קמצן_קדוש כתב:"ת"ר אסור לו לאדם שיהנה מן העוה"ז בלא ברכה וכל הנהנה מן העוה"ז בלא ברכה מעל".
זמן רב תמה אני על כך שלא מברכים על סיגריות שהם לכל הפחות כמו ריח טוב או קטורת שעליהם מברכים.
הרב עובדיה כותב שמכיוון שסיגריה מזיקה לאדם א"א לברך עליה (- לפי סברא זו י"ל שחולה סכרת לא יברך על משהו שאסור לו לאכול כי זה לא בריא לו..? ומה עם כל אדם שמפר את הדיאטה והורס את בריאותו..?),
מכל מקום, עד לפני עשרות השנים האחרונות, בשנים בהם עישון סיגריות לא היה נחשב לדבר מזיק (ואפילו למועיל) - מדוע לא בירכו אז על עלי טבק"י?
קראתי פעם אצל יהודי שאמר שאילו אכן היה קיים הטב"ק בימי חז"ל - הם היו מתקנים אף עליו ברכה, ומכיוון שהוא לא זכה לברכה משלו, נתן לו הקב"ה את הזכות להשכין אחווה ושלום בעם ישראל כך שאפילו גדולים וחשובים לא יתביישו לבקש טב"ק מאנשים פשוטים וקטנים. ויש לעיין.
בסדר כתב:וראה דבר נפלא בשלחן הטהור להגה"ק מקאמארנא זצ"ל (זר זהב סי' ר"י) שכ' דלכן לא מברכין ע"ז כיון שלא היה בזמן הגמרא אין אנחנו יודעין לתקן אופן נוסח הברכה. ומביא שם דמרן הבעש"ט זי"ע אכן בירך על עישון כפי שקיבל מאליהו הנביא ומרבו אחיה השילוני, ונעלם מאתנו הנוסח ואין מברכין.
קמצן_קדוש כתב:***
דרך אגב, לגבי שמיעת קול נעים כותב המ"ב (סימן רט"ז ס"ק ד') וז"ל "עוד נתבאר בפוסקים דדוקא אריח תקנו חכמים ברכה ולא אקול [ר"ל בשומע קול נעים] שאין בו ממש...".
ושוב איני זוכה להבין החלוק שבין שמיעת קול שנחשב ל"דבר שאין בו ממש" לבין ריח.
במה ריח "ממשי" יותר מקול?
(במה ריח שיוצא מצמח נחשב יותר מצליל שיוצא מכלי נגינה?).
אש משמים כתב:אולי כאן המקום לעורר דיש בעיה להריח קפה מהביל או לחם טרי משום חשש ברכת הריח.
שייף נפיק כתב:אש משמים כתב:אולי כאן המקום לעורר דיש בעיה להריח קפה מהביל או לחם טרי משום חשש ברכת הריח.
כבר קדמך בהתעוררות זו הרמ"א ברט"ז יד.
קמצן_קדוש כתב:אש משמים כתב:הריח הוא ע"י חלקיקים שיוצאים מהפרח ונוגעים בחיישני הריח ואילו הקול אינו ממשי אלא הוא 'גלי קול' שאינם אלא רעידות באויר.
(אני מאמין שיש כאן פרופסורים שידעו להסביר יותר טוב אך העיקרון ברור)
זהו חילוק "עיון ישיבתי" שאני ממש לא מסכים איתו.
(ואם תרצה אומר לך שגלי קול גם הם נוגעים בקרום התוף שבאוזן).
קמצן_קדוש כתב: (ואם תרצה אומר לך שגלי קול גם הם נוגעים בקרום התוף שבאוזן).
קמצן_קדוש כתב:"ת"ר אסור לו לאדם שיהנה מן העוה"ז בלא ברכה וכל הנהנה מן העוה"ז בלא ברכה מעל".
זמן רב תמה אני על כך שלא מברכים על סיגריות שהם לכל הפחות כמו ריח טוב או קטורת שעליהם מברכים.
