מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שם הויה במחשב

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אנושי
הודעות: 108
הצטרף: א' אוגוסט 28, 2016 12:38 pm

שם הויה במחשב

הודעהעל ידי אנושי » ד' יולי 19, 2017 4:41 pm

האם כאשר אני פותח גיליון שכתוב בו שם הויה מותר לי לסגור את זה? או שעלי להפסיק את השימוש במחשב או עכ"פ להמתין עד שיכבה

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: שם הויה במחשב

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' יולי 19, 2017 4:42 pm

מה ההבדל בין שם זה לשאר שמות שאני נמחקים?

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: שם הויה במחשב

הודעהעל ידי כדכד » ד' יולי 19, 2017 4:50 pm

אולי כוונתו גם לשאר השמות ומעשה שהיה כך היה או שהוא מצוי יותר

שערי חכמה
הודעות: 430
הצטרף: א' מאי 07, 2017 11:57 pm

Re: שם הויה במחשב

הודעהעל ידי שערי חכמה » ד' יולי 19, 2017 6:53 pm

כידוע דעת הפוסקים שאין איסור מחיקת השם במחשב כיון שאין זה כתיבה, וכ"פ בתשובות והנהגות (יו"ד ח"ג סי' שכו), וכן המנהג פשוט אצל כל משתמשי המחשב.
וזה אפילו במחיקה ממש, כגון שמוחק את כתיבת השם בקובץ וורד וכדו' שיש בזה מחיקה מהקובץ הדיגיטלי, וכ"ש במה שמופיע על המסך שמלכתחילה לא היה לו קיום אפי' בצורה דיגיטלית.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: שם הויה במחשב

הודעהעל ידי הפשטן » ד' יולי 19, 2017 9:36 pm

תמיד תמהתי מה הטעם שהתירו כמה מאחרוני זמננו למחוק מהמסך את שם הויה. בשלמא מתוך הזיכרון הקבוע של המחשב, שפיר דמי למחוק, שהרי בתוך הזיכרון הנ"ל לא רשומות שום אותיות, אלא יש שם רק חותם של סימנים מגנטיים, שרק מתורגמים על המסך בתור אותיות. אבל מה שנמחק מתוך המסך עצמו, זה אותיות ממש! ואמנם הן אותיות עראי, וגם אינן רשומות בדיו, ומיהו מאי שנא הא, מהא דקיימא לן בהילכות שבת, כגון בשו"ע א"ח שמ ד: "יש ליזהר שלא לכתוב באצבעו במשקין על השולחן או באפר". ואמנם, הרמ"א הוסיף שם: "אבל מותר לרשום באויר כמין אותיות", ומיהו בשלמא באויר מותר, משום שלא רואים שם כלום, וא"כ אין שם שום אותיות כלל, אבל באפר ובמשקין רואים אותיות, ולכן קיימא לן דיש ליזהר שלא לכתוב שם, והרי גם במסך רואים אותיות, וא"כ לכאורה גם בזה יש ליזהר (לפחות מדרבנן, כדמוכח מהלשון "יש ליזהר"). א"כ הדקו"ל: מה הסברא של ההיתר המובא באחרונים.

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: שם הויה במחשב

הודעהעל ידי ישא ברכה » ד' יולי 19, 2017 9:51 pm

בעז"ה

אינני בקי כלל בהלכות אלו, אבל היה לי הרגש כמה פעמים שיש לחלק בין החלפת מסך, דהיינו שעל המסך מופיע לי שמות הבורא שאינם נמחקים ואני מחליף מסך (סוגר חלון וכדומה), אבל הטקסט קיים במקומו האצור לו בתוככי המחשב, לבין אופן שאני שיש טקסט ואני מוחק מתוכו את שם ה', כי באופן הראשון יש מקום לדמות להחלפת עמוד בספר שהטקסט קיים וגם בכה"ג היחס של בני אדם שהדבר קיים ואינו נמחק אלא שכעת אינו נראה (ואף שבאמת אינו קיים אלא שבמערכת המחשב הוראות לתצוגה דומה כל הזמן, מ"מ יחס בני אדם שאי"ז כמחיקה ונוצר בכל פעם דבר חדש אלא כיביכול הוא הדבר הקיים מתחילה), משא"כ מחיקת טקסט ישנו טקסט קיים שאצל בני אדם מיקרי כתב ויש צורת כתיבה כזו שעומדת לימים רבים, (וחלק נכבד ועיקרי מענין הכתיבה בעולם נעשה ע"י המחשב, ובפרט בזמננו הרבה מהחומר אפילו אינו מודפס אלא קיים רק במחשבים), ולכן לדינא אני משתדל להחמיר במחיקת טקסט ורק לעשות שינוי המסך.

אשמח לשמוע מפי החכמים דפה, אם יש ממש בסברא זו או לא.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: שם הויה במחשב

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' יולי 19, 2017 10:03 pm

הפשטן כתב:תמיד תמהתי מה הטעם שהתירו כמה מאחרוני זמננו למחוק מהמסך את שם הויה. בשלמא מתוך הזיכרון הקבוע של המחשב, שפיר דמי למחוק, שהרי בתוך הזיכרון הנ"ל לא רשומות שום אותיות, אלא יש שם רק חותם של סימנים מגנטיים, שרק מתורגמים על המסך בתור אותיות. אבל מה שנמחק מתוך המסך עצמו, זה אותיות ממש! ואמנם הן אותיות עראי, וגם אינן רשומות בדיו, ומיהו מאי שנא הא, מהא דקיימא לן בהילכות שבת, כגון בשו"ע א"ח שמ ד: "יש ליזהר שלא לכתוב באצבעו במשקין על השולחן או באפר". ואמנם, הרמ"א הוסיף שם: "אבל מותר לרשום באויר כמין אותיות", ומיהו בשלמא באויר מותר, משום שלא רואים שם כלום, וא"כ אין שם שום אותיות כלל, אבל באפר ובמשקין רואים אותיות, ולכן קיימא לן דיש ליזהר שלא לכתוב שם, והרי גם במסך רואים אותיות, וא"כ לכאורה גם בזה יש ליזהר (לפחות מדרבנן, כדמוכח מהלשון "יש ליזהר"). א"כ הדקו"ל: מה הסברא של ההיתר המובא באחרונים.


