מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מהו ההפך, מלהגיד על איזושהי סברא, שהיא "פשיטא"?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

מהו ההפך, מלהגיד על איזושהי סברא, שהיא "פשיטא"?

הודעהעל ידי הפשטן » ה' אוגוסט 03, 2017 1:07 pm

בהתחלה חשבתי על "חידוש" אבל אני מחפש מילה אחרת (שאינה מהמילה "חדש").
נערך לאחרונה על ידי הפשטן ב ה' אוגוסט 03, 2017 2:30 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

סגי נהור
הודעות: 5647
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: מה ההפך מ"פשיטא"?

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' אוגוסט 03, 2017 1:20 pm

ההפך מפשיטא - צריכא.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: מה ההפך מ"פשיטא"?

הודעהעל ידי הפשטן » ה' אוגוסט 03, 2017 2:27 pm

סגי נהור כתב:ההפך מפשיטא - צריכא.

התכוונתי, שלמשל, על איזושהי סברה שעולה בפניי, אני אוכל להגיד שהיא "פשיטא" (או "פשוטה" או "נדושה" או "מובנת מאליה" וכדומה), בעוד שאחרים יגידו שהיא "חידוש" (או "מחודשת" וכדומה). אני מחפש במקום "חידוש" מילה אחרת (שאינה מהמילה "חדש"). קשה לי לומר על איזושהי סברא בלתי פשוטה (בלתי נדושה) שהיא "צריכא" (או "נצרכת" וכדומה), כי לא כל סברה מחודשת היא באמת נצרכת.

מכון חכמי ספרד
הודעות: 980
הצטרף: ו' מרץ 03, 2017 10:26 am

Re: מהו ההפך, מלהגיד על איזושהי סברא, שהיא "פשיטא"?

הודעהעל ידי מכון חכמי ספרד » ה' אוגוסט 03, 2017 3:31 pm

לעתים זה אכן חידוש,
לעתים תימה,
לעתים צריכא.
הכל לפי העניין

סגי נהור
הודעות: 5647
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: מהו ההפך, מלהגיד על איזושהי סברא, שהיא "פשיטא"?

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' אוגוסט 03, 2017 3:38 pm

בלשון הגמרא "פשיטא" פירושו - פשוט, ולמה הוצרך לפרשו? ולכן ההפך הוא: צריכא.

לפעמים משאילים את הביטוי למשמעויות נוספות, וההפכים משתנים בהתאם למשמעות המושאלת.

הגרח
הודעות: 236
הצטרף: א' ינואר 08, 2017 1:14 am

Re: מהו ההפך, מלהגיד על איזושהי סברא, שהיא "פשיטא"?

הודעהעל ידי הגרח » ה' אוגוסט 03, 2017 4:49 pm

טעמא דמילתא
וטעמא מאי...
ליבי אומר לי
לולי דמסתפינא

הוה אמינא
הודעות: 1452
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: מהו ההפך, מלהגיד על איזושהי סברא, שהיא "פשיטא"?

הודעהעל ידי הוה אמינא » ה' אוגוסט 03, 2017 5:30 pm

ע"פ ההבנה הנכונה של המילה פשיטא לא מתאים לאמרה כלפי סברא. בין פשוטה ובין מחודשת.
פשיטא זו שאלה מה הוצרך לומר דבר שמובן מאליו.
לכן השאלה איך לומר ההיפך, מעיקרא ליתה.

קו ירוק
הודעות: 5799
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מהו ההפך, מלהגיד על איזושהי סברא, שהיא "פשיטא"?

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' אוגוסט 03, 2017 7:05 pm

הוה אמינא כתב:ע"פ ההבנה הנכונה של המילה פשיטא לא מתאים לאמרה כלפי סברא. בין פשוטה ובין מחודשת.
פשיטא זו שאלה מה הוצרך לומר דבר שמובן מאליו.
לכן השאלה איך לומר ההיפך, מעיקרא ליתה.

פעמים ש'פשיטא' משמש כדברי הקדמה ולא כשאלה - כגון זהו פשיטא, אבל ההלכה הבאה בעקבותיה היא הנצרכת (או מחודשת).
ממילא צדקו דברי סגי נהור

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: מהו ההפך, מלהגיד על איזושהי סברא, שהיא "פשיטא"?

הודעהעל ידי הפשטן » ה' אוגוסט 03, 2017 7:51 pm

עדין אף אחד לא ענה על השאלה שלי.
יש לי סברה, והיא לא פשוטה, אלא יש בה איזשהו חידוש. אני רוצה להגיד את זה עליה, בלי להשתמש באף מילה שקשורה למילה "חדש" או למילה "פשוט". אז איך אגיד את זה עליה?

אבןטובה

Re: מהו ההפך, מלהגיד על איזושהי סברא, שהיא "פשיטא"?

הודעהעל ידי אבןטובה » ה' אוגוסט 03, 2017 10:01 pm

כלפי לייא

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: מהו ההפך, מלהגיד על איזושהי סברא, שהיא "פשיטא"?

הודעהעל ידי הפשטן » ה' אוגוסט 03, 2017 10:32 pm

אבןטובה כתב:כלפי לייא


"כלפי לייא", פירושו "בדיוק להפך", ולכן זה לא קשור אל מה ששאלתי.

פלתי
הודעות: 2323
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: מהו ההפך, מלהגיד על איזושהי סברא, שהיא "פשיטא"?