הרב עובדיה כותב שמכיוון שסיגריה מזיקה לאדם א"א לברך עליה (- לפי סברא זו י"ל שחולה סכרת לא יברך על משהו שאסור לו לאכול כי זה לא בריא לו..? ומה עם כל אדם שמפר את הדיאטה והורס את בריאותו..?),
מכל מקום, עד לפני עשרות השנים האחרונות, בשנים בהם עישון סיגריות לא היה נחשב לדבר מזיק (ואפילו למועיל) - מדוע לא בירכו אז על עלי טבק"י?
קראתי פעם אצל יהודי שאמר שאילו אכן היה קיים הטב"ק בימי חז"ל - הם היו מתקנים אף עליו ברכה, ומכיוון שהוא לא זכה לברכה משלו, נתן לו הקב"ה את הזכות להשכין אחווה ושלום בעם ישראל כך שאפילו גדולים וחשובים לא יתביישו לבקש טב"ק מאנשים פשוטים וקטנים. ויש לעיין.
ידידיה כתב:קמצן_קדוש כתב:"ת"ר אסור לו לאדם שיהנה מן העוה"ז בלא ברכה וכל הנהנה מן העוה"ז בלא ברכה מעל".
זמן רב תמה אני על כך שלא מברכים על סיגריות שהם לכל הפחות כמו ריח טוב או קטורת שעליהם מברכים.
הרב עובדיה כותב שמכיוון שסיגריה מזיקה לאדם א"א לברך עליה (- לפי סברא זו י"ל שחולה סכרת לא יברך על משהו שאסור לו לאכול כי זה לא בריא לו..? ומה עם כל אדם שמפר את הדיאטה והורס את בריאותו..?),
מכל מקום, עד לפני עשרות השנים האחרונות, בשנים בהם עישון סיגריות לא היה נחשב לדבר מזיק (ואפילו למועיל) - מדוע לא בירכו אז על עלי טבק"י?
קראתי פעם אצל יהודי שאמר שאילו אכן היה קיים הטב"ק בימי חז"ל - הם היו מתקנים אף עליו ברכה, ומכיוון שהוא לא זכה לברכה משלו, נתן לו הקב"ה את הזכות להשכין אחווה ושלום בעם ישראל כך שאפילו גדולים וחשובים לא יתביישו לבקש טב"ק מאנשים פשוטים וקטנים. ויש לעיין.
כשנתגלה הטבק בעולם והתחילו בני אדם מעשנים, בא אותו עשב לפני הקדוש ברוך הוא ואמר לפניו רבונו של עולם כל מה שבראת בעולם אדם מברך עליו, על הפת הוא אומר המוציא לחם מן הארץ, ועל היין הוא אומר בורא פרי הגפן, על פירות האילן הוא אומר בורא פרי העץ, ועל פירות הארץ הוא אומר בורא פרי האדמה, עשב זה שבראת למה אין מברכין עליו? אמר לו הקדוש ברוך הוא מה אעשה לך, כבר טבעו חכמים מטבע של ברכות קודם עד שלא יצא טיבך בעולם ואיני יכול להוסיף על דבריהם, אלא דבר זה אני עושה לך, שיגמלו בך הבריות חסד זה לזה ולא יתביישו לבקש קומץ טבק, אפילו גדול מקטן וקטן מגדול.
(עגנון, מקטרתו של זקני עליו השלום)
אש משמים כתב:קמצן_קדוש כתב: (ואם תרצה אומר לך שגלי קול גם הם נוגעים בקרום התוף שבאוזן).
גלי הקול אינם נוגעים אלא מורגשים ע"י עור התוף.
קמצן_קדוש כתב:אש משמים כתב:קמצן_קדוש כתב: (ואם תרצה אומר לך שגלי קול גם הם נוגעים בקרום התוף שבאוזן).
גלי הקול אינם נוגעים אלא מורגשים ע"י עור התוף.
אני מקווה שאתה לא מתכוון ברצינות.