אין דמיון בין אותיות באפר למסך. במסך כל אות אמורה להעלם לחלוטין תוך חלק משניה והסיבה שהיא נראית היא כי מציירים אותה שוב ושוב מחדש.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: שם הויה במחשב

הודעהעל ידי הפשטן » ד' יולי 19, 2017 10:20 pm

אוצר החכמה כתב:
הפשטן כתב:תמיד תמהתי מה הטעם שהתירו כמה מאחרוני זמננו למחוק מהמסך את שם הויה. בשלמא מתוך הזיכרון הקבוע של המחשב, שפיר דמי למחוק, שהרי בתוך הזיכרון הנ"ל לא רשומות שום אותיות, אלא יש שם רק חותם של סימנים מגנטיים, שרק מתורגמים על המסך בתור אותיות. אבל מה שנמחק מתוך המסך עצמו, זה אותיות ממש! ואמנם הן אותיות עראי, וגם אינן רשומות בדיו, ומיהו מאי שנא הא, מהא דקיימא לן בהילכות שבת, כגון בשו"ע א"ח שמ ד: "יש ליזהר שלא לכתוב באצבעו במשקין על השולחן או באפר". ואמנם, הרמ"א הוסיף שם: "אבל מותר לרשום באויר כמין אותיות", ומיהו בשלמא באויר מותר, משום שלא רואים שם כלום, וא"כ אין שם שום אותיות כלל, אבל באפר ובמשקין רואים אותיות, ולכן קיימא לן דיש ליזהר שלא לכתוב שם, והרי גם במסך רואים אותיות, וא"כ לכאורה גם בזה יש ליזהר (לפחות מדרבנן, כדמוכח מהלשון "יש ליזהר"). א"כ הדקו"ל: מה הסברא של ההיתר המובא באחרונים.


אין דמיון בין אותיות באפר למסך. במסך כל אות אמורה להעלם לחלוטין תוך חלק משניה והסיבה שהיא נראית היא כי מציירים אותה שוב ושוב מחדש.


המחדש בכל יום תמיד מעשה בראשית. בכל רגע היה העולם צריך להיעלם לעולם ועד, אבל בכל רגע העולם נברא מחדש, וזאת רק בזכות קיומו של השי"ת בכל רגע ורגע.
אבל בפשטות, כשדנים הלכה למעשה, אזלינן בתר מאי דחזינן, ולא בתר מה שמאחורי הפרגוד או שמאחורי הקלעים של מנגנון המחשב. כך היה נראה לי בפשטות, לולי מה שפסקו כמה מאחרוני זמננו להתיר את המחיקה מהמסך.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: שם הויה במחשב

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' יולי 19, 2017 10:24 pm

אינו דומה מעשי הקב"ה למעשי בני אדם. ואשרינו ומה טוב חלקינו שאין הפסקת חשמל קלה אחת מוחקת את כל העולם.
רק אפשר לדון מצד הטענה של החזון איש גבי טורבינות ויש הרבה להאריך בזה.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: שם הויה במחשב

הודעהעל ידי הפשטן » ד' יולי 19, 2017 10:34 pm

אוצר החכמה כתב:
הפשטן כתב:תמיד תמהתי מה הטעם שהתירו כמה מאחרוני זמננו למחוק מהמסך את שם הויה. בשלמא מתוך הזיכרון הקבוע של המחשב, שפיר דמי למחוק, שהרי בתוך הזיכרון הנ"ל לא רשומות שום אותיות, אלא יש שם רק חותם של סימנים מגנטיים, שרק מתורגמים על המסך בתור אותיות. אבל מה שנמחק מתוך המסך עצמו, זה אותיות ממש! ואמנם הן אותיות עראי, וגם אינן רשומות בדיו, ומיהו מאי שנא הא, מהא דקיימא לן בהילכות שבת, כגון בשו"ע א"ח שמ ד: "יש ליזהר שלא לכתוב באצבעו במשקין על השולחן או באפר". ואמנם, הרמ"א הוסיף שם: "אבל מותר לרשום באויר כמין אותיות", ומיהו בשלמא באויר מותר, משום שלא רואים שם כלום, וא"כ אין שם שום אותיות כלל, אבל באפר ובמשקין רואים אותיות, ולכן קיימא לן דיש ליזהר שלא לכתוב שם, והרי גם במסך רואים אותיות, וא"כ לכאורה גם בזה יש ליזהר (לפחות מדרבנן, כדמוכח מהלשון "יש ליזהר"). א"כ הדקו"ל: מה הסברא של ההיתר המובא באחרונים.


אין דמיון בין אותיות באפר למסך. במסך כל אות אמורה להעלם לחלוטין תוך חלק משניה והסיבה שהיא נראית היא כי מציירים אותה שוב ושוב מחדש.