הודעהעל ידי פלתי » ה' אוגוסט 03, 2017 10:59 pm

הפשטן כתב:עדין אף אחד לא ענה על השאלה שלי.
יש לי סברה, והיא לא פשוטה, אלא יש בה איזשהו חידוש. אני רוצה להגיד את זה עליה, בלי להשתמש באף מילה שקשורה למילה "חדש" או למילה "פשוט". אז איך אגיד את זה עליה?

אז תגיד כך: וסברא זו אינה פשוטה ויש בה חידוש. למה אינך רוצה להשתמש דוקא במילים המתאימות?
לשון אחר תאמר: והך סברא צריכא רבא.

ונתנו ידידים
הודעות: 1133
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: מהו ההפך, מלהגיד על איזושהי סברא, שהיא "פשיטא"?

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ה' אוגוסט 03, 2017 11:02 pm

תאמר שהיא סברא שאינה מובנת מאלי', או שאתה צריך דוקא מילה מיוחדת.
אני מבין שאתה סולד מהמילה חידוש בגלל שאתה לא רוצה שיהי' משמעות שהסברא היא קצת לא מובנת או ניתן להאמר, אלא היא כזה סברא שהגם שאינו פשוט במושכל ראשון מ"מ אחרי שאומרים אותו הוי סברא טובה, ולכן כמדומני שהצעתי נכונה היא, אבל אם יש לך חידון בעברית/ארמית/לשון קודש אז איני יודע.

ארזי הלבנון
הודעות: 1322
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: מהו ההפך, מלהגיד על איזושהי סברא, שהיא "פשיטא"?

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ה' אוגוסט 03, 2017 11:05 pm

הפשטן כתב:בהתחלה חשבתי על "חידוש" אבל אני מחפש מילה אחרת (שאינה מהמילה "חדש").



מרפסין אגרא?

מענה איש
הודעות: 1023
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: מהו ההפך, מלהגיד על איזושהי סברא, שהיא "פשיטא"?

הודעהעל ידי מענה איש » ו' אוגוסט 04, 2017 1:17 am

חדש אסור מן התורה...
אז הנה כמה תחליפים
סברא זו טעונה בירור
סברא זו טעונה ליבון
סברא זו יש לדון בה
סברא זו איננה חלקה
סברא זו לא כ''כ מסתברת
סברא זו לא כ''כ מסתדרת
סברא זו רפויה
סברא זו רופפת
סברא זו קצת חלשה

החושב
הודעות: 1296
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: מהו ההפך, מלהגיד על איזושהי סברא, שהיא "פשיטא"?

הודעהעל ידי החושב » ו' אוגוסט 04, 2017 2:11 am

אם יורשה לי לנסות להסביר יותר את שאלתו של פותח האשכול:
לשון "פשיטא" מורה על סברא שמגיעים אליה ללא שום התבוננות והתעמקות. אם הלוויתי לך כסף פשיטא שאתה צריך להחזיר לי.
אבל אין עניינה של לשון 'פשיטא' להורות על כך שלא שייך שום פקפוק בסברא זו (אלא שבדרך כלל זה בא ביחד - אם פשוט להבין את זה, אז מן הסתם אין בזה צד אחר).

הלשון 'מחודש' יש בה נימה של פקפוק וחוסר ודאות. ומבחינה מסוימת זה קצת מתקשר לנו ל'המצאה'. לפעמים, בתור נימוס, במקום להגיד "מה שאתה אומר לא מסתבר" אומרים "אתה אומר דברים מחודשים".

הסברות שהם הפך מ'פשיטא' הן סברות שצריך להתבונן הרבה בשביל להגיע אליהן. לפעמים רוצים להדגיש דווקא את הפן ההתבוננות והעמקה בלבד, בלי לגרור את השומע לאסוציאציות של 'המצאות' ודברים בלתי הגיוניים על ידי הזכרת לשון 'חידוש'.
הבנתי את השאלה נכון?

אם כן, אולי אפשר להציע:
סברא עמוקה
סברא עדינה

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: מהו ההפך, מלהגיד על איזושהי סברא, שהיא "פשיטא"?

הודעהעל ידי הפשטן » ו' אוגוסט 04, 2017 5:48 am

אני התכוונתי לאמירה, שאמנם מסתמא היא מוסכמת, אבל עדין מי שבכל זאת ירצה להתעקש יוכל לכאורה לפקפק בה או לערער עליה. למשל, להגיד "זה שכואב לו הולך לרופא ולא הרופא הולך לזה שכואב לו", זה פשיטא, אבל להגיד למשל "רוב הלווים אינם פורעים בתוך זמנם", זו אמירה שבכל זאת אנחנו מרגישים שיש בה איזשהו צד של חידוש (או לפחות היא פחות פשוטה מ"מאן דכאיב ליה" וכו'), וזה גם אם בסופו של דבר אנחנו מקבלים אותה (אולי הדוגמאות שהבאתי לא לגמרי מוצלחות והיה אפשר למצוא דוגמאות טובות יותר).

החושב
הודעות: 1296
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: מהו ההפך, מלהגיד על איזושהי סברא, שהיא "פשיטא"?

הודעהעל ידי החושב » ו' אוגוסט 04, 2017 11:56 am

יתכן שמילה כזו אינה קיימת.
לדעתי זה דבר נורמלי לחלוטין - לא כל עניין ניתן לתאר על ידי מילה אחת.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 172 אורחים