מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אין מזמנין את הנכרי ביו"ט

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

אין מזמנין את הנכרי ביו"ט

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' יולי 23, 2017 1:04 am

גזירה שמא ירבה בשבילו.

א. למה בחוה"מ מותר להזמינו אף שאסור לבשל בעבורו (-חי"א כלל קו סי"א) ?

ב. כאשר כבר הזמינו, האם האיסור כולל כל פרט באירוח, כמו הגשת שתיה וכד' ?

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אין מזמנין את הנכרי ביו"ט

הודעהעל ידי דרומי » א' יולי 23, 2017 11:35 am

לא הבנתי את שאלה ב. הרי אסור להזמין

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: אין מזמנין את הנכרי ביו"ט

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' יולי 24, 2017 9:52 pm

דרומי כתב:לא הבנתי את שאלה ב, הרי אסור להזמין
מתארח אצל הוריו, והם הזמינו גוי או מומר, בשוגג או מזיד, האם מותר לסייע בהגשת המאכלים לשולחן.

*

ומה בנוגע לשאלה א, לאסור הזמנת גוי בחוה"מ כיון שאסור לבשל בשבילו?
הנה, ראיתי כעת:
שמירת המועד כהלכתו (ליברמן).png
שמירת המועד כהלכתו (ליברמן).png (13.35 KiB) נצפה 1596 פעמים


*

ובטעם הדבר: הנה החי"א הנ"ל אסר בישול בחוה"מ עבור גוי, וקדם לו הראב"ד בתשובתו, כדלהלן:
תשובת הראב''ד.png
תשובת הראב''ד.png (28.18 KiB) נצפה 1596 פעמים


*

ומפורש בדבריו דבישול לצורך בהמה מותר, ולצורך גוי תליא בדין 'הואיל' ובהאיסור דרבנן שגזרו בזה והתירוהו בשעת הדחק. ואולי י"ל דאם הזמין גוי (וכעת מזונותיו עליו) כבר דמי לבהמה ומותר, כי הוי צורך דידיה טפי. עוי"ל דהרי הראש' כ' דהגזירה שמא ירבה היינו בדברים האסורים לישראל שאין בהם 'הואיל', אבל בחוה"מ הא שפיר הוי מותר לבהמה. ולמאן דל"ל הואיל, (והבעה"מ בפסחים כ' שכך סובר ריב"ל שאסר הזמנת גוי ביו"ט), עכצ"ל דחוה"מ קיל טפי, ואולי משום שאין בו איסור דאו', או שבחוה"מ מותר לבשל גם לצורך גוי.

*
ויל"פ בזה עוד, ואכמ"ל.

בברכה המשולשת
הודעות: 14156
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אין מזמנין את הנכרי ביו"ט

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' יולי 24, 2017 10:38 pm

עושה חדשות כתב:, או שבחוה"מ מותר לבשל גם לצורך גוי.


זה לא כתוב שם (והרי ידוע ד"נכבד הכלב מן הגוי")

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: אין מזמנין את הנכרי ביו"ט

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' יולי 24, 2017 10:45 pm

בברכה המשולשת כתב:
עושה חדשות כתב:או שבחוה"מ מותר לבשל גם לצורך גוי.
זה לא כתוב שם (והרי ידוע ד"נכבד הכלב מן הגוי")
זה לא כתוב שם כמובן, זאת הצעה ליישב למה לפי ריב"ל מותר לזמן גוי בחוה"מ אם הוא לא סובר 'הואיל', והיה ראוי לגזור על כך, וע"ז כתבתי, או דחוה"מ קיל ול"ה דאו' וכו', או דבחוה"מ מותר לבשל עבור גוי.

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: אין מזמנין את הנכרי ביו"ט

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' יולי 27, 2017 8:46 pm

א. האם מותר לזמן גוי לשתיית כוס מים קרים, כוס קולה, (קפה מסתמא אסור בודאי).

ב. האם מותר לזמן גוי לסעודות שבת הסמוכה ליו"ט, או חיישי' שירבה בשבילו בהכנות ביו"ט.

ג. בחוט שני עמוד סה התיר הזמנת מומרים לצורך 'קירוב'. מה טעם ההיתר?

וע"ע שבות יצחק פרק יד.

בברכה המשולשת
הודעות: 14156
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אין מזמנין את הנכרי ביו"ט

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' יולי 27, 2017 9:15 pm

עושה חדשות כתב:א. האם מותר לזמן גוי לשתיית כוס מים קרים, כוס קולה, (קפה מסתמא אסור בודאי).

ב. האם מותר לזמן גוי לסעודות שבת הסמוכה ליו"ט, או חיישי' שירבה בשבילו בהכנות ביו"ט.

ג. בחוט שני עמוד סה התיר הזמנת מומרים לצורך 'קירוב'. מה טעם ההיתר?

וע"ע שבות יצחק פרק יד.


א. יש איסור של קירוב דעת, אבל לא קשור ליו"ט.
ג. זה שמומר כגוי זה דרבנן, הלא כן?

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: אין מזמנין את הנכרי ביו"ט

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' יולי 27, 2017 9:20 pm

בברכה המשולשת כתב:א. יש איסור של קירוב דעת, אבל לא קשור ליו"ט.
ג. זה שמומר כגוי זה דרבנן, הלא כן?


א. השאלה היא כמובן בהל' יו"ט. האם בהזמנה לכוס קפה אתה מסכים שיש איסור וגזירה של "אין מזמנין"? האם זה נכון לומר שיש חילוק בין מזמינו לאכול תפוח או טונה, (מבושל ולא מבושל) ?

ג. האיסור של 'מזמנין' הוא דרבנן, שמא ירבה בשבילו וזה אסור מדאו' (עכ"פ היכא דליכא 'הואיל'). אבל מומר דינו כגוי לענין זה בלי שום חילוק.

*

אצרף צילום מחוט השני:
חוט שני הזמנת מומר.png
חוט שני הזמנת מומר.png (38.82 KiB) נצפה 1552 פעמים

בברכה המשולשת
הודעות: 14156
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אין מזמנין את הנכרי ביו"ט

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' יולי 27, 2017 9:47 pm

עושה חדשות כתב:
בברכה המשולשת כתב:א. יש איסור של קירוב דעת, אבל לא קשור ליו"ט.
ג. זה שמומר כגוי זה דרבנן, הלא כן?


א. השאלה היא כמובן בהל' יו"ט. האם בהזמנה לכוס קפה אתה מסכים שיש איסור וגזירה של "אין מזמנין"? האם זה נכון לומר שיש חילוק בין מזמינו לאכול תפוח או טונה, (מבושל ולא מבושל) ?

ג. האיסור של 'מזמנין' הוא דרבנן, שמא ירבה בשבילו וזה אסור מדאו' (עכ"פ היכא דליכא 'הואיל'). אבל מומר דינו כגוי לענין זה בלי שום חילוק.

*

אצרף צילום מחוט השני:
חוט שני הזמנת מומר.png


א. כן, בהלכות יו"ט יש לכאורה חילוק כזה, אלא שהערתי שיש עוד שיקולים לאסור.
ג. עצם זה שמומר כגוי (בכל הלכה שהיא) זה דרבנן.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 114 אורחים