אינני מבין כלל סברא זו. הא קיימא לן, דהמסתפק בשבת מן השמן שבנר חייב משום מכבה. אבל לשיטתך, היה צריך להתיר ליטול בשבת את השמן שבזכותו בוערת השלהבת, כי השלהבת היתה אמורה להיעלם לחלוטין תוך חלק משניה, והסיבה לכך שהיא בוערת זה רק בגלל השמן: טול את השמן, ואין מה שיחדש את השלבהת.
נערך לאחרונה על ידי הפשטן ב ד' יולי 19, 2017 10:39 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: שם הויה במחשב

הודעהעל ידי ישא ברכה » ד' יולי 19, 2017 10:36 pm

בעז"ה

בפשטות הרב אוצה"ח צודק. הקב"ה מהוה הכל בכל רגע, בפשטות אין הכונה שכל רגע זה דבר חדש ממה שהיה ברגע הקודם, אלא שהנברא הוא תוצאה מהבורא שאין לה קיום עצמי גם לא לרגע אחד אלא הוא תמיד יונק מכח הבורא, אבל זה לא דבר חדש אלא סיבה תמידית, ובאמת אין לנו יכולת להבין דבר זה על בוריו, כי אנחנו יכולים להבין שהקב"ה בורא הכל כל רגע אבל אז אנחנו מייחסים כאילו רגע אחד יש לדבר קיום מצד עצמו וזה לא נכון כי כל הנמצאים מלבד בורא עולם אין להם יכולת קיום עצמית גם לא לרגע אלמלא הקב"ה הוא סיבה להם דהיינו הקב"ה ברא את העולם ומאז העולם הוא נברא שהבורא הוא בוראו בשניה הזאת בדיוק כמו בשניה הראשונה. ודבר זה איננו יכולים להבין כי איננו יכולים להבין מה הכח של הבורא ית'.

אבל לעצם דברי הרב אוצה"ח אני מצטרף לדברי הפשטן והאטומים יוכיחו שיש בהם סיבוב תמידי ועכ"ז הרי הם מבחינת האדם כמציאות קיימת כי יחס האדם לדבר הוא כדבר קיים ועומד.

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: שם הויה במחשב

הודעהעל ידי מיכאל1 » ד' יולי 19, 2017 11:03 pm

כמדומני שבאחד מקבצי ישורון האחרונים ממש, נכתב על זה בארוכה.
כמדומני ע"י הרב מרדכי רוטנברג.
אם יוכל מישהו להעלות את הדברים יהיה זה לתועלת הכלל והפרט.


שערי חכמה
הודעות: 430
הצטרף: א' מאי 07, 2017 11:57 pm

Re: שם הויה במחשב

הודעהעל ידי שערי חכמה » ד' יולי 19, 2017 11:50 pm

אוצר החכמה כתב:אין דמיון בין אותיות באפר למסך. במסך כל אות אמורה להעלם לחלוטין תוך חלק משניה והסיבה שהיא נראית היא כי מציירים אותה שוב ושוב מחדש.

אם יורשה לי אפרש מעט את דבריו הסתומים.
תצוגת המסך איננה כתיבה כלל, המסך מואר ע"י חלקיקים הזורקים אור על כל נקודה במסך, ובכל רגע נזרקים חלקיקי אור חדשים היוצרים את הכתיבה על המסך. א"כ המחיקה היא רק מניעה של התצוגה ברגע הבא, ולא מחיקה של דבר קיים.

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: שם הויה במחשב

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' יולי 20, 2017 12:25 am

היותר פשוט שתצוגה דיגיטלית זה דבר שאין בו ממשות.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: שם הויה במחשב

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' יולי 20, 2017 12:43 am

לכאורה אין כאן דמיון לאותיות הכתובות באפר, והא לא דמי אלא לסידור כמה מנורות כנגד הקיר באופן שהן מאירות על הקיר צורת א' מהשמות שאינם נמחקים, וזה קיל טפי לכאורה, כי ממשות צורת אותיות ע"י אור היא כמובן פחותה הרבה מאשר ע"י אפר או משקין. ואם נאמר שיש איסור לכבות מנורות אלו, אזי אסור גם לכבות את האור בחדר שיש בו ספר פתוח, שעי"ז 'נמחקות' האותיות שבספר... וכלום אם יש צורת שם ה' משתקפת ע"ג המים או בראי, ייאסר לשתות את המים או ליטול משם את הראי?

ויש להסתפק בדין הממלא את הגוויל כולו בדיו והשאיר חלל ריק בצורת א' מהשמות שאינם נמחקים, אם יש איסור למלא גם את החלל הריק ובזה למחוק את האות.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: שם הויה במחשב

הודעהעל ידי הפשטן » ה' יולי 20, 2017 1:07 am

שערי חכמה כתב:
אוצר החכמה כתב:אין דמיון בין אותיות באפר למסך. במסך כל אות אמורה להעלם לחלוטין תוך חלק משניה והסיבה שהיא נראית היא כי מציירים אותה שוב ושוב מחדש.

המחיקה היא רק מניעה של התצוגה ברגע הבא, ולא מחיקה של דבר קיים.


כנראה לא קראת את תגובתי לאוצר החכמה, כאן: viewtopic.php?f=17&t=35110&sid=2650528a366ce561ca6bf7358d3a4d8c#p383496

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: שם הויה במחשב

הודעהעל ידי הפשטן » ה' יולי 20, 2017 1:12 am

קו ירוק כתב:היותר פשוט שתצוגה דיגיטלית זה דבר שאין בו ממשות.

כשיש על השולחן אפר מפוזר (או מישטח של מים), ואני מעביר את אצבעותיי בתוכו באופן שנוצרים בתוכו חללים בצורה של אותיות, זה לענ"ד הרבה פחות ממשי מאשר האותיות שנדלקות על המסך, שהרי האותיות אינן חללים בלבד אלא אורות, שזה כמובן יותר ממשי מאשר חללים.
נערך לאחרונה על ידי הפשטן ב ה' יולי 20, 2017 1:19 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

שערי חכמה
הודעות: 430
הצטרף: א' מאי 07, 2017 11:57 pm

Re: שם הויה במחשב

הודעהעל ידי שערי חכמה » ה' יולי 20, 2017 1:18 am

הפשטן כתב:
שערי חכמה כתב:
אוצר החכמה כתב:אין דמיון בין אותיות באפר למסך. במסך כל אות אמורה להעלם לחלוטין תוך חלק משניה והסיבה שהיא נראית היא כי מציירים אותה שוב ושוב מחדש.

המחיקה היא רק מניעה של התצוגה ברגע הבא, ולא מחיקה של דבר קיים.

כנראה לא קראת את תגובתי לאוצר החכמה.