קמצן_קדוש כתב:ידידיה כתב:קמצן_קדוש כתב:"ת"ר אסור לו לאדם שיהנה מן העוה"ז בלא ברכה וכל הנהנה מן העוה"ז בלא ברכה מעל".
זמן רב תמה אני על כך שלא מברכים על סיגריות שהם לכל הפחות כמו ריח טוב או קטורת שעליהם מברכים.
הרב עובדיה כותב שמכיוון שסיגריה מזיקה לאדם א"א לברך עליה (- לפי סברא זו י"ל שחולה סכרת לא יברך על משהו שאסור לו לאכול כי זה לא בריא לו..? ומה עם כל אדם שמפר את הדיאטה והורס את בריאותו..?),
מכל מקום, עד לפני עשרות השנים האחרונות, בשנים בהם עישון סיגריות לא היה נחשב לדבר מזיק (ואפילו למועיל) - מדוע לא בירכו אז על עלי טבק"י?
קראתי פעם אצל יהודי שאמר שאילו אכן היה קיים הטב"ק בימי חז"ל - הם היו מתקנים אף עליו ברכה, ומכיוון שהוא לא זכה לברכה משלו, נתן לו הקב"ה את הזכות להשכין אחווה ושלום בעם ישראל כך שאפילו גדולים וחשובים לא יתביישו לבקש טב"ק מאנשים פשוטים וקטנים. ויש לעיין.
כשנתגלה הטבק בעולם והתחילו בני אדם מעשנים, בא אותו עשב לפני הקדוש ברוך הוא ואמר לפניו רבונו של עולם כל מה שבראת בעולם אדם מברך עליו, על הפת הוא אומר המוציא לחם מן הארץ, ועל היין הוא אומר בורא פרי הגפן, על פירות האילן הוא אומר בורא פרי העץ, ועל פירות הארץ הוא אומר בורא פרי האדמה, עשב זה שבראת למה אין מברכין עליו? אמר לו הקדוש ברוך הוא מה אעשה לך, כבר טבעו חכמים מטבע של ברכות קודם עד שלא יצא טיבך בעולם ואיני יכול להוסיף על דבריהם, אלא דבר זה אני עושה לך, שיגמלו בך הבריות חסד זה לזה ולא יתביישו לבקש קומץ טבק, אפילו גדול מקטן וקטן מגדול.
(עגנון, מקטרתו של זקני עליו השלום)
עשיתי כל טצדקי שבעולם כדי שלא להזכיר את שמו, היית חייב? ;)
שאפו על הזיהוי!
מצפה כתב:אגב, גם על הנאות אחרות (שיש בהם חיוב ומצוה, ומ"מ כוללים הנאה גשמית וד"ל) אמר שצריך להרהר בדעתו שיר ושבח להשי"ת על שנתן הנאה זו.
מצפה כתב:אם זכרוני אינו מטעה אותי, הבני יששכר כתב בספרו מגיד תעלומה עמ"ס ברכות, כי אסור ליהנות מעוה"ז בלא ברכה, ולולא דמיסתפ' היה אומר שחייבים לברך שהכל, ועכ"פ צריך לומר בריך רחמנא מרא דהאי.
אגב, גם על הנאות אחרות (שיש בהם חיוב ומצוה, ומ"מ כוללים הנאה גשמית וד"ל) אמר שצריך להרהר בדעתו שיר ושבח להשי"ת על שנתן הנאה זו.
שערי חכמה כתב:יש לזה פתרון נוסף ופשוט, לשתות כוס מים ולברך עליו שהכל, ולכוין על ההנאה הנוספת.
ואם ישתה כשיעור, יברך גם "בורא נפשות רבות" וכו'.
מצפה כתב:שערי חכמה כתב:יש לזה פתרון נוסף ופשוט, לשתות כוס מים ולברך עליו שהכל, ולכוין על ההנאה הנוספת.
ואם ישתה כשיעור, יברך גם "בורא נפשות רבות" וכו'.
אם נתכוונת גם לחלק הראשון, הנך צודק, וכמדומני שמביא גם זה לברך קודם על דבר אחר שהכל.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 255 אורחים