עמוד 1 מתוך 1

הציבור שטעה בעקבות מעשיו של רבי ינאי

פורסם: ב' יולי 17, 2017 12:48 pm
על ידי טוב וחסד
במועד קטן יב ב
מסופר על רבי ינאי "הוה ליה ההוא פרדיסא דמטא זמניה בחולא דמועדא, קטפיה. לשנה שהיוה כולי עלמא לפרדיסייהו לחולא דמועדא. אפקריה רבי ינאי לפרדיסיה ההוא שתא".

רבי ינאי היה לו פרדס שהגיע זמן הקטיף בחול המועד. קטף את הפירות בחול המועד. בשנה הבאה השהו כולם את הקטיף עד לחול המועד. כיון שראה רבי ינאי שמעשיו גרמו תקלה לאחרים, שעל ידו עשו העולם שלא כדין [מפני שמותר לקטוף דבר האבד בחול המועד, אך אסור לקטוף דבר שניתן לקטוף אותו בזמן אחר], הפקיר את כל יבול פרדסו באותה שנה. ע"כ.

האם ישנו עוד מעשה בתלמוד על תקלה שנגרמה מאחד החכמים, או הזהירות שלא להגיע לידי תקלה...

תודה מראש לכל חכמי הפורום הנכבד

Re: הציבור שטעה בעקבות מעשיו של רבי ינאי

פורסם: ג' יולי 18, 2017 12:36 am
על ידי פלוריש
עירובין קד ע"א-ע"ב:
תנן ממלאין מבור הגולה ומבור הגדול בגלגל בשבת, במקדש אין במדינה לא. מאי טעמא? לאו משום דאולודי קלא ואסיר? לא, גזירה שמא ימלא לגינתו ולחורבתו [ויעבור על מלאכת זורע].
אמימר שרא למימלא בגילגלא במחוזא, אמר: מאי טעמא גזרו רבנן? שמא ימלא לגינתו ולחורבתו, הכא לא גינה איכא ולא חורבה איכא. כיון דקא חזא דקא תרו בה כיתנא - אסר להו.
[לגבי מה שעשו בני מחוזא מצינו כמה פירושים: רש"י פירש שבמים אלו היו שורים פשתן בימי חול, וחשש שיעשו כן בשבת ויעברו על מלאכת לש, ולגירסה אחרת ברש"י שרו כוסמין והחשש היה מצד זורע, ולגירסת ר"ח עירבו במים טיט והחשש מצד מגבל]

אגב, הרמב"ם (שבת פכ"א ה"ה) אסר מצד שמא ימלא לגינה וחורבה והתיר בחצר, וראה במ"מ ובכס"מ מדוע לא הביא את חששו של אמימר.

Re: הציבור שטעה בעקבות מעשיו של רבי ינאי

פורסם: ג' יולי 18, 2017 12:41 am
על ידי פלוריש
ישנו גם המקרה הזה, אם כי שם לא נגרמה תקלה הלכתית אלא חוסר הבנה משעשעת - פסחים מב ע"ב:
אמר רב יהודה: אשה לא תלוש אלא במים שלנו. דרשה רב מתנה בפפוניא, למחר אייתו כולי עלמא חצבייהו ואתו לגביה ואמרו ליה "הב לן מיא". אמר להו: אנא במיא דביתו אמרי".

Re: הציבור שטעה בעקבות מעשיו של רבי ינאי

פורסם: ג' יולי 18, 2017 12:50 am
על ידי שייף נפיק
עיין סנהדרין ה'ב' מעשה התלמיד אחד שהורה הוראות וטעו בהבנת דבריו.

Re: הציבור שטעה בעקבות מעשיו של רבי ינאי

פורסם: ג' יולי 18, 2017 1:18 pm
על ידי טוב וחסד
פלוריש כתב:ישנו גם המקרה הזה, אם כי שם לא נגרמה תקלה הלכתית אלא חוסר הבנה משעשעת - פסחים מב ע"ב:
אמר רב יהודה: אשה לא תלוש אלא במים שלנו. דרשה רב מתנה בפפוניא, למחר אייתו כולי עלמא חצבייהו ואתו לגביה ואמרו ליה "הב לן מיא". אמר להו: אנא במיא דביתו אמרי".


יפה! אכן כבר הקשו האחרונים מה מצא רב אשי מסדר הש"ס להביא את סיפור המעשה, כלום בגנות בני פפוניא התכוון. ועל זה נאמרו כמה וכמה תירוצים