קראתי, והתכוונתי להשיב לך.
זה לא דומה לנר כלל, שם השלהבת של הרגע הבא היא אותה שלהבת שקיימת עכשיו. ודו"ק.

שערי חכמה
הודעות: 430
הצטרף: א' מאי 07, 2017 11:57 pm

Re: שם הויה במחשב

הודעהעל ידי שערי חכמה » ה' יולי 20, 2017 1:21 am

הפשטן כתב:
קו ירוק כתב:היותר פשוט שתצוגה דיגיטלית זה דבר שאין בו ממשות.

כשיש על השולחן אפר מפוזר (או מישטח של מים), ואני מעביר את אצבעותיי בתוכו באופן שנוצרים בתוכו חללים בצורה של אותיות, זה לענ"ד הרבה פחות ממשי מאשר האותיות שנדלקות על המסך, שהרי האותיות אינן חללים בלבד אלא אורות, שזה כמובן יותר ממשי מאשר חללים.

אין הבדל אם הממשות היא במסגרת או באות עצמה, חק תוכות או חק יריכות, אם יש ממשות באחד מהם זה כתיבה. אבל התצוגה הדיגיטלית היא אור בלבד, ואור איננו דבר ממשי.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: שם הויה במחשב

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' יולי 20, 2017 1:23 am

הפשטן כתב:
אוצר החכמה כתב:
הפשטן כתב:תמיד תמהתי מה הטעם שהתירו כמה מאחרוני זמננו למחוק מהמסך את שם הויה. בשלמא מתוך הזיכרון הקבוע של המחשב, שפיר דמי למחוק, שהרי בתוך הזיכרון הנ"ל לא רשומות שום אותיות, אלא יש שם רק חותם של סימנים מגנטיים, שרק מתורגמים על המסך בתור אותיות. אבל מה שנמחק מתוך המסך עצמו, זה אותיות ממש! ואמנם הן אותיות עראי, וגם אינן רשומות בדיו, ומיהו מאי שנא הא, מהא דקיימא לן בהילכות שבת, כגון בשו"ע א"ח שמ ד: "יש ליזהר שלא לכתוב באצבעו במשקין על השולחן או באפר". ואמנם, הרמ"א הוסיף שם: "אבל מותר לרשום באויר כמין אותיות", ומיהו בשלמא באויר מותר, משום שלא רואים שם כלום, וא"כ אין שם שום אותיות כלל, אבל באפר ובמשקין רואים אותיות, ולכן קיימא לן דיש ליזהר שלא לכתוב שם, והרי גם במסך רואים אותיות, וא"כ לכאורה גם בזה יש ליזהר (לפחות מדרבנן, כדמוכח מהלשון "יש ליזהר"). א"כ הדקו"ל: מה הסברא של ההיתר המובא באחרונים.


אין דמיון בין אותיות באפר למסך. במסך כל אות אמורה להעלם לחלוטין תוך חלק משניה והסיבה שהיא נראית היא כי מציירים אותה שוב ושוב מחדש.


אינני מבין כלל סברא זו. הא קיימא לן, דהמסתפק בשבת מן השמן שבנר חייב משום מכבה. אבל לשיטתך, היה צריך להתיר ליטול בשבת את השמן שבזכותו בוערת השלהבת, כי השלהבת היתה אמורה להיעלם לחלוטין תוך חלק משניה, והסיבה לכך שהיא בוערת זה רק בגלל השמן: טול את השמן, ואין מה שיחדש את השלבהת.




באש אין דין שתהיה של קיימא אפילו קצת והמבעיר אש שתתקיים שניה אחת ותשרוף משהו חייב משום מבעיר.
לעומת זאת בכתיבה יש דין שתהיה של קיימא וזה בדיוק הטענה שהזכרתי שהכתיבה הזאת אינה של קיימא כלל כי היא נעלמת אחרי חלק שניה.

אם התכוונת לשאול שאלה אחרת לגמרי מפני מה חייב בשמן הלא מה שדלק דלק ומה שלא דלק לא דלק. בשמן בשאלה הזו אינה שאלה כלל כי יש בפתילה עצמה פעולת כיבוי. לגבי עצים באמת פשוט שכך הדין שהמוציא עצים שלא דלקו כלל מהמדורה אינו חייב. לגב גז ביום טוב כבר טענו את הטענה הזו וגם כאן בפורום עלה הנושא.

אחרים העלו כאן טענה אחרת שאור אינו כתיבה וזה נושא נפרד.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: שם הויה במחשב

הודעהעל ידי הפשטן » ה' יולי 20, 2017 1:25 am

שערי חכמה כתב:
הפשטן כתב:
שערי חכמה כתב:המחיקה היא רק מניעה של התצוגה ברגע הבא, ולא מחיקה של דבר קיים.

כנראה לא קראת את תגובתי לאוצר החכמה.

השלהבת של הרגע הבא היא אותה שלהבת שקיימת עכשיו. ודו"ק.


אני התכוונתי להשיב לאוצר החכמה, שלמד פיזיקה, ויודע שהשלהבת של הרגע הבא, היא משהו חדש לגמרי: בכל רגע נשרף עוד שמן, וככה נפלט עוד חמצן, שגורם לאויר לפלוט חום מחדש, שזה השלהבת של הרגע הבא. למעשה, מה שקורה לשלהבת הוא בדיוק מה שקורה לאותיות שעל המסך.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: שם הויה במחשב

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' יולי 20, 2017 1:26 am

אוצר החכמה כתב:באש אין דין שתהיה של קיימא אפילו קצת והמבעיר אש שתתקיים שניה אחת ותשרוף משהו חייב משום מבעיר.
לעומת זאת בכתיבה יש דין שתהיה של קיימא וזה בדיוק הטענה שהזכרתי שהכתיבה הזאת אינה של קיימא כלל כי היא נעלמת אחרי חלק שניה.

שים לבך שהוא לא שאל על ההבערה אלא על הכיבוי.

