה את אשר צווה?
ג. האם זה שייך בכל 'לאפרושי מאיסורא'?
ד. אשמח למקורות נוספים כעין זה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14150
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: לפי שנכשל בעבירה של בית אחאב

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' יולי 16, 2017 10:21 pm

עושה חדשות כתב:הג' ר"פ לסמ"ק מ' פב -
ובשם ריב"א ההורג צריך שיזהר מאבק שלהם כי אם ח"ו יכשל ההורגים בעבירה כיוצא בהם יחשב לו אותו הנהרג לדם נקי. וראיה מיהוא שנענש מדמי בית אחאב אעפ"י שצוה לו הנביא להרגם לפי שנכשל בעבירה של בית אחאב מפי הר"י מקורביל.

זכורני שמאריכים בחידוש זה, שאין היתר להרוג רודף אלא למי שמנוקה מאותו עוון, אבל כעת ל"מ משהו ממוקד.
א. כוונתו דבכה"ג מענישים בידי אדם את מי שהרג את הרודף?
ב. האם יש התייחסות לזה בקדמונים למה נענש יהוא על אשר עשה את אשר צווה?
ג. האם זה שייך בכל 'לאפרושי מאיסורא'?
ד. אשמח למקורות נוספים כעין זה.


. א. לכאורה לא (ולכן כתוב "יחשב")
ד. ח"ח לגבי לה"ר לתועלת.

עושה חדשות
הודעות: 12621
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: לפי שנכשל בעבירה של בית אחאב

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' יולי 16, 2017 10:46 pm

נזכרתי עוד: סמ"ע סימן תכא ס"ק כח.

**

הריני מצרף מילתא בטעמא:

משנת פיקוח נפש - רי''א לורינץ.png
משנת פיקוח נפש - רי''א לורינץ.png (53.24 KiB) נצפה 1686 פעמים


**

וע"ע מנוחת שלום להגריח"ס חי"א ספ"ד.

יזל מדליו
הודעות: 290
הצטרף: א' מאי 07, 2017 6:50 pm

Re: לפי שנכשל בעבירה של בית אחאב

הודעהעל ידי יזל מדליו » ב' יולי 17, 2017 3:02 pm

רש"י מלכים א פרק טז פסוק ז'.

(ז) וגם ביד יהוא בן חנני הנביא דבר ה' היה אל בעשא - כלו' הרי שמלך אלה בן בעשא ואף גם זאת דבר ה' היה ביד יהוא שלא תתקיים מלכותו:
ועל אשר הכה אותו - הואיל וגם הוא הלך בחטאתיו נמצא שלא היה לו להורגו לכך נענש על הריגתו וכן מצינו (בהושע א' ד') ופקדתי את דמי יזרעאל על בית יהוא הואיל ולא סרו מדרכי אחאב נענשו על הריגתם:

ברי היזיקא
הודעות: 232
הצטרף: ד' נובמבר 20, 2013 2:30 pm

Re: לפי שנכשל בעבירה של בית אחאב

הודעהעל ידי ברי היזיקא » ב' יולי 17, 2017 7:42 pm

כתב רבינו יונה במשלי:
(יח) פן יראה ה' ורע בעיניו. כי יענש הרשע על השמחה [ששמח] לאיד הרשע חברו, וכענין מה שכתוב: "ופקדתי את דמי יזרעאל על בית יהוא" (הושע א, ד) . והשיב מעליו אפו. זה טעם שני, מלבד החטא אשר יהיה בך בשמחתך לאידו, תהיה שמחתך סיבה שישיב ה' מעליו אפו.




וראה בשמירת הלשון שער התבונה פרק יז שהביא דברים אלו והוכיחם מיבמות קה, ב, ולמד מהם לכל כיוצא בהם בין אדם לחבירו, אם העניש חבירו בעונש או הכאה או הלבנת פנים או שסיפר עליו לשון הרע, אפילו אם בזה היה הדין עם המלבין או המספר, ידע בנפשו שאם הוא עבר גם כן על זה הענין גופא, יחשב ממילא צערו של זה האיש שהלבין פניו לדם נקי, וענוש יענש עליו כמו האדם השלם בתורת ה' ובמצוות. אמנם יש לעיין בדברי הר"ף, שהרי בהורג את הרודף אחר חברו להורגו או אחרי נערה המאורסה, יש גם משום הצלת הנרדף ולא רק עונש לרודף [ראה נודע ביהודה


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 231 אורחים

cron