שערי חכמה
הודעות: 430
הצטרף: א' מאי 07, 2017 11:57 pm

Re: שם הויה במחשב

הודעהעל ידי שערי חכמה » ה' יולי 20, 2017 1:32 am

הפשטן כתב:
שערי חכמה כתב:השלהבת של הרגע הבא היא אותה שלהבת שקיימת עכשיו. ודו"ק.

אני התכוונתי להשיב לאוצר החכמה, שלמד פיזיקה, ויודע שהשלהבת של הרגע הבא, היא משהו חדש לגמרי: בכל רגע נשרף עוד שמן, וככה נפלט עוד חמצן, שגורם לאויר לפלוט חום מחדש, שזה השלהבת של הרגע הבא. למעשה, מה שקורה לשלהבת הוא בדיוק מה שקורה לאותיות שעל המסך.

לדבריך גם מי שמכבה אש בידים יהיה פטור כיון שלא כיבה אש קיימת אלא מנע את האש של הרגע הבא.
ברור שהשלהבת של הרגע הבא היא אותה שלהבת, ולא משנה איך האש בוערת מבחינה פיזיקלית.
לעומת זה האור של הרגע הבא הוא דבר אחר לגמרי, כמו מי שמחזיק פנס ומאיר על הקיר, וברגע שיעזוב את הכפתור שמדליק את הפנס יכבה האור.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: שם הויה במחשב

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' יולי 20, 2017 1:33 am

הפשטן כתב:אני התכוונתי להשיב לאוצר החכמה, שלמד פיזיקה, ויודע שהשלהבת של הרגע הבא, היא משהו חדש לגמרי: בכל רגע נשרף עוד שמן, וככה נפלט עוד חמצן, שגורם לאויר לפלוט חום מחדש, שזה השלהבת של הרגע הבא. למעשה, מה שקורה לשלהבת הוא בדיוק מה שקורה לאותיות שעל המסך.


ולפי זה יש לדון שמי שכותב שם ע"י אש בוערת אין בו איסור מחיקה כלל בהסתפקות מן השמן. אולי ואולי לא כמו שכתב שערי חכמה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: שם הויה במחשב

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' יולי 20, 2017 1:34 am

סגי נהור כתב:
אוצר החכמה כתב:באש אין דין שתהיה של קיימא אפילו קצת והמבעיר אש שתתקיים שניה אחת ותשרוף משהו חייב משום מבעיר.
לעומת זאת בכתיבה יש דין שתהיה של קיימא וזה בדיוק הטענה שהזכרתי שהכתיבה הזאת אינה של קיימא כלל כי היא נעלמת אחרי חלק שניה.

שים לבך שהוא לא שאל על ההבערה אלא על הכיבוי.

מי דבר על הבערה וכיבוי דברנו על מחיקת השם. אף אחד לא התיר לכבות נורה חשמלית בגלל הטענה הזו. אפילו מכון צומת נזקקים לעוד איזה המצאה אחרת (אות פטר) שעליה כבר דנו.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: שם הויה במחשב

הודעהעל ידי הפשטן » ה' יולי 20, 2017 1:35 am

אוצר החכמה כתב:
הפשטן כתב:
אוצר החכמה כתב:אין דמיון בין אותיות באפר למסך. במסך כל אות אמורה להעלם לחלוטין תוך חלק משניה והסיבה שהיא נראית היא כי מציירים אותה שוב ושוב מחדש.


אינני מבין כלל סברא זו. הא קיימא לן, דהמסתפק בשבת מן השמן שבנר חייב משום מכבה. אבל לשיטתך, היה צריך להתיר ליטול בשבת את השמן שבזכותו בוערת השלהבת, כי השלהבת היתה אמורה להיעלם לחלוטין תוך חלק משניה, והסיבה לכך שהיא בוערת זה רק בגלל השמן: טול את השמן, ואין מה שיחדש את השלבהת.


באש אין דין שתהיה של קיימא אפילו קצת והמבעיר אש שתתקיים שניה אחת ותשרוף משהו חייב משום מבעיר.
לעומת זאת בכתיבה יש דין שתהיה של קיימא וזה בדיוק הטענה שהזכרתי שהכתיבה הזאת אינה של קיימא כלל כי היא נעלמת אחרי חלק שניה.


אנחנו דנים על מחיקה ועל כיבוי, לא על כתיבה ולא על הבערה.
א. כשאני נוטל את השמן, אז בפועל אני לא מכבה את מה שקיים, אלא אני רק מונע את השלהבת של הרגע הבא (כי השלהבת של הרגע הקודם בכל מקרה נעלמת גם לולי נטלתי את השמן, אלא שהיא מתחלפת בשלהבת חדשה של הרגע הבא, אלא אם כן אני נוטל את השמן ואז לא נוצרת השלהבת של הרגע הבא).
ב. והרי זה בדיוק מה שקורה כשאני מוחק אותיות מהמסך. אני לא מוחק את מה שקיים, אלא רק מונע את הופעת האותיות של הרגע הבא.
ג. כשאני נוטל את השמן בשבת אני חייב משום מכבה. למה זה לא כך במוחק (ביום חול) אותיות של שם הויה מהמסך?

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: שם הויה במחשב

הודעהעל ידי הפשטן » ה' יולי 20, 2017 1:37 am

שערי חכמה כתב:
הפשטן כתב:
קו ירוק כתב:היותר פשוט שתצוגה דיגיטלית זה דבר שאין בו ממשות.

כשיש על השולחן אפר מפוזר (או מישטח של מים), ואני מעביר את אצבעותיי בתוכו באופן שנוצרים בתוכו חללים בצורה של אותיות, זה לענ"ד הרבה פחות ממשי מאשר האותיות שנדלקות על המסך, שהרי האותיות אינן חללים בלבד אלא אורות, שזה כמובן יותר ממשי מאשר חללים.

אין הבדל אם הממשות היא במסגרת או באות עצמה, חק תוכות או חק יריכות, אם יש ממשות באחד מהם זה כתיבה. אבל התצוגה הדיגיטלית היא אור בלבד, ואור איננו דבר ממשי.


גם השלהבת, שהדלקתה ושכיבויה אסורים בשבת, עשויה מאור בלבד.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: שם הויה במחשב

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' יולי 20, 2017 1:38 am

הפשטן כתב:
אוצר החכמה כתב:אנחנו דנים על מחיקה ועל כיבוי, לא על כתיבה ולא על הבערה.
א. כשאני נוטל את השמן, אז בפועל אני לא מכבה את מה שקיים, אלא אני רק מונע את השלהבת של הרגע הבא (כי השלהבת של הרגע הקודם בכל מקרה נעלמת גם לולי נטלתי את השמן, אלא שהיא מתחלפת בשלהבת חדשה של הרגע הבא, אלא אם כן אני נוטל את השמן ואז לא נוצרת השלהבת של הרגע הבא).
ב. והרי זה בדיוק מה שקורה כשאני מוחק אותיות מהמסך. אני לא מוחק את מה שקיים, אלא רק מונע את הופעת האותיות של הרגע הבא.
ג. כשאני נוטל את השמן בשבת אני חייב משום מכבה. למה זה לא כך במוחק (ביום חול) אותיות של שם הויה מהמסך?


א. הסברתי לך כבר את ההבדל בין מלאכת הבערה בשבת וממילא כיבוי לבין מחיקה התלויה בכתיבה.
כאמור אף אחד לא מתיר לכבות את מסך המחשב בשבת.

ב. אתה טועה הכיבוי הוא בפתילה ולא בשמן.

ג. גם ההסבר שכתב סגי נהור הוא הסבר דווקא בכתיבה ולכן אין מקום למה שאתה שואל אותו שגם שלהבת היא אור. זה בדיוק מה שהוא טוען. שבאיסור הבערה נאסרה שלהבת שהיא אור אבל איסור כתיבה לא נאמר באור.

שערי חכמה
הודעות: 430
הצטרף: א' מאי 07, 2017 11:57 pm

Re: שם הויה במחשב

הודעהעל ידי שערי חכמה » ה' יולי 20, 2017 1:44 am

הפשטן כתב:
שערי חכמה כתב:
הפשטן כתב:כשיש על השולחן אפר מפוזר (או מישטח של מים), ואני מעביר את אצבעותיי בתוכו באופן שנוצרים בתוכו חללים בצורה של אותיות, זה לענ"ד הרבה פחות ממשי מאשר האותיות שנדלקות על המסך, שהרי האותיות אינן חללים בלבד אלא אורות, שזה כמובן יותר ממשי מאשר חללים.

אין הבדל אם הממשות היא במסגרת או באות עצמה, חק תוכות או חק יריכות, אם יש ממשות באחד מהם זה כתיבה. אבל התצוגה הדיגיטלית היא אור בלבד, ואור איננו דבר ממשי.

גם השלהבת, שהדלקתה ושכיבויה אסורים בשבת, עשויה מאור בלבד.

השאלה היתה אם כתיבה באור היא דבר ממשי יותר מכתיבה במשקין ובאפר או פחות. על זה השבתי.
הדימוי והחילוק בין כתיבה להבערה הם רק בנידון השני המתנהל כאן במקביל.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: שם הויה במחשב

הודעהעל ידי הפשטן » ה' יולי 20, 2017 1:44 am

שערי חכמה כתב:
הפשטן כתב:
שערי חכמה כתב:השלהבת של הרגע הבא היא אותה שלהבת שקיימת עכשיו. ודו"ק.

אני התכוונתי להשיב לאוצר החכמה, שלמד פיזיקה, ויודע שהשלהבת של הרגע הבא, היא משהו חדש לגמרי: בכל רגע נשרף עוד שמן, וככה נפלט עוד חמצן, שגורם לאויר לפלוט חום מחדש, שזה השלהבת של הרגע הבא. למעשה, מה שקורה לשלהבת הוא בדיוק מה שקורה לאותיות שעל המסך.

לדבריך גם מי שמכבה אש בידים יהיה פטור כיון שלא כיבה אש קיימת אלא מנע את האש של הרגע הבא.
ברור שהשלהבת של הרגע הבא היא אותה שלהבת, ולא משנה איך האש בוערת מבחינה פיזיקלית.
לעומת זה האור של הרגע הבא הוא דבר אחר לגמרי, כמו מי שמחזיק פנס ומאיר על הקיר, וברגע שיעזוב את הכפתור שמדליק את הפנס יכבה האור.


כשאתה כותב "לדבריך" אתה שם בפי את ההפך ממה שאני טוען.
הרי כל מי שלמד פיזיקה יודע, שהשלהבת של הרגע הבא איננה השלהבת של הרגע הקודם, ואעפ"כ מי שמכבה את השלהבת חייב! א"כ מאי שנא, נטילת השמן בשבת, לעומת מחיקת אותיות מהמסך: הרי אע"פ שבמחיקת האותיות מהמסך אני רק מונע את הופעת האותיות מחדש על המסך, עדין לכאורה אתחייב, כשם שאני חייב חטאת בנטילת השמן מהנר בשבת אע"פ שגם אז אני רק מונע את הופעת השלהבת מחדש.
נערך לאחרונה על ידי הפשטן ב ה' יולי 20, 2017 1:49 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: שם הויה במחשב

הודעהעל ידי הפשטן » ה' יולי 20, 2017 1:48 am

שערי חכמה כתב:
הפשטן כתב:
שערי חכמה כתב:אין הבדל אם הממשות היא במסגרת או באות עצמה, חק תוכות או חק יריכות, אם יש ממשות באחד מהם זה כתיבה. אבל התצוגה הדיגיטלית היא אור בלבד, ואור איננו דבר ממשי.

גם השלהבת, שהדלקתה ושכיבויה אסורים בשבת, עשויה מאור בלבד.

השאלה היתה אם כתיבה באור היא דבר ממשי יותר מכתיבה במשקין ובאפר או פחות. על זה השבתי.


לענ"ד, אור הוא יותר ממשי מאשר חללים. אבל גם לשיטתך, שחללים שנעשים בתוך תוכות ממשית הם יותר ממשיים מאשר אור, עדין לכו"ע גם אור הוא דבר ממשי, כפי שמוכח מדין הדלקה וכיבוי בשבת.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: שם הויה במחשב

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' יולי 20, 2017 1:48 am

מה נעשה לך ואתה מתעקש להתעלם מההבדל שיש בין אש בשבת לכתיבה שצריך שיהיה לה קיום. שים לב ששערי חכמה בהודעה הראשונה עליה הגבת כתב בפירוש שהסיבה שס"ל לאחרונים שאין זה מחיקה היא משום שאין זה כתיבה.

כמו שהסברתי לעיל החילוק של סגי נהור ביון אור לכתיבה נכון לדעתו דווקא על כתיבה. כך שלהקשות על זה משלהבת אין לזה מקום.

שערי חכמה
הודעות: 430
הצטרף: א' מאי 07, 2017 11:57 pm

Re: שם הויה במחשב

הודעהעל ידי שערי חכמה » ה' יולי 20, 2017 1:55 am

הפשטן כתב:גם אור הוא דבר ממשי, כפי שמוכח מדין הדלקה וכיבוי בשבת.

איך מוכח? בהבערה וכיבוי אין שום דין שיהיה דבר ממשי משא"כ בכתיבה, וכמ"ש כבר הרב אוצה"ח.

שערי חכמה
הודעות: 430
הצטרף: א' מאי 07, 2017 11:57 pm

Re: שם הויה במחשב

הודעהעל ידי שערי חכמה » ה' יולי 20, 2017 2:05 am

הפשטן כתב:כל מי שלמד פיזיקה יודע, שהשלהבת של הרגע הבא איננה השלהבת של הרגע הקודם, ואעפ"כ מי שמכבה את השלהבת חייב! א"כ מאי שנא, נטילת השמן בשבת, לעומת מחיקת אותיות מהמסך: הרי אע"פ שבמחיקת האותיות מהמסך אני רק מונע את הופעת האותיות מחדש על המסך, עדין לכאורה אתחייב, כשם שאני חייב חטאת בנטילת השמן מהנר בשבת אע"פ שגם אז אני רק מונע את הופעת השלהבת מחדש.

השלהבת נחשבת אותה שלהבת כיון שהאש של הרגע בהא קיימת מכח האש הנוכחית, שהרי אם תכבה עכשיו לא תהיה ברגע הבא.
אבל בכתיבה באור זה לא שייך, האור שיופיע ברגע בהא אינו נמשך מהאור של הרגע הנוכחי.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: שם הויה במחשב

הודעהעל ידי הפשטן » ה' יולי 20, 2017 2:33 am

אוצר החכמה כתב:ההסבר שכתב סגי נהור הוא הסבר דווקא בכתיבה ולכן אין מקום למה שאתה שואל אותו שגם שלהבת היא אור. זה בדיוק מה שהוא טוען. שבאיסור הבערה נאסרה שלהבת שהיא אור אבל איסור כתיבה לא נאמר באור....כמו שהסברתי לעיל החילוק של סגי נהור ביון אור לכתיבה נכון לדעתו דווקא על כתיבה. כך שלהקשות על זה משלהבת אין לזה מקום.


כשאני הזכרתי את דין השלהבת, המטרה הייתה לטעון שאור זה דבר שיש בו ממשות, כפי שאנחנו רואים בדין מבעיר בשבת. א"כ מאי שנא מבעיר מכותב? כל המחלק, עליו הראיה!
ובמיוחד, שכבר ראינו שחללים חסרי ממשות שנמצאים בתוך אפר ממשי, יש להם ממשות בדין כתיבה בשבת (כדמוכח מדין הכותב בשבת בתוך האפר), ולכאורה ק"ו לגבי אורות בתוך מסך ממשי, שהם בודאי יותר ממשיים מאשר חלל נטול-ממשות שנמצא בתוך אפר ממשי.

אוצר החכמה כתב:הסברתי לך כבר את ההבדל בין מלאכת הבערה בשבת וממילא כיבוי לבין מחיקה התלויה בכתיבה...מה נעשה לך ואתה מתעקש להתעלם מההבדל שיש בין אש בשבת לכתיבה שצריך שיהיה לה קיום. שים לב ששערי חכמה בהודעה הראשונה עליה הגבת כתב בפירוש שהסיבה שס"ל לאחרונים שאין זה מחיקה היא משום שאין זה כתיבה.


אבל כבר ציינתי לשו"ע או"ח שמ ד, דהתם קיימא לן שיש ליזהר מלכתוב בתוך מישטח של מים שעל השולחן וה"ה בתוך האפר. והרי התם מיירי בכתיבה שאינה של קיום, ואעפ"כ יש ליזהר, א"כ מאי שנא הא, מדין מחיקת השם מהמסך?
נערך לאחרונה על ידי הפשטן ב ה' יולי 20, 2017 3:14 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: שם הויה במחשב

הודעהעל ידי הפשטן » ה' יולי 20, 2017 2:42 am

שערי חכמה כתב:
הפשטן כתב:גם אור הוא דבר ממשי, כפי שמוכח מדין הדלקה וכיבוי בשבת.

איך מוכח? בהבערה וכיבוי אין שום דין שיהיה דבר ממשי משא"כ בכתיבה, וכמ"ש כבר הרב אוצה"ח.


כבר ראינו שחללים חסרי ממשות שנמצאים בתוך אפר ממשי, יש להם ממשות בדין כתיבה בשבת (כדמוכח מדין הכותב בשבת בתוך האפר), ולכאורה ק"ו לגבי אורות בתוך מסך ממשי, שהם בודאי יותר ממשיים מאשר חלל נטול-ממשות שנמצא בתוך אפר ממשי.

שערי חכמה כתב:
הפשטן כתב:כל מי שלמד פיזיקה יודע, שהשלהבת של הרגע הבא איננה השלהבת של הרגע הקודם, ואעפ"כ מי שמכבה את השלהבת חייב! א"כ מאי שנא, נטילת השמן בשבת, לעומת מחיקת אותיות מהמסך: הרי אע"פ שבמחיקת האותיות מהמסך אני רק מונע את הופעת האותיות מחדש על המסך, עדין לכאורה אתחייב, כשם שאני חייב חטאת בנטילת השמן מהנר בשבת אע"פ שגם אז אני רק מונע את הופעת השלהבת מחדש.

השלהבת נחשבת אותה שלהבת כיון שהאש של הרגע בהא קיימת מכח האש הנוכחית, שהרי אם תכבה עכשיו לא תהיה ברגע הבא.
אבל בכתיבה באור זה לא שייך, האור שיופיע ברגע בהא אינו נמשך מהאור של הרגע הנוכחי.


כדי שתיווצר השלהבת של הרגע הבא, היא צריכה שני דברים: חמצן, וחום (הצטרפותם מייצרת אור). החמצן בא מהשמן הנשרף, בעוד שהחום בא מהשלהבת של הרגע הקודם. לכן, יש שתי דרכים למנוע את השלהבת של הרגע הבא: דרך אחת, היא לחנוק את השלהבת של הרגע הקודם, וממילא לא יהיה חום, שחיוני להיווצרות השלהבת של הרגע הבא. דרך שנייה, היא ליטול את השמן, כי אז לא יהיה חמצן שמאפשר את השלהבת של הרגע הבא. אך בכל מקרה, ברגע הבא זו שלהבת אחרת.
נערך לאחרונה על ידי הפשטן ב ה' יולי 20, 2017 2:43 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: שם הויה במחשב

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' יולי 20, 2017 2:43 am

הפשטן כתב:המטרה השנייה הייתה לטעון, שאור זה דבר שיש בו ממשות, כפי שאנחנו רואים בדין מבעיר בשבת.

שוב, זאת טענה שלא ממין הענין. במלאכת מבעיר כל מהות המלאכה היא כלפי האש. האש היא לא איזה היכי-תמצי לקיום של משהו. מהות המלאכה כאן היא החשיבות של האש בפעולות ומעשי האדם, בזה שא"א להגיע למלאכת המשכן (ולסידורא דפת) בלי שימוש באש. אתה באמת מתכוון לשאול למה מבעיר זו מלאכה? יש לך צד שזו לא תהיה מלאכה מפני שאש היא דבר שאין לו קיום?

בגוף הנידון, אני שוב שואל האם לדעתך יש מקום לאסור סילוק השתקפות של השם במים או במראה.
או האם לדעתך יש צד איסור ליצור בשבת צל בצורת אותיות (באמצעות הידיים וכיו"ב).

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: שם הויה במחשב

הודעהעל ידי הפשטן » ה' יולי 20, 2017 3:00 am

סגי נהור כתב:
הפשטן כתב:המטרה השנייה הייתה לטעון, שאור זה דבר שיש בו ממשות, כפי שאנחנו רואים בדין מבעיר בשבת.

יש לך צד שזו לא תהיה מלאכה מפני שאש היא דבר שאין לו קיום?


מי שטוען ש"אש היא דבר שאין לו קיום", איננו אני, אלא הוא אתה. אני הרי טוען, שאש היא דבר שיש לו קיום, וממילא סרה קושייתך אודותיי, אליבא דשיטתי (שאש היא דבר שיש לו קיום).
עכ"פ, כבר ראינו שחללים חסרי ממשות שנמצאים בתוך אפר ממשי, יש להם ממשות בדין כתיבה בשבת (כדמוכח מדין הכותב בשבת בתוך האפר), ולכאורה ק"ו לגבי אורות בתוך מסך ממשי, שהם בודאי יותר ממשיים מאשר חלל נטול-ממשות שנמצא בתוך אפר ממשי.


סגי נהור כתב:בגוף הנידון, אני שוב שואל האם לדעתך יש מקום לאסור סילוק השתקפות של השם במים או במראה.


אתה מסלק מהמראה, לא רק את שם הויה, אלא גם את כל הגויל שמסביב, וא"כ מסתבר להקל, דדמי לדברי הכותב כאן: viewtopic.php?f=17&t=35110&p=383596#p383476

סגי נהור כתב:או האם לדעתך יש צד איסור ליצור בשבת צל בצורת אותיות (באמצעות הידיים וכיו"ב).

לענ"ד, לכאורה יש צד ליזהר בזה, משום דלכאורה יש צד לומר דלא גריעא מהדין שיש ליזהר מלכתוב בתוך האפר או בתוך מישטח של מים.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: שם הויה במחשב

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' יולי 20, 2017 3:14 am

הפשטן כתב:עכ"פ, כבר ראינו שחללים חסרי ממשות שנמצאים בתוך אפר ממשי, יש להם ממשות בדין כתיבה בשבת (כדמוכח מדין הכותב בשבת בתוך האפר), ולכאורה ק"ו לגבי אורות בתוך מסך ממשי, שהם בודאי יותר ממשיים מאשר חלל נטול-ממשות שנמצא בתוך אפר ממשי.

אשאלך שאלה פשוטה: האם לדעתך גם חקיקה באבן היא פחות ממשית מאשר כתיבה ע"י האור? והרי גם חקיקה אינה אלא יצירת חלל, ואעפ"כ קיי"ל דחייב משום כותב (ועאכו"כ חקיקה מעבר לעבר שהיא חלל גמור, ומ"מ אמר קרא מזה ומזה הם כתובים).

אלא ודאי כדאמרן, שכיון שהאפר מסביב הוא ממשי, ויש כאן חילוק של ממשות בין החלל לסביבותיו, יש כאן כעין כתיבה, משא"כ באור.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 248 אורחים

cron